Mikä kone uusissa sporissa?

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Paiska

Mikä kone uusissa sporissa?

Viesti Kirjoittaja Paiska »

Onko vm.99 eteenpäi sporissa evokone? Wikipedias lukee:"2004 Esiteltiin kokonaan uusi mallisto jossa uudistettu moottori on kumiripustuksella, kun aikaisemmin moottori oli kiinni suoraan rungossa. Moottorin lohkot uudistettiin vahvemman vaihteiston aikaansaamiseksi, "trap door" poistettiin." Ja sit et evot oli 84-98?
Tyhmä kysymys mut onko siis nykyään kans evo vai mikä, siis uusissa sporissa?
ES36
Viesti:

Re: Mikä kone uusissa sporissa?

Viesti Kirjoittaja ES36 »

Moro,
evokone tuli sporttiin -86, ja kyllä se on edelleen evo noissa uusissakin.

Jouni
Paiska

Ok, kiitos tiedosta. Koko päivän lueskellu h-d maailman historiaa ja moottoreista tietoo ja tuo asia jäi mietityttämään. Olen uusi tällä alalla, luulen että joidenkin mielestä kysymys taisi olla outo :lol: :oops:
WM69
Viesti:

Viesti Kirjoittaja WM69 »

Eikös evo-sportista aleta puhumaan siinä vaiheessa kun tuli viides vaihde? Senmoinen käsitys mulla on ollut...
-93 Sportster, muutosprosentti 16.
ES36
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ES36 »

WM69 kirjoitti:Eikös evo-sportista aleta puhumaan siinä vaiheessa kun tuli viides vaihde? Senmoinen käsitys mulla on ollut...
Ei. Käsitit väärin.

Jouni
Kiwi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Jep, evo tuli rautapään jälkee kaheksankytäluvun puolivälissä, yheksänkytäluvun alussa tuli viides vaihde, tosiaan -04 kumiripustettu ja tohon väliin ja sen jälkeenki kaikkia muita pieniä muutoksia kuten ruiskuu ym.

Ihan pienelläki googlettamisella, kirjojen luvulla ja ihan vaan asioiden sisäistämisellä saa hyvän yleistiedon näistä laitteista, kaikki kun ei isänsä kanssa oo pelaillu "kuvaile harrikan vuosimalli"-peliä pienempänä :mrgreen:
ma^ko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Evoluutio oli sitä että valurautaiset sylinterit katos... sportyssä myös raudast tehdyt kannet. Sporty on ollut quadcam aina ni siihen ei nykyisellä venttulamäärällä ainakaan saa edes teoriassa lisää nokkia, BT:ssä evola loppui nokkalukeman tuplaamiseen twincamiin.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

H-DCF:n Motopediasta löytyy tietoa Sportsterin kehityksestä ja paljon muutakin hyödyllistä Harrikoista
http://www.hdcf.fi/wiki/index.php/Historia" onclick="window.open(this.href);return false;
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vallu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Olen uusi tällä alalla, luulen että joidenkin mielestä kysymys taisi olla outo :lol: :oops:
Ei todellakaan. Kaikki ovat olleet uusia jossain vaiheessa. Fiksut älyävät kysyä! :wink:
Kuva LIFEMEMBER
Paiska

Vallu kirjoitti:
Olen uusi tällä alalla, luulen että joidenkin mielestä kysymys taisi olla outo :lol: :oops:
Ei todellakaan. Kaikki ovat olleet uusia jossain vaiheessa. Fiksut älyävät kysyä! :wink:
Onkos nykyää sit evoissa isoin tuo 1200cc? Jossakin muistaakseni luki et viimeset evo bigtwinit oli -99?
Vai puhunko ny ihan palturia?
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Paiska kirjoitti:
Vallu kirjoitti:
Onkos nykyää sit evoissa isoin tuo 1200cc? Jossakin muistaakseni luki et viimeset evo bigtwinit oli -99?
Vai puhunko ny ihan palturia?
Kannattaahan näitä kysellä. Nyt sinulla ovat vielä toistaiseksi nämä mallit ja nimitykset vähän hakusessa, mutta pianhan se selviää. Ja nimenomaan kyselemällä.

