Hienoo että saatiin tämänvuotinen öljykeskustelu jo nyt toiselle sivulle
HD-öljyt
Re: HD-öljyt
Tarkotin lähinnä enskan suhteen sitä, että siellä pitäs olla öljy jossa on se kytkimen lisäaine, sitä saa halvemmissakin pöntöissä kun moottoriöljyä. H-D:n moottoriin on "ihan turhaa" laittaa sellasta öljyä jossa tuo lisäaine on, koska siinä ei kytkintä ole likoomassa. Hintaahan se vaan nostaa, että siitä vaan.
Olen käyttänyt H-D:n 20W 50 mineraaliöljyjä ja Syn3:ea. RevTech:in öljyistä joku sanoi joskus, että ovat huonoja. En huomannut eroa H-D:n omaan mineraaliöljyyn. Kokemusta taisi olla yksi ajokausi.
Viime vuosina olen käyttänyt Red Linen öljyjä. Vaihteistossa kaudesta 2016 Bel Ray:n Big Twin vaihteistoöljyä.
Keulaöljynä madallusjousien kanssa on Red Linen oranssi Heavy. Olen käyttänyt myös H-D:n SE Heavyä, kun meillä oli täällä Suur-Helsingissä oma jälleenmyyjä.
Sumsummarum. Kaikki em. öljyt ovat toimineet ihan ok. Suurin kriteeri on ollut saatavuus. Red Lineä ja Bel Ray:tä saa Motonetistä, joka on minulle lähin öljykauppa hyvällä ja tilavalla parkkipaikalla. Red Line on öljynä kalliihkoa. Ei tosin yhtä kallista kuin H-D:n Syn3.
Eikös öljyä H-D:ssä tarvita reviirin merkitsemiseen.
Viime vuosina olen käyttänyt Red Linen öljyjä. Vaihteistossa kaudesta 2016 Bel Ray:n Big Twin vaihteistoöljyä.
Keulaöljynä madallusjousien kanssa on Red Linen oranssi Heavy. Olen käyttänyt myös H-D:n SE Heavyä, kun meillä oli täällä Suur-Helsingissä oma jälleenmyyjä.
Sumsummarum. Kaikki em. öljyt ovat toimineet ihan ok. Suurin kriteeri on ollut saatavuus. Red Lineä ja Bel Ray:tä saa Motonetistä, joka on minulle lähin öljykauppa hyvällä ja tilavalla parkkipaikalla. Red Line on öljynä kalliihkoa. Ei tosin yhtä kallista kuin H-D:n Syn3.
Eikös öljyä H-D:ssä tarvita reviirin merkitsemiseen.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
-
bikermouse
- Viesti:
Olen käyttänyt mineraalipohjaista Valvoline Vr1 20w-50, erinomainen kuumakesto paineet pysyy hyvin.Valitettavasti tätäkään ei saa enää mnetistä.
Nyt on sisällä 10w60 Motul esteri pohjainen tavara.On myös hyvää,ei halpaa.Näitä olen tosin laittanut vain moottorin puoleella TC koneeseen.10w60 tuntuis häviävän nopeemmin 115 tkm ajetusta koneesta kuin valvoline.
Seuraavaksi meinasin laittaa teboilin Superbiket 15w50 koneeseen ,on alle 40e 4l pytty.Enskaan olen laittanut joka kevät jotain halpaa 10w40 jossa on kytkinlisäaine.
Laatikossa on käytetty 80w90 ja 85W140 MAG1 vaihteisto öljyä mnetistä,on siellä ollu shockproof vispipuuroakin,mutta nyt olen käyttänyt noita normaaleja,kun pysyy vielä koko kauden öjyt sisällä.
Nyt on sisällä 10w60 Motul esteri pohjainen tavara.On myös hyvää,ei halpaa.Näitä olen tosin laittanut vain moottorin puoleella TC koneeseen.10w60 tuntuis häviävän nopeemmin 115 tkm ajetusta koneesta kuin valvoline.
