Tännehän tämä olisikin pitänyt pistää. Pyörä on siis 2008 FXSTB, muunnettu 103", Akropovic e-hvyäksytyt vaimentimet.
Tänä aamuna 2.7. kello 11 mitattiin sitten tien päällä äänet pyörästä. Tämä tapahtui tiellä 9/E64 n. 5 km Kylmäkosken Nesteeltä Loimaalle eli Turkuun päin. Ajoin yksin, mp-poliisi tuli vastaan, moikkailtiin puolin ja toisin. Kohta tuli mp-poliisi taakseni, luulisin että sama. Ohittelimme siinä autoja, minä edellä hän perässä (rajoitusten mukaan tietysti).
Sitten hän pisti pysäytysvalot päälle ja pysähdyimme bussipysäkille. Puhallus pilliin, ajokortti ja rekisteriote. Enemmän taisi kiinnostaa pakoputki/ääniasia. Rekisteriotetta ei edes avattu, mutta e-hyväksyttyjä pakoputkia koskeva paperin hän katsoi, samoin merkinnät pakoputkista. Sanoin että kaikki on kunnossa, laillista jne.
Poliisiautokin siihen taakse tuli. Mp-poliisi pyysi pyörän käyntiin, kuunteli tarkasti ja käänteli vähän kaasua. Näistä e-hyväksytyistä Akropovic-putkista lähtee korvin kuullen matala, muheva ja varsin äänekkäältä kuulostava potpotus, eli hyvät äänet! (Ari S:n asiantunteva lausuma keväällä Seinäjoella: jos putkissa on enemmän matalia ääniä, mittari ei noteeraa näitä niin paljoa kuin korkeita teräviä ääniä sisältäviä ääniä. Tämä johtuu mittauksen A-painotuksesta joka ”armahtaa ” matalien äänien taajuuskaistoilta useita desibelejä pois.)
Kuunneltuaan tätä melkoista lotkotusta MP-poliisi kysyi, että onko minulla kiire jos kuitenkin mitattaisiin ne äänet? Minä sanoin että ei ole kiire, mittaustulos kiinnostaa minuakin. Hän kehoitti sivutielle n. 50 m päätieltä sivuun, että on vähemmän häiriötä. Käänsin pyörän niin että oli aukeampi maisema mittariin päin.
Arvelin, että oikeastaan oltiinkin harjoittelemassa mittarin käyttöä, MP-poliisi selitti autoileville poliiseille tapahtuman aikana miten homma tehdään. Pääsin ikään kuin koekaniiniksi.
Hän katsoi tyyppihyväksyntäkilvestä kierrokset (2650 r/min lukee kilvessä) ja sanoi toiselle poliisille että väännähän 2500 kierrosta päälle. Minulla on kierroslukumittari pyörässä. Minun piti siirtyä 3 vai 6 metrin päähän mittauksen ajaksi. Sitten hän mittasi 50 cm etäisyyden n. 45 asteen kulmassa pakoputkista ja suoritti äänimittauksen. Kierrokset pidettiin mittauksen aikana vakiona (ei siis laskettu alas).
Äänimittauksen tulos oli 99 dB(A). Tästä hän vähensi 3 dB mittausepävarmuuden takia (heidän ohjeensa sanoo niin) joten tulos oli 96 dB(A). Hän totesi että kaikki on kunnossa. Pyörässä lukee siis 2650 r/min ja 93 dB(A). Kun tähän lukuun 93 taas lisätään se 5 dB(A):ta, olisi mitattu ja korjattu arvo saanut olla 98 dB(A). Eli 2 dB(A) olisi saanut olla lisää meteliä.
No minä hämilläni urputtamaan, että eikös se pitäisi mitata kolmasti ja antaa kierrosten alentua mittauskierrosluvusta jne. (Olisi tietysti pitänyt olla tyytyväisenä hiljaa, että voikin olla tyhmä välillä!). Mp-poliisi totesi ystävällisesti, että mitä sitä suotta mittailemaan sen enempää, kun kerran asiat ovat kunnossa! Eli selkeästi tehdään tällainen karkea mittaus ja siihen tyydytään jos saadaan riittävän tieto kerralla. Jos olisi päädytty puuttumisrajalle, olisi mittausta siis jatkettu tarkemmin. Kuulosti erittäin järkevältä.
Pyysin kuitenkin että jos mitattaisiin vielä kerran ja jos saan ottaa valokuvan. Sehän heille sopi ja sitten taas mitattiin. (En tiedä, jäikö mp-poliisia mietityttämään alhainen lukema korvakuuloon verrattuna, vähän siltä tuntui.) Tulos oli sama 99 dB(A). (Kuva on tästä jälkimmäisestä mittauksesta, jossa ei enää käytetty mittatikkua.) Vanhempi autopoliiseista naureskeli, että jos taas pysäytetään niin näytä valokuvaa kännykästä ja sano että on jo mitattu ja hyväksi havaittu.
Puhuttiin vielä, että jos ei ole pyörässä kierroslukumittaria. Mp-poliisi totesi, että sitten väännetään vähän tyhjäkäynnistä ylöspäin, ei huudateta. Tavoitteena näytti selkeästi olevan ns. ylilyöntien perkaaminen pois liikenteestä.
Kohtelu oli asiallista ja ystävällistä.
Kun pääsin hetken päästä Loimaalle V-Twin Cityyn, kerroin tohkeissani seikkailuni kaikille yhdessä ja erikseen ikään ja sukupuoleen katsomatta, niin henkilökunnalle kuin muille asiakkaillekin. Asiakasparkissa vieressä olevan Softailin kuski vaan viistosti hymyili, että hänen SE-putkissaan on hänen mielestään selvästi hiljaisemmat äänet, mutta ne ovat laittomat kun ei kerran ole e-merkintää. Sellaista on elämä nykyään.