Kytkin ongelma bt evossa

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Meisseli

Kytkin ongelma bt evossa

Viesti Kirjoittaja Meisseli »

Mulla on ongelma 86' vuoden softailissa kytkimen kanssa. Kytkimen "toiminta-alue" siirtyy pikkuhiljaa pois kun kytkintä käyttää. Eli kun on säätänyt vaijerista kytkimen toiminnan sopivaksi ja lähtee liikenteeseen niin parinkymmenen kytkimen käytön jälkeen vaihteita ei saa enää kunnolla päälle ja fillari ryömittää rankasti.

Vaijerista on nyt säädöt tapissa. Mitähän on paskana vai pitäisikö itse kytkin säätää uudelleen? Laatikon pääty on irti mutta sieltä ei mitään ihmeellistä löytynyt.

Yritin haulla etsiä mutta en löytänyt sopivaa vastausta.
Lupara

Re: Kytkin ongelma bt evossa

Viesti Kirjoittaja Lupara »

Nyt tulee huonoiten kuvattu vastaus ikinä :) mutta mulla oli viime kesänä samankaltainen ongelma ja siihen syynä oli:

Pakoputkien puolella on se pieni luukku johon laatikkolitkut sisään, siellä sisällä on sellanen 'kukkanen' jossa on kuulalaakeri-prikka vai mikä se oli. Mulla oli se menny paskaks ja efektit oli just kuvaamiasi, kannattanee tsekata.
Loud pipes save lives.
IJHa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IJHa »

Eli Lupara viittaa kytkimen painelaakeriin. Kieltämättä oireet sopivat, mutta kyllä ensin katsoisin, että kytkimen puolelta ei ole säätöruuvi päässyt löystymään.
Mr. Biker vm 2005
Kupru
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kupru »

Vaikka en olekkaan BT Evo asiantuntija mutta katso vaijerin kunto.
Softail
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Softail »

Mårå

Jåå, itselläni myös -86 Soffa ja vaihtoehtoja on muutamia:

- tarkista vaijeri
-tarkista vaijerin kiinnitys runkoputkessa(ettei ole hitsaus pettänut ja pääsee siksi taipumaan)
- säädä kytkin Derby-kopan kautta(vai mikä se nyt oli nimeltään se isompi luukku enskapuolella)
- avaa laatikon oikean puolinen koppa ja vaihda ns. kynsi joka painaa painelaakeria. Tämä osa on -86 Soffassa ihan kulutuskamaa, eli kannattaa ehkä ostaa vaikkapa 2 kpl kerralla. Kynnen voi vaihtaa ilman laatikkoöljyn poistamista, ihan vaan kallistamalla pyörää reilusti vasemmalla(kaveri avuksi!). Kunnen vaihto kestää n. 10 min = helppo homma!

Kädet kyynärpäitä myöten pa....sa
Kädet kyynärpäitä myöten pa.....sa
Meisseli

Viesti Kirjoittaja Meisseli »

Onkelmaan löytyi ratkaisu. Kytkintä kiinnipitävä keskimutteli oli päässyt löystymään ja kytkin pääsi vaeltamaan edes takas akselilla. Koko kytkimen välittämä voima on ollut kiilan varassa, onneksi ei ollut pettänyt. Pääsee tämäkin mutteri näköjään löystymään vaikka siinä on vasuri kierre.

Vikaa etsiessä tuli uusittua mm. vaijeri ja painelaakeri. No eipähän tarvi uusia noita vähään aikaan.
Vastaa Viestiin