Voiskos joku valistaa vaaria
JÄYKKÄPERÄ, MIKSI?
JÄYKKÄPERÄ, MIKSI?
Muistan varsin hyvin, kun ihasteltiin motskareita joissa oli takaiskarit. Niiden parantava vaikutus ajo-ominaisuuksiin oli ällistyttävä. Sitäkin ällistyttävämpää on nykyinen muoti, että takaiskarit poistetaan ja pyörästä tehdään jäykkäperäinen mitä ihmeellisimmillä virityksillä. Jo alunperinkin hiukka kyseenalaiset jousitusominaisuudet tuhotaan kokonaan. Siitäkös ne ajo-ominaisuudet paranee? Paranisi edes ulkonäkö, mutta ei!
!
LIFEMEMBERRe: JÄYKKÄPERÄ, MIKSI?
Joo meillä oli opettaja joka matikkaa paasasi. Kuulemma oli irrationaalisia lukuja=ei järkeenkäyviä.
Jäykkäperä on muotia. Leveä takakumi oli muotia jonka ruotsalaiset keksi ja joilta jenkit sen varastivat mutta nyt se muoti alkaa olla jo OUT ja esim prätkätehtaat on palanneet takaisin kapeampiin takapyöriin kun ne on parempi ajaa.
Ei lopu pyöräpajoilta hommat kun muoti vaihtuu niin saa alkaa jäykkäperiä duunaamaan iskariperiksi kun ihmiset oikeasti tykkää ajaa pyörillään.
On mulla ollut 2 jäykkäperää. Aikamoista röykytystä johon ei paljon penkin jouset auta.
Minun Shovel on iskariperä ja semmosena pysyy ja nyt on progressiven hyvät jouset niin jopas on mukava. Minun rakas shovel ja ruotsista halvalla ostettu ja itte duunattu. http://kuvablogi.com/nayta/3370430/" onclick="window.open(this.href);return false; Jos joku tuumaa että vain stonga on vaihdettu niin ei oo oikein jäljillä. Paljon on tehty parannuksia lähtien moottorilohkoista,keula reikattu ja jarruista yms. Nyt on ihan ajo kondiksessa keväällä. 11 tuumaiset iskarit ei passaa ja täytyy olla 11.5 niin johan on passelit.
Jäykkäperä on muotia. Leveä takakumi oli muotia jonka ruotsalaiset keksi ja joilta jenkit sen varastivat mutta nyt se muoti alkaa olla jo OUT ja esim prätkätehtaat on palanneet takaisin kapeampiin takapyöriin kun ne on parempi ajaa.
Ei lopu pyöräpajoilta hommat kun muoti vaihtuu niin saa alkaa jäykkäperiä duunaamaan iskariperiksi kun ihmiset oikeasti tykkää ajaa pyörillään.
On mulla ollut 2 jäykkäperää. Aikamoista röykytystä johon ei paljon penkin jouset auta.
Minun Shovel on iskariperä ja semmosena pysyy ja nyt on progressiven hyvät jouset niin jopas on mukava. Minun rakas shovel ja ruotsista halvalla ostettu ja itte duunattu. http://kuvablogi.com/nayta/3370430/" onclick="window.open(this.href);return false; Jos joku tuumaa että vain stonga on vaihdettu niin ei oo oikein jäljillä. Paljon on tehty parannuksia lähtien moottorilohkoista,keula reikattu ja jarruista yms. Nyt on ihan ajo kondiksessa keväällä. 11 tuumaiset iskarit ei passaa ja täytyy olla 11.5 niin johan on passelit.
Re: JÄYKKÄPERÄ, MIKSI?
Vallu hei....
tähän voi vastata vain, "If I had to explain, You wouldn't understand"
tähän sellanen "pyörittää päätään epäuskoisena" - tympiö
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
-
MrX
Aika tympeetä kun Fuck the Factory Kawamiäs Jack lainaa Harley-Davidson tehtaan markkinointiosaston tekstejä, ja se tympeempi merkki peräänjack kirjoitti:Vallu hei....
- shellraiser
Tulee halvemmaksi kuin ei tarvitse uusia iskareita...
http://www.mctoiseen.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllä jäykkäperä on hyvä ajaa, jos on orkkis norsunkorva penkki, meno on pehmeetä ja mutkiin voi ajaa lujaa. Monttuja tarttee tosin varoa, mutta tarttee niitä varoo jousiperälläki.
Oikeesti kunnolla tehty jäykkäperä on hieno (orkkis jäykkä hienompi).
Oikeesti kunnolla tehty jäykkäperä on hieno (orkkis jäykkä hienompi).
Mä en ole ikinä ajanut jäykkäperällä. Siksi.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Useimmilla kyse on varmaan halusta lisätä prätkän toimintavarmuutta touring-käytössä. Ei oo yks eikä kaks kertaa kun jengi joutunu soittelee hinausta kun reissussa iskarit menneet poikki tai takahaarukan laakerit jumittanu.
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry
Eilen tyhjentelin Hankey Bannister 0.75 l putelin ja 2 olutta ja järki oli talvehtimassa ja viina turmelee arvostelukyvyn. Runko on jäykkiksessä kovilla jos kuoppaisella tiellä ajaa. Olen nähnyt yhden Shovel jäykkiksen etupään rungon tukiputken paukahtavan poikki. Ei mennyt saumasta vaan keskeltä putkea ja ilmeisesti rasituksesta.
