rautapää sporster

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
reilu

rautapää sporster

Viesti Kirjoittaja reilu »

pitääkö paikkansa että rautapää ajopyöränä on erittäin vaativa
harrastepeli kaikki on tähän mennessä varotellu sellaisen hankkimisesta
harrikka pitäis saada ja rautapään hankinta hinta houkuttelee
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Jos hankintahinta on ainoa kriteeri niin suosittelen nelivaihteista evoluutiosportsteria (vm. -86-90). Niitten hinnat on hyvin lähellä rautapäiden hintoja. Ei rautapäässäkään sen kummempaa vikaa ole, ne vain pääsääntöisesti ovat jo vanhempaa kalustoa joka on aikansa kiertänyt yleensä harrastustaan aloittavien käsissä joten ne eivät välttämättä enää ole uutta vastaavassa kunnossa. Itse vierastan rautapäitä tasavirtalatauksen ja niissä käytettyjen läppäkeihin kaasareitten takia. Lisäksi rautiksen runkogeometria ei ole ikinä hivellyt allekirjoittaneen silmää.

Ja seuraavaksi esiintyy Duo "Affe ja SepiXLH" - kilpalaulannan aiheena rautapään omistamisen onni ja autuus... :lol: :lol: :lol:
affe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affe »

hemuli kirjoitti:Ja seuraavaksi esiintyy Duo "Affe ja SepiXLH" - kilpalaulannan aiheena rautapään omistamisen onni ja autuus... :lol: :lol: :lol:
No niin, ja lähtee...
Tuo Hemulin mainitsema ikä ja sen seurauksena tullut kierto kai se suurin ongelma näiden vehkeiden kanssa tosiaan on; ei voi tietää minkälaisien käsien kautta nää on kulkenut. Tekniikkahan on -50 luvulta ja sen toimivuutta ei suuremmin tarvi epäillä, kunhan se on "speksien rajoissa".
Omaan koneeseen on tähän mennessä uusittu kaikki kytkintä ja vaihteistoa lukuunottamatta, säätämistä voi katsella tuolta sivuiltani. Ensi talvena kun vielä remontoi vaihteiston niin sitten voisin hyvällä omallatunnolla myydä kulkupelin pitkäksi aikaa mutta hinta olisi sitä luokkaa ettei kukaan sitä ostaisi.
En mä ole tuolla omalla pelillä jäänyt totaalisesti tien varteen kun kerran ja silloinkin bensan loppumisen takia. Pari kenttäkorjausta on joutunut tekemään mutta muuten on kyllä saanut ajella sen mitä on ajattanut (pienistä öljynkierto-ongelmista huolimatta). Talvella on vaan sitten enemmän tai vähemmän joutunut uusimaan osaa.
Jos nyt meinaat ostaa minkä tahansa parikymmentä vuotta vanhan Härräkän niin valmistaudu siihen että rahaa menee korjaamiseenkin. Se miten paljon riippuu tietty siitä miten sitä vehjettä on pidetty. Hyvin pidettyyn Rautapäähän ei tarvi muuta ostaa kun bensaa ja öljyt vaihtaa silloin tällöin. (Tulihan se kehu lopulta... :) )
SepiXLH saattaa jatkaa aamusella, kunhan kerkiää töihin. Raimo-Raato ja Wellu vois tietty kertoa niitä paskempia kokemuksia lähimenneisyydestä?

Nyt pitää mennä tutumaan, ei toimi ajatus...

Affe
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Sitten jatketaan ( Affe on selvännäkijä) :lol:
Oma laite ei ole aloittelioiden käsissä kertänyt, poislukien itseni.
Ostetelin jenkeistä eka omistajalta vuonna -99 joka luopui siitä vaatimattoman 25 vuoden satunnaisen ajelun jälkeen.
Yhden kerran on rautis jättänyt tienpäälle bensan loppumisen takia, kun tankki on 3 gallonaa eikä sillä pitkiä reissuja pysähtymättä aja.
Latauksen kanssa on ollut ongelmia mutta enemmän aiheeseen perehdyttyä
taustalta on aina löytynyt joku muu vika joka on aiheuttanut nuo lataus ongelmat. Paljon noihin on vaihdettu autojen mekaanisia lataussäätimiä jotka eivät kestä tärinää ja rikkoontuvat ja huonolla tuurilla rikkovat myös laturin. Sähköjen liitokset löystyvät kuiten kaikissa harrikoissa.
Pyörään on vaihdettu kärjetön sytytys ja paljon "vihaamani" S&S
super E kaasari joten noi Hemulin pelkäämät oireet paranee sillä.
Viime talvena laakeroin vaihteiston samalla kun vaihteisto oli auki kytkimen laakeroinnin vaihdon takia.
Nyt 30 vuoden ikään päässyt pyörä toiminut hyvin ja 8000 km kesän aikana on parhaimillaan tullut ajeltua.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Dukesteri

PORKSTER

Viesti Kirjoittaja Dukesteri »

Jepulis, ittelläin onpi laitettu monark diesel merkkinen säädin joskus 1991.
Hyvin on skulannu,tosin ei mulla miljuunaa kilometerssiä kesässä, mutta kuitenkin.Kaasarina toimii nykyään sellainen cv-vekotin.Passeli sekin kun saa säätöihin.Moottori on viehko kokonaispaketti.
Tämä vain yksi mielipide muiden joukossa,kyllä bt:lläkin ajo maistuisi jos olisi paalua omistaa moniaita laitteita.
wellu

Viesti Kirjoittaja wellu »

Huomenta :lol:
No joo kuten Affe sanoit niin tässä niitä huonoja Tuureja tulee :cry:
Kun aloitin ajokauden Huhtikuussa niin kytkin luisti ja eiku säätämään, sain pitämään sen ihan itse :lol: tyytyväisenä ajamaan ja prkele vain 3 kilsaa ja eiku enska koppa auki,helpotus tuli vain vaijeri irti.Pari viikkoa siitä niin hajos kytkin lopullisesti(vauhti päätä huimaavaa sen jälkeen) :lol: Pajotus alkoi taas uudet osat sisälle ja kone säädön jälkeen tulille ja kas heittää vtusti öljyy alhaalta ei kivaa.Taas auki kytkin ja lootakin ja kas pkele :? Lootan pää akseli palanut ja sorvautunut kelvottomaksi ihan itse :cry: Uutta sisään ja baanalle kesti onni ja autuus melkein kuukauden :lol: on muuten pisin aika mitä oon Rautiksellani päässyt tällä hetkellä mutta enivei, kuten arvata saattaa niin taas sattui ja tapahtu :lol: Lähettiin kaverille hakemaan uutta Natikkaa Tampereelta ja taas kilahti mutta jotakin uutta.Nyt kilahti kone, Kiertomampi oli sitten jumiutunut on vähän nihkeetä toi ajaminen silloin nääs :lol: Mopo Toiotalla himaan ja eiku purkamaan TAAS :!: (on muuten jo rutiinia mulle mopon omistanut keväästä vasta :lol: )Pääsin muuten vähällä uusi keirtokampi paketti,tiiviste sarja,öljypumppuun kuula ja jousi,poskelle laakeri eli ie siis palonkaan mutta tarpeeksi.Manne latoo rojut postiin tänään ja kasaamaan pääsen tossa jussin jälkeen :D Diaknoosini mun Rautiksen kohalla: ei se ollukkaan ajopyörä,no voi voi silti mä en sitä myy vieläkään kun se on niin KIVA :lol: Ohan mulla aikaa DEathline:iin on 3 viikkoa aikaa, kyll se siihen mennessä liikkuu vai mitä Affe :?:
wellu

Ai niin mähän unohin sanoa sen ettei kaikki RAutikset ole kuitenkaan kuten mun vai mitä jätkät :?: Osta pois vaan ja aja koelenkki ja katso yleiskuntoa ,sähköliitoksia ja iteäsi(jos nykii ohimossa että pakko saada tämä :lol: ) niin osta hyvä Rautis itelles takaan ettet kadu sitä on Mahtava päästellä baanalla ja kuunnella myllyn jytinöitä ja vääntöä :D
Raimo-Raato
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo-Raato »

wellu kirjoitti:Osta pois vaan ja aja koelenkki
Joo mut aja yli 30 kilsan lenkki. :evil: Sen verran itse ekana ajopäivänä pääsin..

Itse ostin Rautapään ekaksi Härräkäksi tossa viimetalvena ja oikeestaan ihan vaan sen takia että pääsis keväällä Superiin (ja olihan se aika edukaskin :wink: ). BT:t kuitenkin enemmän minun makuuni (ainakin sillon) ja olin ajatellu säästää vielä vuoden pari sellasta varten.

No Rautiksen kuitenkin ostin ja talven aikana keskityin lähinnä ulkoasullisiin muutoksiin ja sain siitä "pikkumopostaT" yllätyksekseni jopa mieleisen näköisenkin. Koneelle ja vaihteistolle en tehnyt yhtään mitään koska se käynnisty todella hyvin, oli hiljanen 8O , ei vuotanut öljyä, otti hyvin kiekkaa ja vaihteet meni todella hyvin silmään (vertailukohtana kaverin ongelmallinen rautis). No kuitenkin sitten ku keväällä otin mopedin liikenteeseen niin heti ekan 30 kilsan jälkeen meni kaksi vaihdetta kuluneisuuden takia yhtä aikaa silmään ja tätä kautta laatikko paskaksi. No koska Superiin oli vielä pari viikkoa aikaa niin eiku moottori samantein osiks, haljennut lohko hitsaukseen ja osat Mannelta tilaukseen. Viikko jäikin sit vielä testaukselle aikaa.

Superiin matkalla mopo kuitenkin lämpöleikkas kiinni. Omaa hölmäyttä ku tais pyörii liian laihalla ja liian kova marssivauhti. Jäi sit Superi väliin ku ei kehdannut enää tienvarressa herätellä sen vertaa eloon, jotta ois voinu kokeilla matkan jatkamista. Varsinkin ku kaverin Lapio levis 16 kilsaa aikasemmin.

