Korjaamotyön hinnoittelusta

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Pepedro63
Viesti:

Re: Korjaamotyön hinnoittelusta

Viesti Kirjoittaja Pepedro63 »

-Väiski- kirjoitti:Aiheeseen vähän liittyen, Isäukolla hajosi pyörästä (Yamaha Dragstar)takakumi tammisaaressa kuluvan viikon maanantaina, pyörä saatiin paikalliselle korjaamolle, faija tuli taksilla kotiin (vakuutusyhtiön piikkiin), keskiviikkona korjaamolta soitettiin että saapi tulla hakemaan pyörän, sisäkumi vaihdettu.

Lähdin heittämään faijaa tammisaareen, perillä maksaessa laskua mulla meinas näkyä punasta, loppulasku vähän reilut 170€! Erittely: sisäkumi 22€, tarvikkeet 17€, ja työtä 2,1tuntia.

Sisäkumen hinta on hyvä, tarvikkeet (tässä tapauksessa 15gr liimapainoja sekä vähän vannerasvaa) ylihintaisia, sekä työaika on jotain älytöntä!

Itse olen töissä ko. alalla mekaanikkona ja ikinä en ole saanut renkaanvaihtoon kulumaan kahta tuntia, kyykkypyöriin menee ehkä 30min, perus japsikustomiin maks. 1 tunti.

Kysyin suoraan että mihin ihmeeseen menee kaksi tuntia, onko kenties mekaanikko laskuttanut ruokatunnistaan?
Heidän mielestään tämä on ihan normaalilaskutus, sen verran siihen kuulemma menee...
Kehoitin ystävällisesti joko lopettamaan valehtelun, tai etsimään osaavan mekaanikon.
Dragstarissa joutuu muistaakseni irrottamaan kardaaniakselin laatikon päästä, joten ymmärrän tekijää ettei ihan varttitunnissa sisäkumia vaihdeta. Mutta ei meidän korjaamolla tuohonkaan saada menemään tuntia enempää, tai en ainakaan kehtaisi asiakasta enemmästä laskuttaa eli 65,- + kumi 25,- max.

Petri
Sportster XL883C 2005
Dyna FLD Switchback 2012
Dyna Low Rider 2015
hdlate
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hdlate »

Jos maanantaina jättää pyörän ja keskiviikkona saa hakea, kotona on varmaan aina jotakin tekemistä odotellessa.[/quote]

Kätevää :mrgreen:
-90 FXR Super Glide
-Väiski-

Viesti Kirjoittaja -Väiski- »

Olen muutamaan vanhaan wingiin vaihtanut renkaita, siihenkään en koskaan ole kahta tuntia saanut menemään, tiedän kyllä kuinka vittumainen pyörä se on.

Ja dragstarissa joutuu kyllä irroittamaan kardaanin etupäästään, mutta eihän se ole muuta kuin vetää ulos.
Ei siihen mene minuuttiakaan.

Positiivista tässä oli tosiaan se että näin kesäkaudella edes ottivat tuollaisen "välihomman", monella korjaamolla on varauskirjat niin täynnä ettei moisia hommia yksinkertaisesti pysty tekemään.

Pyörää haettaessa yksi ihmetyksen aihe tuli sen takia että huollon tiloissa/pihalla oli yhteensä kolme pyörää, yksi niistä oli tuo faijan dragstar, eli kovin kova ruuhka ei huollossa silloin voi olla...
HileD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HileD »

Omasta näkökulmasta pikku hommat yksityisille on kovin hankalia hinnotella. Ne on otettava muun työn oheen ja kustannukset täytyis yrittää pitää jossain määrin järjellisinä niin että siitä sais edes jotain ite. Jos rahaa ajattelee pelkästään ei kannattas tehä ensimmäistäkään hommaa mutta harrastaja itekki ku olen ni halu auttaa on olemassa ja ymmärrän tuskaa kun aika monesti isommat firmat kieltää heti. Kaikkia ei millään voi auttaa mikä on harmillista mutta aina yritän opastaa ongelman kanssa eteenpäin.

