Semmosta ihmeellistä heilumista, enemmänkin tuntuu kun koko paketti (kuski ja pyörä) heiluisi molemmille sivuille, vähän kun ajelisi jatkuvasti joissain urissa tms., saa puristaa kahvoja niin pirusti että pystyy(uskaltaa) ajaa...
Pyörässä ei ole mitään vikaa(tätä esiintyy mulla yleensä kaikilla pyörillä), toiset vetelee samalla vehkeellä 160kmh ja hyvä kun ite pääsee puoliakaan siitä, bussi tai rekka kun paahtaa ohi niin pitää kaasua hellittää aivan pirusti ettei olla penkassa.
Onko muilla kokemuksia moisesta(uskaltaako joku tunnustaa, toisaalta täällä voi kirjottaa ilman tunnusta...), elopainoa ei kuitenkaan ole kertynyt kun vajaa 70kg...
No jos mopossa ei vikaa niin olisko ajoasennossa jotain sanomista
itellä oli samanlainen ongelma mut se korjaantu tangon vaihdolla
Tarkasta nyt kuitenkin etukummin kunto saattaa olla kulunu ns.
huonoon profiiliin vaikka pintaa olisi jäljellä
Samanlaista vikaa ollaan ihmetelty kaverin emännän pyörässä koko kesä. Pahimmillaan -00 Dynalla ei voinut ajaa yli satasta ollenkaan kun laite meinasi heittää kuskin kyydistä. Yksi kerrallaan on vikoja korjattu ja vatkaaminen on vähentynyt mutta ei loppunut kokonaan. Ainakin seuraavia toimenpiteitä on kokeiltu:
Viimeisimpänä toimenpiteenä asennettiin ohjausiskari.
On se ihmeellistä kuinka paljon tuollaista pikkuvikaa noinkin uudesta pyörästä löytyy kun sitä alkaa tosissaan tutkimaan. Montakohan vastaavaa tapausta maanteillämme liikkuu?
Vaikuttaa siltä, että mitä kevyempi kuski sitä pahempi voblaus.
Itsellä on ollut samaa ongelmaa, Hemulin mainitseman, -00 dynan kanssa. Kaikki jo mainitut olen käynyt läpi. Vatkaus alkoi 115km/h ylöspäin 135km/h oli ehdoton max. nopeus. Mitään yksittäistä syytä (ohjauslaakerin kiristystä lukuunottamatta) ei löytynyt. Nyt pystyy päästeleen sen 160km/h (siis tarvittaessa). Kerran kokeilin 190km/h.Mutta eihän se kyllä mikään huippu vakaa yli 150km/h:ssa, metrin leveällä stongalla ole. Leveä takanakki vakautti aikatavalla. Edelleenkään ei kärsi laittaaa nyyttiä stongaan, ainakaan kovin isoa. Eturengaan paineen olen pitänyt 3 barissa. Pienemmillä paineilla alkaa vatkaan. -00 Dynassahan on moottori kumityynyillä. Mulla ei ollut tehtaan jäljiltä moottori ja runko linjassaan.(tämä saattoi vaikuttaa kantatessa syntyvään voblaukseen) Tarkistin sen jarrulevyjen pystysuoruudella.Toleranssi oli muistaakseni puoli astetta. Tankin alla on säätövanttiruuvi.Huoltokirjassa oli kierrosmäärä paljonko sai kierroksia vääntää. Jos reilummin sääti, niin kumityynyt löysälle ja tyhjäkäynnille.
Mulle on jäänyt käsitys, että voblauksen syitä on monta. Dyna ilmeisesti on herkkää voblaan ja siks pitäs kaikki tekijät olla kunnossa???
Anonymous kirjoitti:Pyörässä ei ole mitään vikaa(tätä esiintyy mulla yleensä kaikilla pyörillä), toiset vetelee samalla vehkeellä 160kmh ja hyvä kun ite pääsee puoliakaan siitä, bussi tai rekka kun paahtaa ohi niin pitää kaasua hellittää aivan pirusti ettei olla penkassa.
Kokeiles ottaa rennosti. Pyörä kuin pyörä tuntuu pahalta ajaa jos kahvoja puristaa paniikissa, hartiat lukossa.
samaten leveä stonga "kertoo" heilahdukset ihan eri tavalla kuin kapea
Jack
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
Usein vakaakin fillari lähtee voblaamaan esim. ohitustilanteessa jos etupyörä kohtaa sopivassa kulmassa kohomaalilla maalatun kaistojen keskiviivan.
Toi kohomaali on yks vaarallisimmista keksinnöistä, mitä tielaitos saanut aikaan. Esimerkiksi sadekelillä kohomaalatut suojatiemerkinnät ja kaistaviivat ovat todella liukkaita Jonain yönä mä meen ja höylään ne kaikki helvettiin
Mikähän teidän mopoissa on vikana..vatkaa voblaa vetelee
Sportilla voi huoleti ajaa ilman käsiä 120-....... Kahden markan mittari nopeudella vakaa kuin juna, toki urissa vähän vetelee mutta ei kovemmissa nopeuksissa
Jyristyksen mainitsema rentous on hyväksi, kokeile ajaa enemmän "lantiolla" kuin käsillä, mutkat vastaohjauksella ja painonsiirroilla enemmin kuin stongaa kääntämällä jne. Ja onko sitä pakko vetää täysillä koko ajan nautiskellen ja rauhalliseen tahtiin
Vakavasti puhuen, mulla loppu voblaus kun vaihdoin alkuperäiset tiiliskivet, joita renkaiksi kutsutaan, kunnon kumeihin, edessä Avon venom, takana Azarro. Suurin ero lienee kumien profiilissa, alkuperäinen on melko kulmikas ja vetelee herkästi pienissäkin epätasaisuuksissa
En kyllä usko että pyörästä kiinni kun niitä on kuitenkin tullut kokeiltua niin monia, en todellakaan painele täysiä, ei vaan ole kiva kun joka liittymästä pois rauhottumaan kun ei saa pidettyä edes sitä 80km/h, joka paikkaan ei vaan pääse pikkuteitä...
Taitaa olla toi elopaino yksi suuri tekijä, ja kun sitten olen tykästynyt noihin isoihin vehkeisiin(vanhat jäykät twinit), pitäis varmaan koklata täälläkin paljon mainostettua Spåraa.
Eikös Dynassa ole swingi kiinni laatikossa suoraan.... ja laatikko tietysti koneessa ja kone rungossa kumityynyillä. Tähän väliin mahtuukin sitten paljon teorioita oikeasta ja väärästä tavasta vetolinjan rakenteluun.
Ei pidä unohtaa ajoasun merkitystä mopon käyttäytymiseen,ja yleensä
ilmanvirtaukset on arvaamaton tekijä mopon käyttäytymiseen.Joskus
takanaistujan pää alkaa tietyssä nopeudessa heilumaan hullunlailla
edes takaisin,olisko näillä merkitystä-ajoasento-asu-kuskin koko-ja muut
virtauksiin vaikuttavat.