Jockey-shift
Jockey-shift
Selaillessa sattui silmiini tällanen. Mahtaisko onnistua meillä suomessa? Teknisesti varmana, mutta mites katsastus?
http://www.bikernet.com/garage/PageView ... PageID=118
http://www.bikernet.com/garage/PageView ... PageID=118
kaipa tää tästä...
Hööö.... siis tuota onkos tämä nyt joku uusi juttu?
Suurin osa takavuosien choppereista oli Suomessakin varustettu itsemurhakytkimellä ja käsivaihteella. Ovatpa jotkut kuulemma vaihtaneet jalkavaihteet pois vielä tänäkin päivänä...
Minkä takia ihmiset vaahtoaa tuosta katsastamisesta jokaisen ruuvin vaihtamisen jälkeen? Missään lakikirjassa ei sanota että laite pitäisi viedä muutoskatsastukseen vaihteiston käyttövivuston muutosten jälkeen. Sitä paitsi ainoa vaatimus mikä hallintalaitteita koskee taitaa olla että niitten tulee olla "vaivattomasti käytettävissä". Eli täysin ympäripyöreä vaatimus.
Omasta mielestäni itsemurhakytkin ja jockeyshiferi ovat erittäin vaivattomia käyttää...
Suurin osa takavuosien choppereista oli Suomessakin varustettu itsemurhakytkimellä ja käsivaihteella. Ovatpa jotkut kuulemma vaihtaneet jalkavaihteet pois vielä tänäkin päivänä...
Minkä takia ihmiset vaahtoaa tuosta katsastamisesta jokaisen ruuvin vaihtamisen jälkeen? Missään lakikirjassa ei sanota että laite pitäisi viedä muutoskatsastukseen vaihteiston käyttövivuston muutosten jälkeen. Sitä paitsi ainoa vaatimus mikä hallintalaitteita koskee taitaa olla että niitten tulee olla "vaivattomasti käytettävissä". Eli täysin ympäripyöreä vaatimus.
Omasta mielestäni itsemurhakytkin ja jockeyshiferi ovat erittäin vaivattomia käyttää...
Leukuvaihde...
Tässä yksi tyylikkäimmistä käsivaihteista, mitä viime kesänä sattui silmään.
Kyseessä oli Poronpurijaiset ja härräkän vaihdekeppinä oli AITO poromiehen puukko. Pyörä oli muutoinkin todella vimpan päälle viimeistelty.
Ps. valitettavasti minulla ei ole muita kuvia ko. pyörästä.
T. Timo K

Kyseessä oli Poronpurijaiset ja härräkän vaihdekeppinä oli AITO poromiehen puukko. Pyörä oli muutoinkin todella vimpan päälle viimeistelty.
Ps. valitettavasti minulla ei ole muita kuvia ko. pyörästä.
T. Timo K
Tässä sama laite toisesta kulmasta...
Laphilainen voinee kertoa lisää...


Laphilainen voinee kertoa lisää...


Viimeksi muokannut hemuli, 16:05 21.11.2004.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
katsastuksesta
Pyöräni on kohtuu uusi ja kun kysyin katsastuskonttorilta suunnittelemistani muutoksista niin vastaus oli ensin ettei sen ikäiseen saa muuttaa mitään. Perustelivat, että kun laite on ns. kokonaisuutena E-hyväksytty niin mitään ei sais muuttaa. Että on sitten eri pyörä, jos muuttaa. Kun sitten kysyin, että sainko itselleni tuliterän pyörän, kun vaihdoin tangon ja riserit, setä otti vinoiluna. Tuntuu tuo käytäntö eri puolilla maata olevan kovin erilainen katsastuksessa.
Eihän tuo vaihto mikään uusi asia ole, mikäpä olisi. Lähinnä kaipasin vain tietoa onko virkavalta puuttunut moiseen muutokseen tienvarsitarkastuksessaan tai katsastussetä jotain muuta muutosta katsastaessa.
Liekö tuo laki, jossa lähinnä vain viitataan eri direktiiveihin, tarkoituksella tehty niin ettei tavallinen tallaaja ymmärrä siitä juuri mitään. Ei tunnu aina katsastuskonttorillakaan olevan oikein selkoa asioista. Helpointa on tietysti vastata ei, jos vaikka hankalia kysyvä rakentelija sillä lopettaisi kyselynsä.
Eihän tuo vaihto mikään uusi asia ole, mikäpä olisi. Lähinnä kaipasin vain tietoa onko virkavalta puuttunut moiseen muutokseen tienvarsitarkastuksessaan tai katsastussetä jotain muuta muutosta katsastaessa.
