Joku viisaampi varmaan osaa laittaa jotain linkkejä asiasta.
Tarvittaisiin varmaan voimakkaampia etujärjestöjä, kuten meillä esim Smoto voisi olla.
Käytäntö tuntuu vaihtelevan sielläkin. Yleensä rekisterikilpi on jätetty sinne ja ostaja on saanut papereiden teknisen osan ja ilmoitusosa on jäänyt myyjälle, eli juuri päinvastoin kuin Suomessa. Ite ollaan aina tehty erillinen kauppakirja / luovari. Joissain tapauksissa myyjät ovat halunneet Suomen tullauspapereista kopiot postitse.Choppers_forever kirjoitti:Muuten,
Toin ruotsista Jytärin tossa joku vuosi sitten. Eikös Ruotsissakin ole tapana antaa ote omille viranomaisille ( toinen osa ) kun mopo/ auto myydään? Näin ainakin mun tapauksessa. Onneksi kuitenkin myyjä hankki mulle uuden viranomaisilta, kun katastusasemalla sanottiin, että molemmat osat pitää olla... meinas jo tulla itku. Ruotsalaiset sanoivat, että ei tarvitse jne... eli tuttua laulua...
Valtioneuvoston asetus 29.4.2009.smuige kirjoitti:Tälläinenkin kokemus Suomenmaasta (tuli sähköpostiini):
Minulla oli syksyllä vastaava rekisteröintitilanne USA.sta noin 8 vuotta sitten tuodun moottoripyörän kanssa kun Lapuan katsastuskonttori ja A-katsastuksen pääkonttorin esimiehetkin väittivät että paperit eivät ole kunnossa vaan rekisteriote puuttuu, ja mukana olevat paperit joutavat siksi roskikseen.
Heillä ei ollut ollenkaan tietoa että kaikista USA.n osavaltioista ei koskaan saakaan mukaan alkuperäistä rekisteriotetta.
Lännen autokatsastukselle mentiin sitten katsastamaan pyörää uudestaan.
Paperit olivat täysin kunnossa ja rekisterilapun sai heti mukaan.
Sanoivat Lännen autokatsastuksen konttorilla että vaikka mukana ei olisi ollutkaan sitä USA.sta tullutta rekisteriotetta vastaavaa todistusta, olisi pyörä saatu rekisteriin sillä ohjesäännöllä joka on tullut -en tiedä koska- katsastuskonttoreille. Siinä ohjesäännössä kerrotaan että jo kauemman aikaa sitten suomeen tuotu ajoneuvo voidaan poikkeustapauksessa hyväksyä rekisteröitäväksi myös vajavaisilla papereilla.