HUH ! Luulin jo, että V-Rodissa VIKAA ?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

pappa2
Viesti:

HUH ! Luulin jo, että V-Rodissa VIKAA ?

Viesti Kirjoittaja pappa2 »

No nytpä tuli tilanne, että VIKAAKO . 8O Vinkkinä, JOS jollekkin käy samoin. Eli AKKU näytti ihan täysiä, MUTTA.......................

Eli tullessani Chapter 3 porukka ajosta Suvirannasta viime torstaakina poikkesin tankkaamaan Herwoodin Teboilille. Kun tankkauksen jälkeen painoi starttii niin NAKS. kaikki virrat katos ? Ei helevetti. Jonkun aikaa renkkailtuani virrat päälle / pois, syttyi taas mittari valot loistamaan ja kaikki näytti olevan OK. MUTTA starttii ja NAKS, sekä koko laite pimeni ? NO. Vaimolle soitto ja työnneltiin 2km Rodi kotipihaan ja matkalla ihan yhtäkkiin alko hälyt huutaan ja virrat palasi ? Iltamyöhä ja äkkii räpläsin hälyt päältä ja kokeilin starttii ...... Edelleen NAKS: ja virrat katosi, no nyt jätin virtakytkimen on asentoon, ettei hälyt vingu ilta-aikaan. 2km hikisen työntöurakan jälkeen Rodi kotikatokseen ja huoltomanuaali handyyn.

No ko. tilanteeseen ohjekirja antoi tasan 2 vaihtoehtoo. Akku kaput, tai joku maadoitus liitoksista löysällä, koska solenoidikin ropisi välillä kun starttii painoi.

Aamulla sitten Biken kimppuun, vaikka aikas kädetön yleensä huoltohommissa olenkin, niin soitin muutaman puhelun SGN bikesiin Turkuun, jossa aivan huippuhemmo asentaja nimeltä Jarmo ehti omien duuniensa ohella jeesaan puhelin ohjeilla n. puolenkymmentä kertaa.

Eli. Ekax kokeilin ihan Boch yleislaturilla akun, ja paukahti heti vihreelle, eli tuntu, että akku ok. No Kuoret irti ohjeen mukaan, ilmanputsari irti ja piuhat näkyviin. Kävin kaikki läpi akun päästä ja - johdon myös toisesta päästä, eli irti putsaus CRC :llä ja kiinni kunnolla. Ei auttannu, välillä sain virrat bikeen, niin että hälykin toimi ja valot loisti kirkkaana, mutta sarttii ja NAKS sekä solenoidi ropsutti. Ei helevata? :evil:

No kerran vielä soitin "Jarmolle" Turkuun, ja hänkin mietti pitkään, KUNNES hokas " Hei onko sulla apu akkuu, JOS kuitenkin kokeilisit käyntiin sen avulla ? " No minä ruuvasin "Rellun Pimpulasta" uudehkon akun irti käynnistys kaapelit kiinni , Starttiin ja eka potkusta käyntiin. Voe Venäjä mikä helpotuksen tunne.Tosin KUN nappasin - piuhan irti ja Rodi sammui saman tien. Piuha kii uuudestaan ja käyntiin, sekä annoin käydä koneen lämpöseks, jonka jälkeen lähti pari kertaa käyntiin JOPA omalla akulla. SIIS AKKU .

Sitten ujuttaan akku ulos varsin ahtaasta kolostaan ja mitä VITTUA, YUASA japstki akku ja 10 amp/h, vaikka kaikkien ohjeiden mukaan pitäsi olla HD oma , sekä 12amp/h. Lisäksi mun muistaaksen YUASA akku erittäin asentoherkkä, SIIS pitäisi olla pystyasennossa, EIKÄ vaakatasossa, kuten Rodissa akku on.

No lähin paikka mistä uuden HD akun sain hyllystä oli SGN Bikes Turku. Kohtuu kallis akku, mutta Jani Koskinen kuitenkin laski siähen neton netto hinnan ja pisti lataukseen valmiiksi, kun lähin Rellun pimpulalla kohti Turkkusii akun hakuun. Sieltä himaan akku kiinni ja RODI vörkki kuin ei mitään vikaa olis ollutkaan. Nyt parin päivän ajon jälkeen, edelleen kaikki OK. SEKÄ muutamaan asiaan kiinnittänyt huomiota, esim. mittari ja muut valot ei enää himmene ja kirkastu tyhjäkäynnin tahtiin. SIIS eka omistaja oli jostain syystä laittannut japsi akun Rodiin ?? Miksi ?? Hinta eroo vain pari kolme kymppii ??

Tästäkin syystä HD mahtilaite, kun kaikkeen pääsee käsiksi verrattain helpolla, jos nyt vaikka vertaa uuskoppaseen Hayabusaan, jossa pelkkä katteiden purku vaatii "tyyliin" parin päivän kurssin. :lol: Vanhakoppanen oli helpompi, mutta tällasen vian eessä K8 Busa olisi mennyt hinurilla merkkihuoltoon. Eli jo alkoi mielessä pyöriä, että nytkö vikarumba alkaa ?? Mutta syy oli vääränlaisessa virtalähteessä. SIIS opin itse ainakin sen että parin kybän säästön takii , en ala soveltaan MITÄÄN, vaan HD alkuperäis osia AINA . Loppu hyvin, kaikki hyvin ja tulipahan perehdyttyy vähä kuoren allekkin, eli kaikki helposti käsillä. :D :D

ps. Muuten Urbaanin legendan mukaan, jossa uskossa itsekkin olen ollut, V-Rod, Night-Rod ja Muscle valmistus Porchen tehtaalla euroopassa ?? EI kuulemma pidä paikkansa. Eli HD tehtaita tasan neljä, sekä kaikki Ameriikasa. Rungon numerosarjasta näkee missä laite nähnyt päivänvalon. Yhdestoista merkki, ja viimenen kirjain ennen pitkää numerosarjaa minulla k , eli "synnytetty" Kansas City Missouri U.S.A, muita tehtaita : Wauwatosa Wisconsin, York Pensylvania ja Tomahawk Wisconsin. Rodien koneet pohjautuu vanhaan rataHarleyn 1000r koneeseen, ja saksalaisinssit ainoastaan konsultoineet Rodien kehitystyössä.

ELI ehta Yankee peli V-Rod myös. Näin mulle kerrottin ?? :wink:
>> Muista ELÄÄ Tänään , Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä ! Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa . Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT ! <<
winnetou
Viesti:

Re: HUH ! Luulin jo, että V-Rodissa VIKAA ?

Viesti Kirjoittaja winnetou »

sidetopic: tämä Porsche-legenda pitää osin paikkansa, mutta ei valmistuksen vaan suunnittelun osalta, Rodin kannet ovat Porschen tekele/suunnittelema. Ja mitä tulee tuohon akkujen Yuasa/oem-HD hintaeroon, niin kyllä se ero on merkittävä kun ovh hinnoilla lähdetään asiaa tutkimaan, toki jos ei halpis toimi pyörän vaatimassa asennossa,niin silloin se on ihan sama mitä se maksa.. :D
"Don´t tell me, show me..."
helppoheikki

Viesti Kirjoittaja helppoheikki »

Näin sitä ihmisiä vedätetään - ei HD omia akkujaan valmista vaan ne tekee juurikin edellä haukkumasi Yuasa. Tosin ko. lafkan ameriikantehdas. Sulle nyt vaan sattui huonoksi mennyt akku, ei mitään sen ihmeellisempää.
- Elvis never left the building -
Karzza
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karzza »

ihan tarkalleen vuodesta 2004:
HD orkkisakku (geeli?) 2 kesää
Yasa nestehappoakku 1 kesä
HD:n tarvike n.90? nestehappoakku 1 kesä
Halpa n.50? iso ja painava geelihappoakku 1 kesä
Vielä halvempi 30? normikokoinen mutta höyhenenkevyt lasikuituimeytetty akku menossa...
VRSCA -04, 300rwhp
pappa2
Viesti:

helppoheikki kirjoitti:Näin sitä ihmisiä vedätetään - ei HD omia akkujaan valmista vaan ne tekee juurikin edellä haukkumasi Yuasa. Tosin ko. lafkan ameriikantehdas. Sulle nyt vaan sattui huonoksi mennyt akku, ei mitään sen ihmeellisempää.

Jep tää on tietty TOTTA. Mutta JO Japsiaikana mullla historiassa puolenkymmentä YUASA Akkua, jotka joko purki ihtensä talven aikana TAI muuten vaan käyttöikä oli kausi pari. SenKIN olen kuullut, että Harrikkaan saa vaihtaa akun, per kausi. Joskin SGN Bikes myyjä / huolto antoi säilytykseen esim. talven yli ohjeex, että osta laitte oliko se nynnääs "Injektori" tms ?? Joka kiinni pyörän akkuun AINA kun pyörä seisoo kauemmin, kuin 2 viikkoo, eli ko. härveli ylläpitää oikean jännitteen akussa ja toimii kuin termostaatti, eli ei kuluta sähköä, kuin ladatessa, eli silloin kun akun jännite laskee.

Harrikan oma akku ladattava VÄHINTÄÄN 2 viikon välein, JOS sitä ei käytetä, koska häly imuroi akun varsin tehokkaasti tyhjäksi n. kuukaudessa parissa. YUASA akku on kuitenkin yhden akkuihmisen mukaan tarkoitettu käytettäväksi pystyasennossa ja erona Harleyn orggis akkuihin, että sisällä oleva "mömmö" koostumukseltaan erilainen, eli HD akkua voi käyttää peraatteessa vaikka ylösalaisin ? No ehkä vähän karrikoidusti, :lol: mutta kuitenkin.

Vanhakoppasessa Busassa ei ollut vaihdenäyttöö ja useimmat laittoivat siihen GIPro ATre nimisen palikan, joka sisälsi vaihdenäytön, poisti rajoittimen jne. Vempain myös imuroi akun varsin tehokkaasti talven aikana.

Toi akun ylläpitolaite ei ole kallis, eli heikompi tehoinen joka ILMEISESTI passaa ROD: iin on n. 50equu ja kovempi tehoinen vähän alta 100equu. JOS sillä saa akun käyttöikää venytettyy EDES 1 ajokauden, on se jo itsensä maksanut. En sitä vielä ostanut, koska mulla Bosh merkkinen yleislaturi, joka myös käy ylläpitoon, mutta täytyy verrata tuohon "injektoriin" vaimikäsenyoli, että syöttää virtaa riittävästi ? Normi HD :ssa akku pitäisi mun tietojen mukaan olla 28 amp/h V-Rodissa 12 amp/h. Saapi korjata jos oon vääriä tietoja antanna. :)
>> Muista ELÄÄ Tänään , Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä ! Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa . Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT ! <<
helppoheikki

Viesti Kirjoittaja helppoheikki »

pappa2 kirjoitti:...Saapi korjata jos oon vääriä tietoja antanna. :)
No kyllä tossa aika paljon puutaheinää tulikin... Mistähän aloittais.

Ensinnäkin, HD:n "alkuperäiset" samoin kuin suurin osa muistakin huoltovapaista moottoripyöräakuista on AGM-akkuja. Eli elektrolyytti on imeytetty lasikuitukankaaseen (Absorbed Glass Matt), tämä mahdollistaa mm. kyljelleen asentamisen.

Moni on raportoinut tuollaisen "alkuperäisen" akun kestäneen useita vuosia - toiset jopa viisi/kuusi vuotta, itsellänikin on niistä pääasiassa hyviä kokemuksia. Toisaalta muija taitaa ajaa nyt toista kesää tiesminkämerkkisellä akulla eikä vielä ole ollut ongelmia. Tärinän lisäksi akun tappaa parhaiten käyttämättömyys - pyörät on tehty ajettaviksi, jos niillä käydään kerran viikossa Kaivopuiston Mutterikahvilassa ja siitäkin matkasta 90% ajetaan liian isolla vaihteella rynkyttäen niin ei ihme jos akut kypsyy.

