Auton navigaattori pyörään?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Joe Cool
Viesti:

Re: Auton navigaattori pyörään?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Rautahauli kirjoitti:On se hyvä laite esim kun poikkeaa pääväyliltä sivuun, määränpää on kuitenkin navissa kokoajan ja reitti löytyy
Tämä on totta myöskin, olen itse käyttänyt sitä paljon juuri tuossa tarkoituksessa pikkuteitä ajellakseni hyvissä olosuhteissa.

Toinen mainio juttu on Navigonin "Kaunis reitti" -asetus, jolloin kolutaan sitten kaikki kivat kolkat, jos aikaa on.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
tulokti

Viesti Kirjoittaja tulokti »

Moi,.. eli vaikuttaisi siltä että tuo tiivis sateen pitävä kotelo aiheuttaa hieman harmia,.. sateella huurtumista ja auringon paisteessa muovikalvo heijastelee. Onpa aika ihme etteivät ole tehneet noihin koteloihin heijastamatonta pintaa??? Tuli mieleen kun joskus oli uimalasit päässä,.. saavutetaan pieni koko eikä käy viima ja toimii monenlaisten kypärien kanssa,.. no,,, nuo sitten päähän ja menoksi 8O

Eihän ne pelittäneet kuin hetken kun alkoivat huurtua :lol: :lol: en lannistunut, ajattelin et ovat varmaan
liian tiiviit,.. porasin noihin kuppeihin pienet reijät ja huurtuminen poistui.

Tarkoitus olisi kiinnittää navi tuohon lepakon katteeseen mahdollisesti mittarien yläpuolelle, olisi täten hyvin myös näkökentässä. Harmi vaan ettei homma onnistu nykyisen "spoileri" lasin kanssa. Mielestäni tuo tankin korkin päälle tuleva teline on aivan liian alhaalla.
Onhan navi tuon katteen takanakin jo aika hyvin suojassa,.. suhteessa siihen jos ei olis mitään, mutta tokihan tuo joinkinlaisen suojapussin tarvii jos ns. autonaviin päädytään.

Kiitokset taas osallistujille,.. on nää mainiot sivut! :wink:

