Navigaattorikeskustelun "lopputulos"

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

tomppa61

"Äänestä" Paras Navi

Viesti Kirjoittaja tomppa61 »

Kesän reitit vievät mitä omituisimpiin paikkoihin.... Missä taas ollaan ja miten täältä löytää takaisin? :) . Kiitollinen kokemuksista pyörään tarkoitetuista Navigaattoreista ennenkuin hankin oman.... Krittereinä ainakin selkeä ja riittävän kookas näyttö, tottelee hanskakättä, mahdollinen bluetooth, Euroopan kartasto (kohtuu hintaan), joidenkin mukana ilm. myös puheaudio kypärästä toiseen???? Kännykkänavia en harkitse tähän käyttöön. Äänestä; ostan eniten ääniä saaneen!
Ja kiitokset jo etukäteen!
Tomppa
Fxsts03
Viesti:

Re: "Äänestä" Paras Navi

Viesti Kirjoittaja Fxsts03 »

Garminin Zümo 660 on itselläni harkinnassa, tosin vasta ensi ajokaudeksi...
T. Timo Konttinen
Fxsts03
SenioRR
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SenioRR »

Jos hinnalla ja sen alhaisuudella on väliä, niin Garmin Nuvi 500. Ei tosin bluetoothia, eikä edes kuulokemahdollisuutta, mutta on täysin vesitiivis ja näyttö on selkeä. Nuvi 550:ssa lisäksi Euroopan kartat. Itsellä tuo 500 malli Ram-Mountsin telineellä ja on varsin toimiva yhdistelmä.
H-D Softail Custom 1998
Vallu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Siis täysin ylivoimainen hinta-laatusuhteessa on Tom Tom Rider II. On bluetoothit, kännykät, kypäräpuhelimet ym. Voi myös reitittää netissä. Ylivoimainen ylläpitopalvelu etc. Ja käytettävyys todella helppo. Ilmankos on voittanut kaikki vertailutestit.

Tompasta on tulossa kesäkuussa uusi versio!
Kuva LIFEMEMBER
hdjokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Kun itse olen käyttänyt kummankin sekä Garminin että Tompan käyttöliittymiä, niin kyllä Tomppa mielestäni vie voiton. Ovat kummatkin kyllä loogisia ja toiminnot löytyvät helposti.

Vaikka Tomppa Riderissä (mulla on se ykkösversio) on hyvin toimiva Bluetooth-kuuloke, niin enpä juuri ole käyttänyt, koska en jaksa viritellä niitä toimimaan. Pelkän näytön avulla pärjää hyvin, koska tuleva kääntöpaikka näkyy metrin tarkkuudella ja nuolen ja lukemat saa riittävän isoksi, että ilman lukulasejakin näkee.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
John Doe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja John Doe »

Vallu kirjoitti:
Tompasta on tulossa kesäkuussa uusi versio!
Jotta kiireellä kauppaan ehtimään niitä vanhoja tom tom of ... joita poistavat halvennuksella, uudessa kait ainakin mukana tuleva varustus on heikompi.

jd
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä.
milehigh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milehigh »

Tomtom on kyllä käytöltään mun mielestä paras, vaikken pyöräillessä ole sellaista (vielä) käyttänyt. Nokkanavilla ja kartalla pärjännyt tähän asti.

Rider III onkin lähtöhinnaltaan halvempi. Syynä lienee varusteet tai niiden olemattomuus.

OT: Jos jollain on joutilaana toimiva Tomtom rider I ja haluat siitä SOPIVASTI eroon, voisit pistää privaa. Talvella hommatussa pulusessa oli Riderin teline valmiiksi kiinni.
Kuva
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

milehigh kirjoitti:Tomtom on kyllä käytöltään mun mielestä paras, vaikken pyöräillessä ole sellaista (vielä) käyttänyt.
Itse olen tomppaa käyttänyt vähän ja Navigonia hyvin paljon - ja pidän Navigonin ohjelmasta paljon enemmän. Mm. reittiprofiileja on 4 erilaista, helmenä Kaunis reitti ja reittisuunnittelu paremmin minun mieleeni. Nämä siis autokäytösstä. Pyörämalleja Navigonilla ei kai olekaan :?:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
KK

Viesti Kirjoittaja KK »

Tom tomia olen käyttänyt autoillessa ja on mielestäni helpoin ja selkein.
Monta vuotta käytössä se ihan ensimmäinen Tomppa ja nyt ostin XL:n ja olen ollut molempaan tyytyväinen.
Frendillä on toi mopoiluun suunniteltu Tomppa ja on tykännyt käyttää sitä.
Vallu
Viesti:

Joe Cool
Mm. reittiprofiileja on 4 erilaista,
Tarkoittaa mitä? Onhan Tompassakin vaikka mitä vaihtoehtoja ja tietskarilla tehdään lisää!
Kuva LIFEMEMBER
Joe Cool
Viesti:

Vallu kirjoitti:Joe Cool
Mm. reittiprofiileja on 4 erilaista,
Tarkoittaa mitä? Onhan Tompassakin vaikka mitä vaihtoehtoja ja tietskarilla tehdään lisää!
Otan tähän paremmin kantaa, kun ehdin tompan kimppuun. Voi hyvinkin olla, että olen väärässä, mutta en ole sieltä löytänyt niin selkeästi noita reittiprofiileja.

