Softi lähtee käyntiin silloin kun sitä sattuu huvittamaan
Softi lähtee käyntiin silloin kun sitä sattuu huvittamaan
Arvon tietäjät! Missä vika?
Pyörä on 86 Softail ja siinä on autonvirtalukko.
Välillä lähtee käyntiin ihan ok avaimesta ja välillä joutuu yhdistää solenoidin navat. Jos ei lähde avaimesta, niin poltaa automaattisulakkeen.
Jokatapauksessa aina on lähtenyt käyntiin, mutta ihmetyttää toi miksi se polttaa sen sulakkeen.
Vaihdettu uutta: automaattisulake, solenoidi, virtalukko ja virtalukolta lähtevä piuha solenoidille, eikä vieläkään rokkaa kunnolla..
Nyt sutii niin paljon tyhjää, että en enää keksi missä se vika on?
Pyörä on 86 Softail ja siinä on autonvirtalukko.
Välillä lähtee käyntiin ihan ok avaimesta ja välillä joutuu yhdistää solenoidin navat. Jos ei lähde avaimesta, niin poltaa automaattisulakkeen.
Jokatapauksessa aina on lähtenyt käyntiin, mutta ihmetyttää toi miksi se polttaa sen sulakkeen.
Vaihdettu uutta: automaattisulake, solenoidi, virtalukko ja virtalukolta lähtevä piuha solenoidille, eikä vieläkään rokkaa kunnolla..
Nyt sutii niin paljon tyhjää, että en enää keksi missä se vika on?
Noniin, kilometrejä on kertynyt, mutta ongelma ei toistaiseksi ole poistunut.. Eilen sattui tulemaan vika päälle tallille mennessä ja aikani mittailtuani huomasin, et solenoidi on jumissa/ottaa maihin. Alkukesällä ostettu solenoidi ja nyt paskana??
Mikä sen pääsee rikkomaan?
Onko yleistä, että noita hajoilee??
Mikä sen pääsee rikkomaan?
Onko yleistä, että noita hajoilee??
- Mopopoika -65
- Viesti:
Kulkeekos softailissa herätevirta samalla tavalla kun sportissa, eli starttinapilta releen kautta solenoidille?
Mä aikoinaan jätin evosportista releen pois ja taisi virta tehdä pahojaan starttinapille, kun oireili samalla tavalla. Mulla tilanne korjaantui, kun laitoin starttireleen asianmukaisesti oikeaan paikkaan.
Mä aikoinaan jätin evosportista releen pois ja taisi virta tehdä pahojaan starttinapille, kun oireili samalla tavalla. Mulla tilanne korjaantui, kun laitoin starttireleen asianmukaisesti oikeaan paikkaan.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Mårå
Juu, kyllä -86 softissa starttikäsky menee releen kautta, sijaitsee öljytankin takana. Tarkistappa se solenoidin kytkentälevy ettei osu mihinkään ylimäääräiseen, toisaalta jos lähtee käyntiin solenoidista suorakytkennällä niin etsisin kyllä vikaa starttinapin ja solennoidin väliltä.
Kädet kyynärpäitä myöten pa....sa
Juu, kyllä -86 softissa starttikäsky menee releen kautta, sijaitsee öljytankin takana. Tarkistappa se solenoidin kytkentälevy ettei osu mihinkään ylimäääräiseen, toisaalta jos lähtee käyntiin solenoidista suorakytkennällä niin etsisin kyllä vikaa starttinapin ja solennoidin väliltä.
Kädet kyynärpäitä myöten pa....sa
Tossa on siis auton virtalukko ja starttirele, jonka asensin jälkeenpäin, kun siinä ei sitä aikaisemman sepän toimesta ollut laitettu.
Unohdin kertoa, että välillä ei lähde edes solenoidista suoraan kytkemällä, vaan täytyy ryöstää akulta startille. Silloin toki starttaa.
Kaikki piuhat on katsottu moneen kertaan. Ja osa jopa vaihdettu pariinkin kertaan. Automaattisulakkeen jälkeiset piuhat vaihdettu kaikki. Koska vikahan ei käsittääkseni voi olla ennen sulaketta..
Unohdin kertoa, että välillä ei lähde edes solenoidista suoraan kytkemällä, vaan täytyy ryöstää akulta startille. Silloin toki starttaa.
Kaikki piuhat on katsottu moneen kertaan. Ja osa jopa vaihdettu pariinkin kertaan. Automaattisulakkeen jälkeiset piuhat vaihdettu kaikki. Koska vikahan ei käsittääkseni voi olla ennen sulaketta..
-
heavybiker
- Viesti:
Joo kuulostaa samalta ongelmalta ku mun mopossa oli... Ongelma ratkes ku laitoin n.1,5-2mm vahvat prikat solkun ja enskakopan väliin... Ennen sitä ite tuhosin 2 tai 3 solkkua ennen ku joku neuvo mulle ton... Se solkku kai pitäis "shimmata" oikeaan korkeuteen ton ikäisissä vehkeissä tai niin mulle on ainaki kerrottu... Itellä on -87 softai... Ongelman ratkettua on toiminu 2 kesää hyvin...
Jassåå! Siis ne prikat/shimmit sen paksun orkkis shimmin lisäksi??
En tiedä kuuluuko sen solenoidin varren päällä olla jousta, mut otin sen pois ja alkoi toimia hyvin! Uudessa solenoidissa ei sellaista tule mukana, mutta sellainen siellä oli, kun sen ensimmäisen kerran purin.
Alkukesästä ostamani solenoidi oli mennyt jumiin ja sehän nyt oli pakko vaihtaa, mut ongelma poistui tosiaan vasta sen jousen poiston jälkeen. Tiedä sitten teinkö tyhmästi, mut nyt se saatana rokkaa!
En tiedä kuuluuko sen solenoidin varren päällä olla jousta, mut otin sen pois ja alkoi toimia hyvin! Uudessa solenoidissa ei sellaista tule mukana, mutta sellainen siellä oli, kun sen ensimmäisen kerran purin.
Alkukesästä ostamani solenoidi oli mennyt jumiin ja sehän nyt oli pakko vaihtaa, mut ongelma poistui tosiaan vasta sen jousen poiston jälkeen. Tiedä sitten teinkö tyhmästi, mut nyt se saatana rokkaa!
-
heavybiker
- Viesti:
Jep... Eli mul on se paksu alkuperäinen shimmi siel paikallaan ja sen lisäks prikat vielä.. Siitä jousen pois ottamisesta en tiedä sanoa mitään ku oon jättäny sen aina paikalleen... Nyt ku oikeen tarkasti muistelen niin mulla tais olla siel solkun alla ennenkin joku ohut shimmilevy (siis sillon ku ton mopon ostin) mut taisin jättää sen pois ku ihmettelin et mitä sillä siellä edes tekee.. No siitä ne ongelmat sit tais alkaaki... 
Noissa wanhoissa starteissa (prestolite/hitachi tyyppiset) on solenoidin ja startin rungon välissä myöskin shimmilevy jonka paksuus on noin 6mm (¼"). En kyllä saa mieleen onko tuon ikäisessä jo uudempi startti, ainakin viimeisimmissä rautapäissä on.
En kyllä ole huomannut että noissa uudemman mallisissa ( nippondenso) starteissa tuollainen olisi tarpeen.
En kyllä ole huomannut että noissa uudemman mallisissa ( nippondenso) starteissa tuollainen olisi tarpeen.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro