Vinkunaa kylmänä

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Micke
Viesti:

Vinkunaa kylmänä

Viesti Kirjoittaja Micke »

Rock rock . Pyörä on -93 Sportti . Kylmänä kun lähtee ajaa alkaa kuuluu vinkuna joka jatkuu about 5-10 min riipuen ajosta ? Ajaessa painaa kytkimen pohjaan nii vinkuna hiljenee / loppuu . Hihnan linjaus on tarkistettu , ei pitäis olla liian kireellä , voideltu eri mössöillä mut ei auta . Hihnalla ajettu ehkä 20000km ? Enska öljyt vaihdettu n 200 km sitte . Ääni muistuttaa hihnan vinkunaa autos . Koneen km ei oo tietoo koska vaihdettu ennen mun ajanlaskua ,eli n 45000km >> . MUTTA mitään en sulje puis täs ongelmas , onhan se Mun pyörä ja oon ihan ite roplannu sitä :oops: .
Kannataako nyt lopettaa ajokausi ennenku tuhoaa vielälisää ????
KIITOS
t. Ruma 8) 8) 8)
Astroman
Viesti:

Re: Vinkunaa kylmänä

Viesti Kirjoittaja Astroman »

Micke kirjoitti:Kannataako nyt lopettaa ajokausi ennenku tuhoaa vielälisää ????
Mitä vielä, ajokausi vasta alussa... anna mennä vaan. 8O
"It's better to be dead and cool, than alive and uncool." www.upintalli.fi
Ilkimys

Löysä?

Viesti Kirjoittaja Ilkimys »

Micke
ei pitäis olla liian kireellä
Vaan jospa onkin liian löysällä? Ja onko takuusti suorassa, oletko mitannut? Entä onko rattaat kuinka kuluneet, kantaako hihna eli hampaat ei uppoa kunnolla niihin kolosiin?
Ja onko varmasti hihna mikä kitisee? Voiteluainesta ei yleensä ole apua. Kitisee minkä kitisee älä siitä murehdi. Jos siellä on jotain oikeeta vikaa niin kyllä se selviää ennen pitkää, tavalla tai toisella. :roll:
Micke
Viesti:

Re: Löysä?

Ilkimys kirjoitti:Micke
ei pitäis olla liian kireellä
Vaan jospa onkin liian löysällä? Ja onko takuusti suorassa, oletko mitannut? Entä onko rattaat kuinka kuluneet, kantaako hihna eli hampaat ei uppoa kunnolla niihin kolosiin?
Ja onko varmasti hihna mikä kitisee? Voiteluainesta ei yleensä ole apua. Kitisee minkä kitisee älä siitä murehdi. Jos siellä on jotain oikeeta vikaa niin kyllä se selviää ennen pitkää, tavalla tai toisella. :roll:
Rock .Hihnan suoruus on mitattu viivottimella , eli taka hihnapyörän yläreunast hihnaa pitkin koneelle päin . Rinnakkain ja väli pysyy samana koko matkan . En oo tutkinu hampaiden "sopivuutta" hihnapyöriin ? Mikä ois selko tapa todeta ? En tiedä onx vika hihnas , lootas ,hihnapyöris vai missä ?
Etu hihnapyörä ei oo vm-93 vaan uudempi kuntaas taka on tod.näk -93nen.
Kylhän se selvii ennenpitkää mut se vois olla halvempaa ehjätä nyt talven aikana kun sit ku tuho on SUURI ja kausi parhaimmillaan . Ma en tieta ,six kysyn viisaammilta :D :D
t. Ruma 8) 8) 8)
viltsu
Viesti:

Re: Löysä?

Viesti Kirjoittaja viltsu »

Minulla vähän samaa vikaa -96 XL1200S:ssä. Tuossa syksyllä vinkui/ujelsi kylmänä moottorijarrutuksissa ja loppui kun kutkimen veti pohjaan. Olin paikallistavinani äänen kytkimeen. Tänään sitten sain vihdoin vaihdettua öljyt pyörään ja vaihteisto/ensiövedon öljy oli sellaista ruskeaa litkua ja sitä tuli pois enemmän kuin olin laittanut... Vettä epäilisin päässeen öljyn sekaan. Saapa nähdä loppuiko metelöinti.

Samanlaista ääntä minulla on kuulunut pyörästä aiemminkin. Silloin tosin oli kyseessä kevari ja jostain stefasta oli vuotanut vaihteistoöljyt vähiin...

En ihan tuosta edellisestä viestistä käsittänyt, miten se hihnan linjaus on mitattu? Minä olen sen ainakin mitannut joko takahaarukan akselista taka-akselin keskelle kummaltakin puolelta tai sitten niistä tarkoitukseen tehdyistä reijistä.

Eräs tunnettu H-D pyörien ammattirakentaja kerran muuten antoi vihjeen, että takarengas menee suoraan, kun akseli ja kiristäjät ovat löysällä ja rengasta pyörittelee taaksepäin. Ei osannut itsekään selittää, mistä johtuu, kun kysyin. Testasin kuitenkin ja niin siinä kävi. Kannattaa kuitenkin varmaan mitata aina ennen kiristämistä. :roll:
Kokkonen

Viesti Kirjoittaja Kokkonen »

Muistelen, että muinoin yhdellä kaverilla oli vastaavaa kitinää -88 softailaissa ja se tuli toisiohihnasta. Hän laittoi silikonispreytä hihnaan ja ääni kaikkosi. Voisihan sitä ainakin kokeilla, häviääkö ääni vastaavalla konstilla. Sitä en sitten tiedä, onko silikoni syytä pestä pois testin jälkeen... 8O
smuige
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smuige »

Kokkonen kirjoitti:Muistelen, että muinoin yhdellä kaverilla oli vastaavaa kitinää -88 softailaissa ja se tuli toisiohihnasta. Hän laittoi silikonispreytä hihnaan ja ääni kaikkosi. Voisihan sitä ainakin kokeilla, häviääkö ääni vastaavalla konstilla. Sitä en sitten tiedä, onko silikoni syytä pestä pois testin jälkeen... 8O
Micke kirjoitti:Hihnan linjaus on tarkistettu , ei pitäis olla liian kireellä , voideltu eri mössöillä mut ei auta .
Eikös jo kokeillut, ainakin ekan viestin mukaan :roll:

Ja vinkuna kuuluu vain ajettaessa?

Vois nuo takapyörän laakeritkin tarkistaa. Kuivat? Väljät?
Vaikka silleen, että nostaa peräpään ilmaan, takarengas vapaana ja vääntelee sitä puolelta toiselle. Jos klappia niin sitten tarkempi tutkinta.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Micke
Viesti:

smuige kirjoitti:
Kokkonen kirjoitti:Muistelen, että muinoin yhdellä kaverilla oli vastaavaa kitinää -88 softailaissa ja se tuli toisiohihnasta. Hän laittoi silikonispreytä hihnaan ja ääni kaikkosi. Voisihan sitä ainakin kokeilla, häviääkö ääni vastaavalla konstilla. Sitä en sitten tiedä, onko silikoni syytä pestä pois testin jälkeen... 8O
Micke kirjoitti:Hihnan linjaus on tarkistettu , ei pitäis olla liian kireellä , voideltu eri mössöillä mut ei auta .
Eikös jo kokeillut, ainakin ekan viestin mukaan :roll:

Ja vinkuna kuuluu vain ajettaessa?

Vois nuo takapyörän laakeritkin tarkistaa. Kuivat? Väljät?
Vaikka silleen, että nostaa peräpään ilmaan, takarengas vapaana ja vääntelee sitä puolelta toiselle. Jos klappia niin sitten tarkempi tutkinta.
Rock rock . Viime keskiviikkona pidin takapyörän "pikahuollon" ,eli fillari irti ja stefat ja lakrut pöydälle . Lakrujen pesu ja tarkistus, pienet kulumis jäljet mut ei mun mielest nii pahat et pitäis ääntä ?? Uudet vaseliinit ja nippuun.
Kotimatka ilman vinkunaa . JEE ???? Aamulla duunii .......per... se vinkuu vieläki . Tallilta lähtiessä pyörä oli ollu sisällä lämpimäs !?!? Toi hihnan /takapyörän suoruus(Viltsun neuvo) ja kireys täytyis vielä tarkistaa ennenku pyörän pistää lopullisesti talviteloille .
Näistä vinkeistä ja diagnooseista vois päätellä et ei ihan vielä kannata purka laatikkoa ? Täs on tullu paljo hyviä vinkkejä ja mun osalta tutkimukset jatkuu .Kiitos
Nyt taitaa ajokausi olla ohi ku mammaki jo pisti mun ajokamat pesuun :cry: :cry:
t. Ruma 8) 8) 8)
smuige
Viesti:

Jos se ääni on metallinen niin sitten on syytä etsiä se vika.
Voihan siinä pyörässä olla jokin ruuvi/mutteri löysällä ja hankaa johonkin.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
TJJ

Viesti Kirjoittaja TJJ »

Perkeles, nyt rupes oma mopo vinkuun kanssa. Kyseessä -98- Sportster 883 kuuluu vinkunaa kylmänä, ja melko kovaa kanssa. Ääni kuuluu kun veto päällä, eli ei sillon kun kytkin pohjassa tai muuten koneen käydessä. Öljyt vaihdettu noin 800km sitten. Voiko olla syynä liika veden kanssa lutraus, asun keskellä mettää ja joutuu ajaan soratiellä ja pyörää on joutunu peseen tästä syystä jo monta kertaa tänä kesänä.
Iskee vaan paniikki että uskaltaako lähteä superiin sillä.
OHO!!!
masala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masala »

Löysällä se on. Mulla ittellä Sportster ja sama vika oli tossa kuukaus takasin.
Eli kylmänä veto päällä vingahteli mut ku muutaman kympin ajeli ni loppu...
Kiristin belttiä ihan pari milliä(vaikuttaa tietty hihnaan tuplaten)ja ujellus loppu.
Ei sitä hihnaa kannata ihan D-vireeseen vetää, riittää ku sormella painettaessa vapaaliike on jotain
reilun sentin( virallisesti kait 14-17mm).

Ja mun mielestä ei siihen hihnaan kannata mitään lotioneja ruiskii, kuiva ja puhdas ku on
ni pelittää..Ja ehdottomasti suorassa!
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"
madenzo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madenzo »

Micke kirjoitti:Rock rock . Pyörä on -93 Sportti . Kylmänä kun lähtee ajaa alkaa kuuluu vinkuna joka jatkuu about 5-10 min riipuen ajosta ? Ajaessa painaa kytkimen pohjaan nii vinkuna hiljenee / loppuu . Hihnan linjaus on tarkistettu , ei pitäis olla liian kireellä , voideltu eri mössöillä mut ei auta . Hihnalla ajettu ehkä 20000km ? Enska öljyt vaihdettu n 200 km sitte . Ääni muistuttaa hihnan vinkunaa autos . Koneen km ei oo tietoo koska vaihdettu ennen mun ajanlaskua ,eli n 45000km >> . MUTTA mitään en sulje puis täs ongelmas , onhan se Mun pyörä ja oon ihan ite roplannu sitä :oops: .
Kannataako nyt lopettaa ajokausi ennenku tuhoaa vielälisää ????
KIITOS
t. Ruma 8) 8) 8)
:oops: Mulla 93 heritage ja vinkuu kanssa.johtuu vanhasta hihnasta.vuosien saatossa kovettunut.mutta kun muuten ehjä niin ajelen vaan ja ajokauden jälkeen vaihdan .no jos ei ennen katkea. :roll: :roll:
jaa-a en olisi ikinä uskonut haluavani pihalle vuotavaa ruuvattavaa pyörää,ja enää en sitten muuta haluakkaan.tää on hauskaa ja mietin mitä elämä on ilman ...................
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Pääsääntöisesti sporttia tässä topiikissa käsitellään, mutta laitan nyt kumminkin softailin kitinästäkin.
Omani, -95, piti kamalaa ääntä rullatessa, mutta korjaus oli helppo.
Toisioremmi ajautui rullatessa toiseen laitaan ja otti alempaan suojaan.
Pieni pala muovisuojasta pois ja ääni loppui.
Samoin oli myös kaverin evosoftailissa, onneksi soitti ennen kuin purki laatikon
moderattori

Romu rauhoittaa!
rami

Viesti Kirjoittaja rami »

En laittais remmiin silikonispreytä vaan teflonspreytä.
smuige
Viesti:

rami kirjoitti:En laittais remmiin silikonispreytä vaan teflonspreytä.
En laittaisi remmiin mitään spreytä.

Syy: kaikki mömmöt kerää pölyä ja muuta ylimääräistä paskaa joka kuluttaa hihnapyöriä ja remmiä.
Väliaikainen apu niinkuin housuun kuseminen pakkasella, lämmittää hetken.

Pyörän pesu saatta myös auttaa vikinän poistumiseen. (jos se kitisevä kakkeli lähtee pois)
Taikka kitinän aiheuttavan vian löytäminen.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Vastaa Viestiin