Liekö tuo laki, jossa lähinnä vain viitataan eri direktiiveihin, tarkoituksella tehty niin ettei tavallinen tallaaja ymmärrä siitä juuri mitään. Ei tunnu aina katsastuskonttorillakaan olevan oikein selkoa asioista. Helpointa on tietysti vastata ei, jos vaikka hankalia kysyvä rakentelija sillä lopettaisi kyselynsä.
kaipa tää tästä...
Tällaisia vastauksia antaa todennäköisesti katsastusmies joka on yrittänyt etsiä EU-direktiiveistä rakentamista rajoittavia pykäliä, ja todettuaan tekstin olevan liian vaikeaselkoista hänen koulutukselleen päättänyt systemaattisesti kieltää kaikki uudempiin pyöriin tehtävät muutokset.
Varmasti sieltä direktiiviviidakosta löytyy pykälä tyyppihyväksynnästä jopa vaihdepolkimellekin mutta ei siitä kannata itselleen päänsärkyä ottaa - jos niitä pykäliä oikein ruvetaan viilaamaan, on Suomen teillä liikkuvista uudemmista pyöristä 99% laittomia...
Varmasti sieltä direktiiviviidakosta löytyy pykälä tyyppihyväksynnästä jopa vaihdepolkimellekin mutta ei siitä kannata itselleen päänsärkyä ottaa - jos niitä pykäliä oikein ruvetaan viilaamaan, on Suomen teillä liikkuvista uudemmista pyöristä 99% laittomia...
Itse menin aikanaan näyttään ex evosporttiani konttorilla tekemäni swingimuutoksen ja ym. vuoksi. Katsastusmies totesi muutokset asiallisesti tehdyksi ja seuraavaksi hän oli lähdössä koeajolle, mutta huomattuaan käsivaihteet ja itsemurhakytkimen hän luopui ajatuksesta todeten "ajettavuus on varmaan ok, itsellesihän tämän olet tehnyt......."
http://www.mctoiseen.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Hemuli on oikeassa jälleen. Ajoneuvon vaatimukset ei erittele hallintalaitteita juuri mitenkään. Pitää siis uskoa vanhempaa kotimaista lainsäädäntöä, jossa sanotaan, että pitää olla vaivattomasti käytettävissä. Valoista, jarruista ja renkaista kyllä löytyy direktiivi.
Olen ehkä pessimisti, mutta kun kävin katsastamassa akselivälin muutoksen ja vilkut ja takavalon piti olla kopiot valodirektiivistä mukana, että hyväksyi valot. Sitte alkoi sanomaan, että jos akseliväli on muuttunut yli 10 prosenttia, pitää etujarrusta olla hyväksyntäpaperit erikseen. AKEn ohjeistus kuulemma.
Ei näistä lakien ja direktiivien viidakosta oikein ymmärrä meikäläisen järjellä.
Kiitos kaikille, saa nähdä mitä keväällä tallista ulos tulee.
Olen ehkä pessimisti, mutta kun kävin katsastamassa akselivälin muutoksen ja vilkut ja takavalon piti olla kopiot valodirektiivistä mukana, että hyväksyi valot. Sitte alkoi sanomaan, että jos akseliväli on muuttunut yli 10 prosenttia, pitää etujarrusta olla hyväksyntäpaperit erikseen. AKEn ohjeistus kuulemma.
Ei näistä lakien ja direktiivien viidakosta oikein ymmärrä meikäläisen järjellä.
Kiitos kaikille, saa nähdä mitä keväällä tallista ulos tulee.
kaipa tää tästä...
Ystävän neuvo: Vaihda katsastuskonttoria...
Pitääkö tästä maasta löytyä vielä näitä harrastusvihamielisiä tyyppejä...
x 10...
Eihän tuollaisia valojen vaihtoja tarvitse muutoskatsastuttaa ellei kanta-ajoneuvotarkastusta edellyttävä prosenttiraja ole mennyt rikki. Akseliväli on noista mainitsemistasi ainoa sellainen muutos mikä vaatii konttorilla käynnin...
Pitääkö tästä maasta löytyä vielä näitä harrastusvihamielisiä tyyppejä...
Eihän tuollaisia valojen vaihtoja tarvitse muutoskatsastuttaa ellei kanta-ajoneuvotarkastusta edellyttävä prosenttiraja ole mennyt rikki. Akseliväli on noista mainitsemistasi ainoa sellainen muutos mikä vaatii konttorilla käynnin...
