Valttakaa parijonoa matka-ajossa
Valttakaa parijonoa matka-ajossa
Tapahtui tassa muutama viikko sitten etta oli tulossa Turun suunnasta autolla kohti Helsinkia, ja juutuin jossain hiukan ennen Hiidenvetta parijonossa ajavan pyoraletkan peraan, Letkassa oli ehka vajaa parikymmenta pyoraa, mukana seka harrikoita etta kyykkypyoria... ja siina vissiin matkattiin hitaamman mukaan koska nopeus olo koko ajan hiukan alle rajoituksen.
Parijono oli tiivis ( ja kuskeille vaarallinen), itsellani oli kiire Hesaan mutta hitaasti etenevasta letkasta olisi ollut mahdotonta paasta kiilaamatta ohi, joten odottelin niska punottaen tarvontien alkua.
Siina koko letka siirtyi ohituskaistalle jossa jurnutettiin kilometrikaupalla parin kuorma-auton ohi, lopulta minulta paloi kaamit ja ohitin letkan aanimerkeilla tieta pyytaen... jota kylla ihan asiallisesti sainkin.
Alkaa helvetissa tukkiko letkoilla liikennetta, ei ole kovin hyvaa suhdetoimintaa. Ei myoskaan ole turvallista ajaa 100+ nopeutta parijonossa alle parinkymmenen metrin valein... varsinkin kun se lahin kaveri on usein peilin kuolleessa kulmassa.
Pitempaan ajaneet tietavat mita tekevat, lahinna pistan taman huomautuksena tuoreemmille kuljettajille.
Jatetaan parijonot paraateihin.
toivoo: w4p2
Parijono oli tiivis ( ja kuskeille vaarallinen), itsellani oli kiire Hesaan mutta hitaasti etenevasta letkasta olisi ollut mahdotonta paasta kiilaamatta ohi, joten odottelin niska punottaen tarvontien alkua.
Siina koko letka siirtyi ohituskaistalle jossa jurnutettiin kilometrikaupalla parin kuorma-auton ohi, lopulta minulta paloi kaamit ja ohitin letkan aanimerkeilla tieta pyytaen... jota kylla ihan asiallisesti sainkin.
Alkaa helvetissa tukkiko letkoilla liikennetta, ei ole kovin hyvaa suhdetoimintaa. Ei myoskaan ole turvallista ajaa 100+ nopeutta parijonossa alle parinkymmenen metrin valein... varsinkin kun se lahin kaveri on usein peilin kuolleessa kulmassa.
Pitempaan ajaneet tietavat mita tekevat, lahinna pistan taman huomautuksena tuoreemmille kuljettajille.
Jatetaan parijonot paraateihin.
toivoo: w4p2
Viimeksi muokannut w4p2, 17:15 23.06.2007.. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
MrX
???
Olipahan vaan ensimmainen kerta kun seurasin moista tilannetta auton ratin takaa, eika siina irtopisteita mopoilijat keranneet. Oma kiire tietysti harmitti, ja letkan turvallisuus enemman kuin epailytti.
Kun moisessa tilanteessa joku pottuuntunut murkkukuski lahtee tuunatulla Corollallaan vetamaan letkan ohi, voipi olla suojelusenkeleilla kiiretta... vaan mitapa naista... jokainen vastaa omat huutonsa.
Mita Kiljuvaan Kotkaani tulee
, se oli tapahtumahetkella kotkagynegologilla anusaukkojen avarruksessa. Kukahan naita HD:n mallinimia keksii... on kavereilla erikoinen huumorintaju... pitaa vissiin ostaa niittirotsi ettei mee respectit.
No joo, niin tai nain, mutta 110" jyraa
.
sanoi: w4p2
Kun moisessa tilanteessa joku pottuuntunut murkkukuski lahtee tuunatulla Corollallaan vetamaan letkan ohi, voipi olla suojelusenkeleilla kiiretta... vaan mitapa naista... jokainen vastaa omat huutonsa.
Mita Kiljuvaan Kotkaani tulee
No joo, niin tai nain, mutta 110" jyraa
sanoi: w4p2
- Mopopoika -65
- Viestit: 2110
- Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
- Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
- Viesti:
Re: ???
Ja jos kaikki tien käyttäjät (myös autoilijat) noudattaisivat turvallisuusväliä, niin tässäkin tapauksessa w4p2 olisi helposti pystynyt yksitellen ohittamaan edellä ajavat.MrX kirjoitti:Jos letka olisi edennyt jonossa, kuten laki vaatii, se olisi ollut tuplasti pidempi
![]()
Riippumatta siitä millä liikutte, niin huomioikaa muut tienkäyttäjät! Aina takaa tulee nopeampia
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
punainen auto
Tapahtuipa eräässä Walkka-Ajossa.
Letkassa ajettiin Helsingistä Somerolle päin.
Joku valopää autoilija halusi välttämättä ohittaa nopeusrajoituksen mukaisesti liikkuvan letkan. No tämä urhoollinen ja uhkarohkea autokuski teki useita kuolemaa halveksuvia ohituksia jotta pääsi letkan ohi.
Ja HETI letkan ohitettuaan kääntyi (silloiselle) Hiidenveden Shellille.
Onkos tuollaisessa jotain järkeä?
No ei tiennyt tarinamme antisankari, että letkan pysähdyspaikka oli myös tuo samainen taukopaikka/bensis...
Mukana olleet varmaan muistavat tilanteen
Ja eivät saaneet autoilijat kovin paljon plussapisteitä tuosta ohittelijasta.
Letkassa ajettiin Helsingistä Somerolle päin.
Joku valopää autoilija halusi välttämättä ohittaa nopeusrajoituksen mukaisesti liikkuvan letkan. No tämä urhoollinen ja uhkarohkea autokuski teki useita kuolemaa halveksuvia ohituksia jotta pääsi letkan ohi.
Ja HETI letkan ohitettuaan kääntyi (silloiselle) Hiidenveden Shellille.
Onkos tuollaisessa jotain järkeä?
No ei tiennyt tarinamme antisankari, että letkan pysähdyspaikka oli myös tuo samainen taukopaikka/bensis...
Mukana olleet varmaan muistavat tilanteen
Ja eivät saaneet autoilijat kovin paljon plussapisteitä tuosta ohittelijasta.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
- Vapaa-Vaihde Franklin
- Viestit: 253
- Liittynyt: 00:43 04.05.2003.
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Porukalla ajamisesta pitkä oppimäärä: http://www.bajahill.net/mpryhmaopas.html ja varpusen keskittymiskyvyn omaaville yhteenvetona ne laatikot oikeassa reunassa.
The story tells that 95% of all Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home.
Onko muuten asiallista antaa tietä perässä norkkaaville autoille???
Niinko että letka siirtyis pyörä pyörältä tien reunaan, ei varmaan toimi kauheen pitkässä letkassa mut siinä vetskari mallissa toimis..kai
-Päkä-
Entäs tämä: "Kun joku poistuu porrastetusta muodostelmasta, 'reikä' paikataan niin, että jokainen poistujan jälkeinen vaihtaa puoliskoaan kaistalla". Käsittääkseni tästä syntyy aikamoinen aaltoliike loppupään letkaan, vai olenko ymmärtänyt väärin!!?
Niinko että letka siirtyis pyörä pyörältä tien reunaan, ei varmaan toimi kauheen pitkässä letkassa mut siinä vetskari mallissa toimis..kai
-Päkä-
Entäs tämä: "Kun joku poistuu porrastetusta muodostelmasta, 'reikä' paikataan niin, että jokainen poistujan jälkeinen vaihtaa puoliskoaan kaistalla". Käsittääkseni tästä syntyy aikamoinen aaltoliike loppupään letkaan, vai olenko ymmärtänyt väärin!!?
Omalla porukalla tulee jonkin verran liikuttua maantiellä ja olemme aina ajaneet ns. "muodostelmassa". Muodostelma-ajo on monestakin syystä paras vaihtoehto kun halutaan liikuttaa suurempaa ryhmää paikasta toiseen; kukaan ei eksy, ryhmä ei hajoa ja kun pidetään yllä tarvittavaa matkavauhtia niin ei tule ongelmia yksittäisten autoilijoiden kanssa. Täytyy kyllä tunnustaa että meidän letka yleensä on ohittavana osapuolena.
Pyörät eivät suinkaan aja "parijonossa" kuten w4p2 asian ilmaisi vaan peräkkäin lyhyillä etäisyyksillä niin että peräkkäiset pyörät ajavat kaistan vastakkaisilla reunoilla. Näin saadaan pidettyä porukka nipussa ja kaikilla on kuitenkin reilu turvaväli edellä ajavaan. Ja ennen kaikkea vastaan tulevat autoilijat eivät erehdy luulemaan että sieltä tulee vain yksi pyörä mikä olisi täysin mahdollista jos kaikki ajaisivat yhdessä jonossa.
Silloin kun ryhmä on tottunut toistensa ajotyyleihin ja tietää mitä muut tekevät tällainen eteneminen on erittäin tehokasta ja jopa nautittavaa.
Pyörät eivät suinkaan aja "parijonossa" kuten w4p2 asian ilmaisi vaan peräkkäin lyhyillä etäisyyksillä niin että peräkkäiset pyörät ajavat kaistan vastakkaisilla reunoilla. Näin saadaan pidettyä porukka nipussa ja kaikilla on kuitenkin reilu turvaväli edellä ajavaan. Ja ennen kaikkea vastaan tulevat autoilijat eivät erehdy luulemaan että sieltä tulee vain yksi pyörä mikä olisi täysin mahdollista jos kaikki ajaisivat yhdessä jonossa.
Silloin kun ryhmä on tottunut toistensa ajotyyleihin ja tietää mitä muut tekevät tällainen eteneminen on erittäin tehokasta ja jopa nautittavaa.
- Mopopoika -65
- Viestit: 2110
- Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
- Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
- Viesti:
Kuulostaa monimutkaiselta, mutta käytännössä kukin seuraa edellä ajavaa, ajaen eri linjassa, niin muodostelmahan korjaantuu ikään kuin itsestään.PÄKÄ kirjoitti:Entäs tämä: "Kun joku poistuu porrastetusta muodostelmasta, 'reikä' paikataan niin, että jokainen poistujan jälkeinen vaihtaa puoliskoaan kaistalla". Käsittääkseni tästä syntyy aikamoinen aaltoliike loppupään letkaan, vai olenko ymmärtänyt väärin!!?
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Tutussa porukassahan ajetaan vaikka paritellen, ei ongelmaa jos homma on hanskassa.... tai ehka se silloin on hankalaa... mutta kaikki tietavat mita meinaan.
Vaikeuksia haetaan kun esim. iltatapahtumista ventovieraat ja kokemustasoltaan hyvinkin eritasoiset kuskit lahtevat vetamaan muodostelmassa vaikkapa seuraavalle kahvietapille. Kokematon kuski loytaa itsensa helposti tilanteesta, jossa ei valttamatta haluaisi olla, taidot ei ehka ihan riita, mutta pakko on mukana ajaa ettei menisi ne kuuluisat respectit.
Siina kay vaan helpopsti niin etta respectit menee ja reseptit tulee...
Viimeisen viikon aikana olen kuullut kahdesta "pile upista" tuloksena useita vakavasti loukkaantuneita ja ainakin yksi kuollut. (jenkeissa Daytonassa ja veteraanien Wall Run ajossa). Lisaksi ripsiralli ketjussa yksi jasenemme kertoo kolaroinnistaan (ylakertaan kiitos etta hengissa selvisi), ilman etta mitenkaan haluan arvostella, mutta jos samaan suuntaan liikkuvat pyorat tormaavat on ensisijaisesti haettava syyta turvavaleista ja ajotavasta.
Kesa on tapahtuamia taynna, ja tutut viiden kuuden pyoran porukat ajavat muodostelmissa, muodostelmat ottavat kiinni toisiaan ja helposti syntyy 20+ pyoran letkoja joissa ihmisten kokemustaso ja ajotavat saattavat poiketa toisistaan paljonkin. Jonossa homma viela skulaisi, mutta ainakin itseani alkaa ahistaa, kun peiliin ilmaantuu muodostelmassa keppituntumalle vierasta porukkaa.
