Siisteys ralleissa ja rallien jälkeen...

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
affe
Viesti:

Siisteys ralleissa ja rallien jälkeen...

Viesti Kirjoittaja affe »

Moro,

Tuoli tuosta CH1/CH2 Kasnasin avajaisilmoituksen keskustelusta mieleen että voisi tuota siisteyttä rallipaikoilla vähän pöyhäistä muutenkin...
Minähän en ole näissä hommissa pyörinyt kun vajaat 20 vuotta joten en tiedä millaista oli esimerkiksi Koskenpäässä päärallin jälkeen sunnuntai-iltapäivänä... mutta sinä aikana kun itse olen ollut mukana on rallivieraat olleet varsin siistiä porukkaa, omat roskat osataan kerätä oikeisiin paikkoihin ja tölkkejä/pulloja/mukeja ei heitellä pitkin mäkiä. Ja tästä on tullut oikeen kiitostakin, isolla kädellä.
Mutta onko kukaan muu ollut havaitsevinaan muutosta viime vuosina? Minä olen ainaskin kiinnittänyt huomiota siihen että kun teltat häviää tantreelta niin roskat jää :\ Eihän niitä roskia paljon tarvi nurmikentälle jäädä kun ne jo käy silmään, mutta miksi jäisi yhtään? 2009 Superissa juttelin leirintäalueen henkilökunnan kanssa, jotka hämmästelivät sitä että kun osa porukaa oli jo lähtenyt niin paikka oli jäänyt parempaan (käytti todellakin tuota sanaa) kuntoon kun ennen rallia :)

Meniskö tämän vuoden rallit sillai että ei tarvi kenekään meidän jäljiltä roskatalkoisiin alkaa? ;)

Nää oli vaan mun henkilökohtaisia aatoksia mutta olisi kiva kuulla onko omat huomiot linjassa muiden kanssa, ja jos on niin mitä voisi tehdä?

Affe
Rautis -74, Shovel -80
http://www.goodwillparty.fi
PÄKÄ
Viesti:

Re: Siisteys ralleissa ja rallien jälkeen...

Viesti Kirjoittaja PÄKÄ »

Hyvä on asiasta käydä keskustelua... ite en kyllä ole huomannut että,leiripaikat olisi jääneet ruokottomaan kuntoon ainakaan omassa ja lähi naapureiden leireissä, roskat on kerätty ja panttipullot jätetty johonkin sopivaan paikkaan siksi kun niitä pullonkerääjiä on ollut monessakin rallissa.
En tosin ole isoissa ralleissa koko paikkaa kierrellyt.
Kasnäsissä ei todellakaan jätetty mitään ruokottomuuksia alueelle, (veneilijöistä en mene takuuseen.... :mrgreen: )jos olisi niin takuulla meitä ei olisi sinne otettu vielä viittä vuotta lisää. Se oli alussa Lökenin ja Karin/Miken aikaa.

Varmaan on paikallaan terävöittää joka tapauksessa toimintaa kun sakkiin tulee uutta porukkaa, en muuten enää jätä kaljoi ja lompuukkia näkösälle, telttaan on laitettava ja lompakko mieluiten aina mukana :?
-Päkä-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Olen tainnut minäkin tästä asiasta jonkun rallin jälkeen kirjoittaa, tosin vain vajaan 10 vuoden kokemuksella. Selvästi olisi parantamisen varaa, mutta mielestäni valtaosa toimii varsin fiksusti.

Ainakin kolmenlaisia telttakuntia on. Osa pitää tyhjät tölkit ja pullot koko suoritteen ajan nätisti järjestyksessä. Osa elää illan huolettomasti sirotellen kuoret surutta sinne sun tänne. Voi olla hetken hurjan näköistä. Sitten kuitenkin siistivät paikat aamulla tai viimeistään lähtiessä. Sitten on se vähemmistö, joka jättää siistimättä.

Tämä kolmas ryhmähän on se, jonka pitäisi ruveta käyttäytymään fiksummin. Ainahan on hankalaa se, jos on ryhdyttävä pienen vähemmistön vuoksi muitakin hankaloittaviin toimiin tai heidän vuokseen aiheutuu kustannuksia muille.

En tiedä, mikä "noihin" auttaisi (minähän siis itse en tietenkään...). Jonkunlainen valistus, inhorealistiset valokuvat kerhon lehdessä suttuisista paikoista, tieto aiheutuneista lisäkustannuksista?

Nykyään on enemmän kuin ennen niitä puissa roikkuvia jätesäkkejä tölkkejä varten. Se on ainakin hyvä, mitä helpompaa se on, sen paremmin homma toimii.
hippaheina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hippaheina »

Eiköhän 20v. Koskenpäästä tähä päivään ole tuo jäsenmäärä noussut ihan muutamalla henkilöllä joten joukkoon mahtuu nykyjään jos jonkinlaista tallaajaa? Siistiähän Suomen ralleissa mun mielestäni vielä on. (poikkeus vahvistaa säännön) Aina sitä roskaa jää johonkin vaikka kuinka yrittäis. 100 ihmistä roskaa varmasti vähemmän kuin 1100. Ajat ja ihmiset muuttuu.