t. -TT-
Vallu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Pari painavaa kommenttia tähänkin keskusteluun:
-mihin navia tarvitsee? Ei mihinkään 8O Mihin kännykkää tarvitsee? Ei mihinkään 8O Siis täyttä soopaa... Navigaattori on tullut jäädäkseen ja se on erinomainen apuväline.
-turha pelleillä kännykkänavilla tai autonavilla. Tompan tai Garminin motskarinavigaattori kiinni pyörään lukollisella telineellä ( ei tartte joka huoltiksella ottaa taskuun). Se pöpöttää ajo-ohjeet korvaan ja homma hoituu.
-sitä karttaa voi sitten katella Lumiasta etukäteen kun suunnittelee reittejä.
Uskokaa vaaria, olen ajanut Tompan kanssa vissiin viisi-kuusi vuotta ja100000 kilometriä. Eihän siitä hirmuisesti ole hyötyä Kilpisjärvellä tai Utsjoella, mutta menkääs Frankfurttiin... :wink:
Kuva LIFEMEMBER
-Harikka-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 10:50 04.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
ma^ko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Joe Cool kirjoitti:Pyörässä sitä nimenomaan tarvitseekin oudoissa maissa liikkuessaan, kun ei ehdi lukemaan karttaa koko ajan. Itse olen ajanut tänä kesänä noin 4000 km pyörällä Suomen ulkopuolella Saksassa, Hollannissa, Belgiassa, Puolassa, Ranskassa ja Espanjassa koko ajan tuo kotelo tangossa. Suomessa en ole sitä käyttänyt, kun olen ajanut tutumpia reittejä.
Mä olen ajanut tänä vuonna about 1600km etelä-Ranskassa ja pohjois-Italias ilman navia prätkällä, kotomaas about saman verran eli varsin vähän tänä vuonna ja sitäkään en omal fillarilla. Kuitenkin ymmärrän navin jos ajaa "aikataulutetusti" määräosoitteita, jos mäkin rupeisin pirssii suhaan ni käyttäisin(ajoittain) navia. Yhteen mestaan jos on menossa, niin vieraan mestan kattoo kartalt mis se on ja lähtee ajaan, ei mun ainakaan tartte lukea karttaa ajaessa kun on katsonut minne päin menossa, toki se et on ajettuna miljoonis kilometreis laskettava matka saattaa vaikuttaa myös. Pointti lähinnä se, et silloin kun mä lähden prätkäl liikenteeseen, ni ihan vihonviimeisiä kapineita mitä stongaan tai mihinkään haluan on kello ja joku halavatun navi.
Joe Cool kirjoitti:Tietenkään oikea bikeri ei sitä tarvitse, eihän se tarvitse edes jousia tai ilmakumirenkaita pyörään :mrgreen:
Ilmakumirenkaat kai pääsääntöisesti on jyrkimmilläkin "tyyli ennen tarkoitusta" bikereillä, jäykkiksel ajaisin muutoin itsekin, mutku tiestön kunto on mikä on ni jousitus o ihan kliffa. Autonavi vaan on laite jota inhoan enemmän kuin Toyotaa, eikä se oikeasti ole tarpeellinen laite ja ne jotka itsensä sille ehdollistaa osaa enää sit koht edes lähikaupast himaan ilman sitä.
Vallu kirjoitti:Eihän siitä hirmuisesti ole hyötyä Kilpisjärvellä tai Utsjoella, mutta menkääs Frankfurttiin... :wink:
Mä itseasiassa luulen et mulle siit olis ehkä enemmän hyötyy siel Kilpisjärvellä... en mä sitä Frankfurtis tai muis Euroopan kaupungeis ole kaivannut. Kännykkä taasen on nykyään about välttämätön ku puhelinkoppien lisäks lankapuhelimet kuolemas sukupuuttoon, tosin ei sen tartte olla ns älypuhelin.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
UrpoTJ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

On taidettu mennä jo niin pitkälle alkuperäisestä kysymyksestä että rohkenen laajentaa edelleen...

Saako pyöriin tarkoitetuihin navigaattoreihin sellaiset tellingit että navin uskaltaa jättää tauon ajaksi paikoilleen? Kaikkihan saa lopulta väännettyä rikki ja irti, mutta ettei navi irtoa ihan nappia painamalla ...

Pitääkö näille mp-navigaattoreille käytännössä tuoda aina virta vai kestääkö akku päivän ajot?

Katselin haku-toiminnolla hätäiseen vanhoja ketjuja, mutta onkos meillä jo ketju jossa on uusimmat Garmin ja Tomtom mp-versiot laitettu paremmuusjärjestykseen? Vai ovatko laitteet jo niin hyviä ja samoilla ominaisuuksilla varustettuja, että ruvetaan puhumaan makuasioiasta?
Kiwi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Aina latauksessa, ei tartte koskaan arvuutella mihin asti akku kestää.

Ite en kyllä pyörän kanssa navia oo tarvinnu, mutta autoillessa ilmeisesti kenkä painaa niin paljon että on mukavaa kun joku huutaa aina edessä olevasta kamerasta :)
-Harikka-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 10:51 04.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Joe Cool
Viesti:

ma^ko kirjoitti:ei mun ainakaan tartte lukea karttaa ajaessa kun on katsonut minne päin menossa, toki se et on ajettuna miljoonis kilometreis laskettava matka saattaa vaikuttaa myös. Pointti lähinnä se, et silloin kun mä lähden prätkäl liikenteeseen, ni ihan vihonviimeisiä kapineita mitä stongaan tai mihinkään haluan on kello ja joku halavatun navi.
Toki ajotapoja on monia ja sinulla se Ranskan kulma on tutumpaa seutua. Nimenomaan oudoissa paikoissa se on parhaimmillaan. Onhan noita kilometrejä kertynyt minullekin, ei tosin yhtä paljon kuin sinulle, mutta miljoonan päälle reippaaasti kuitenkin. Ja ennen kuin 6 vuotta sitten ostin ekan navin, olin vankkumaton kartanluvuin kannattaja. Mutta yhtä hyviä karttureita, kuin itse ei tahdo saada ja kun mieluummin ajaa itse,kuin lukee karttaa :mrgreen:

