Navigaattorikeskustelun "lopputulos"

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

jarkke
Viesti:

Re: "Äänestä" Paras Navi

Viesti Kirjoittaja jarkke »

Navi, ja Navi.....
Eikös sitä enää uskalleta ajella "harhassa"? Mielestäni parasta reissussa on juuri se, kun ei ihan varmasti tiedä olinpakkaansa kartalla. Ajelee vähän sellaisella "mustatuntuu" asenteella. Tietää suurinpiirtein missä kullonkin ajellee, mutta ei pisteen tarkasti. Ja ainahan voi kysellä tietä paikallisilta jos eksyy. Niin tutustuu samalla kaikenlaisiin "heinähattuihin" ja ties mihin paikkakunnan suurmiehiin.

.....joku viisas on joskus sanonut, että "joskus on itse matkalla olo tärkeintä, ei matkan päämäärä".
Vallu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu »

No toi on just sitä yliromanttista höpöhöpöä! On tullut eksyttyä vuosikymmeniä ja ajettua harhaa tuhansia kilometrejä, eikä ainuttakaan positiivista kokemusta! :evil:
Mutta kukin tavallaan, minulle Tomppa tarjoaa ihania matkakokemuksia! :wink:
Kuva LIFEMEMBER
harley-pilot
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harley-pilot »

itselläni on Garmin Zumo 550, mutta nyt ostaisin Garmin Zumo 660. Siinä on omat metkunsa sekin on ihmisen (insinöörin) suunittelema eli ajattelee juuri niin kuin suunittelijan filosofia on. Esim. asetus vältä moottoritietä. Useissa keski Euroopan maissa tämä tarkoittaa myös punaisten teiden vättämistä ja siten zumo ohjaa kolmi numeroisille teille.
Kaikkiaan navigaattori on karttojen lisäksi minulle apuväline. Suunittelen reitit ennakkoon aina paperikarttaa apuna käyttäen, yleensä illalla seuraavan päivän ajoreitin. Pakotan zumon niille teille minne minä haluan mennä eli riittävästi välipisteitä ja pomin tiet näytöstä.

Sen verran kokemuksesta etten keski eurooppaan lähtisi enää ilman zumoa. Ei minulla ole tarvis lukea paperi karttaa joka risteyksessä ja käyttää aikani näin. Sikkailun saa aikaiseksi ilman eksymistä. Jokainen suunnistaa nillä apuvälineillä mitkä itse kokee tarpeelliseksi.
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

harley-pilot kirjoitti: asetus vältä moottoritietä. Useissa keski Euroopan maissa tämä tarkoittaa myös punaisten teiden vättämistä ja siten zumo ohjaa kolmi numeroisille teille
Ajelin juuri keskisessä Saksassa parisentuhatta kilometriä kahden navigattorin opastamana :lol: . Omasta Navigonista hain ne kauniit reitit ja vuokrabemarin isosta näyttöruudusta katselin karttaa, sinä auton oma navigaattori on kyllä ylivoimainen vempele keskikonsolissa sijatsevan ohjasmylpyrän ja ison näytön ansiosta.

Navigonin moottoriteiden välttely ajatti kyllä Saksassa nimenomaan kaksinueroisia teitä varsin tarkasti. Taitaa olla vaan harmi, kun Navigonin kartastoa ja ohjelmaa ei taida olla noissa pyöränaveissa :roll:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
skägge
Viesti:

Viesti Kirjoittaja skägge »

jarkke kirjoitti:Navi, ja Navi.....
Eikös sitä enää uskalleta ajella "harhassa"? Mielestäni parasta reissussa on juuri se, kun ei ihan varmasti tiedä olinpakkaansa kartalla. Ajelee vähän sellaisella "mustatuntuu" asenteella. Tietää suurinpiirtein missä kullonkin ajellee, mutta ei pisteen tarkasti. Ja ainahan voi kysellä tietä paikallisilta jos eksyy. Niin tutustuu samalla kaikenlaisiin "heinähattuihin" ja ties mihin paikkakunnan suurmiehiin.

.....joku viisas on joskus sanonut, että "joskus on itse matkalla olo tärkeintä, ei matkan päämäärä".
Tää on ihan hyvä ,jos sattuu olemaan lomalla mutta jos on menossa johonkin tuntemattomaan paikkaan tiettyyn aikaan,niin mulla on käytössä iphone (navigonin ohjelma) ja sille vedenpitävä navigaattorilaukku magneteilla tankissa ja siitä handsfree piuha kypärään.Navigaattori ,puhelin ja jukeboksi samassa.Toimii ainakin mulla.
smuige
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smuige »

skägge kirjoitti: mulla on käytössä iphone (navigonin ohjelma) ja sille vedenpitävä navigaattorilaukku magneteilla tankissa ja siitä handsfree piuha kypärään.
Mitäs toi navigointi kustantaa kotimaassa ja ulkomailla tuolla iPhonella?