-Mono-
Pave.

Viesti Kirjoittaja Pave. »

hippaheina kirjoitti: 100 ihmistä roskaa varmasti vähemmän kuin 1100. Ajat ja ihmiset muuttuu.

-Mono-
Riippuu kyllä monesti siitäkin että mistä porukasta on kyse! Monesti 100 muuta pässiä likaa ja roskaa paljon enemmän kuin 1100 motoristia!
Samoin mitä huomanut esim. Rotta- ja Kotasralleissa joissa käytetään Bajamajoa, niin niiden siisteys porukan määrään n'hden on pääsääntöisesti suorastaan hyvä! Noita kun on joskus joutunut työnsä puolesta taas muualla (ei motoristibileet) tyhjäämään niin osassa on enemmän pulloja ja muuta roskaa kuin tuotosta itseään!
Ainahan toki joka paikassa voi parantaa siisteyttä, mutta motoristiporukat nyt yleensä on onneksi sitä paremminkäyttäytyvää porukkaa!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
hippaheina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hippaheina »

Ai niin unohdin "motoristit"... :oops:
Kiwi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Seinäjoen superissa niillä oli vielä hyvin siivousintoa, kun mä hoidin kaikkien puolesta tuoppien palautuksen :mrgreen: Sitä ei voinu ees talkoiksi kutsua kun sen verran tuli rallidollareita kerättyä.
jman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jman »

En tiedä näkyykö tässä porukassa, mutta monessa sakissa erilaisten kokoontumisten siisteys (sanan molemmissa merkityksissä) on romahtanut kun joukkoon on ilmestynyt ns rahamiehiä asenteenaan että "minä olen siitä maksanut että muut siivoavat jälkeni".
timco
Viesti:

Viesti Kirjoittaja timco »

jman kirjoitti:En tiedä näkyykö tässä porukassa, mutta monessa sakissa erilaisten kokoontumisten siisteys (sanan molemmissa merkityksissä) on romahtanut kun joukkoon on ilmestynyt ns rahamiehiä asenteenaan että "minä olen siitä maksanut että muut siivoavat jälkeni".
Näille "rahamiehille" pitää saada "VIP" alue jonka hinta on vähintään tuplat ja siivoaminen kuuluu hintaan. Eikä niitä tarvi päästää sieltä alueelta pois...
Kari 99

.

Viesti Kirjoittaja Kari 99 »

.
Viimeksi muokannut Kari 99, 21:48 26.08.2019.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
PÄKÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PÄKÄ »

No tota... ihan tasapuolisuuden nimissä vois käydä vilkasemassa niitä hotellihuoneita rallin jälkeen.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :twisted: :twisted: :twisted: :lol:
-Päkä-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jman »

PÄKÄ kirjoitti:hotellihuoneita rallin jälkeen....
Mä en ole ralleissa hotellihuonetta ikuna varannut, mutta...
Pienenä palleroisena kun aloittelin oikeassa työmaailmassa, eräs reppuri jutteli että hän jättää hotellihuoneensa aina siistiksi: kerää enimmät roskat roskiin, jättää pyyhkeet kylppäriin ja petivaatteet sängylle, jne. Keskustelun vuoksi kysyin syytä. Hän vastasi: "siivoojalla ei ole paljon aikaa varattu per huone ja mulla ei mene kuin minuutti siihen että en tee hänen työstään yhtään vittumaisempaa kuin mitä se on, kun samalla katson ettei multa jäänyt mitään".
Olen sittemmin asunut lukuisissa hotelleissa ympäri maailmaa ja myös firman tarjoamissa kämpissä siistintä- ja pyykinpesupalveluineen - ja jättänyt huoneeni sieltä poistuessani ok kuntoon. Ei ole multa pois, vaikka ei mulle sinällään mitään annakaan.
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

jman kirjoitti:
PÄKÄ kirjoitti:hotellihuoneita rallin jälkeen....
Mä en ole ralleissa hotellihuonetta ikuna varannut, mutta...
Pienenä palleroisena kun aloittelin oikeassa työmaailmassa, eräs reppuri jutteli että hän jättää hotellihuoneensa aina siistiksi: kerää enimmät roskat roskiin, jättää pyyhkeet kylppäriin ja petivaatteet sängylle, jne. Keskustelun vuoksi kysyin syytä. Hän vastasi: "siivoojalla ei ole paljon aikaa varattu per huone ja mulla ei mene kuin minuutti siihen että en tee hänen työstään yhtään vittumaisempaa kuin mitä se on, kun samalla katson ettei multa jäänyt mitään".
Olen sittemmin asunut lukuisissa hotelleissa ympäri maailmaa ja myös firman tarjoamissa kämpissä siistintä- ja pyykinpesupalveluineen - ja jättänyt huoneeni sieltä poistuessani ok kuntoon. Ei ole multa pois, vaikka ei mulle sinällään mitään annakaan.
Fiksuus ei maksa mitään 8)
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin