Rungon vaihto Sportster

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Maurizio
Viesti:

Rungon vaihto Sportster

Viesti Kirjoittaja Maurizio »

Olen mietiskellyt pyllyn levitystä ja hiukan nokkakulman loivennusta Sportster. Onko kukaan vaihtanut koko runkoa ,jossa kyseiset muutokset jo valmiina.Näyttäisi noita tarvikerunkoja olevan kaupan leveellä pyllyllä ja sopivalla nokkakulmalla. Eli kymysys onko rungon vaihto rahallisesti järkeenkäypää ,kun nuo hitsaukset joudun kuitekin teettämään jos muutokset nykyrunkoon ja svingiin tekisin.
että sellaista
hulluus on suhteellista
anselmi
Viesti:

Re: Rungon vaihto Sportster

Viesti Kirjoittaja anselmi »

Maurizio kirjoitti:Olen mietiskellyt pyllyn levitystä ja hiukan nokkakulman loivennusta Sportster. Onko kukaan vaihtanut koko runkoa ,jossa kyseiset muutokset jo valmiina.Näyttäisi noita tarvikerunkoja olevan kaupan leveellä pyllyllä ja sopivalla nokkakulmalla. Eli kymysys onko rungon vaihto rahallisesti järkeenkäypää ,kun nuo hitsaukset joudun kuitekin teettämään jos muutokset nykyrunkoon ja svingiin tekisin.
että sellaista
Omassa Sportster on hanuri levitetty ja ensi talvena muutetaan kelulakulma. Näin jälkeenpäin ajatellen olisi varmaan tullut halvemmaksi vaihtaa koko runko. Osineen päivineen levityksen hinta muodostui aika korkeaksi, mutta kuulemma esim Jepjep tekee 1500?:lla Jos koko rungon olisin vaihtanut olisi mulla tullut ongelmia prosenttien kanssa. Koko runko on muistaakseni on 28%:n arvoinen katsastuksessa.

Keulakulman muutos sinänsä on helpompi rojekti. Pitemmät keulaputket maksaa 100-300?, riippuu mistä tilaa ja pitempiin letkuihin saa varata 50 - 150?. Muu taitaakin mennä hitsaukseen ja töihin. 5h homma kuulemma.
mcmies

Viesti Kirjoittaja mcmies »

Kyllähän rungon vaihtaminen onnistuu ja on todennäköisesti myös halvempaa. Mutta 28 prossaa rungosta ja lisäksi 8 prossaa svingistä ja iskareista. Kannattaa miettiä, kumpi on lopulta järkevämpää.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

anselmi kirjoitti:Keulakulman muutos sinänsä on helpompi rojekti... ...5h homma kuulemma.
Riippuu aika paljon siitä miten se tehdään. Sportti on astetta hankalampi nitkauttaa kuin bigtwini johtuen eturungon erilaisesta rakenteesta. Jos muutos tehdään eturunkoputkia taivuttamalla ei varmasti mene edes viittä tuntia mutta lopputulos on hirvittävän näköinen. Jos taas lähdetään purkamaan ohjausakseliputken tukena oleva peltivahvike (siististi) niin pelkästään purkuun menee tunteja. Itselläni on juuri työn alla yksi sportin runko ja ihan mielenkiinnosta purin kyseisen kappaleen - se ei ole siellä pelkästään ulkonäkösyistä, pellin vahvuus on muistaakseni kahta milliä eli sillä on aika raju jäykistävä vaikutus. Jos tuo vahvike jätetään reikatusta rungosta pois pitäisi sitä kompensoida vähintään lisäämällä vaakaputken alle kolmiotuenta.

Kolmas vaihtoehto on halkaista edellä mainittu vahvikepala ohjauslaakeriputken ympäriltä ja kulmamuutoksen jälkeen korvata poisleikattu pala uuteen keulakulmaan sopivaksi leikatulla pellillä.

Sinänsä sportin rungon muokkaaminen on helppoa koska valukappaleita ei ole käytetty missään (poislukien viisivaihteisten takapää) vaan kaikki liitokset ovat putki putkeen. Noi peltivahvikkeet vain vähän hidastaa hommaa.