Seuraavaksi meinasin laittaa teboilin Superbiket 15w50 koneeseen ,on alle 40e 4l pytty.Enskaan olen laittanut joka kevät jotain halpaa 10w40 jossa on kytkinlisäaine.
Laatikossa on käytetty 80w90 ja 85W140 MAG1 vaihteisto öljyä mnetistä,on siellä ollu shockproof vispipuuroakin,mutta nyt olen käyttänyt noita normaaleja,kun pysyy vielä koko kauden öjyt sisällä.
Minua kiinnostaisi alkaa "sekakäyttäjäksi"
Kun tuonne ölppähyllyyn kertynyt sekalainen seurakunta eri firmojen öljyjä vuosienvarrella. Kaikki purkit ostettu sieltä mistä saatu ja ovat 20W50 laatua
Jos laittaisi seuraavaksi tipan sieltä ja toisen täältä niin sais hyllyäkin tyhjennettyä.
Öljyt ovat: Spectro HD, S&S, HD genuinea ja jotain Formula V-tvin jotain.
Kuinka tollaisen sopan laitto?
Onko köyhäilyä?
Olen köyhä
Mutta kuitenkin
Jos laittaisi seuraavaksi tipan sieltä ja toisen täältä niin sais hyllyäkin tyhjennettyä.
Öljyt ovat: Spectro HD, S&S, HD genuinea ja jotain Formula V-tvin jotain.
Kuinka tollaisen sopan laitto?
Onko köyhäilyä?
Olen köyhä
Mutta kuitenkin
Softail -08
- -Harikka-
- Viesti:
.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 20:55 10.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty

Tuo "sekakäyttö" on hyvä kysymys.
Joku on joskus väittänyt, että öljyissä olevat lisäaineet eivät toimisi keskenään ja olen tuon väitteen uskonut. Öljyn valmistajat tietysti kieltävät sekoittamisen. Kun ei tuosta tiedä, niin olisi tietysti turvallisinta olla sekoittamatta öljyjä. Niinpä en olekaan sekoittanut öljyjä keskenään, paitsi joskus kauan sitten kun oli vehkeitä jotka veivät öljyä niin että piti huoltoasemalla lisätä mitä sattui sieltä saamaan.
Mutta onko joku joskus nähnyt aiheesta mitään mutu-tietoa parempaa juttua?
Joku on joskus väittänyt, että öljyissä olevat lisäaineet eivät toimisi keskenään ja olen tuon väitteen uskonut. Öljyn valmistajat tietysti kieltävät sekoittamisen. Kun ei tuosta tiedä, niin olisi tietysti turvallisinta olla sekoittamatta öljyjä. Niinpä en olekaan sekoittanut öljyjä keskenään, paitsi joskus kauan sitten kun oli vehkeitä jotka veivät öljyä niin että piti huoltoasemalla lisätä mitä sattui sieltä saamaan.
Mutta onko joku joskus nähnyt aiheesta mitään mutu-tietoa parempaa juttua?
Sekakäyttö on parempaa kuin ilman öljyä ajaminen...... Jos on täysin eri tyyppisiä öljyjä niin voi tulla jotain, mutta harvoin! Joskus jos joudut lisäämään autoonkin öljyä, niin välttämäti ei edes ole tiedossa mitä se vanhempi öljy on siellä koneessa, ja sama tietysti koskee mopojakin.......... Toki eihän lähellekään kaikkiin tarvi lisätä yhtään sillä vaihtovälillä, mutta joihinkin tarvii, vaikka olis kuinka kunnossa oleva laite.....
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
-
Kapteeni sika
Mä oon kyllä käyttänyt kaikki öljyt (tarkoitan lähinnä rätkäöljyjä joissa on viskositeetit jäykemmänpuoleisia) mitä on ollut nurkissa, ei taida olla joka öljymerkille omaa luokitusta. Oon ollu jopa niin hurja että oon laittanut synteettistä mineraaliöljyn sekaan.