Nyt mopo on taas ajossa uuden männän voimin. Jokin ylimääräinen kilkatus koneesta on kuulunut lämpöleikkauksesta lähtien mut ajetaan niin pitkälle ku taas päästään. :twisted: Niin ja tokihan tuo viime viikolla alko polttamaan öljynpainevaloa ja öljysäiliön korkin kautta näki että öljy ei tosiaankaan kierrä. No siitä selvis sillä kun vähän aikaa potki mopoa (kirjaimellisesti) öljypumpun kohdalle ja käytti sormea paluuletkun tukkona. Mikälie ilmavaiva ollu kyseessä. 8O

Eli ainakin mun kohdalla Rautis on ollut vaativa harrasteajoneuvo ainakin hermojen osalta. Tiesin kyllä mitä saattaa olla luvassa kun rautiksen hankin, sillä olin pari vuotta seurannut sivusta kaverin tappelua rautiksen kanssa. Ajattelin vaan että mul on niin hyvä tuuri ettei ongelmia tule. Toisaalta tuppaan tekemään kaiken vähän puolivillasesti ja välillä mutu tuntumalla joten en odotakkaan että omien korjauksien jäljiltä laite kestäisi "ikuisesti". Ajotyylikin mulla on melkosen rämäpäinen joten ehkä senkään suhteen ei pitäs vanhalla laitteella ajella. Periaatteen vuoks evoa en aio kuitenkaan koskaan ostaa sillä vanha on kaunista :twisted:

Eipä noi pyörän kanssa olleet vastoinkäymiset enää mieltä paina kun Rautis odottaa duunin edessä parkissa ja aurinko paistaa. Äsken kävin juuri duunikeikalla prätkällä duunikavereiden tullessa taksilla perässä. Ja potato-saundia ei voita mikää! :D Moottoriurheiluahan tämä on joten sopivalla urheiluhengellä ainakin mulle rautis sopii. Jännitystä pitää elämässä olla ja jokapäivä käy mielessä joutuuko pääralliin ajaessa toteamaan jälleen jotta "SHIT HAPPENS"...
Raimo-Raato
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo-Raato »

Itse itseäni lainaten
Raimo-Raato kirjoitti:Koneelle ja vaihteistolle en tehnyt yhtään mitään
Jäi mainitsematta semmonen itsestään selvyys että tietenkin pyörän hankkimisen jälkeen piti ensimmäisenä toimenpiteenä herätellä latausta toimimaan useamman polarisoinnin ja jännitteensäätäjän voimin. :twisted: Ja tokihan Superinkin reissulla laturia purettiin Tukholman satamassa (hiili vissiin jumissa) ja odotettiin tunti että satamatyöntekijä tuli antamaan virtaa.
Timppa

Rautis

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Rautis on miesten pyörä. Rele-Pentit pyörii baareissa HD-kalsarit, -bootsit, -farkut, -takit päällä, mutta aidot fakiirit pitää rautikset liikkeellä.

Kävin kaverin luona rautiksella ja myöhemmin shovelilla. Se soitti joskus jälkeenpäin ja sanoi; siinä sun vanhassa pyörässä oli paljon paremmat äänet. Wanha Woima puhuu erilailla.
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Tästä sen sitten huomaa Timppa vaihtoi rautiksen shoveliin ja vieläkin haikailee rautiksen perään :twisted: ja luulee vielä ettei me Affen kanssa muisteta siitä välillä muistutella :wink: välillä myös Igor on kommentteja kuullut :roll:
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
wellu

Mitä tästä opimme: elä mene vaihtaa Rautista kun se kuiteskin sulle kummittelee kokoajan :lol: Elämä koettelee kuten mullakin mutt eihän se haittaa sillä harrastaminen on mukavaa ja hauskaa :lol: :lol:
JPI

Viesti Kirjoittaja JPI »

Hommasin viime kesänä emännälle -84 mallin rautarouvan ja täytyy myöntää että tyytyväisiä on oltu. Vikoja ei ole ollut nimeksikään jos ei lasketa sitä että bensan suodatin tukkeutui ja starttinappulan johto irtosi tinauksesta. Itse ajan softaililla mutta välillä tulee kokeiltua rautarouvaa ja täytyy sanoa että mutkatiellä se on kyllä kätevä kuin käsihöylä. En ole kokeillut vanhempia rautapäitä mutta ton mallin runko kyllä toimii todella hyvin. Mun mielestä kannattaa ilman muuta hankkia jos tuntuu itseä miellyttävän. Jos pelkää sormien likaantuvan niin ehkä kannattaa harkita jotain muuta pyörää/harrastusta.
affe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affe »

Sepixlh kirjoitti:välillä myös Igor on kommentteja kuullut :roll:
Mahtaako hakata päätään seinään parhaillaankin kun ei ole kommentoinut mitenkään :lol:

Affe
reilu

rautapää sporster

Viesti Kirjoittaja reilu »

juu vähän on tullu hakattua en vielä anna periks mutta kyllä pää on vähä tonne evon perään kääntyny katsotaan ja kiitos hienoista vastauksista kuulostaa tutulta tommonen tappelu vehkeiden kans vaikken harleytä ole koskaan omistanut
Vastaa Viestiin