Jos muuten jostain saa uusia pitkiä keulaputkia satasella niin ostan heti repullisen :D ...
anselmi
Viesti:

hemuli kirjoitti:
anselmi kirjoitti:Keulakulman muutos sinänsä on helpompi rojekti... ...5h homma kuulemma.
Jos muuten jostain saa uusia pitkiä keulaputkia satasella niin ostan heti repullisen :D ...
No ainakin eBay:sta halvimmat putket mihin olen törmännyt ovat olleet n. 100$. Suomesta saa liikkeen kautta 170?:llä, joten suoraan itse jenkeistä ostamalla saa varmasti halvemmalla. Riskinä on tietysti, että luottokortin numero osuu vääriin käsiin ja tili höylätään tyhjäksi (näin kävi mulle viime kuussa ja piti siksi tulla tahtimarssia pois Keski-Euroopasta.)

Juu, ja tuo aika-arvio on mulle ihan arvoitus. En osaa hitsata, joten uskon sen mitä isommat ja viisaammat pojat mulle kertoo.
eeko
Viesti:

jep

Viesti Kirjoittaja eeko »

eikös luottokunta ole velvollinen korvaamaan
edes jonkin verran. oliko se yksityinen myyjä?
kiinnostaa vaan sillä, kun tulee itsekin osteltua
tavaraa ulkomailta.
-eeko
anselmi
Viesti:

Re: jep

eeko kirjoitti:eikös luottokunta ole velvollinen korvaamaan
edes jonkin verran. oliko se yksityinen myyjä?
kiinnostaa vaan sillä, kun tulee itsekin osteltua
tavaraa ulkomailta.
-eeko
Juu, kyllä korttiyhtiö ottaa vastuun jos olet toiminut petoksen tapahduttua vastuullisesti ja sulkenut kortin yms... Mua ei vaan paljon naurattanut aluksi kun olin silloin Hampurissa, 200? rahaa ja Suomeen piti päästä. Nordealle 10+ arvosanaksi toiminnasta: Suomeen tultua viikossa oli uusi kortti lompakossa ja laittomat ostot hyvitetty.

Ja sori, meni vähän off topiciksi.....
hemuli
Viesti:

anselmi kirjoitti:No ainakin eBay:sta halvimmat putket mihin olen törmännyt ovat olleet n. 100$. Suomesta saa liikkeen kautta 170?:llä...
100 taalaa + rahti vähintään 60 taalaa kertaa tulli + alvi niin ollaan aika liki tuota 170 euroa. Ja rohkenisin epäillä että noin halvat putket on sitten show-kromattuja joilla ei tee mitään pyörässä jolla aiotaan myös ajaa. Show-kromi kuluu puhki alta kesässä, kovakromatut putket kestää pidempään. Varsinkin pitkäkeuloissa kannattaa satsata parempiin putkiin koska loiva keulakulma kasaa sivusuuntaista kitkaa putkeen ja jälki on sen mukaista. Kyllä kovakromattujakin saa vähän päälle kahteensataan, joten täsmentäisin tuota hintahaarukkaa niin että ostopaikasta riippuen putket maksaa 2-300?.
anselmi
Viesti:

hemuli kirjoitti:
anselmi kirjoitti:No ainakin eBay:sta halvimmat putket mihin olen törmännyt ovat olleet n. 100$. Suomesta saa liikkeen kautta 170?:llä...
100 taalaa + rahti vähintään 60 taalaa kertaa tulli + alvi niin ollaan aika liki tuota 170 euroa. Ja rohkenisin epäillä että noin halvat putket on sitten show-kromattuja joilla ei tee mitään pyörässä jolla aiotaan myös ajaa. Show-kromi kuluu puhki alta kesässä, kovakromatut putket kestää pidempään. Varsinkin pitkäkeuloissa kannattaa satsata parempiin putkiin koska loiva keulakulma kasaa sivusuuntaista kitkaa putkeen ja jälki on sen mukaista. Kyllä kovakromattujakin saa vähän päälle kahteensataan, joten täsmentäisin tuota hintahaarukkaa niin että ostopaikasta riippuen putket maksaa 2-300?.
OK, näitä minun ja sinun kommentteja keskenään vertaamalla hölmömpikin päätyy lopputulokseen että tiedät asiasta enemmän kuin minä. Siirretään vaan hintahaarukkaa ylöspäin.
saatananteri

Viesti Kirjoittaja saatananteri »

Uppaan tätä aihettä hieman, tosiaankun itsellä suunnitelmissa Sportster perän "jäykistäminen", keulakulman muutokset jne niin tosiaan taitaisi tulla halvemmaksi ostaa valmis jäykkärunko sopivalla rakella - kysymys kuuluupi että saako muutosprosentteja hilattua alaspäin esim siirtämällä originaalirungosta esim rungon alaputket ja vaikka ohjausakselin uuteen runkoon? Tääläkin esitellyistä evo-projekteista ei usein enempää rungosta anyways ole ollut originaalia. Eli mitkä on ne osiot rungossa mitä karsastaja tsiigaa silmä kovana notta onko runko uusi vai modattu? Moottorinkiinnikkeet nyt ensin tuli mieleen.