Parasta kauppaa on kun sain pihvikoneen osien korjauksesta naudan piffejä. Olipas muuten hyviä! Perunoita ei kannata vaihtaa perunoihin mut jos niistä saa porkkanoita ni sitte :P
-Know your enemy-
jutaharri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutaharri »

Yhä enemmän alan opettelemaan pienet huoltotyöt tekemään itse.
Kunnon korjaamokäsikirja, Harrikan oma tai muiden julkaisijoiden(esim Clymer) avulla onnistuu ylläpito myös itse.
Joskus pitää tavata ja ajatella enklannikksi muutaman kerran ennen työhön ryhtymistä, että uskaltaa edes alottaa ja työn aikana vielä pari kertaa.
Aikaa kuluu ja rahaa säästyy. Koko ilta yleensä menee, mutta tässä työssä mun aika ei ole kallista.
Onneksi oma mopo ei ollu mikään tautipesä ostettaessa. Nyt yli 60.000 km:n tuttavuuden perusteella tunnen sen historian, seuraavat huoltokohteet, eikä pyörä ole myynnissä.Helppoa :D
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

jutaharri kirjoitti:Yhä enemmän alan opettelemaan pienet huoltotyöt tekemään itse.
Kunnon korjaamokäsikirja, Harrikan oma tai muiden julkaisijoiden(esim Clymer) avulla onnistuu ylläpito myös itse.
Joskus pitää tavata ja ajatella enklannikksi muutaman kerran ennen työhön ryhtymistä, että uskaltaa edes alottaa ja työn aikana vielä pari kertaa.
Aikaa kuluu ja rahaa säästyy. Koko ilta yleensä menee, mutta tässä työssä mun aika ei ole kallista.
Onneksi oma mopo ei ollu mikään tautipesä ostettaessa. Nyt yli 60.000 km:n tuttavuuden perusteella tunnen sen historian, seuraavat huoltokohteet, eikä pyörä ole myynnissä.Helppoa :D
Tästä on myös se hyöty että vikatilantessa ei sormi mene aina suuhun :D vaan osaa hahmottaa mistä etsinnän aloittaa. Totta on myös se ettei kaikilla ole mahdollisuuksia taikka paikkaa itse nätä laitteita Huoltaa ja Duunata.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
MrX

Viesti Kirjoittaja MrX »

-Väiski- kirjoitti:Olen muutamaan vanhaan wingiin vaihtanut renkaita, siihenkään en koskaan ole kahta tuntia saanut menemään, tiedän kyllä kuinka vittumainen pyörä se on.

Ja dragstarissa joutuu kyllä irroittamaan kardaanin etupäästään, mutta eihän se ole muuta kuin vetää ulos.
Ei siihen mene minuuttiakaan...
Miksi et muuten jeesannu Faijaa tuossa muutaman minuutin hommassa ja tehnyt sitä ite :?:
FLSTC91

Viesti Kirjoittaja FLSTC91 »

Uusi sisäkumi alle, itse istuin vieressä ja katselin touhua, tunnin homma ja hintaa tuli töineen ja tarvikkeineen 250.
Valuutta baht.
-Väiski-

Viesti Kirjoittaja -Väiski- »

MrX kirjoitti:
-Väiski- kirjoitti:Olen muutamaan vanhaan wingiin vaihtanut renkaita, siihenkään en koskaan ole kahta tuntia saanut menemään, tiedän kyllä kuinka vittumainen pyörä se on.

Ei siihen mene minuuttiakaan...
Miksi et muuten jeesannu Faijaa tuossa muutaman minuutin hommassa ja tehnyt sitä ite :?:

Siksi että Faija oli pyöränsä kanssa tammisaaressa ja itse samaan aikaan reilu parinsadan kilometrin päässä. Ja toinen tekosyy on se että mulla oli kesäloma päällä, olen päättänyt että kun ollaan lomalla, niin silloin ollaan lomalla, silloin ei huolleta eikä korjata kenenkään vehkeitä...

Jos tuosta periaatteesta alan luistamaan, niin saisin tehdä töitä aikaliki 20h/vrk ja seittemänä päivänä viikossa...
Vastaa Viestiin