Paha ketaan on menna suoraan neuvomaan, mutta jos kokeneemmat kuskit ajavat jonossa, niin tuskin ne kokemattomammatkaan muodostelmaa kyhaavat. Eli esimerkin voimalla turvallisia kilometreja, fiilistella ehtii sitten tutummassa porukassa.
Rallien kohdallahan tilanne on helpompi, kysymys on ohjeistamisesta, ja mielestani asiaan kannattaisi kiinnittaa huomiota kun harrastelija / osallistujamaarat ovat kohonneet nykyiseen suuruusluokkaan.
Toivottavasti ajokulttuurissa tapahtuu taltaosin muutos ennen ensimmaista suurta rytinaa.
sanoi: w4p2
Vaikeuksia haetaan kun esim. iltatapahtumista ventovieraat ja kokemustasoltaan hyvinkin eritasoiset kuskit lahtevat vetamaan muodostelmassa vaikkapa seuraavalle kahvietapille. Kokematon kuski loytaa itsensa helposti tilanteesta, jossa ei valttamatta haluaisi olla, taidot ei ehka ihan riita, mutta pakko on mukana ajaa ettei menisi ne kuuluisat respectit.
Siina kay vaan helpopsti niin etta respectit menee ja reseptit tulee...
Viimeisen viikon aikana olen kuullut kahdesta "pile upista" tuloksena useita vakavasti loukkaantuneita ja ainakin yksi kuollut. (jenkeissa Daytonassa ja veteraanien Wall Run ajossa). Lisaksi ripsiralli ketjussa yksi jasenemme kertoo kolaroinnistaan (ylakertaan kiitos etta hengissa selvisi), ilman etta mitenkaan haluan arvostella, mutta jos samaan suuntaan liikkuvat pyorat tormaavat on ensisijaisesti haettava syyta turvavaleista ja ajotavasta.
Kesa on tapahtuamia taynna, ja tutut viiden kuuden pyoran porukat ajavat muodostelmissa, muodostelmat ottavat kiinni toisiaan ja helposti syntyy 20+ pyoran letkoja joissa ihmisten kokemustaso ja ajotavat saattavat poiketa toisistaan paljonkin. Jonossa homma viela skulaisi, mutta ainakin itseani alkaa ahistaa, kun peiliin ilmaantuu muodostelmassa keppituntumalle vierasta porukkaa.
Paha ketaan on menna suoraan neuvomaan, mutta jos kokeneemmat kuskit ajavat jonossa, niin tuskin ne kokemattomammatkaan muodostelmaa kyhaavat. Eli esimerkin voimalla turvallisia kilometreja, fiilistella ehtii sitten tutummassa porukassa.
Rallien kohdallahan tilanne on helpompi, kysymys on ohjeistamisesta, ja mielestani asiaan kannattaisi kiinnittaa huomiota kun harrastelija / osallistujamaarat ovat kohonneet nykyiseen suuruusluokkaan.
Toivottavasti ajokulttuurissa tapahtuu taltaosin muutos ennen ensimmaista suurta rytinaa.
sanoi: w4p2
juu sattusin itsekkin eräänä vuonna walkka-ajon letkan perään tai oikeastaan sekaan..Kiire oli kova.
Olipa hankalaa kun Tampereen tiellä on sentäs kaksi kaistaa,mutta molemmat kaistat oli pyöriä täynnä! Yritin ystävällisesti näyttää valoilla merkkiä että olisi kiire ja tahtois päästä ajamaan ylintä sallittua nopeutta,ja tapani mukaan hiukka ylikin.
Ilmeisesti mersu ja nainen ratissa aiheutti jonkinasteista ihottumaa(aivoödeema?) useissa pyöräilijöissä kun ei tahtonut mennä kaaliin että voisi sen ohitukaistan pitää vapaana muille tiellä kulkiojoille?
