Onko kukaan hitsannut TIG:illä käyttäen kertakäyttöpulloa? Kuinka pitkään pullollisella pystyy hitsaamaan?
Ongelmanani on se että pitäis muutamia pikkusaumoja pystyä hitsaamaan eikä mulla ole varaa vuokrata/ostaa kunnon pulloa (hinta yli 300 e). Viimeksi mulla oli lainassa kunnon pullo mut nyt sitä ei ole mahdollista saada
Moi. Tuosta ei selviä paljonko tuon paine on, mutta kaasumäärän pystyy laskemaan hyvin yksinkertaisesti kun kertoo pullon tilavuuden (tässä tapauksessa 1 l) sen paineella, eli jos paine on vaikkapa 200 bar (normaalin uudelleentäytettävän kaasupullon täyttöpaine, tuossa kertapullossa paine voi olla pienempikin), niin normaalipaineista kaasua on 200 l, joten mikäli kaasunkulutus on esim. 10 litraa minuutissa (TIG:istä ei ole kokemusta, MIG:issä se on suunnilleen tuota luokkaa sisällä kohtuullisella virralla hitsatessa), niin kaasua riittää n. 20 minuutin yhtäjaksoiseen hitsaamiseen. Toki jos kaasunkulutus on pienempi niin aika pitenee vastaavasti, jos taas pullon paine on matalampi niin aika lyhenee.
Edit. pikainen googletus kertoi että aika tyypillinen täyttöpaine noille kertakäyttöpulloille olisi 60 bar, jolloin kaasumäärä olisikin vain 60 litraa, eli aika lyhyt hitsausaikahan tuosta tulee, 10 litran kulutuksella vain 6 minuuttia ja jos pärjää 5 litralla, niin hitsaa 12 minuuttia.
Tee vuokrasopimus vaikka AGAn kanssa, vuosimaksu on jotain satasen luokkaa muistaakseni ja pullon vaihto täyteen (20 kg) suunnilleen saman verran kerralla. Ei tarvitse omistaa mitään itse. Tietysti jos hitasattavaa on vähän, kannattaa harkita kimppaa kaverin kanssa ettei maksa turhasta.
Don Quijote kirjoitti:Tee vuokrasopimus vaikka AGAn kanssa, vuosimaksu on jotain satasen luokkaa muistaakseni ja pullon vaihto täyteen (20 kg) suunnilleen saman verran kerralla. Ei tarvitse omistaa mitään itse. Tietysti jos hitasattavaa on vähän, kannattaa harkita kimppaa kaverin kanssa ettei maksa turhasta.
Kannattaa kysyä myös woikoskelta.
Joskus kun yhdessä firmassa, jossa olin, käytimme kohtalaisen paljon happea ja propaania polttoleikkauskoneessa, saimme woikoskelta kaasut puoleen hintaan AGAn hintaan verrattuna. http://www.woikoski.fi/kaasupullo