Esim tuosta voisi vääntää:
http://www.detroitbros.com/osShop/produ ... 716a5e895a
"Now, listen, you don't go any one special place. That's cornball style. You just go."
smuige
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smuige »

Nykysäännöillä jousitetun/vaimennetun rungon saa MUUTTAA jäykkäperäiseksi.
Koko runkoa ei saa VAIHTAA jäykkäperäiseksi. (vielä!???)

Tämänhän jo tiesitkin.

Runkoa muokatessa pitäisi rungonnumero säilyä taikka käydä konttorilla näyttämässä ja meistämässä/varmistamassa se uuteen paikkaan, jos muutos hävittää runkonumeron. Ja tämä etukäteen, niin ei tule jälkikäteen ongelmia.
Ja rungon pitäisi olla tunnistettavissa alkuperäisen kaltaiseksi esim. kaksoiskehtorunko on muutoksenkin jälkeen kaksoiskehtorunko.

Tässä prosenttitaulukossa (www.mmaf.fi) on rungonmuutosprosentit esitettynä. 2%/muutos.

Muistuu tuolta autopuolelta sellainen tapaus kun eräskin polliisi harrastusautoonsa (ralli) identiteetin saadakseen vaihtoi näppärästi toisesta autosta pellin palaset ja osat, joihin alkuperäinen rungonnumero oli meistettynä. Näppärää eikö totta!
Se heppuhan jäi kolttosistaan kiinni, liekö kateuden vuoksi sekin.
No oli vähän OT, mutta näinhän tuolla virtuaalimailman ulkopuolella toimitaan (joskus).
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
hemuli
Viesti:

Onko yhtään sen helpompaa/järkevämpää ostaa kallis uustuotantorunko ja rälläköidä se sitten palasiksi että voit vaihtaa alkuperäisen rungon paloja tilalle? Alkuperäiset palat kun eivät sovi miltään mitoiltaan tuohon Detroitin Veljesten runkoon vaan joutuisit joka tapauksessa tekemään mittavia muutostöitä. Ja tällainen "kikkailu" ja virkamiesten vedätysyritykset ovat vähintäänkin kyseenalaisia koska kiinni jäädessäsi teet hallaa koko rakenteluharrastukselle.

Tutki sitä alkuperäistä runkoa huolella, ei se ole niin hankala muuttaa jäykäksi ja reikata - sportin runko kun on oikeastaan pelkkä moottorin ympäri kulkeva kehikko, kaikki tämän ringin ulkopuolella ovat pelkkää ekstraa. Eli siinä vaiheessa kun takarunko on leikattu irti on helppo suunnitella uusi peräosa tilalle.
saatananteri

Tuo runko oli vain esimerkki mitä nyt tiedon ja viihteen valtaväylältä ensimmäisenä löytyi. Ymmärrän tuon "vedätys-läpän" ajatuksenkulun mutta en eroa esim tälläkin foorumilla esitellyistä tee-se-itse-rungoista joissa on käytetty vain motin alla olevat putket ja loput tehty itse - kontra valmis kokorunko johon esim nuo putket olisi liitetty postyymisti.

Pitänee kysellä voodoosta ja jepjepistä tarjousta aiheista ja vertailla.
"Now, listen, you don't go any one special place. That's cornball style. You just go."
Don Quijote

Viesti Kirjoittaja Don Quijote »

Kirjaudu tuonne member-chatin puolelle, sieltä topic "Nuoren miehen ensimmäinen projekti.. (paljon kuvia)"

Sieltä löytyy hyviä kuvia sportin runkomuutoksista, ja helvetin hieno pyörä vielä kaikenlisäksi 8)
saatananteri

Nähty on ja kehuttu :)
Vastaa Viestiin