Arvoisat gurut.
Otin ja menin hankkimaan moisen laitteen jolla on ihan kiva viritella mopottimen ominaisuuksia ja kyllahan siita 96 koneesta saa irti ihan kivasti potkua. Nyt vaan asiaa enemman tutkittua alkaa tulla eteen sellaisia kysymyksia etta mistaan ei tunnu loytyvan vastauksia.
Tilannehan meilla taalla etelaisella pallonpuoliskolla on se etta tama polttoaine, jota kehtaavat kutsua bensiiniksi, sisaltaa keskimaarin 25% alkoholia. Tasta on nyt minulle tullut vahan niinkuin paanvaiva. Katsokaas kun nama uudet harrikat pyrkivat epatoivon vimmalla pitamaan seossuhteen 14,7:1 tasolla, siis kun on se labda anturi kaytossa. Sitten kuvaan ilmestyi sellainen sanahirvio kuin "stoichiometric air/fuel ratio range" tama ilmeisesti tarkoittaa polttoaineen AFR arvoa. Eraiden tiettyjen tutkimusteni mukaan nimenomaan puhtaalla bensiinilla on tuo arvo ja siita seuraa etta meidan alkoliinin AFR on 13,1:1.
Samoin olen oppinut etta lambda anturi ei noin rikkaita seoksia osaa mittailla, siis nimenomaan alkuperaiset kapeakaistaiset anturit.
Hyva, johan tuosta varmaan jos yksi jos toinenkin menee sekaisin, mutta nyt minun "huoleni" aiheena on se etta onko mitaan jarkea edes ylipaataan pitaa noita lambda antureita kaytossa, silla minun jarkeni mukaan tama alkoliini milla me ajamme taalla yksinkertaisesti ei tule antamaan koskaa oikeaa arvoa lambdalle ja siita seuraa se etta ECUhan on sitten pihalla kuin lumiukko.
Ikavakseni havaitsin etta HD ei pahemmin SESTin manuaalissa selittele kuinka niita karttoja tulisi kapistella jne. jne.
Taman kaiken yllamainitun lisaksi on tietenkin se etta kun olen nyt kysellyt asiaa vahan sielta sun taalta, niin jokaisella tuntuu olevan hieman erilainen mielipide. Paikalliset HD gurut ovat sitamielta etta missaan tapauksessa niita antureita ei tule poistaa kaytosta.
Konfiguraatio talla hetkella on siis:
2008 Dyna 96Cid
Stage 1 Arlen Ness Big Sucker putsari
Stage 1 slip on "vaimentimet".
Olisin perin kiinnostunut kuulemaan jos joku tietaisi asiasta enemman.
Screaming Eagle Super Tuner Pro
Re: Screaming Eagle Super Tuner Pro
Noinhan se on, että pyrkii tuohon seossuhteeseen käytettäessä tavallista bensaa. Siinä tilanteessa kun ajetaan tasakaasulla ja ruiskun ohjaus toimii lambda-anturin ohjaamana. Todellisuudessahan tuossa ei pyritä mihinkään seossuhteeseen, vaan lambda-arvoon 1,00. Eri polttoainetta käyttäen sitten tuon seurauksena seossuhde muotoutuu erilaiseksi ihan automaattisesti, kun pakokaasujen jäännöshappi halutaan samalle tasolle.karibo kirjoitti:Arvoisat gurut.
... Katsokaas kun nama uudet harrikat pyrkivat epatoivon vimmalla pitamaan seossuhteen 14,7:1 tasolla, siis kun on se labda anturi kaytossa. Sitten kuvaan ilmestyi sellainen sanahirvio kuin "stoichiometric air/fuel ratio range" tama ilmeisesti tarkoittaa polttoaineen AFR arvoa. Eraiden tiettyjen tutkimusteni mukaan nimenomaan puhtaalla bensiinilla on tuo arvo ja siita seuraa etta meidan alkoliinin AFR on 13,1:1.
...
Joten eipä tuoltaosin ole ongelmaa.
Kiitos.viltsu kirjoitti:Noinhan se on, että pyrkii tuohon seossuhteeseen käytettäessä tavallista bensaa. Siinä tilanteessa kun ajetaan tasakaasulla ja ruiskun ohjaus toimii lambda-anturin ohjaamana. Todellisuudessahan tuossa ei pyritä mihinkään seossuhteeseen, vaan lambda-arvoon 1,00. Eri polttoainetta käyttäen sitten tuon seurauksena seossuhde muotoutuu erilaiseksi ihan automaattisesti, kun pakokaasujen jäännöshappi halutaan samalle tasolle.karibo kirjoitti:Arvoisat gurut.
... Katsokaas kun nama uudet harrikat pyrkivat epatoivon vimmalla pitamaan seossuhteen 14,7:1 tasolla, siis kun on se labda anturi kaytossa. Sitten kuvaan ilmestyi sellainen sanahirvio kuin "stoichiometric air/fuel ratio range" tama ilmeisesti tarkoittaa polttoaineen AFR arvoa. Eraiden tiettyjen tutkimusteni mukaan nimenomaan puhtaalla bensiinilla on tuo arvo ja siita seuraa etta meidan alkoliinin AFR on 13,1:1.
...
Joten eipä tuoltaosin ole ongelmaa.
Eli siis jatkamme harjoituksia.
- Lippajärven kreivi
- Viesti:
Moro!
Onneksi pohdin itse noita samoja kysymyksiä ENNEN kuin hommasin laitteen mikä rikastaa eli ostin T-maxin, mukana laajakaistalambdat jotka hoitelevat seoksen kohdilleen kunhan välillä päivittää ruiskuyksikön.
Etuna myös se että mikäli tekee muutoksia myöhemmin niin sopeuttaa asiat taas kohdilleen, toisin käy penkitetyn pyörän, kartoista ei löydy juuri sopivaa osakokonaisuutta jos hiukankin haluaa ulkonäön perusteella rakentaa.
Screamin Eaglen osille löytyy kyllä karttoja.
Onneksi pohdin itse noita samoja kysymyksiä ENNEN kuin hommasin laitteen mikä rikastaa eli ostin T-maxin, mukana laajakaistalambdat jotka hoitelevat seoksen kohdilleen kunhan välillä päivittää ruiskuyksikön.
Etuna myös se että mikäli tekee muutoksia myöhemmin niin sopeuttaa asiat taas kohdilleen, toisin käy penkitetyn pyörän, kartoista ei löydy juuri sopivaa osakokonaisuutta jos hiukankin haluaa ulkonäön perusteella rakentaa.
Dyna Low Rider -08
SE Heavy Breather Air Cleaner kit
Thunder-Max EFI
V&H Straighshot HS Slip-Ons
Progressive Suspension 440 series
SE Heavy Breather Air Cleaner kit
Thunder-Max EFI
V&H Straighshot HS Slip-Ons
Progressive Suspension 440 series
Itseasiassa tama uusin versio pitaa sisallaan sen Auto Tune toiminteen.Lippajärven kreivi kirjoitti:Moro!
Helpointahan tama olisi kun veisi mopon dyno pajalle mutta kun niita taalla ei juuri ole, tai jos on niin maxaa enemman kuin tarpeeksi.
No, toistaiseksi ei ole valittamista. Peruskartta + pari tuunausajoa ja pyora kulkee ihan eri tavalla.
Tosin viritykset eivat ole viela lahellakaan loppua. Viela tulee uudet ruiskusuuttimet ja nokat menee vaihtoon.
Eikohan se sitten siita.