Sopiva päristin pitkälle kuskille

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Rookey
Viesti:

Sopiva päristin pitkälle kuskille

Viesti Kirjoittaja Rookey »

Auttakee te, jotka asioista enemmän tiedätte ja kokemusta omaatte...

HD rupesi taannoin polttelemaan, kun vastaan tuli tyylikäs Sportster. Ulkonäkö ja hinta viehättivät, mutta yksi juttu mätti; kovin oli pienen oloinen kampe meikäläisen mittoihin (192 cm, 100 kg) ja niinpä pyörä jäi liikkeeseen.

No nyt uutta intoa ja valuuttaa on kerätty sen verran, että voisi ruveta miettimään jotain muuta mallia, kuin tuota Sportster. Uudet ihastuksen kohteet ovat ainakin ulkonäön perusteella Fat Boy, Super Glide ja Softail Standard. Mutta kuinkas se kokopuoli noissa? Eli mistä löytyisi eniten tilaa meikäläisen kokoiselle tai mihin noista sitä tilaa saisi järkevimmin rakennettua (siirtosarjat, penkit ym.)?! Vai pitääkö siirtyä miettimään kokonaan muita malleja?

Ja joo. Tiedän, että kokeillahan nuo pitäisi. Mutta kun lähin liike on 300 km (ja sieltäkään ei löydy kaikkia em. malleja), niin suuri apu olisi nyt vanhojen ja viisaiden kommenteista, niin voisi ehkä vähän laittaa järjestykseen noita vaihtoehtoja. Eli kiitos jo etukäteen...
Heri-88

Re: Sopiva päristin pitkälle kuskille

Viesti Kirjoittaja Heri-88 »

Viisaudesta niin takuita mutta
Jos lähtökohtana on orggiskuosi jota ei kovin paljon muokattaisi
Niin vaan ja ainoastaan Heritage/Fatboy/Road King/Electra tyypit :D

Astinlaudoilla ja sit eteen kaatumarauta johon jalkatapit
Oon samoilla kiloilla ja mitoilla
mukle
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mukle »

VROD

Akseliväli vakiona jo 1700mm.

Olen itse samoissa mitoissa mutta painan pari kiloa enemmän. Jalkatapit on mulla siirretty 50mm eteen, sitsin pystyosasta pari senttiä täytettä pois ja olemattomalla pull-back:llä oleva dragbar stonga. Mahdut varmasti pyörään siten, että näytät istuvan sen sisällä etkä peitä ihan koko mopoa.
VRSCB -04 "Vesipää"
VRSCR -06 "Torspo"
"Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville." -Kalevala
ezmo

Viesti Kirjoittaja ezmo »

Katohan Nettimotosta, josko yksityisillä ois likempänä noita pelejä sovitettavana, ties vaikka hieraisisit samalla kaupat.
Kickstart, deserve the ride!

Shovelhead bobber -76 "blowfly"
Sportster Hugger -94
mukle
Viesti:

Joo ja aika moni on vaihtanut tai hankkinut lisääkin pyöriä/projekteja, ennenkuin se mieleisin on löytynyt.

Voisin kuvitella, että huonoin pyörävalinta on se, että ei valitse pyörää ensinkään :lol:
VRSCB -04 "Vesipää"
VRSCR -06 "Torspo"
mcjusa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mcjusa »

mukle kirjoitti:VROD

Akseliväli vakiona jo 1700mm.

Olen itse samoissa mitoissa mutta painan pari kiloa enemmän. Jalkatapit on mulla siirretty 50mm eteen, sitsin pystyosasta pari senttiä täytettä pois ja olemattomalla pull-back:llä oleva dragbar stonga. Mahdut varmasti pyörään siten, että näytät istuvan sen sisällä etkä peitä ihan koko mopoa.
Et varmaan lukenut kaverin tekstiä kunnolla. HD rupesi poltteleen, ei kusirakko :D
Niin, ei se akseliväli kerro vielä kuljettajan tiloista yhtään mitään. Kyllä se on penkin ja jalkatappien välinen mitta.
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
senaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja senaattori »

