ma^ko kirjoitti:ei mun ainakaan tartte lukea karttaa ajaessa kun on katsonut minne päin menossa, toki se et on ajettuna miljoonis kilometreis laskettava matka saattaa vaikuttaa myös. Pointti lähinnä se, et silloin kun mä lähden prätkäl liikenteeseen, ni ihan vihonviimeisiä kapineita mitä stongaan tai mihinkään haluan on kello ja joku halavatun navi.
Toki ajotapoja on monia ja sinulla se Ranskan kulma on tutumpaa seutua. Nimenomaan oudoissa paikoissa se on parhaimmillaan. Onhan noita kilometrejä kertynyt minullekin, ei tosin yhtä paljon kuin sinulle, mutta miljoonan päälle reippaaasti kuitenkin. Ja ennen kuin 6 vuotta sitten ostin ekan navin, olin vankkumaton kartanluvuin kannattaja. Mutta yhtä hyviä karttureita, kuin itse ei tahdo saada ja kun mieluummin ajaa itse,kuin lukee karttaa
Noiden tuntemattomien kaupunkien lisäksi olen huomannut navin olevan oivallinen väline siinä, että voi ajaa maisemareittejä, joihin ei tulisi millään lähdettyä pelkan kartan kanssa ja silti varmistua järkevästä perillepääsystä.
Yksi esimerkki Hollannista joitakin vuosia sitten, tosin autolla. Oli päivä aikaa ajaa Hollannin läpi ja aamupäivällä poikkesin J W Boonilla, osuin kerralla navin avulla. Sitten lähdin etelään ja navi näytti, että enää tunti hotellille. Heitin moottoritieltä sivuun ja valitsin Navigonista sen "Kaunis reitti". Reitti kiersi uskomattomia pikkuteitä ja kyliä, kanavien varsia, metsiköitä, toreja jne. Näin Hollannin maaseutua ja pikkukaupunkeja oikein koko rahalla ja matka kesti liki 6 tuntia! Tosin siihen sisältyi ruokailu jossain pikkukylän majatalossa ja pieni ruokalepo, mutta ajoaikaakin meni liki 5 tuntia sen yhden tunnin sijaan.
Samaa reittiohjelmaa olen käyttänyt Jenkeissä ja keski-Euroopassa pyörällä ja autolla ja osunut todellakin paikkoihin, joihin en olisi ikinä kartan kanssa pystynyt ajamaan ilman sitä kartanlukijaa.
Ajakoon siis jokainen tavallaan, minulle navi on avannut aivan uusia mahdollisuuksia löytää uusia paikkoja ja silti matkan edetä. Näistä esimerkeistä voi olla jollekin ideaa.
Ja alkuperäiseen kysymykseen - en ole harkinnut pyöränavia vieläkään, kyllä hyvällä autonavilla pärjää ja tuolla kotelolla. Äänikin kuuluu kaupungissa ilman korvanappia enkä todellakaan halua kypärään korvanappia. Myönnän toki pyöränavin paremmaksi, mutta en ole itse halunnut panna siihen tarvittavaa rahasummaa kiinni.
5" kirkas näyttö on hyvä, mutta syö virtaa sairaasti ja lataamatta pärjää ehkä tunnin, joten piuhan päässä koko ajan käytännössä. Edellinen 3,5 " pikkunavi kesti 4 tuntia lataamatta.