Yritän kiteyttää muutamalla rivillä:
1. Sportster (urheilupyörä)
- tunnistaa rakenneltunakin siitä, että vaihdelaatikko ja moottori ovat samassa paketissa ja samoissa kuorissa
- valmistettu vuodesta 1957 kahdella moottorityypillä ja syntyi lähinnä brittisporttien kilpailijaksi alunperin
- rautapää 1957-1985
- evo 1986 ->
- moottorien koot olleet 883-1200 cc

2. Big Twin
- moottori ja vaihdelaatikko erillisinä, vaikka yhteinen öljypohja tulikin muutamiin malleihin 90-luvulla hieman hämäämään tätä tunnistusta
- runsaasti malleja kaiketi 30-luvulta asti (en ole antanut kertoa itselleni milloin tämä termi otettiin käyttöön)
- runsaasti moottorityyppejä lättäpäistä näihin "moderneihin" kansiventtiilimoottoreihin, joista viimeisimmät:
- shovel ->1984 (1200 - 1340 cc)
- evo 1984-> noin 1999 (1340 cc)
- Twin Cam (TC) noin 1999-> (1450 cc ->)

Tuo TC menee noin tuossa siksi, että moottori käsittääkseni vaihtui hieman portaattain eri malleissa, mutta tässä tietävämmät voivat täydentää, koska minulle nämä 30 vuotta tuoreemmat ovat jo niitä "uusia" vehkeitä enkä ole niihn kovin pajoa perehtynyt :oops:

Tämä "evolainen" kummittelee hieman hassusti molemmissa mallisarjoissa, Sportsterissa ja Big Twineissä. Evo = Evolution eli se kertoo moottorien kehityksestä ja muutoksesta, evoluutiosta. Ei siis suoraan mistään moottorista. Ja Big Twin ei myöskään tarkoita moottorin kokoa, vaan rakennetta.

Kehitys tapahtui 80-luvulla jokseenkin yht'aikaa kaikissa mallisarjassa ja on mielestäni suurin askel koko Harleyn moottorien kehityksessä. Tallissani on sekä rautapää, shovel että evo -moottorisia Harrikoita ja nämä evot ovat oikeasti käyttömukavuudeltaan ja varmuudeltaan vielä 30 vuoden jälkeenkin käsittämättömän hyviä.

Rautapäissä, shoveleissa ja vielä vanhemmissa on sitten sitä fiilistelykerrointa enemmän, mutta oikeina käyttöpyörinä jäävät kyllä evolaisten jalkoihin. Toki moni niitä käyttää päivittäisessäkin ajossa, mutta esim. ralleissa niitä on paikalla vain kourallinen, kun valtaosa on evolaisia tai uudempia twin camejä.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Paiska

Joo kiitos tästä tietoiskusta :D ( :oops: :oops: :oops: ) kyllä joo valkeni hieman eteenpäin nää jutut taas, noist bigtwineistä ni luulin et tarkoittaa vähintään 1200cc mottia :lol: , mut kyl se ku joka päivä vähä kattoo ja lukee näitä ni alkaa tietää pikkuhiljaa nää jutut :roll: ja sit varsinki ku saa ekan oman hd:n (uuden/käytetyn) ni kyl sillo viimestää alkaa väkisinki oppii enemmä tekniikkaa ym moottoreista. Ainoo moottori jonka oon joskus 10 vuotta si purkanu oli honda mankin kone :roll:
Vallu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Tämä kuuluisi vissiin jo tuonne sätin puolelle, mutta olkoon. H-D:n lyhyt historia (1900 -2010) löytyy tehtaan sivulta: https://www.h-dmedia.com/hd_mediasite/h ... e/2010.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuva LIFEMEMBER
Paiska

Miksi big twinissä sitten on erikseen moottori ja vaihdeloota?onko se helpompi huoltaa ja korjata vai onko jokin muu syy? Ja sama Sportster et miksi siinä juuri sitten on moottori ja vaihdeloota samas paketis?
Kiwi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Paiska kirjoitti:Miksi big twinissä sitten on erikseen moottori ja vaihdeloota?onko se helpompi huoltaa ja korjata vai onko jokin muu syy? Ja sama Sportster et miksi siinä juuri sitten on moottori ja vaihdeloota samas paketis?
Perua tuolta alkuajoilta, ensimmäinen "moderni" harrikan lohko tuli -52 K-malliin josta muodostu muutamaa vuotta myöhemmin Sportsteri. Se oli sitä edistyksellistä tekniikkaa 50-luvulla, ja luettiin sporttipyöräks kun oli tuommonen kompakti rakenne.

Ensimmäiset K-mallit on muuten ollu paljonki edellä aikaansa jos toi trapdoor on nyt sit poistettu näihin kumiripustettuihin :mrgreen:

Ja bigtwinin rungon mittasuhteet vaan sattuu meneen ihan helvetin hyvin vähän pidemmällekkin kaverille, ilman että koneen takana on järjettömän paljon tilaa takarenkaaseen, josta seuraa pitkä ketju/hihna. Katteleppa muutamaa rakenneltua sportin kuvaa niin huomaat kuinka pieneltä se kone näyttää, varsinki jäykkäperän kanssa tuntuu tulevan vähän vaikeuksia ulkonäön suhteen, se kun on sporttiin lähes aina ulkonäöllinen muutos.

Eipä noista oikeen voi sanoo mikä on mitenki parempi, molemmat ratkasut toimii.
Vastaa Viestiin