"Injektoreista" en tiedä, mutta ihan tavallisia ylläpitolatureita kannattaa käyttää talviseisonnan aikana. Merkkejä on monta, esim. Deca, C-Tec, Optimate.

Mikä on "normi-HD"? Electraglideissa ja Roadkingeissä on tuollaisia mahtiakkuja, muissa sitten huomattavasti pienempiä. Softailissa taitaa olla 18/20Ah akku mutta Sportsterit ja Buellit käyttääkin sitten samaa akkua kuin VRod (YTX14) joka on se 12Ah.
- Elvis never left the building -
KSC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KSC »

Ihme pulinaa noista akuista. 1993 vm sporsterin ostin 2002 ja myin sen pois 2008 tammikuussa.
Härvelissä oli H-D orggis akku ja se oli sen näkönen että ollut uudesta saakka mopossa kilometrit oli ostaessa 30 000. En talvisin lataillu yms. Ja akku senkun toimi.
1996 ultra h-d orggis akkulla menee tyhjäksi , jos pyörä seisoo yli kuukauden. Niinkuin se nyt seisoi kun pyörä osallistui laman ruokkimis talkoisiin :lol: Mutta kun otan akun johdon irti ei purkaannu. Tämäkin akku ja pyörä on ollut minulla jo 2007 syksystä lähtien no problem.
Eli ostanko h-d orggis akun , kun se aika koitaa niin varmasti ostan.
Fxsts 1989
revo

Viesti Kirjoittaja revo »

Miksi pitää hälyt päällä talviseisonnassa, onko siihen todellista tarvetta. Akun kenkä tai maksisulake irti. Alkuperäinen akku kolmatta ajokautta eikä mitään ongelmia. Kertaalleen tuli hölmöiltyä akku täysin tyhjilleenkin. Latauksen jälkeen pelitti taas kuin uusi. 2-3 latausta talviseisonnan aikana ei varmasti ole pahitteeksi, näin ainakin itse tein.
Ride it like it's stolen
Lippajärven kreivi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lippajärven kreivi »

Onhan se hyvä niitä hälyjä pitää talvellakin päällä, saatetaanhan se talvellakin varastaa, mitä iloa hälystä muuten olisi?
Yhteistallissa tietty eri juttu jos joutuu siirtelemään muiden edestä eikä itse ole aina avaimineen paikalla.
Helpoin tapa ehkä laittaa C-Tek kiinni ja pistoke roikkumaan kivaan paikkaan mihin helposti voi tökätä laturin kiinni vaikka kesken ajokauden jos pyörä pitempään seisoo.
Dyna Low Rider -08
SE Heavy Breather Air Cleaner kit
Thunder-Max EFI
V&H Straighshot HS Slip-Ons
Progressive Suspension 440 series
pappa2
Viesti:

helppoheikki kirjoitti:
pappa2 kirjoitti:...Saapi korjata jos oon vääriä tietoja antanna. :)
No kyllä tossa aika paljon puutaheinää tulikin... Mistähän aloittais.

Ensinnäkin, HD:n "alkuperäiset" samoin kuin suurin osa muistakin huoltovapaista moottoripyöräakuista on AGM-akkuja. Eli elektrolyytti on imeytetty lasikuitukankaaseen (Absorbed Glass Matt), tämä mahdollistaa mm. kyljelleen asentamisen.

Moni on raportoinut tuollaisen "alkuperäisen" akun kestäneen useita vuosia - toiset jopa viisi/kuusi vuotta, itsellänikin on niistä pääasiassa hyviä kokemuksia. Toisaalta muija taitaa ajaa nyt toista kesää tiesminkämerkkisellä akulla eikä vielä ole ollut ongelmia. Tärinän lisäksi akun tappaa parhaiten käyttämättömyys - pyörät on tehty ajettaviksi, jos niillä käydään kerran viikossa Kaivopuiston Mutterikahvilassa ja siitäkin matkasta 90% ajetaan liian isolla vaihteella rynkyttäen niin ei ihme jos akut kypsyy.

"Injektoreista" en tiedä, mutta ihan tavallisia ylläpitolatureita kannattaa käyttää talviseisonnan aikana. Merkkejä on monta, esim. Deca, C-Tec, Optimate.