Mä olen ketjun aloittajaa pari senttiä pidempi ( ja kymmeniä kiloja painavampi :roll: ) Mulla Road kingissä kaatumarauta jossa lepuuttajat. Se on ihan ok, mutta orkkis astinlaudat vois olla hiukan edempänä. Toki ihan mukava myös noin, mutta orkkiksena jotenkin liian pystyssä istuva ajoasento mun mielestä. Stongan vaihto on halpaa puuhaa, ja vaikuttaa melko paljon. Astinlautoihin löytynee jostain jotain siirtosarjojakin, kun vaan jaksais hakea. Aika pitkälle toki vaikuttaa ruumiinrakenne, raajojen pituus jne. Parempi vaan käydä koeistumassa...
mukle
Viesti:

Juu koklaamallahan tuo varmasti selviää ja jos kaveri vielä räppää sivusta kuvan niin näkee itse about heti kuinka luontevalta tuo asento näyttää. Ettei ole polvet kohti taivasta ja kädet samalla linkussa tjms.

Rodissa ainakin itse olen tykännyt tiukasta etukenosta, koska se luonteeltaan houkuttelee vauhdikkaaseen ajoon. Muutoin tuuli tuivertaa avopotan irti päästä ja/tai kaulavaltimon tukkoon :D
VRSCB -04 "Vesipää"
VRSCR -06 "Torspo"
poromarko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja poromarko »

Fat boy sopii sulle jos pidät astinlaudoilla varustetusta moposta. Astilautoja voi kyllä hieman säätää mutta ajoasento pysyy sellaisena ulkohuussissa istuma tyylissä.

Super glide ehkä saattaa tuntua numeroa liian pieneltä mutta kyllä sillä ajaa. Näistä vaihtoehdoista muuten ehdottomasti mukavin pyörä ajaa alkuperäisenä ja varsinkin keskihallinta laitteilla.

Softail ehkä helpoin muokata pituuden mukaan sopivaksi ,orkkis jalkahallintalaitteet saat kyllä sovinnolla heittää hyllylle ja hankkia ainakin+2 tuumaa versiot lisäksi kun alkuperäisen jakkaran paiskaa mäkeen ja hommaa vaikka le peran barebones version niin taas paranee.

V-rod tuntuu mullekin pieneltä asettuu johonkin sportsterin ja dynan puoliväliin tosin mukava pyörä ajaa ja taatusti paras teknisesti.

mulla mittaa vain 189 ja sovin kyllä sportsterin puikkoihinkin mutta saattaa joillakin tulla mielenyhtymä gorilla ajaa monkilla?

Osa varmasti suosittelee ostamaan road kingiä tai electraa mutta jos moinen malli ei viehätä niin ei sellasta kannata ajatellakaan.
Kevään korvalla kannattaa käydä ajamassa eri vaihtoehdot läpi ja tehdä vasta sitten se ratkaisu.
Asiat pitää oppia tekeen sillai oikealla tavalla väärin!
HileD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HileD »

Pitääkö joku electraa tilavana? Ajossa en ole ollu mutta jo siirtely työntämällä ja päällä istuen osotti geometrian tehdyksi ihan keskiverto mitotuksen omaavalle. Ihan ku olis skootterin päällä istunu. Järkyttävää! Selvis ainakin mulle että pyörän koko ei kerro mitään minkä mittaisille ja kokoisille kampe on tehty. Kompromissejä toki mutta kokemus oli hämmentävä.

Mulla on Dynassa tilaa ja "avointa" oloa mutta näyttää se varmaan vähän pienehköltä alla. So what! Se tuntuu hyvälle!
-Know your enemy-
LeClerc
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Rookey kirjoitti: yksi juttu mätti; kovin oli pienen oloinen kampe
no mutta minkälainen se on ajaa? on hondan goldwing ja cbr:kin ihan eri planeetoilta. Ja varmaan niillä ajaa molemmilla pitkät ja pätkät.