Letkan nopeus kun oli huomattavasti alle 80,kun sallittu nopeus on 100 km/h.
Voisi olla aiheellista laittaa jonkinlaiset yhteiset pelisäännöt miten letkassa ajetaan ja miten isoja letkoja kannattaa pitää yhtenäisinä.Ihan turvallisuuden kannaltakin ajateltuna.
p.s. en ole tuo smuigen mainitsema auotoilija
Olipa hankalaa kun Tampereen tiellä on sentäs kaksi kaistaa,mutta molemmat kaistat oli pyöriä täynnä! Yritin ystävällisesti näyttää valoilla merkkiä että olisi kiire ja tahtois päästä ajamaan ylintä sallittua nopeutta,ja tapani mukaan hiukka ylikin.
Ilmeisesti mersu ja nainen ratissa aiheutti jonkinasteista ihottumaa(aivoödeema?) useissa pyöräilijöissä kun ei tahtonut mennä kaaliin että voisi sen ohitukaistan pitää vapaana muille tiellä kulkiojoille?
Letkan nopeus kun oli huomattavasti alle 80,kun sallittu nopeus on 100 km/h.
Voisi olla aiheellista laittaa jonkinlaiset yhteiset pelisäännöt miten letkassa ajetaan ja miten isoja letkoja kannattaa pitää yhtenäisinä.Ihan turvallisuuden kannaltakin ajateltuna.
p.s. en ole tuo smuigen mainitsema auotoilija
Silloin kun ryhmä on tottunut toistensa ajotyyleihin ja tietää mitä muut tekevät tällainen eteneminen on erittäin tehokasta ja jopa nautittavaa.[/quote]
Jonoajoon tarkennus, ajetaan limittäin. Joka toinen ulommalla ajokaistan osalla ja joka toinen sisemmällä osalla.
Ajon vetäjällä järki päässä.
Ei mennä taajamassa läpi viimeisillä keltaisilla, ja muut odottelee punaisissa. Pahimmassa mahdollisessa tapauksessa ajon vetäjä vie päämääräpaikkatietoa vain omassa päässään. Tätäkin on koettu.
.
Jos osallistujamäärä yhteisajoon on huomattavan suuri, niin kannattaa miettiä jos jakaisi porukan kahteen osaan.
Kokeneet ja vauhdikkaammin etenevät kärjessä ja vähemmän ajaneet ja rauhallisemman ajotyylin haluavat takaporukassa.
Sovitaan kohde ja reitti.
Ei tule pitkiä alinopeutta eteneviä jonoja vaan pari, jopa kolme jonoa, jotka on paljon helpompi autoilijan ohittaa halutessaan ja voidessaan.
Joskus joutuu sinne jonon kärjeksi.
Yritän ottaa huomioon ajoporukan koostumuksen ja sen perusteella valitsen ajonopeuden.
Taajamassa valoissa on hyvä vetää porukka kasaan. Ei erottaa.
Oli Route66-ajo 2007 malliesimerkki hyvästä ajon johtamisesta.
Olisittepa olleet mukana
Jonoajoon tarkennus, ajetaan limittäin. Joka toinen ulommalla ajokaistan osalla ja joka toinen sisemmällä osalla.
Ajon vetäjällä järki päässä.
Ei mennä taajamassa läpi viimeisillä keltaisilla, ja muut odottelee punaisissa. Pahimmassa mahdollisessa tapauksessa ajon vetäjä vie päämääräpaikkatietoa vain omassa päässään. Tätäkin on koettu.
Jos osallistujamäärä yhteisajoon on huomattavan suuri, niin kannattaa miettiä jos jakaisi porukan kahteen osaan.
Kokeneet ja vauhdikkaammin etenevät kärjessä ja vähemmän ajaneet ja rauhallisemman ajotyylin haluavat takaporukassa.
Sovitaan kohde ja reitti.
Ei tule pitkiä alinopeutta eteneviä jonoja vaan pari, jopa kolme jonoa, jotka on paljon helpompi autoilijan ohittaa halutessaan ja voidessaan.
Joskus joutuu sinne jonon kärjeksi.
Yritän ottaa huomioon ajoporukan koostumuksen ja sen perusteella valitsen ajonopeuden.
Taajamassa valoissa on hyvä vetää porukka kasaan. Ei erottaa.
Oli Route66-ajo 2007 malliesimerkki hyvästä ajon johtamisesta.
Olisittepa olleet mukana
- Sporttiboy
- Viestit: 1413
- Liittynyt: 22:56 23.07.2002.
- Paikkakunta: Peikkolandia
- Viesti:
Sattuipa vuosi sitten:
Oli Hymyilevän Motoristin kevätpäivä Ala-Härmässä. Letka niitä kaksipyöräisiä autoja (niidenkin nimessä on h ja d) oli tulossa sadan laitteen voimin paikalle paraatia varten kun takaa tuli ambulanssi noukkimaan paraatireitin varrella itsensä puuhun ajanutta nuorta autoilijaa pois paraatin jaloista.
Letka ajoi niinkuin pitää "vetskari"-muodostelmassa ja kun lanssi tuli takaa jokaisella oli tilaa mennä oikeaan reunaan ja hieman hellätä kaasusta. Vastaan tuli kuitenkin nuorimies autoineen ja pelästyi vastaan keskiviivan päällä tulevaa lanssia ja väisti hidastamatta vähän oikealle seurauksella että pyörät poikkesivat pientareelle joka "imaisi" vekkulisti, pehmeää kun oli sateen jäljiltä, ja auto otti reippaan pompun ojan pohjalta poistaen yhden vingin jonosta vastakkaisen puolen pellolle mukanaan.
Onneks pyöräilijä loukkaantui vain lievästi (olikohan sillä airbäk).
Tarinan opetus: letka-ajo on taitolaji! Sopivat välit "vetskarissa" ja hyvä ympäröivän liikenteen seuraaminen helpottaa ongelmatilanteissa. Se nuorimies olisi mahtunut siihen tielle sen lanssin ja letkan kanssa, hätääntyminen aiheutti onnettomuuden. Trragisinta oli se, että se autoilija on itsekin motoristi, wingikuskin vammat on parantuneet ja vakuutus korvannut laitteen mutta se nuorimies ei oo toipunut siitä mällistä henkisesti vieläkään...
Hoh, tulipa avauduttua.
Oli Hymyilevän Motoristin kevätpäivä Ala-Härmässä. Letka niitä kaksipyöräisiä autoja (niidenkin nimessä on h ja d) oli tulossa sadan laitteen voimin paikalle paraatia varten kun takaa tuli ambulanssi noukkimaan paraatireitin varrella itsensä puuhun ajanutta nuorta autoilijaa pois paraatin jaloista.
Letka ajoi niinkuin pitää "vetskari"-muodostelmassa ja kun lanssi tuli takaa jokaisella oli tilaa mennä oikeaan reunaan ja hieman hellätä kaasusta. Vastaan tuli kuitenkin nuorimies autoineen ja pelästyi vastaan keskiviivan päällä tulevaa lanssia ja väisti hidastamatta vähän oikealle seurauksella että pyörät poikkesivat pientareelle joka "imaisi" vekkulisti, pehmeää kun oli sateen jäljiltä, ja auto otti reippaan pompun ojan pohjalta poistaen yhden vingin jonosta vastakkaisen puolen pellolle mukanaan.
Onneks pyöräilijä loukkaantui vain lievästi (olikohan sillä airbäk).
Tarinan opetus: letka-ajo on taitolaji! Sopivat välit "vetskarissa" ja hyvä ympäröivän liikenteen seuraaminen helpottaa ongelmatilanteissa. Se nuorimies olisi mahtunut siihen tielle sen lanssin ja letkan kanssa, hätääntyminen aiheutti onnettomuuden. Trragisinta oli se, että se autoilija on itsekin motoristi, wingikuskin vammat on parantuneet ja vakuutus korvannut laitteen mutta se nuorimies ei oo toipunut siitä mällistä henkisesti vieläkään...
Hoh, tulipa avauduttua.
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...