Minunkin Shovelin runkoa joutunut takapäästä hitsaileen vaikka jousiperä. Pannupää mulla oli jäykkä ja kyllä se välillä oikein kunnolla täräytti yläselkään kun monttuun ajoi.
Voi olla että jäykkärunko on vähän tyylikkäämpi ja pyörän arvo yleensä nousee kun siihen on hyvin duunattu jäykkis.Ominaisuudet ei kyllä parane. Jos selän kanssa propleemaa niin ei pysty jäykällä ajaan.
Minunkin Shovelin runkoa joutunut takapäästä hitsaileen vaikka jousiperä. Pannupää mulla oli jäykkä ja kyllä se välillä oikein kunnolla täräytti yläselkään kun monttuun ajoi.
Voi olla että jäykkärunko on vähän tyylikkäämpi ja pyörän arvo yleensä nousee kun siihen on hyvin duunattu jäykkis.Ominaisuudet ei kyllä parane. Jos selän kanssa propleemaa niin ei pysty jäykällä ajaan.
Pystyy, vakio norsunkorvalla. Aivan sama onko jäykkä vai jousiperä, turha valittaa selkäkivuista.

Bobberissa oikein sopiva, chopperissa ei ihan eka vaihtoehto muttei poissuljettukkaan. Vaari tosin ei tietenkään ajele vakiota pidemmillä mopoilla, ettei niistä vaan pauku runkoputket poikki tms.
Crossipyörät erikseen, Suomessa on kuitenki melkohyväkuntosia sorateitä

Bobberissa oikein sopiva, chopperissa ei ihan eka vaihtoehto muttei poissuljettukkaan. Vaari tosin ei tietenkään ajele vakiota pidemmillä mopoilla, ettei niistä vaan pauku runkoputket poikki tms.
Crossipyörät erikseen, Suomessa on kuitenki melkohyväkuntosia sorateitä
On jäykkäperässä ainakin se etu, että takalokasuojan voi asentaa lähemmäs rengasta. Jos joustoja haluaa, hyppykeppi mallinen istuin toimii ihan ok. Mulla on vanhuksessa lähes jäykät iskarit mutta penkki joustaa hienosti.
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
Kaikki sen tietää... tai ainakin luulee tietävänsä.
Jäykkä on monen mielestä nätti, se on ehdottomasti muotia.
Jäykällä ajaneista monet sitä mieltä et se on ajolleenkin parempi kuin joustoperä, tämäkin voi toki pitää paikkansa mutta vain huonon jousiperän suhteen.
Jotkut luulee että jäykkä on aivan hirveä ajettava, se ei pidä paikkaansa se vaan on töyssyissä kova.
Hyvä jousitettu satula toki helpottaa kovuutta hieman, siltikään itse en suomalaisella tienpidolla halua varsinaiseksi ajopyöräksi jäykkistä, se aika meni jo. Jousipenkistä en pidä lainkaan, se et satula elää eri tahdissa muun fillarin kanssa(siis kontrollipisteiden) ei miellytä muo.
Jäykkä on monen mielestä nätti, se on ehdottomasti muotia.
Jäykällä ajaneista monet sitä mieltä et se on ajolleenkin parempi kuin joustoperä, tämäkin voi toki pitää paikkansa mutta vain huonon jousiperän suhteen.
Jotkut luulee että jäykkä on aivan hirveä ajettava, se ei pidä paikkaansa se vaan on töyssyissä kova.
Hyvä jousitettu satula toki helpottaa kovuutta hieman, siltikään itse en suomalaisella tienpidolla halua varsinaiseksi ajopyöräksi jäykkistä, se aika meni jo. Jousipenkistä en pidä lainkaan, se et satula elää eri tahdissa muun fillarin kanssa(siis kontrollipisteiden) ei miellytä muo.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
En ole metriäkään ajanut jäykkäperällä, se on vasta tulevaisuuden haave, jos ison lätän saisi joskus hankittua. Sitä en silti haaveile ajettavuuden tai matkustusvarmuuden vuoksi, vaan innostuksen palosta vanhoihin pyöriin ja olisi kiva olla yksi täysin nykykalustosta poikkeava - jäykkä perä, risukeula, käsivaihteet ... Siksi siis jäykkäperä minulle, jos sellainen joskus tulee - mutta ei siis ainoaksi pyöräksi.ma^ko kirjoitti: Jäykkä on monen mielestä nätti, se on ehdottomasti muotia.
Muuten olen ma^kon kanssa täysin samoilla linjoilla. Muodin ja ulkonäön takia moni sen haluaa. Itse en näitä seikkoja arvosta lainkaan. Ja eniten minua ihmetyttää jousiperän jäykistäminen ylijäykillä jousilla tai peräti vesijohtoputkella iskarin sisässä. Siinä ei mielestäni saavuteta ulkonäköä eikä ajettavuutta - ainoastaan jäykkyys ymmärtämättä välttämättä itsekään, mitä siinä edes haetaan
Ostaessani tuon '71 rautiksen, siinä olivat älyttömän jäykät takajouset ja loppuun ajettu kulmikas rengas - kai se oli jonkun mielestä hyvä, minusta hirveä
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus