sportin etujarruletkun ilmaus?

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

B

sportin etujarruletkun ilmaus?

Viesti Kirjoittaja B »

Halloo!

Mites sen etujarruletkun saa ilmattua ja siten kai myös jarrun toimivaksi?
Oli etujarrun "nesterasia" täynnä jarrunestettä ja pumppasin jarrukahvasta - välillä avasin alhaalta "jarrumötikästä" ilmaruuvin samalla kahva pohjaan puristettuna. Ilmaa pulppusi sekä ilmaruuvista, että nesteen seasta. Tunnin vehkeilyn jälkeenkään jarrukahva ei tuntunut jäykistyvän, joten lähdin nukkumaan.

Teinköhän oikein?

Ajokuume on järkyttävä - oon missannut kaikki pyöräretket yms...Olen ainoa, joka ei ole vielä päässyt ajamaan..!!!
Ajokauteni jo 7 viikkoa myöhässä, argh.

Nyt enää jarrujen toimivuudesta koko ajaminen kiinni. HELP.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Teit oikein kun lähdit nukkumaan :twisted:

Oma "ajokausi"? ei oo vielä myöskään alkanu, pyörä kesken tallin perukoilla... 8)

Yritä uudestaan, kyllä se noilla eväillä pitäis onnistua :!:
akrapu

Viesti Kirjoittaja akrapu »

Olen tehnyt ilmauksen seuraavasti:

1. Jarrusatulan ilmausruuvissa on 'nuppi', johon olen kiinnittänyt sopivan kokoisen letkun pätkän.
2. Letkun toinen pää astiaan, jossa on vettä. Pidä huoli, että letkun pää pysyy vesipinnan alapuolella.
3. Reipasta pumppausta jarrukahvasta.
4. Jarrukahva 'kiinni' ja avaimella löysätään hiukan ilmaruuvia -> iloista pulputusta vesiastiassa, kun ilma pääsee sinne 8).
5. Ilmaruuvi kiinni, kun pulputus loppuu.
6. Toista kohdat 3-5, kunnes ilmaa ei enään tule.

- AKr

ps. Homma vei joskus toista tuntia, joten kärsivällisyyttä....
Rossi
Viesti:

apteekkitavara avuksi

Viesti Kirjoittaja Rossi »

Kätevin tapa lienee tällä samaisella foorumilla aiemminkin mainittu apteekkitavaran avuksiotto. Eli hanki apteekista riittävän suuri ruisku (neulaa et tarvitse), jonka suuosa sopii satulan ilmausruuvin suuaukkoon. Ruisku täyteen jarrunestettä, yläsäiliön kansi auki ja jarruneste sisään ilmausruuvin kautta, jne. Toimii.
Jos ruiskua ei sattunut hollille, niin voit avittaa esim. uuden jarruletkun täyttymistä imaisemalla nestettä yläsäiliöstä letkuun satulan puolelta.
Seuraavalla kerralla on sitten se ruiskukin jo mukana - dottiviitosen maku ei miellyttänyt ainakaan meikeläistä... mutta makuasioistahan ei kannattane kiistellä... :wink:
Ja kun nestettä on systeemissä kunnolla, niin lopuksi esim. tuo em. kupittelusysteemi, jolla viimeisetkin ilmat saadaan vex.
Mopopoika -65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Juuri noin niin kuin Akrapu neuvoo. Leku ei ole välttämätön, mutta ilman sitä kannattaa ulos pulunnut jarruneste huolella putsata pois koska jarruneste on erittäin tehokasta maalinpoistoainetta!

Ja jarrusäiliö ei saa päästä tyhjäksi missään vaiheessa!

Muutama huomio:

- Jos jarrut eivät toimi keväällä, niin syynä voi olla talven seisonnasta johtuva jäykkyys jarruissa. Paikallaan voimakkaita jarrutuksia ja kun on varmistettu että jarrut pitää, niin pieni lenkki normaalisti jarrutellen. Eli herkistetään jarrut. Vanhoissa peleissä normaali ilmiö ja kuuluu asiaan.

- Jos jarrut eivät tämän jälkeen toimi, niin ilman olemassa olon saa testattua sillä että tekee voimakkaita pumppauksia perä jälkeen. Jos pumppausten jälkeen jarrut toimivat, mutta menettävät pikkuhiljaa tehonsa, on syynä ilma.

- Jos jarrut pumppauksesta huolimatta eivät pidä, niin tzekataan jarrupalojen kunto ja se että jarrut puristuvat.

- Jos niitä ulkoisia nestevuotoja näkyy, niin ne sitten laitetaan heti kuntoon!!
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Mise
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mise »

Maltti on tosiaan valttia tuossa ilmaushommassa. Jos ilmaa näyttää olevan järjestelmässä paljon, kannattaa poltella rööki tai pari ja odottaa tovi stabiloitumista. Ei tarvitse painella kahvaa puolta päivää.
Vieras

> jarruneste on erittäin tehokasta maalinpoistoainetta!