Noiden tuntemattomien kaupunkien lisäksi olen huomannut navin olevan oivallinen väline siinä, että voi ajaa maisemareittejä, joihin ei tulisi millään lähdettyä pelkan kartan kanssa ja silti varmistua järkevästä perillepääsystä.

Yksi esimerkki Hollannista joitakin vuosia sitten, tosin autolla. Oli päivä aikaa ajaa Hollannin läpi ja aamupäivällä poikkesin J W Boonilla, osuin kerralla navin avulla. Sitten lähdin etelään ja navi näytti, että enää tunti hotellille. Heitin moottoritieltä sivuun ja valitsin Navigonista sen "Kaunis reitti". Reitti kiersi uskomattomia pikkuteitä ja kyliä, kanavien varsia, metsiköitä, toreja jne. Näin Hollannin maaseutua ja pikkukaupunkeja oikein koko rahalla ja matka kesti liki 6 tuntia! Tosin siihen sisältyi ruokailu jossain pikkukylän majatalossa ja pieni ruokalepo, mutta ajoaikaakin meni liki 5 tuntia sen yhden tunnin sijaan.

Samaa reittiohjelmaa olen käyttänyt Jenkeissä ja keski-Euroopassa pyörällä ja autolla ja osunut todellakin paikkoihin, joihin en olisi ikinä kartan kanssa pystynyt ajamaan ilman sitä kartanlukijaa.

Ajakoon siis jokainen tavallaan, minulle navi on avannut aivan uusia mahdollisuuksia löytää uusia paikkoja ja silti matkan edetä. Näistä esimerkeistä voi olla jollekin ideaa.

Ja alkuperäiseen kysymykseen - en ole harkinnut pyöränavia vieläkään, kyllä hyvällä autonavilla pärjää ja tuolla kotelolla. Äänikin kuuluu kaupungissa ilman korvanappia enkä todellakaan halua kypärään korvanappia. Myönnän toki pyöränavin paremmaksi, mutta en ole itse halunnut panna siihen tarvittavaa rahasummaa kiinni.

5" kirkas näyttö on hyvä, mutta syö virtaa sairaasti ja lataamatta pärjää ehkä tunnin, joten piuhan päässä koko ajan käytännössä. Edellinen 3,5 " pikkunavi kesti 4 tuntia lataamatta.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Rautahauli

Viesti Kirjoittaja Rautahauli »

Muistaakseni Tompan urpaaniraiderin akun kesto on jotain 8h. Aktiivitelineeseen tulee virta eli ei tarvi huolehtia piuhoista kun se on kertaalleen asennettu. Ilmeisesti jonkinsortin "älylaturi" koska näyttäisi ottavan virtaa vaan tarvittaessa, tai ainakaan näytön latauspalkki ei liiku pitkiä aikoja kerrallaan. Voihan olla että johdossa on katkos. :o

Niin onko näihin valmiita lukkoja?
s&s

Viesti Kirjoittaja s&s »

UrpoTJ kirjoitti: Saako pyöriin tarkoitetuihin navigaattoreihin sellaiset tellingit että navin uskaltaa jättää tauon ajaksi paikoilleen? Kaikkihan saa lopulta väännettyä rikki ja irti, mutta ettei navi irtoa ihan nappia painamalla ...
Mulla on garmin 660:lle tällainen lukittava teline:
Kuva

Tuo on touratechin, mutta "adventuretarvikekauppiailta" löytyy varmaan muunkinlaisia.
Katselin haku-toiminnolla hätäiseen vanhoja ketjuja, mutta onkos meillä jo ketju jossa on uusimmat Garmin ja Tomtom mp-versiot laitettu paremmuusjärjestykseen?
Tomppaa en ole kokeillut mutta itselläni seuraava ei ole garmin...
Viva Knievel!
Rautahauli

Viesti Kirjoittaja Rautahauli »

Kappas juu parikin lukittavaa Tompan telinettä löytyi.

Kuva

Kuva

Tulee vaan paketille kokoa sen verran että sujautan laitteen taskuun jatkossakin. Katteen takana ei olisi niin näkyvissä mutta kun katetta ei ole.
JKKo

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Joe Cool kirjoitti:
Noiden tuntemattomien kaupunkien lisäksi olen huomannut navin olevan oivallinen väline siinä, että voi ajaa maisemareittejä, joihin ei tulisi millään lähdettyä pelkan kartan kanssa ja silti varmistua järkevästä perillepääsystä.

...

Samaa reittiohjelmaa olen käyttänyt Jenkeissä ja keski-Euroopassa pyörällä ja autolla ja osunut todellakin paikkoihin, joihin en olisi ikinä kartan kanssa pystynyt ajamaan ilman sitä kartanlukijaa.
Jaan suurin piirtein samanlaisia kokemuksia paitsi että joskus on Navistakin huolimatta tarvinnut palata omia jälkiään takaisin, kun tie on muuttunut ajokelvottomaksi. Tosiaan Navin hankinnan jälkeen on tullut lähdettyä rohkeammin poikkeamaan tutuilta reiteiltä. Garminissa on joku "kiertotie" painikekkin vähän kuin tähän tarkoitukseen tehtynä. Ilman Navia kotinurkilla ja pääteillä (varauksin). Pidemmällä seikkaillessa Navi tankoon ja puhelimen GPS varalla syystä, että Navin takia paperikartta-arkisto ei ole aina mukana laukussa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Joe Cool
Viesti:

JKKo kirjoitti:joskus on Navistakin huolimatta tarvinnut palata omia jälkiään takaisin, kun tie on muuttunut ajokelvottomaksi.
Tietyötkin voivat aiheuttaa tuon ilmiön. 2,5v. sitten seikkailin navin rohkaisemana itä-Saksassa ja totesin, että siellä on vielä paikkoja, joita pannaan edistyksellisen ja vapauttavan sosialismin valtakauden jäljiltä kuntoon yhäkin :twisted: :lol:

Yhdessä kylässä tuli vaan puomi vastaan ja kauhea kuoppa, kun tie oli kaivettu poikki. En uskonut millään, ettei kylästä ole toista tietä ulos ja lähdin kaikkiin mahdollisiin suuntiin ja aina piti palata takaisin. Lopulta sitten 19 km samaa reittiä, mitä olin sinne mennytkin ja sitten löytyi turmiollinen tie länsi-Saksaan :mrgreen:

USA:ssa taas kerran "Kaunis reitti" vei maissipellon läpi peltotietä pitkin ja vastaan tullut ylämäki ja pehmeä hiekka nostivat jo vähän lisää hikeä pintaan, kun takana oli tanakka kyytiläinen ja alla vähän enemmän kuin täyteen lastattu Ultra. Mielessä siintelivät jo kauhukuvat siitä, että alla on tanakka kyytiläinen ja päällä täyteen lastattu Ultra, mutta onnistuneella vauhdinjaolla ja ajolinjalla selvisimme siitäkin haasteesta 8)
böötömi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja böötömi »

"Nopeusmittarina katsastuksessa".
Ennenkin kuullut tämän, mutta onko joku oikeesti saanut nopeusmittarin korvattuu navilla? Itsekin käytän autossa jatkuvasti, ja monet kerrat joutuu ajamaan pitkältikin enne ku navi "herää".Hyväksyykö siis jossainpäin Suomee katsastusmies "nopeusmittarin" mikä toimii kunhan yhteys taivaisiin on muodostettu? Ja mikä voi unohtuu matkasta, ja minkä kuka tahansa voi napata ohimennessään jne,jne.
Street Bob
MT-350
sportster/sivari
Vastaa Viestiin