Eli tuo viereisen kuvan orggis '71 900 XLCH keksi oudon vaivan. 2,5 vuotta minulla hienosti pelannut kone alkoi keväällä pätkiä 4500 kierroksen jälkeen. Narraamalla sen saa ottamaan 5000 rpm ja sen yli yritettäessä pätkii ja paukkuu. Täyttä kaasua se ei siedä lainkaan millään vaihteella.
Vika tuli yksiselitteisesti kun vaihdoin sisäkaasukahvan ja jouduin samassa yhteydessä irrottamaan kaasarin (Bendix). No putsasin sen huolella (suuttimen putki oli hieman likainen), säädin bensapinnan kohdalleen ja sen jälkeen ei ole kertaakaan ottanut kunnolla kierroksia.
Kaasarissa on säädettävä pääsuutin ja olen kokeillut sitä 2-4 kierroksen välillä ilman apua vaivaan.Muut tehdyt asiat:
- keskipakolimppujen puhdistus ja rasvaus ensin
- kärkien ja konkan vaihto (tämän jälkeen ryssin sytkän säädön ja sain jalkani pakettiin
Nyt otin pyörän uudelleen käyttöön 2.5 kk jalanparannustauon jälkeen ja oireet ovat ihan samat, vaikka tein uusia juttuja:
- kärkien ja konkan vaihto uudestaan
- tulppien vaihto uusiin
- huolellinen sytkän säätö (nyt ei potki takaisin, eikä käynnisty "viivellä" eikä paukuta putkeen, pitäisi olla siis kohdallaan)
- venttiilien säätö (olivat tasaisesti hieman liian suurella välyksellä)
- kaasarin uusi putsaus
- bensan pinnan nosto pari milliä
- limppujen vaihto uusiin laakeroituihin
Kone käynnistyy kylmänä kohtuullisen hyvin ja jää tyhjäkäynnillekin, mutta kierroksia se ei ota edelleenkään ja aiemmin kiersi vaikka 6500rpm jos viitsi huudattaa. Veto ja kiihtyvyys on kyllä hyvä, kun vaan ajaa alle 4500 rpm. Puolilämpimänä käynnistyy huonosti.
Kertokaas mitä vielä pitäisi kokeilla tai tarkastaa?
Itse olen miettinyt toisen puolan ja toisen Bendixin kokeilua. Kannen tiivisteet saattavat laskea bensaa läpi kylmänä, jos pumppailee liikaa. Muuten eivät näytä kuumassakaan ajossa mitenkään vuotavan. Tällaiset ne ovat olleet sen 3 vuotta, minkä pyörä on minulla ollut.