Taikka Nokialaisilla?

Itsellä ollut autokäytössä LG navigaattori enkä missään nimessä suosittele kyseistä vehjettä.
On ollut senverran ongelmia laitteen kanssa. Useita kertoja takuuhuollossa Kehä III kupeessa Jumbon takana.
Ohjelma vaihdettu, koko "emolevy" vaihdettu, hyppii kartoilta toisille itsekseen, ei löydä olinpaikkaa vaikka yhteys jopa 9 sateliittiin... jne.
Niin ja ei toimi omalla akulla kuin pari minuuttia (uudesta alkaen), virtajohdon kuori murenee itsekseen (eikä mennyt takuuseen :twisted: )
Lisäksi selostus suomeksi on suoraansanoen syvältä. "Liikenneympyrästä kolmas Poistu". Siis täh???

Onneksi oli lahjaksi saatu ettei mennyt omat rahat hukkaan ja eikait ne myöskään onneksi enää edes valmista noita paskoja... :lol:

Pieni "niksipirkka" vinkki:
Kaveri näytti kuinka navigaattorin imukuppikiinnityksen saa pitäväksi myös Electran kaarevaan katteeseen kun laittaa hieman Cokista (=sokerivesi) imukuppiin.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Don Quijote

Viesti Kirjoittaja Don Quijote »

smuige kirjoitti:
skägge kirjoitti: mulla on käytössä iphone (navigonin ohjelma) ja sille vedenpitävä navigaattorilaukku magneteilla tankissa ja siitä handsfree piuha kypärään.
Ei se mitään kustannuksia tuo itse laitteen ja softan lisäksi. Toimii kuten oikea GPS toimii, eli käyttää satelliitteja.
Itselläni on iPhone ja siinä TomTom -navigaattori. Toimii hienosti ja on todella helppo ja looginen käyttää.
iPhonen iso näyttö tekee käytöstä miellyttävää, opastusääni on miellyttävä, löytyy kameravaroitukset, reittivaihtoehtoja useita, mm. kävelijälle, pyöräilijälle, lyhyin, nopein, vältä motareita jne. Kyllä tätä uskaltaa suositella hyvällä omallatunnolla. Plussana vielä nuo em. eli on puhelin, musalaite, kamera jne. kaikki samassa paketissa. Eli navi on aina matkassa jos puhelinkin on ja yleensähän se on..

Pohjoismaiden kartoilla TomTom maksaa 59,99 ja koko euroopan kattavilla kartoilla 89,99 ?. Lisäksi löytyy erikseen länsi -ja itäeuroopan kartat sekä usa ja kanada. Tulee siis erillistä navia halvemmaksi hommata pelkkä softa jos sattuu jo sopiva puhelin olemaan. Ainoa miinus on että syö aika paljon akkua navigaattorina. Ei ole ongelma autoillessa, mutta pyöräkäytössä kannattaa viritellä tupakansytyttimen pistoke jonnekin laturia varten.
jussibee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussibee »

Vallu kirjoitti:No toi on just sitä yliromanttista höpöhöpöä! :wink:
Niin, jos minä näihin pyörähommiin suhtautuisin järjellä, enkä tunteella, niin tuskinpa sitä HD:llä ajaisi. :wink:

Lapinmiehen neuvo: Jos sattuu eksymään, niin sitten kannattaa lähteä kotiin. :D
Jussi
skägge
Viesti:

Don Quijote kirjoitti:
smuige kirjoitti:
Ei se mitään kustannuksia tuo itse laitteen ja softan lisäksi. Toimii kuten oikea GPS toimii, eli käyttää satelliitteja.
Itselläni on iPhone ja siinä TomTom -navigaattori. Toimii hienosti ja on todella helppo ja looginen käyttää.
iPhonen iso näyttö tekee käytöstä miellyttävää, opastusääni on miellyttävä, löytyy kameravaroitukset, reittivaihtoehtoja useita, mm. kävelijälle, pyöräilijälle, lyhyin, nopein, vältä motareita jne. Kyllä tätä uskaltaa suositella hyvällä omallatunnolla. Plussana vielä nuo em. eli on puhelin, musalaite, kamera jne. kaikki samassa paketissa. Eli navi on aina matkassa jos puhelinkin on ja yleensähän se on..

Pohjoismaiden kartoilla TomTom maksaa 59,99 ja koko euroopan kattavilla kartoilla 89,99 ?. Lisäksi löytyy erikseen länsi -ja itäeuroopan kartat sekä usa ja kanada. Tulee siis erillistä navia halvemmaksi hommata pelkkä softa jos sattuu jo sopiva puhelin olemaan. Ainoa miinus on että syö aika paljon akkua navigaattorina. Ei ole ongelma autoillessa, mutta pyöräkäytössä kannattaa viritellä tupakansytyttimen pistoke jonnekin laturia varten.

Kerkesitkin sanomaan kaiken mitä munkin piti sanoa ja tosiaan pyörässä on tankoon viritetty tupakansytytin ja piuha kokoajan kiinni puhelimessa.Ulkomailla ollessa kannattaa pitää data roaming pois päältä.
hdjokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Vallu kirjoitti:No toi on just sitä yliromanttista höpöhöpöä! On tullut eksyttyä vuosikymmeniä ja ajettua harhaa tuhansia kilometrejä, eikä ainuttakaan positiivista kokemusta! :evil:
Mutta kukin tavallaan, minulle Tomppa tarjoaa ihania matkakokemuksia! :wink:
Tässä olen Vallun kanssa samaa mieltä. Minäkin mieluimmin keskityn itse ajamiseen ja maisemien katsomiseen karttojen pähkäilyn sijasta. Suosittelen reittien, etappien ja levähdysten suunnittelua etukäteen paperikarttojen tai Google Maps:in avulla. Ja sitten paperikartta varmuuden vuoksi mukaan jos ei reset:kään auta.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Läski-Bob

Viesti Kirjoittaja Läski-Bob »

Tää on ihan hyvä ,jos sattuu olemaan lomalla mutta jos on menossa johonkin tuntemattomaan paikkaan tiettyyn aikaan,niin mulla on käytössä iphone (navigonin ohjelma) ja sille vedenpitävä navigaattorilaukku magneteilla tankissa ja siitä handsfree piuha kypärään.Navigaattori ,puhelin ja jukeboksi samassa.Toimii ainakin mulla.

Mistäs löysit puhelimelle sopivan magneetti-pussukan? Olen semiaktiivisesti katsellut, mutta ei ole vielä vastaan tullut sopivaa. Haluaisin mahdollisimman pienen, suurin piirtein luurin kokoisen.

T:LB
skägge
Viesti:

Givin pussista modasin ite.Jostai tankkilaukusta nappasin magneetit ja pussukan pohjaan pieni viilto mistä tunkemalla magneetit sisälle.Se on silti vielä vesitiivis,koska siinä pussissa on vielä semmonen välipohja.Eihän näihin mitään suoraan oikeen löydy mutta kun ite vähän askartelee,niin johan toimii.
tomppa61

Navigaattorikeskustelun "lopputulos"

Viesti Kirjoittaja tomppa61 »

Nonniin! Hyvät keskustelut herätti! Menin ja ostin Garmin Zümo 660'n. Nyt käytössä (niin pyörässä kuin autossa; molemmat sarjat on paketissa mukana) ja hyvin on toiminut; vähän kallis mutta ainakaan vielä ei ota kuppiin. Löytää yhtä hyvin perille (siis Lapinmiehen sanoin: kun eksyy niin mene kotiin :D ) niin kotimaassa kuin esim. tänä kesänä Turkissa todellisilla kinttupoluilla. Selkeä käyttää; paitsi siihen sisäänrakennettu MP3 soitin, josta en vieläkään tajua miten sinne saa sisälle biisejä (tämä tosin pienempi ongelma). Hyvä systeemi on se, että laite integroituu puhelimen kanssa, joten näkee kun puhelu tulee sisään ja voi halutessaan yhdistää siitä suoraan kypärään. Kiitokset kommenteista ja hyviä maileja!
Tomppa
Joe Cool
Viesti:

Re: Navigaattorikeskustelun "lopputulos"

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

tomppa61 kirjoitti: hyvin on toiminut; vähän kallis mutta ainakaan vielä ei ota kuppiin.
Paljonkos se "vähän kallis" lysti maksoi?
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
tomppa61

Re: Navigaattorikeskustelun "lopputulos"

Viesti Kirjoittaja tomppa61 »

oisko ollut joku 600 Euroa netistä tilattuna....Ikävät asiat tuppaa aktiivisesti unohtamaan.... MBnet ja hintaseuranta antaa näppärästi parhaat paikat... ja jos ottaa elinikäisen kartta update palvelun niin maksaa satasen till.... Luin et jenkeissä julkaistaan jo seuraava "editio" josta tais suunnilleen puuttua vaan telkkari...
Vastaa Viestiin