- laphilainen
- Viestit: 105
- Liittynyt: 13:09 16.06.2003.
- Paikkakunta: by the Big River
- Viesti:
Off topicin, mutta kerrotaan.
Puukko on tosiaan oikeasti jonkun poromiehen puukko. Olin entisessä elämässä eräopaskoulussa ja oltiin hiihtovaelluksella Inarin takana Peltotunturin lähellä. Lumi oli hieman sulanut ja leukunpää näkyi hangen seassa. Kaveri joskus kysyi puukkoa vaihdekepiksi, niin sehän oli sopiva. Nyt pyörä on vaihdettu Poriin.
Itelläni ollut poron sarvesta vaihdekepin pää ja nyt on Finlandia pullon korkki, johon sorvattu alumiininen sisus. Katsos poroa sen olla pitää...
Hemuli. luitko viestin? Ne rullavipat....
Puukko on tosiaan oikeasti jonkun poromiehen puukko. Olin entisessä elämässä eräopaskoulussa ja oltiin hiihtovaelluksella Inarin takana Peltotunturin lähellä. Lumi oli hieman sulanut ja leukunpää näkyi hangen seassa. Kaveri joskus kysyi puukkoa vaihdekepiksi, niin sehän oli sopiva. Nyt pyörä on vaihdettu Poriin.
Itelläni ollut poron sarvesta vaihdekepin pää ja nyt on Finlandia pullon korkki, johon sorvattu alumiininen sisus. Katsos poroa sen olla pitää...
Hemuli. luitko viestin? Ne rullavipat....
-
Mastodontti
- Viestit: 146
- Liittynyt: 15:09 10.09.2003.
- Paikkakunta: Helsinki
JiiVee kirjoitti:Itse menin aikanaan näyttään ex evosporttiani konttorilla tekemäni swingimuutoksen ja ym. vuoksi. Katsastusmies totesi muutokset asiallisesti tehdyksi ja seuraavaksi hän oli lähdössä koeajolle, mutta huomattuaan käsivaihteet ja itsemurhakytkimen hän luopui ajatuksesta todeten "ajettavuus on varmaan ok, itsellesihän tämän olet tehnyt......."
Wou, mulla on ollut suunnitelmissa talven aikana evosporttiin käsivaihde ja jalkakytkin, ei sulla sattuis olemaan kuvia omasta systeemistäs?
-
mcmies
No tuota, kyllähän hallintalaitteistakin löytyy säädöksiä. Mitä tulee suunnitelmiin jalkakytkimestä ja käsivaihteesta, kannattanee lukea tämä:
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r060e.pdf
Pitäisi oikeastaan ottaa selvää, koskeeko tämä vain tyyppihyväksyttyjä vehkeitä. Todennäköisesti koskee, sillä ruåtsalaiset ei vaadi noiden määräysten täyttämistä muutetuilta pyöriltä. Se tarkoittaisi, että tuon ECE-säännön voimaantulon jälkeen tyyppihyväksyttyyn pyörään ei saa vaihtaa jalkakytkintä/käsivaihdetta. Pyörä on tyyppihyväksyttyä mallia siihen saakka kunnes sen identiteetti muuttuu.
Jos meinaa uudehkoon rakkineeseen duunata jalkakytkimen/käsivaihteen, ei maksa vaivaa mennä konttorille ollenkaan.
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r060e.pdf
Pitäisi oikeastaan ottaa selvää, koskeeko tämä vain tyyppihyväksyttyjä vehkeitä. Todennäköisesti koskee, sillä ruåtsalaiset ei vaadi noiden määräysten täyttämistä muutetuilta pyöriltä. Se tarkoittaisi, että tuon ECE-säännön voimaantulon jälkeen tyyppihyväksyttyyn pyörään ei saa vaihtaa jalkakytkintä/käsivaihdetta. Pyörä on tyyppihyväksyttyä mallia siihen saakka kunnes sen identiteetti muuttuu.
Jos meinaa uudehkoon rakkineeseen duunata jalkakytkimen/käsivaihteen, ei maksa vaivaa mennä konttorille ollenkaan.
Niin löytyykin.......... jos joku tarviihemuli kirjoitti:JiiVeellä on varmaan myydä sulle valmiit osat toteutukseen...
http://www.mctoiseen.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
MYYTY.......JiiVee kirjoitti:Niin löytyykin.......... jos joku tarviihemuli kirjoitti:JiiVeellä on varmaan myydä sulle valmiit osat toteutukseen...
http://www.mctoiseen.fi" onclick="window.open(this.href);return false;