Shovelin startti

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Newport
Viestit: 12
Liittynyt: 21:17 27.04.2008.
Viesti:

Shovelin startti

Viesti Kirjoittaja Newport »

Pyörii vähän aikaa ihan ok ja sit kolahtaa sillee metallisesti...startti pysähtyy ja alkaa pyöriä uudelleen...ja pari kertaa jäi startti pyörimään itsekseen !! Onneksi on päävirta kytkin :)
rikul
Viestit: 34
Liittynyt: 07:00 29.12.2005.
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Shovelin startti

Viesti Kirjoittaja rikul »

Vaihda siihen mekaaniseen vipusysteemiin. Tein sen pari kesää sitten.
Tarkka ekasta säädöstä,mutta ongelmat loppui kuin ?ittu vattaan.
Electra Glide
Avatar
FX
Viestit: 443
Liittynyt: 12:51 28.07.2004.
Paikkakunta: Hympäkkää

Re: Shovelin startti

Viesti Kirjoittaja FX »

Kokeileppa täydellä akulla ja paksummilla startin piuhoilla!!
Naakka
Viestit: 146
Liittynyt: 19:44 27.10.2003.
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Shovelin startti

Viesti Kirjoittaja Naakka »

FX kirjoitti:Kokeileppa täydellä akulla ja paksummilla startin piuhoilla!!
Jeps, mulla on toi vipustarttihässäkkä...
Myöhemmin selvisi että saattoi olla maaongelmista kyse. Eli putsaat kaikki maajohdon jutut, kierteet puhtaaksi, jos maat on sellaisten "takana", + maalit pois välistä ja kunnolliset paksut kaapelit ja puhtaat liitännät.
Mutta toi vipustartti toimii kyllä loistavasti, olihan vain aikas kallis investointi. Vähempikin olisi saattanut riittää...

Mulla kun ei ollut päävirtakatkaisinta, tuli tuskanhiki päähän, kun startti ei lakannut pyörittämästä 8O
rikul
Viestit: 34
Liittynyt: 07:00 29.12.2005.
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Shovelin startti

Viesti Kirjoittaja rikul »

Siihen onturha panna mitään 40A hehkurelettä, Mä ostin 500A telimoottorisolenoidin."Kallis tekee
kerran Kipiää,Halvan muistaa jokakerta".
Electra Glide
Newport
Viestit: 12
Liittynyt: 21:17 27.04.2008.
Viesti:

Re: Shovelin startti

Viesti Kirjoittaja Newport »

Jep kiitoksia vastauksista....
-lataan akun ja käyn kaikki liitokset läpi...johdot on tuollaiset hieman lyijykynää paksummat
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4222
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Shovelin startti

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

rikul kirjoitti:Siihen onturha panna mitään 40A hehkurelettä, Mä ostin 500A telimoottorisolenoidin."Kallis tekee
kerran Kipiää,Halvan muistaa jokakerta".
Niin ja alkuperäismallinen starttirele ei millään kelpaa :twisted: kun on liian halpa ja sopii liian helposti ilman "virittelyjä"
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
rikul
Viestit: 34
Liittynyt: 07:00 29.12.2005.
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Shovelin startti

Viesti Kirjoittaja rikul »

Alkuperäsellähän ohjataan vaan solenoidia. Vipuhärpäkkeellähän koko startin ottama 240A (mitattu) virta (8:1 männillä) menee solenoidin kärkien kautta. Mitä luulet ap kärkien kestosta,vai oonko väärässä ?
Electra Glide
Avatar
IJHa
Viestit: 353
Liittynyt: 19:08 19.04.2002.
Paikkakunta: Kalkkinen
Viesti:

Re: Shovelin startti

Viesti Kirjoittaja IJHa »

Kannattaa myös tarkastaa, ettei kytkimen hammaskehältä ole hampaita hukassa. Nuo oireet kun on vähän sensuuntaiset.
Mr. Biker vm 2005
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4222
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Shovelin startti