Eikä siinä vielä kaikki, jopa päinvastoin.
Jokavuotisessa kehityskeskustelussa komppaan jälleen moderaattoria.Pertti kirjoitti:Vielä halvemmalla pääset kun et vaihda ollenkaan...
Shovelissa optimi öljynkulutus n. 0,6 l/1000 km.
Ns. tuoreistusjärjestelmä = tarpeellinen lisäys toimii melko hyvin.
Liukaste on luullakseni puolihyvää/-huonoa laitteen elinkaaren n 100v ajan.
Filsa on tosin syytä vaihtaa muutaman kerran ajanjaksossa.
Liukasteena toiminut Teboil "suora" D50.
Samaa olen valuttanut askiinkin. Puurot oli jo syöty..
Sinne tulee joskus vaihdettuakin kerran 5vuoteen kun ei jostain
syystä vuoda. Jkn "supernut" sinne taisi mennä kun oli kerran enska poissa.
Hyvä stefa kun kestää ryssänöljyä!
Gygään on varmaan jäänyt jouset vähän kireelle kun en saa sitä vieläkään luistaan.
Tai sitten on vaan hellä kaasukäsi ja laitteen about 32 hp ei pysty siihen?
Noh; Uudemmissa vempeleissä tarvii sen kytkinlisäaineen; No Doubt;
Kaikki topicissa mainitut aineet toiminee vähintäin melko hyvin?
Onko jollain kokemuksia että tuli huijatuksi?
Löytyikö niin pskaa öljyä ettei toiminut?
It ain't sport if it can't kill ya
Ensikertalaisena vähän huonolla taustatiedolla kaadoin enskaöljyt siitä pienemmästä tarkastusluukusta onko sillä väliä vai menikö homma uusiks? Evo softail 90vm
- -Harikka-
- Viesti:
.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 20:55 10.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.

Juu, sama se on mistä reiästä öljyt enskakoteloon kaataa, jos pistää oikean määrän. Siitä pikkureiästä on vaan vaikea tarkastaa, onko öljyä sopivasti.
Ei varmaan tosiaan mennyt homma uusiksi, mutta öljyn oikea taso on kyllä helppo tarkastaakin jos ottaa sen pyöreän isomman kannen (derby cover) pois ja pyörä on pystysuorassa. Eli öljyn pinta juuri ympyriäisen kytkinjousen alareunassa. Tämän takia öljyt yleensä tuosta derby coverin reijästä laitetaan.
Tuossa linkissä on kuvat asiasta:
http://84.234.73.214/juttutupa/viewtopi ... 12#p273113
Ei varmaan tosiaan mennyt homma uusiksi, mutta öljyn oikea taso on kyllä helppo tarkastaakin jos ottaa sen pyöreän isomman kannen (derby cover) pois ja pyörä on pystysuorassa. Eli öljyn pinta juuri ympyriäisen kytkinjousen alareunassa. Tämän takia öljyt yleensä tuosta derby coverin reijästä laitetaan.
Tuossa linkissä on kuvat asiasta:
http://84.234.73.214/juttutupa/viewtopi ... 12#p273113
Taas vähän viisaampi. Täytyypä vielä tarkistaa kiitoksia
Seuraavalla kerralla, jos tyhjennät enskan normaalisti, kaadat sinne sen ameriikanlitran, siis vartin purkin ja luukku kiinni.Keupa-13- kirjoitti:Taas vähän viisaampi. Täytyypä vielä tarkistaa kiitoksia
Ulos saattaa tulla enemmän, jos kampiakselin stefa pikkuisen on falskannut moottoriöljyä sekaan. Sen näkee myös ulos lasketun öljyn väristä, moottoriöljy värjää enskaöljyn mustaksi...
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!