DOT5 ei käy maalinpoistoaineesta, joten tuon kanssa pelatessa ei tarvitse säikähtää pientä lirausta. Itse ilmasin etujarrua alakautta ruutalla ja kun vahingossa painoin mäntää sisään turhan voimakkaasti niin ruiskusihan se jarruneste iloisessa kaaressa tankille...
Thomas

Viesti Kirjoittaja Thomas »

Anonymous kirjoitti:> jarruneste on erittäin tehokasta maalinpoistoainetta!

DOT5 ei käy maalinpoistoaineesta, ...
Tarkennus - silikonipohjainen DOT5 ei käy maalinpoistoaineena...

-Thomas
Mise
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mise »

Oletteko muuten panneet merkille, että joissakin DOT5-puteleissa on merkintä, jonka mukaan silikonipohjaista jarrunestettä ei tarvitsisi vaihtaa ollenkaan? Tämä on tietysti ymmärrettävää, eihän aine absorboi vettä. Itse olen havainnut jarrujärjestelmään kertyvän parin vuoden sisällä sen verran töhnää, että nesteen vaihto on paikallaan. 8O 8O
Vieras

Thomas kirjoitti: Tarkennus - silikonipohjainen DOT5 ei käy maalinpoistoaineena...
Onko muunkinlaista DOT5:sta kuin silikonipohjaista?

DOT5.1 on eri asia kuin DOT5.
Jorke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jorke »

Itsellä oli samoja ongelmia tossa alkukeväästä...

Ei ilmaantunut etujarru millään, kokeilin myös toista yläpään jarrusylinteriä ja sama homma. Sit lueskelin noita vanhoja viestejä ja niissä oli toi injektioruiskuneuvo.

Sattu olemaan tallissa viel niin iso ruutta että siihen sai kiinne 6 millisen muoviletkun ja eikun vaan imi suoraan jarrunestepurkista letkulla ruiskun täys, ilmausruuvi auki alhaalta ja painaa alakautta nesteet järjestelmään. Alko toimimaan heti tämän jälkeen.

Sit vaan normaali ilmaus edellisten neuvojen perusteella. Säästää hermoja ja aikaa aika paljon.

Ja ei sillä hirveen kiire ole jos tulee nestettä maalille, kestää kauan ennenkuin maalille tapahtuu yhtään mitään...
Thomas

Anonymous kirjoitti:
Thomas kirjoitti: Tarkennus - silikonipohjainen DOT5 ei käy maalinpoistoaineena...
Onko muunkinlaista DOT5:sta kuin silikonipohjaista?

DOT5.1 on eri asia kuin DOT5.
Jees - eri asia kyllä. Taitaa olla 5.1:ssä mainittu usein että "erityisesti ABS" jarruille (korkeammat kiehumispisteet ja silleen).

Toi silikoni-pohjaisuus on erikseen mainittu ja kannattaa tarkistaa ennen ostamista. Olen itse törmännyt DOT5:seen joka ei ollut 5.1 eikä silikoni-pohjaista... Huomasin homman kun olin jo kaatanut täydennystä vanhojen sekaan - onneksi ei ehtinyt aiheutumaan isompia ongelmia.
Taisi vain olla jotain Cardicin tms. "biltema"-tavaraa...

-Thomas
Vieras

Thomas kirjoitti:Toi silikoni-pohjaisuus on erikseen mainittu ja kannattaa tarkistaa ennen ostamista.
Kyllä tuo DOT5-määritelmä pitää sisällään silikonipohjaisuuden, muut ovat glykolipohjaisia.
B

Viesti Kirjoittaja B »

Todentotta!
Ruiskulla kun puristin ilmaruuvista nestettä sisään, alkoi juttu toimia saman tien!
Kiitos vihjeistä!
Thomas

Anonymous kirjoitti:
Thomas kirjoitti:Toi silikoni-pohjaisuus on erikseen mainittu ja kannattaa tarkistaa ennen ostamista.
Kyllä tuo DOT5-määritelmä pitää sisällään silikonipohjaisuuden, muut ovat glykolipohjaisia.
Menee edelleen off-topic, mutta periaatteessa näinhän sen pitäisi mennä - tai siis "_ainoastaan_ silikoni-pohjainen jarruneste täyttää DOT-5 vaatimukset". Kuitenkin mulla on hyllyssä jarruneste-purkki, jossa on mainintana vain DOT-5 (ei siis 5.1), ja joka ei ole silikoni-pohjaista (ei ollut Cardicin vaan AD:n tuote).

Eli pointtina - lukekaa purkin kyljessä oleva teksti huolella - tai kysykää myyjältä (ja ostakaa liikkeestä jossa tiedetään mitä myydään;-)

-Thomas
Vastaa Viestiin