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

rikul kirjoitti:Alkuperäsellähän ohjataan vaan solenoidia. Vipuhärpäkkeellähän koko startin ottama 240A (mitattu) virta (8:1 männillä) menee solenoidin kärkien kautta. Mitä luulet ap kärkien kestosta,vai oonko väärässä ?
Sinulla taitaa olla nyt sekoittunut kaksi asiaa ja niiden toiminta solenoidi ja starttirele...
"Ohjauspiiri" starttinappi -> starttirele vetokäämiin -> ohjaa solenoidia.
"Työpiiri" akku -> solenoidi -> starttimoottori
Jos normaali startti moottori ottaa 240A se haiskahtaa siltä että siinä on jotain vikaa, kun moottorin teho on 800W se pyörii 70A virralla ( 2kW tehostartilla 160A). Toki hetkellisesti käynnistyksessä virtaa menee ainakin tuplasti, mutta nelinkertaisesti ei. Ankkuri vetää jostain maihin, laakerointi ?
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Shovelin startti

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Ainahan se koko startin tarvitsema virta menee solenoidin kautta, eihän se vipukytkin tee mitään muuta kuin saman työn mitä normaalisti startin herätepiiri - siitä eteenpäin kaikki on ihan samalla tavalla kuin nappistartillakin.

Eli kun painat starttinappulaa, menee herätevirta starttireleen kautta solenoidille ja vetää sen ulos. Samalla kun solenoidi tulee ulos yhdistää se akulta tulevan ja startille menevän virtanastan kupariliuskalla toisiinsa ja startti lähtee pyörimään.

Jos taas vaihdat vipukytkimeen, hoidat saman homman manuaalisesti - vipua käännettäessä solenoidi tulee ulos ja taas kytkee ne kaksi nastaa toisiinsa.
rikul
Viestit: 34
Liittynyt: 07:00 29.12.2005.
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Shovelin startti

Viesti Kirjoittaja rikul »

Näin on.
Electra Glide
rikul
Viestit: 34
Liittynyt: 07:00 29.12.2005.
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Shovelin startti

Viesti Kirjoittaja rikul »

Jäi kesken kun tuli palohälytys.Mä ruuvasin sen vipuhässäkän siihen SOLENOIDIN tilalle enskakoppaan.
Sehän tosiaankin vetää mekaaisesti h-pyörän kehille,mutta seuraavaksi se antaakin n. 1,5 neliön
johtimen kautta maata,ei suinkaan kytke mitään solenoidin tavoin startin perseeseen.Virrat mitattiin kaverin sohvista ,ja käynnistyessä n.240A.Oma startti kun oli tunnetuista syistä palanu .Alkuperäsen STARTTIRELEEN kunnosta ja virrankestosta ei tietoa. Ittelle kun tekee niin päädyin tohon TELISOLENOIDIIN. Kestää pomminvarmasti. Oliko tarpeeksi sekava selostus? :?
Electra Glide
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4222
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Shovelin startti

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Minkälaisella mittarilla pääsitte tuohon tulokseen ? ja mittasitte mistä ? Ja starttihan on normaali Hitachi/Prestolite tyyppinen (alkuperäinen) 0,8kW ?
Tuo telisolenoidi toki kestää, mutta mistä savu tulee seuraavaksi...
Tässä jää minulle sellaine vaikutelma, että sitä oikeaa vikaa ei korjata vaan laitetaan "laastaria"
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Lapiolalli
Viestit: 129
Liittynyt: 20:41 09.05.2003.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Shovelin startti

Viesti Kirjoittaja Lapiolalli »

Ottasin kyllä sen enskakopan auki ja katsoisin hammaskehän kuten joku jo sanoikin ja yleensä miten se reagoi nappulaan. Voi sitä napilla hivauttaa vaikkei tulilaakeria siinä tilanteessa paikallaan olekaan.
Vastaa Viestiin