4-vaihteisen sportin kytkin (L84-90 kyseessä taas kerran)...

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

s&s

4-vaihteisen sportin kytkin (L84-90 kyseessä taas kerran)...

Viesti Kirjoittaja s&s »

Heti asiaan, paljonko 4-vaihteisen sportin (L84-90) kytkinasetelma saa liikkua akselilla pitkittäissuunnassa?

Kasasin tuossa kytkimen, laitoin padan tulille ja palkaksi sain veretseisauttavan kolinan enskakopasta. Siinä sitten vetelät housussa enska auki ja kytkintä palasiksi ja syyksi paljastui uuden lukkorengassatsin mukana tullut uusi kytkimen akselille lukitseva rinkula (clutch hub bearing retaining ring, oem #11164), joka oli melkein millin alkuperäistä ohkaisempi. Vanhan renkaan asentamalla suurin osa pitkittäisvälyksestä häipyi, mutta vielä jäi bilteman mauserilla arvaten tollanen 0,2-0,4 milliä.

Jos ja kun tuo ei ole toleransseissa, niin onko korjaus paksumpi speiseri(clutch hub spacer, oem #5707) ja saako noita eri paksuisina? Orgisosa on aika tarkkaan 2,50 mm. Vai kuinka tuon välyksen saisi kuriin?

Edit: kytkimen rakenne näkyy täällä, tuo spaceri josta on kyse on osa AA:
http://www.vtwinmfg.com/catalogs/cyr/pdf/822.pdf
Viva Knievel!
s&s

Viesti Kirjoittaja s&s »

Mittailin tuon shimmin, sen mitat ovat:

sisähalkaisija 33,50 mm
ulkohalkaisija 41,10 mm
paksuus 2,50 mm

Mistähän voisi lähteä kyselemään tuonkokoisia shimmejä, paksuus saisi olla noin 3 milliä niin saisin siitä sitten työstää ylimääräisiä pois.

Tai tietty jos jostain saisi valmiina eri paksuisia vaikka kympin välein... Tai jos joltakulta onnistuisi noiden tekeminen, niin laittakaa vaikka pm.
Viva Knievel!
Kokkonen

Sportster laatikosta

Viesti Kirjoittaja Kokkonen »

Ensteks vähän kiinnostaa, mitä olet laatikolle tehyt? Sehän toimi tietty ennen purkamista...? Mistäs moinen muutos on sinne tullut?

Noista shimmeistä senverran yleisesti, että laakeriliikkeistä löytyy monenkin näköistä ja kokoista shimmiä, kannatais varmaan kysellä. Olen täällä Sakulasta käynyt shimmi kädessä tiedustelemassa, usein on apu löytynyt ja suht edukkaasti. Ja nimenomaan noita kookkaampia näyttäis olevan tarjolla.
s&s

Re: Sportster laatikosta

Viesti Kirjoittaja s&s »

Kokkonen kirjoitti:Ensteks vähän kiinnostaa, mitä olet laatikolle tehyt? Sehän toimi tietty ennen purkamista...? Mistäs moinen muutos on sinne tullut?
Laatikolle ei ole tehty mitään, selostin ilmeisesti ongelman vähän epäselvästi...

Probleema on siis se, että kytkinhubi liikkuu edestakaisin kytkinakselilla pituussuunnassa, itse akselissa ei ole liikettä mainittavasti. Tuo välys on varmaan ollut olemassa "aina", mutta kiinnitin huomiota siihen vasta nyt kun jouduin tutkimaan tuon lukkorengasongelman. Ja tuon hakemani shimmin tehtävä on ymmärtääkseni poistaa tuo klappi, mutta tuo nykyinen rikka on joko lykätty summassa tai sitten väljää on tullut kulumisen myötä.
Noista shimmeistä senverran yleisesti, että laakeriliikkeistä löytyy monenkin näköistä ja kokoista shimmiä, kannatais varmaan kysellä. Olen täällä Sakulasta käynyt shimmi kädessä tiedustelemassa, usein on apu löytynyt ja suht edukkaasti. Ja nimenomaan noita kookkaampia näyttäis olevan tarjolla.
No pitääpä sitten koettaa metsästää laakeriliikkeistä.
Viva Knievel!
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Se välys on enempi ominaisuus kuin vika noissa nelivaihteisissa vaihtovirtalaturilla varustetuissa sporteissa. Aivan käsittämätön konstruktio, koko kytkin/laturihässäkkä on pelkän spoorituksen ja lukkorenkaan varassa.

Joskus muistaisin että joku teki pienen erän akseleita joissa olisi ollut kierrekiinnitys? Muistanko väärin... Ainakin ihme on jos joku ei ole tuota vielä hoksannut, sen verta paljon on vanhoja sportteja liikenteessä.
sporttu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sporttu »

Mun mielestä joskus on ollu puhetta, että Mansessa oli joku lafka joka teki jotain tukevampaa konstruktiota tohon. En nyt heti löytäny haulla...
Vai muistanko ihan vikaan?
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

sporttu kirjoitti:Mun mielestä joskus on ollu puhetta, että Mansessa oli joku lafka joka teki jotain tukevampaa konstruktiota tohon. En nyt heti löytäny haulla...
Vai muistanko ihan vikaan?
Katsa Oy:stä olen asiassa kuullut mainittavan.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Mutta tekikö Katsa muuta kuin uusia kytkinrummun keskiöspoorituksia? Tällaista tietoa löysin hakua käyttämällä.
Pertti
Viesti:

Katsa

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Eikös se teräksinen booritus juuri ollut kaiken a&o 4-vaihteisen laturiongelmassa. Kiinnitys tietysti sama kuin orkkiksessakin.
s&s

Viesti Kirjoittaja s&s »

Ok, mulla tuo booritus vaikuttaisi olevan kunnossa, siinä ei mielestäni ole sivuttaisklappia mainittavasti.

Nyt kun kasasin kytkimen uudelleen vanhoilla lukkorenkailla, häipyivät suurimmat kolinat, mutta silti tekisi vielä mieli kokeilla josko paksumpi shimmi hiljentäisi enskaääntelyä. Lisäksi tietty usko paketin läjässäpysymiseen vahvistuisi, jos saisi kaikki ylimääräiset välykset pois, pitkittäisliikettä tuossa kohtaan ei varmaan kuitenkaan tarvitse olla.
Viva Knievel!
Tzei

Viesti Kirjoittaja Tzei »

Kyllä lämpimästi suosittelen laittamaan sinne booreihin laakerilukitetta, omassa purkissa lukee erikoisluja ja väriltään punaista... Loppuu välykset ja kolinat. Olen käyttänyt varmaan viisi vuotta ilman ongelmia. Toissa talvena valoin magneetit hartsiin jolloin jouduin irroittamaan. Iso ulosvetäjä ja pamahti nätisti irti. Varmaan jos antaa pillillä kuumaa vähän niin irtoo helpommin. Mutta ei ole pitkittäisiä eikä poikittaisia välyksiä...
Vastaa Viestiin