Se navigoniin hauskin profiili on siis ihan nimellä Kaunis reitti ja se saattaa kierrättää avan käsittämättömien pikkuteiden kautta, joissa on tullut nähtyä yhtä jos toista, joka ilman gaattoria olisi 100% varmasti jäänyt näkemättä.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Joe Cool kirjoitti: Se navigoniin hauskin profiili on siis ihan nimellä Kaunis reitti ja se saattaa kierrättää avan käsittämättömien pikkuteiden kautta, joissa on tullut nähtyä yhtä jos toista, joka ilman gaattoria olisi 100% varmasti jäänyt näkemättä.
Noita "kaunis reitti" optiolla keksittyjä reittejä ei välltämättä pääse ajamaan katupyörällä... endurollakin ehkä... muutamassa kohtaa (kaverin kertoman mukaan) on tullut vastaan paikka jossa ei ole ollut tietä ollenkaan (kaavassa on mutta maastossa ei) tai se on kasvanut umpeen.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Joe Cool
Viesti:

Sepixlh kirjoitti:
Joe Cool kirjoitti: Se navigoniin hauskin profiili on siis ihan nimellä Kaunis reitti ja se saattaa kierrättää avan käsittämättömien pikkuteiden kautta, joissa on tullut nähtyä yhtä jos toista, joka ilman gaattoria olisi 100% varmasti jäänyt näkemättä.
"kaunis reitti" ... on tullut vastaan paikka jossa ei ole ollut tietä ollenkaan
Varmastikin tämä on mahdollista, mutta siinäkin tullaan vain tilanteeseen, jossa havaitaan, että kartta pitää olla aina mukana. Pelkän separaattorin kanssa ei kannata reissuun lähteä.

Itse olen noita kauniita reittejä ajanut tuhansia kilometrejä pääosin autolla, mutta myös pyörällä Suomessa, Saksassa, Hollannissa, Espanjassa, Sveitsissä ja USA:ssa noin 10 osavalltiossa ja aina olen perille päässyt. Saksa on ainoa paikka, jossa piti kerran palata takaisin. Tie oli, mutta se oli katkaistu eikä kiertotietä ollut, ellei palannut muutamaa kilometriä takaisin.

Kaunis reitti on ajattanut tunnin moottoritiematkan sijasta 5 tuntia ja 2 tunnin moottoritien sijasta 7 tuntia pikkuteitä, kanavien ja jokien varsia, vuoristoja, maissipeltojen hiekkateitä jne. ja ne tunnit ovat olleet taatusti joka hetken arvoisia :D

Pelkästään tuo kaunis reitti - optio on antanut monikymmenkertaisesti enemmän kokemuksia, kuin laitteen hankintahinta on verottanut 8)
Vallu
Viesti:

Erityisesti Kreikassa oli paikallinen kartanpiirtäjä käyttänyt aivan liian leveää kynää. "Nopein reitti" valinta, mikä yleensä valitsee vain suurimmat tiet, veikin välillä pari metriä leveälle vuoristopolulle lammaslalumojen keskelle. Ja jälkeenpäin analysoituna matkan säästö oli kilometrin luokkaa 100 km matkalla. Osin tuli vastaan jopa ajokelvottomia osuuksiakin. Mutta äkkiä senkin oppi eikä mennytkään oikopoluille.
Noi hommelithan on täysin riippuvaisia siitä millainen karttapohja on. Sen varassahan Tomppa rakentaa suunnitelmansa.
Mutta kyllä se vaan on vaivatonta matkantekoa: hotelli (MO-HO) varataan netissä ja Tomppaan lyödään osoite ja eiku menoksi. Ei minkäänlaista pähkäilyä tai etsimistä, voi vapaasti nauttia ajamisesta ja maisemien ihailusta. Sopii loistavasti meikäläiselle, joka ei meinaa löytää kotiinsa kun tulee lähipubista.
Kuva LIFEMEMBER
jussibee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussibee »

Minä en ole prätkällä vielä navia käyttänyt eikä ole suunnitelmissakaan. Minusta se ei jotenkin kuulu asiaan. Joku 'heinähässäkkäheinähässäkkä' Salovaara inttää korvassa, että tee uukkarit, ajoit väärin ja kommentoi joka kääntymistä? Korvissa soi joko kunnon rock ja/tai pitkäiskuinen V2. Eikä silti, en kyllä varmaan pystyis vauhdissa mitään näyttöä lukemaankaan, sen verran on tärinää ja vinkkaa pelissä. Minusta koko navi on enempi noitten bemarimiesten juttu. Minulla on yks kaveri, joka ei koskaan kysy oudossa baarissa vessan sijaintia. Hän on sitä mieltä, että se vessan etsiminenkin on aina pieni seikkailu. Eikös tässä pyörähommassakin se suunnistaminen ole jonkinlainen seikkailu. Ainakin osa tätä pyörähommaa. Illalla suunnitellaan kartasta reittiä, eikä lämästä naviin, joko nopein tai suorin reitti ja menoks.
Jussi
Vastaa Viestiin