Ja joka värkkiä saa muokattua, kyllä tää on niin makuasiaa että päädyt siihen mikä tuntuu parhaalta. Itsellesi.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
mcjusa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mcjusa »

HileD kirjoitti:Pitääkö joku electraa tilavana? Ajossa en ole ollu mutta jo siirtely työntämällä ja päällä istuen osotti geometrian tehdyksi ihan keskiverto mitotuksen omaavalle. Ihan ku olis skootterin päällä istunu. Järkyttävää! Selvis ainakin mulle että pyörän koko ei kerro mitään minkä mittaisille ja kokoisille kampe on tehty. Kompromissejä toki mutta kokemus oli hämmentävä.

Mulla on Dynassa tilaa ja "avointa" oloa mutta näyttää se varmaan vähän pienehköltä alla. So what! Se tuntuu hyvälle!
Mulla oli aikaisemmin Dyna (FXDWG) ja nykyisin Electra. Dynassa oli enemmän tilaa ja ajettavuudeltaan ainakin yhtä hyvä kuin Electra. Softail-miehet kehuu omiaan tilavaksi. No, on ne tilavampia kuin Sportster.
Viimeksi muokannut mcjusa, 11:12 08.03.2012.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
poromarko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja poromarko »

HileD kirjoitti:Pitääkö joku electraa tilavana? Ajossa en ole ollu mutta jo siirtely työntämällä ja päällä istuen osotti geometrian tehdyksi ihan keskiverto mitotuksen omaavalle. Ihan ku olis skootterin päällä istunu. Järkyttävää! Selvis ainakin mulle että pyörän koko ei kerro mitään minkä mittaisille ja kokoisille kampe on tehty. Kompromissejä toki mutta kokemus oli hämmentävä.

Juu eihän electra alkuperäisellä penkillä pitkälle kuskille ole mikään ajonautinto itseasiassa aika kamalassa asennossa mennään. Mutta taitaapa olla sama ongelma jokaisessa mopossa ,muutoksilla pyörä muuttuu kyllä paljon paremmaksi kuin mitä on alkuperäisenä.
Itelle kun lehmään pisti kunnon jakkaran sai sillä lisää tilaa melkoisesti myös sarvien asennolla paljon vaikutusta kuten hallintalaitteillakin.
Softailiin muuten eripaljon tarjolla palikkaa muutella ajoasentoa kuin mitä löytyy dynaan tosin dynassa ei välttämättä ole niin isoa tarvetta heti muutella ,orkkis softaililla en ajaisi ennen muutoksia ehkä eniten siinä häiritsee jalkatapit ovat liian lähellä mutta minkä v...tun takia ne tarvii olla niin korkeallakin ajoasento on mielestäni todella outo.
Liikaa ei pidä miettiä miltä näyttää mopon sarvissa enempihän tämä perustuu siihen että miltä itestä tuntuu ja jos tuntuu hyvältä niin mitäpä se muille kuuluu. Mulla ainakin on mukaavaa X1 buellin sarvissa vaikka se ei niin valtavan iso pyörä olekaan.
Asiat pitää oppia tekeen sillai oikealla tavalla väärin!
HileD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HileD »

Juu kyllähän vaimon ex-X1 oli mitä hauskin kampe. Kahvassa vaan ei ollu kuin kaks asentoa. Pois ja päällä! Palautteen perusteella näytin siltä ku oisin varastanu jonku mopon, mutta itellä oli kivaa :lol:

Vaimolla ei sen kanssa niinkään, mut se onkin toinen juttu...
-Know your enemy-
pau
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pau »

noilla mitoilla ( ite +2cm ) yksikään pyörä ei tunnu kovin kotoisalta heti kylmiltään vaan vaatii ajamista ja ajamista. Muutaman tuhannen kilsan jälkeen huomaa ne pikkujutut joita voisi muuttaa ja niitähän piisaa, aivan oman mielen mukaan.

Astinlaudat on ikävämmät pitkälle, niissä ei saa jalkoja niin eteen kuin tapeilla ja polvet on yli 90 asteen koukussa jolloin lahkeet nousee bootsien reunalle. Eli otat vaan jonkun noista vaihtoehdoista mikä miellyttää ja muokkaat siihen omanlaisen asennon.

p.
1996 FXSTS, Springer with Apes, Style before function
1986 FXRD, FXR -or- DIE!
Vastaa Viestiin