Eli jos jostain ottaa maihin ja purkaa akkua niin huoltokirja neuvoo seuraavaa.
Akun miinuspiuha irti ja yleismittarin pluspiuha miinusnapaan ja musta piuha maihin lukema pitäisi olla 1 ohmi ei enempää.
Mulla lukema joitain kymmeniä miinuksella, onko hyvä vai ei.
Epäilisin että ok kun mikään automaattisulake ei naksuta joten ei ainakaan valojen tms johdoista johdu.
Laturilta tulee kyllä virtaa tarpeeksi joten jännitteensäätäjä kaiketi rikki.
Haluaisin varmistua viasta ettei turhaan tule tilattua uutta.
Mittaus jos akku purkautuu?
Neuvooko ohjekirja tekemään vastusmittauksia jännitteisellä virtapiirillä
? Sehän kielletään kaikkien yleismittareiden käyttöohjeissa.
Itse mittaisin sen että purkaako akku johonkin kun virrat on pois päältä siten että miinuspiuha irti, mittari A-asentoon ja toinen piuha akun miinusnapaan ja toinen runkoon.
Itse mittaisin sen että purkaako akku johonkin kun virrat on pois päältä siten että miinuspiuha irti, mittari A-asentoon ja toinen piuha akun miinusnapaan ja toinen runkoon.
Hemuli on oikeassa, yleismittari voi oksentaa suolet pihalle tuossa mittauksessa. Virran kulkemisen voi todeta myös ilman mittaria jos akkukaapeli kipinöi irrotettaessa, kiinnitettäessä tai kosketettaessa akun napaan virtaa kulkee ja akku purkaantuu.
DC ampperi-alueella tuo mittaus onnistuu ei vastus-alueella, kuten Hemuli jo neuvoi.
Yleensä normalilla yleismittarilla on huono mitata pieniä vastusarvoja, 1-2 ohmia ne jollain tavoin luotettavasti mittaa. Sillonkin tarvitsee ottaa huomioon mittajohdot...
Jos esimerkiksi akkukaapelia mittaa tarvitsee olla sellainen mittari jonka mittausjännite on korkea noin 100V-1500V, tuollaiset mittausjännitteet löytyy vain eristysvastusmittareista.
DC ampperi-alueella tuo mittaus onnistuu ei vastus-alueella, kuten Hemuli jo neuvoi.
Yleensä normalilla yleismittarilla on huono mitata pieniä vastusarvoja, 1-2 ohmia ne jollain tavoin luotettavasti mittaa. Sillonkin tarvitsee ottaa huomioon mittajohdot...
Jos esimerkiksi akkukaapelia mittaa tarvitsee olla sellainen mittari jonka mittausjännite on korkea noin 100V-1500V, tuollaiset mittausjännitteet löytyy vain eristysvastusmittareista.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
...ja jos sattuu olemaan jotain kondensaattoreita sisältäviä lisälaitteita sähköjärjestelmässä niin vuotomittauksen haasteet lisääntyy.
Aikanaan automekaanikkona kun tutkin näitä vuotoja niin yksinkertaisin tapa oli irroittaa akun miinuspiuha ja laittaa koetinkynä (= n. 1W polttimo) irroitetun miinusjohdon ja akun miinusnavan väliin. Jos lamppu HEHKUU kaikkien sähkölaitteiden ollessa OFF niin jossain on vuoto. Sitten vaan sulakkeita/liittimiä irrotellen paikallistamaan maavuotavaa piiriä ja kohdetta.
Myös akun sisällä voi olla vuoto (ravistettua lyijysakkaa tai ihan eristevamma levyjen välissä), jolloin se purkaa itse itsensä ilman ulkopuolista apua.
Aikanaan automekaanikkona kun tutkin näitä vuotoja niin yksinkertaisin tapa oli irroittaa akun miinuspiuha ja laittaa koetinkynä (= n. 1W polttimo) irroitetun miinusjohdon ja akun miinusnavan väliin. Jos lamppu HEHKUU kaikkien sähkölaitteiden ollessa OFF niin jossain on vuoto. Sitten vaan sulakkeita/liittimiä irrotellen paikallistamaan maavuotavaa piiriä ja kohdetta.
Myös akun sisällä voi olla vuoto (ravistettua lyijysakkaa tai ihan eristevamma levyjen välissä), jolloin se purkaa itse itsensä ilman ulkopuolista apua.
VRSCA -04, 300rwhp