Mikä on "normi-HD"? Electraglideissa ja Roadkingeissä on tuollaisia mahtiakkuja, muissa sitten huomattavasti pienempiä. Softailissa taitaa olla 18/20Ah akku mutta Sportsterit ja Buellit käyttääkin sitten samaa akkua kuin VRod (YTX14) joka on se 12Ah.

Niinkuin totesin , niin mulla ei kokemuksii HD orggis akuista, joskin nythän sitä tulee. Ja tosi isoissa pyörissä kuten Electra glide on paljon sähkölaitteita, josko siten vaatii "järeemmän" akun ? En tiedä ? HD:N osalta olen vain kuulopuheiden varassa. Tämä jonka nyt laitoin kiinni oli ainakin helevetin painava mötikkä. Ja toivottavasti hintansa väärti ? Jotain outoo kuitenkin, kun 06 mallin pyörään oli JO jouduttu vaihtaan akku JA sekin akku sippas ? JOSKIN se oli just Yuasa akku ja 10 amp/h. Tismalleen samoja akkuja käytetään Japsikyykyissä mm. Hayabusa jne jne, Niitä en ole itekkään ladannut talvi aikana, vaan syksyllä akku irti ja jääkaapin vihanneslokeroon talveksi sekä yleensä pelittänyt keväällä ihan ok. Muutama "Pika-akku" tullut vastaan, jotka sipanneet JO samana kesänä, kun ostettu tai talven aikana.

Ainakin SGN Bikesin sähkäri sanoi mulle, että HD akku ladattava vähintään 2 kertaa kuussa, jos pyörä käyttämättä ? TAI kytkeä ylläpitolaitteeseen. Minullakin tuttuja joilla esim. -03, -04 Harrikoita joissa edelleen orggis akku kiinni ja pelittää ? Taas toisaalta kuten ylempänä oleva teksti jotkut vaihtaneet akkuja vuosittain. Aika näyttää kauanko tämä ostamani akku kestää ? Se "puutaheinää" tulee siitä, että tosiaan olen HD akkujen suhteen VIELÄ kuulopuheiden varassa. Yuasa akkuja Japsipyörissä mulla ollut, sekä pitkäikäisiä, että yhden ajokauden akkuja. :|
Oz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oz »

HarleyDad kirjoitti:Helpoin tapa ehkä laittaa C-Tek kiinni ja pistoke roikkumaan kivaan paikkaan mihin helposti voi tökätä laturin kiinni vaikka kesken ajokauden jos pyörä pitempään seisoo.
Itse ostin C-tekin ja väsäilin tupakansytyttimen sportsterin akkukotelon alle. Helppo ottaa ulos virtaa tarvittaessa esim kännykän laturille tms, ja helppo tönäistä mopo latinkiin. Ei tullut edes törkeä, kukaan pyörän ympärillä pyörinyt ei ole sitä vielä sieltä bongannut.
Been there, in the past. Now here, at last. Going nowhere, and fast.
wille
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wille »

Mä värkkäilin ja tuon c-tekin pistokkeen heritagen tankkien välissä röökikoteloon,ja siihen tupakan sytyttimen pistokkeen johdoilla, siitä ei saa kun juuri c-tekin pistokkeella virtaa. Hyvä kun latailee kännyä ja saa laitettua akun lataukseen kun seisoopi pitempään ni ei tarvii repiä aina jakkaraa irti :)
Että semmoista....
pappa2
Viesti:

Oz kirjoitti:
HarleyDad kirjoitti:Helpoin tapa ehkä laittaa C-Tek kiinni ja pistoke roikkumaan kivaan paikkaan mihin helposti voi tökätä laturin kiinni vaikka kesken ajokauden jos pyörä pitempään seisoo.
Itse ostin C-tekin ja väsäilin tupakansytyttimen sportsterin akkukotelon alle. Helppo ottaa ulos virtaa tarvittaessa esim kännykän laturille tms, ja helppo tönäistä mopo latinkiin. Ei tullut edes törkeä, kukaan pyörän ympärillä pyörinyt ei ole sitä vielä sieltä bongannut.
Juu tarkotus olis tehä saman moinen ratkaisu. Mulla oli Busassa Biltema vesitiivis Tupakan sytkä ( Venekäyttöön tarkoitettu ) kanssa satulan alla Gepsii varten, sekä myös kännyn latausta varten reisussa AJOAIKANA, kun en gepsii tarvinnu. 10amp sukake + johtoon ja hyvin toimi. Taidan kanssa laittaa kiinni , mutta satulan alle ja piuhaa sen verta, että voi vetästä esiin vaikka tohon jalkojen väliin esim gepsiä tarvitessa. SGN Bikesin ylläpitolaitteet oli vaan mallia akunnaparuuvit irti ja ylläpitolaitteen ruuvit kiinni, sekä töpskeli seinään. :D
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

pappa2 kirjoitti:SGN Bikesin ylläpitolaitteet oli vaan mallia akunnaparuuvit irti ja ylläpitolaitteen ruuvit kiinni, sekä töpskeli seinään. :D
Jaa, aika työläältä kuulostaa - miksi ihmeessä niitä napoja pitäisi ruuvailla :?: C-Tek vaan kiinni napoihin ja töpseli seinään niin pitkäksi aikaa, kun huvittaa. Tai sitten erikseen viritellyn töpselin kautta, niin ei tarvitse napojakaan kaivella esille, kuten täällä on jo sanottukin. 8)

Ja C-Tek 3600 maksaa paikasta riippuen 40-60e. Sillä latailee myös auton akut. Muita merkkejä saa myös halvemmalla - tästä on paljonkin keskustelua jo täällä, haulla löytyy...
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
pappa2
Viesti:

Joe Cool kirjoitti:
pappa2 kirjoitti:SGN Bikesin ylläpitolaitteet oli vaan mallia akunnaparuuvit irti ja ylläpitolaitteen ruuvit kiinni, sekä töpskeli seinään. :D
Jaa, aika työläältä kuulostaa - miksi ihmeessä niitä napoja pitäisi ruuvailla :?: C-Tek vaan kiinni napoihin ja töpseli seinään niin pitkäksi aikaa, kun huvittaa. Tai sitten erikseen viritellyn töpselin kautta, niin ei tarvitse napojakaan kaivella esille, kuten täällä on jo sanottukin. 8)

Ja C-Tek 3600 maksaa paikasta riippuen 40-60e. Sillä latailee myös auton akut. Muita merkkejä saa myös halvemmalla - tästä on paljonkin keskustelua jo täällä, haulla löytyy...
"Kuullostas" simppeliltä ratkaisulta ja varmaan onKIN. Toisaalta mulla Boch yleislaturi / jännitteen ylläpitäjä joka soveltuu MYÖS Moton akkuihin ja Rodissa aikas helppoo saada akun navat näkyviin eli..........

Ja tarvitsen sitä latausta vain talven aikana, muuten pyörä sen verran aktiivikäytössä, että latailee riittävästi .

Anyway kiitti vinkeistä kuitenkin. Pietään toi C-Tek mielessä. Akkuhommelit AINA olleet vaikeita, muistaakseni pari kertaa saanut akun myyjäliikkeessä takuisiin, koska purkivat ittensä likimain uutena. Molemmat olleet juuri YUASA motoakkuja vaimoni taannoisessa GS 500 Suizassa, sekä ensimmäisessä Hayabusassani. Nekin lienee yksilöitä ?? Koska kun VIIMESESTÄ Hayabusastani meni akku tyhjäksi yhden ajokauden jälkeen, otin käyttöön akun joka oli lojunut tallin lattialla puoli vuotta lataamatta ja pelitti sekin aivan mainiosti. ERITTÄIN usein kuulemma ( Taas vain kuulopuhetta ) ko. akuissa sisäisiä oikosulkuja, jotka purkavat akun, kun lataamatta pidempään. Kyllähän tämän päivän motoakun pitäisi kestää sen saman ajan, kuin autojen akutKIN ?? Jos akkua siis käytetään/säilytetään oikein. :)
Vastaa Viestiin