Lasikuitumuotti

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

joka
Viesti:

Lasikuitumuotti

Viesti Kirjoittaja joka »

Kärsivällisyys huipussaa... jaksoin kaksi kertaa yrittää etsiä netistä ja sitten tänne :twisted:

Onko kellään kokemusta laskuitu muotin tekemisestä, meinaan tekisin laukkumuotit. Löytyykö netistä tuollaista Fiberglass for Dummies tason faktaa ?

Ajatus oli muovata esim. uretaanista haluamani malliset laukut taakse ja sitten muotit noista !

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
delkron 15

Re: Lasikuitumuotti

Viesti Kirjoittaja delkron 15 »

Siinä kyllä aika rattoisasti kuluu mutta pahanhajuista hommaa kun hartsi pirusti löyhkää!! Pitäis olla kaasunaamari tai raitisilmanaamari ja hyvä tuuletus kun muuten ei kyllä ööliä tarvi ostaa vaan löyhkä menee päähän!! :D En ole kovin paljoa kuitua duunannut mutta pitää olla irroitusaine muottiin jonka teet uretaanin päälle ja taitaa joutua pinnan kokonaan kitistä puuhastelemaan? Riippuu tietenkin muotin tarkkuudesta? Aika kova homma!!
murre

Viesti Kirjoittaja murre »

vastataas ny tähän

ite tekisin varmaan 2-osaisen muotin. siis sellaisen että siinä o liitoskohdissa vekit joista paketin saa liitettyä joko ruuveilla tai puristimilla kasaan.

ja tuohon uretaanin päälle riittää ihan perus pakkausmuovi tai teippi. saattaa tarttua jonki verran kuituun kiinni mutta muotin sisäpinnan joutuu kuitenkin hiomaan ettei lopullisessa näy ylimääräisiä pykäliä yms. kannattaa olla kuitenki tarkkana ettei niistä pykälistä tuu liian jyrkkiä tai syviä.

jos haluat viimesen päälle pinnan siitä lopullisesta muotista niin vedä kiiltävä musta-spray pintaan ni sen avulla näet mahdolliset kolot jotka tarvii paklausta ja fiksaamista. sekä lopulliseen kannattaa varmaan vetää se maali ennen kuin alkaa kuiduttaan jolloin maalivalumat ym jää kuidun sisään. varmista kuitenki että maali kestää hartsia..

ja se muottivaha toimii varmaan parhaiten muotissa..
Bootsi

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

>>>TÄSSÄ<<<

Google auttaa (melkein) aina, tuossa yks aika hyvä sivusto.

Jos teet vain yhdet laukut, on turha tehdä muottia.
Uretaanilevystä (finnfoam) muotoilet sopivat kuutiot ja kuidutat pääle. Jonka jälkeet revit sisältä ne uretaanit pois...
Pohjatöitä joudut tekemään enemmän, mutta niitä joutuu tekemään jokatapauksessa.
Hessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Mä en noista lasikuituhommista juur mitään tiedä. Mutta siis Finnfoami ei toimi. Uretaani eristelevy kestää sulamatta hartsin, mutta Finnfoam ei ole uretaania vaan polystyreeniä. Ja sen olen kokeillu että hartsiin sulaa.

Uretaanilevy on kyllä ihan samannäköistä ja väristä, mutta eri ainetta.

Muutenhan se nyt on ihan sama, mutta jos joku kovalla vaivalla duunaa mallit tyytyväisenä väärästä kamasta ja sit laminoidessa ne haihtuu savuna ilmaan. Voisin kuvitella että närästää.
Softail
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Softail »

Mårå

Muutaman veneen olen snadina faijan kanssa tehnyt ja eipä tuo nyt kummempaa hommaa ole.....jos on muotti käytössä. Aihion voi myös tehdä esim vanerista ja laminoida sitten päälle niin syntyy se muotti. Mitä parempi muotti niin sitä vähemmän jää ylimääräistä työtä sitten viimeistelyssä. Jos vastaavaa laukkua jo löytyy tehdasvalmisteena niin sellaista voi myös käyttä muottina jos joku vaan sellaisen lainaa sinulle. Eikun vaha pintaan, sitten gelcoat/topcoat ja sitten laminoimaan. Jos uuniikkeja laukkuja meinaat tehdä niin kovan työn takana ovat, mutta ei mikään mahdoton toteuttaa.

Kädet kyynärpäitä myöten pa....sa
joka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joka »

Juu, selkeä uniikki idea on, kyllä minä muotteihin kallistun.

Uretaani on siitä hyvä, ettei se sula hartsista, kuten ilmeisesti polystyreeni. Mutta taas polystyreeni olisi siitä hyvä että se olisi helpommin muotoiltavissa kuumalangalla, miehin voisiko styreenin suojata jollain maalilla/kittaamalla että se ei sulaisi ?

Kiitos vinkeistä, lisää vielä kaivataan !

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Uretaani ei kestä hartsia. Siis ainakaan uretaanivaahto josta aikoinaan muotoilin hienon etuspoilerimallin, parin päivän tuskaisen (ja sotkuisen) hionnan jälkeen kuitu päälle ja kaunis spoileriaihio oli hetkessä kuin kasaan puristettu oluttölkki. Sen jälkeen en ole kuituun koskenut, pellistä on helpompi tehdä...

Eli kuten edellä sanottiin, uretaanin päälle joko kitti tai sitten pakkausteippiä.
mikira
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikira »

Alumiinifoliota olen laittanu muotin päälle estämään muotin sulamisen ja aina on toiminu muotin aineesta riippumatta, tosin se alumiinifolio jää kyllä siihen kuituun kiinni mutta eipä ole mua haitannu.
matant

Muotti

Viesti Kirjoittaja matant »

Aikoinaan tekijämiehet tekivät muotin tuollaisesta massasta (kuten cyproc levyissä on sisällä se valkoinen). Kestää gelcoatin/hartsin. En saa nyt päähäni sen nimeä, mutta sitä saa rautakaupoista säkkitavarana ostettua. Sekoitetaan vesi (tulloo sopiva mössö) ja sit muotoillaan siitä "lähes sopivan näköinen kappale".

Antoivat kuivua ja työstivät oikeaan muotoon. On kuulemma helpoin tapa tehdä "nollasta" muottiaihio. Helppo muokata ja työstää sekä jälkeenpäin täyttää / lisätä ainetta/mössöä. Sitten eikun gelcoatti pintaan ja kusilaitua telaamaan. Voipi tehdä suoraan mallin päälle ykköskappaleen tai sitten tehdä siitä muotin, jos joskus haluaa tehdä useita kappaleita.

Kyseisessä laukkuprojektissa voipi olla helpointa tehdä 2 osainen muotti.

Helppoa, eikö totta... :lol:
SenioRR
Viesti:

Re: Muotti

Viesti Kirjoittaja SenioRR »

matant kirjoitti:Aikoinaan tekijämiehet tekivät muotin tuollaisesta massasta (kuten cyproc levyissä on sisällä se valkoinen). Kestää gelcoatin/hartsin. En saa nyt päähäni sen nimeä, mutta sitä saa rautakaupoista säkkitavarana ostettua. Sekoitetaan vesi (tulloo sopiva mössö) ja sit muotoillaan siitä "lähes sopivan näköinen kappale".
Siis kipsistä(Gyproc=kipsilevy)? Samaan tarkoitukseen vois siis sopia vaikka joku hienorakeinen laasti... Esim. kipsilevyjen saumaukseen tarkoitettu. Laastia tosin menis jonkun verran, koska joutuis tekemään aika "jäykän" sekoituksen, jottei lähtis valumaan. Kuivuminenkin voi kestää jonkun tovin...
H-D Softail Custom 1998
Terroristo

Viesti Kirjoittaja Terroristo »

Lueskellessa tätä juttua,niin mun mielestä on muotit ja mallit hiukka sekasin tässä keskustelussa.

Eli jos tekis ensin tarkan mallin siitä finfoamista.
Foamin päälle leipois sellaisesta kipsikankaasta ja kanaverkosta tukevan muotin jossa olis jakopinta oikeassa kohdassa. Kuivuneen muotin sais halkaistua ja mallin pois sisaltä.
Sen jälk.muotin maalaus & vahaus ja kuidun laminointi kumpaiseenkin muotin puolikkaaseen.
Kuidun kuivuttua jakopinnat siisteiksi ja puolikkaat vastakkain ja lisää laminointia.
Jotenkin tolleen mä lähtisin kokeilemaan jos malli olis tehty foamista,mut jos malli olis esim.puuta niin muotin teko taitaa olla helpompaa kuidusta.
Bootsi

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Hessu kirjoitti:Mä en noista lasikuituhommista juur mitään tiedä. Mutta siis Finnfoami ei toimi. Uretaani eristelevy kestää sulamatta hartsin, mutta Finnfoam ei ole uretaania vaan polystyreeniä. Ja sen olen kokeillu että hartsiin sulaa.

Uretaanilevy on kyllä ihan samannäköistä ja väristä, mutta eri ainetta.

Muutenhan se nyt on ihan sama, mutta jos joku kovalla vaivalla duunaa mallit tyytyväisenä väärästä kamasta ja sit laminoidessa ne haihtuu savuna ilmaan. Voisin kuvitella että närästää.
Siks just pitää laittaa Finnfoamin/uretaanin päälle Folioa tai kelmua tai vaikka paksusti jotain vesiohenteista maalia, eristämään hartsin kosketus levyyn.
Finnfoamia ehdotin siksi, että se on halpaa ja löytyy joka työmaalta vaikka jämäkappaleina. Lisäksi muotoilu on helppoa.
pyjis

Viesti Kirjoittaja pyjis »

Mitä minä joskus olen jotain lasikuidusta tehnyt, niin olen ihan muottiin tarjonnut viinakaupan kassista sopivan palan molemmin puolin, eli muotin ja hartsin väliin ja hartsin ulkopuolelle, muovin läpi voi muotoilla hartsia ja saa niinollen siistimmän pinnan. Hartsin kuivuttua muovi lähtee helposti irti ja tehdyssä kappaleessa lukee alko. :lol:
tptop

Viesti Kirjoittaja tptop »

Vanhoihin crossipeleihin lasikuituja tehtynä jonkinverran.

Muotti tuotetta ainakin Hausjärvellä saa edullisesti Makroflex nimisestä firmasta ns. epäkuranttia eristelevyä. Tämä kestää lasikuituhommat (myös pullokama). Työstö käsin, tuubismirkelillä ym. laitteilla -> kappaleen koosta/muodosta/lopputuotteen laadusta kiinni kauanko menee aikaa.

Kannattaa ottaa yhteyttä johonkin paikalliseen esim. lasikuituvene, öljypönttö vst. firmaan yhteyttä saa materiaalit hyvinkin halvalla omiin ämpäreihin / metritavaraa. Lisäksi hyviä neuvoja (ainakin täälläpäin).

Lasikuitua voi muokata myöhemminkin kun "sulattelee" styreenillä kappaletta ja alkaa jatkaa / muokata jos tarvetta.
Vastaa Viestiin