Onko pyörässä pakko olla etujarrut?? toiset näyttävät ainakin pärjäävän ilmankin.
Etujarrut
Onhan noita tullut tehtaaltakin ilman etujarrua, vuosikymmen taisi vaan olla jotain 1920-30... Kai tuostakin on jokin vuosimallirajaus olemassa.
Kerran olen kokeillut ajaa ilman etujarrua kun pannuchopperin sain ensimmäistä kertaa tulille eikä etujarrun palikat olleet vielä valmiit. Ja kyllä pelotti. Moottoripyörässä etujarrun pysäytysteho on kuitenkin moninkertainen takajarruun verrattuna - jopa HD:ssa. Kyykkypyörissä taitaa etujarrun suhteellinen osuus jarrutustehosta olla jopa 95%.
Kerran olen kokeillut ajaa ilman etujarrua kun pannuchopperin sain ensimmäistä kertaa tulille eikä etujarrun palikat olleet vielä valmiit. Ja kyllä pelotti. Moottoripyörässä etujarrun pysäytysteho on kuitenkin moninkertainen takajarruun verrattuna - jopa HD:ssa. Kyykkypyörissä taitaa etujarrun suhteellinen osuus jarrutustehosta olla jopa 95%.
Jos puhutaan chopperista (keulaputket +18 ja yli) niin minusta etujarrun aktiivinen käyttö on jopa vaarallista
Hyvin olen pärjänny itse ihan vaan ISR:n ratasjarrun kanssa, tottumiskysymys
Alussa epäilin itsemurhakytkimen ja käsivaihteen kombinaatiota mutta nyttemmin sekin on ihan itsestäänselvyys...
Hyvin olen pärjänny itse ihan vaan ISR:n ratasjarrun kanssa, tottumiskysymys
Alussa epäilin itsemurhakytkimen ja käsivaihteen kombinaatiota mutta nyttemmin sekin on ihan itsestäänselvyys...
Re: jarru
Ei vielä, mutta kohta on (huhtikuussa). Etujarrun pakollisuus ainakin vuosimallissa -49 selviää oikein käräjien kautta-52 kirjoitti:>Lain mukaan ei vanhoissa vehkeissä tarvi olla, raja on jossain 50 -luvun puolessa valissä?
-olisko tästä missään faktaa![]()
Lienet aika heikoilla, jos ajelet etujarruttomalla fillarilla ja rekisteriotteessa on merkintä mekaanisista jarruista. Tätä mieltä oli lakimieheni.
Asiaa helpottaa, jos rekisteriotteessa on merkintä etujarruttomuudesta. Sen saamisen 'helppoudesta' ei ole kokemusta. Toinen on tietysti poliisien (sakot kirjoitetaan oitis) ja herrojen/rouvien tuomareiden kanta asiaan (selviää huhtikuussa...).
- AKr
ps. Jos ajelee kehä III:n pohjoispuolella, voipi onnistua helpommin...
AKEn Ajoneuvomääräysten voimaantulotaulukon (2001) mukaan (L1-L5; L3=mp)
"1.12.1957 tai sen jälkeen käyttöön otettu ajoneuvo
- kaksi toisistaan riippumatonta järrujärjestelmää
- sivuvaunullisessa tai kolmipyöräisessä moottoripyörässä toisen oltava käytettävissä seisontajarruna."
Linkin sivu 66
http://66.102.9.104/custom?q=cache:Dl2y ... i&ie=UTF-8
- sivuvaunullisessa tai kolmipyöräisessä moottoripyörässä toisen oltava käytettävissä seisontajarruna."
Linkin sivu 66
http://66.102.9.104/custom?q=cache:Dl2y ... i&ie=UTF-8
En käynyt tuota linkkiä tarkistamassa mutta tuo tekstihän ei määrää että edessä pitäisi olla jarru. Taakse vaan kahdet jarrut?pannu55 kirjoitti:AKEn Ajoneuvomääräysten voimaantulotaulukon (2001) mukaan (L1-L5; L3=mp)
Siis jos nyt välttämättä haluaisi päästä eroon etujarrusta...
Edit: Vai menisiköhän se sama takapyörä siihen kategoriaan ettei enää puhuttaisi toisistaan riippumattomista jarruista? Luultavasti.
Affe