Brotherhood tienpäällä - katoavaa kansanperinnettäkö?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
hemuli
Viesti:

Brotherhood tienpäällä - katoavaa kansanperinnettäkö?

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Olen tästä samasta aiheesta kirjoittanut suunnilleen kerran vuodessa. Tänään se taas tuli ajankohtaiseksi siinä mittakaavassa että pitääpä taas kerran avautua. Seuraavat tapahtumat mahtuvat viiden tunnin aikajanalle, tapahtumapaikkana itä-uusimaa.

Tapaus 1:

Kaveri soitti, oli pyörä sipannut kesken kotimatkan - oireet viittasivat selkeästi sähkövikaan. Olimme juuri lähdössä ajelemaan samoille suunnille joten päätimme lähteä katsomaan voisiko asialle tehdä jotain. Noin tunnin kuluttua pääsimme paikalle ja aikamme pohdiskeltuamme löysimme vian, teimme tilapäiskorjauksen ja kaveri pääsi jatkamaan matkaa. Pyörä oli tehnyt tenän sellaisen reitin varteen jota pitkin kulkee viikonloppuna kymmenittäin motoristeja huviajelulla - niitä oli nytkin näkynyt runsain mitoin. JOKAINEN oli ajanut ohi pysähtymättä, osa vielä morjestellut iloisesti.

Tapaus 2:

Jatkoimme matkaa, käyttäen edelleen motoristien suosimia mutkateitä. Olimme päässeet kymmenisen kilometriä kun seurueeseemme kuulunut softail alkoi pätkiä ja paukuttaa putkessa. Ei muuta kuin tien sivuun ja työkalut esiin - vika löytyikin suht' nopeasti katkenneesta akun kaapelista. Tänä aikana kun seisoimme tien sivussa, ohi ajoi taas parikymmentä moottoripyörää - jopa yksi jäykkäperä chopperi. Pysähtymättä. Okei, meitä oli kolme jo valmiiksi paikalla joten tilanne näytti olevan hallinassa mitä se myös oli.

Tapaus 3:

Saatuamme seurueen muut jäsenet turvallisesti kotiin, lähdin yksin kotimatkalle Porvoon motaria pitkin. Viitisen kilometriä ennen Sipoonlahden Nestettä Electra sammui mystisesti. Vika ei varmasti ollut iso mutta enpä ollut ottanut yhtään työkaluja mukaani. Siinä sitten seisoin motarin varressa seuraten viikonlopun paluuliikennettä odottaen kaveriani joka oli lähtenyt neljänkymmenen kilometrin päästä tuomaan tarvikkeita. Taas useita motoristeja ajoi ohi sen kummemmin noteeraamatta tien varteen hyytynyttä lajitoveriaan. Viimein, tunnin odotettuani, huomasin Porvooseen päin matkalla olevan Electrakuskin pyöräyttävän päätään siihen malliin että oli ainakin huomannut minut. Eipä aikaakaan kun samainen kaveri oli käynyt heittämässä ympäri ja tuli tarjoamaan apuaan. Eikä mennyt kauaa kun ensin mainittu kaverini ehti myös paikalle. Molempien herrojen työkaluvaraston turvin saimme Electran taas pelittämään ja matka saattoi jatkua.

Ja mikä oli pointti? Varsinkin tuo viimeinen tapaus oli sellainen että ei varmasti ollut mitään epäselvää että tien sivussa oleva henkilö tarvitsi apua. Vuosia sitten oli enempi sääntö kuin poikkeus että ohi ajava motoristi pysähtyi välittömästi nähtyään pulaan joutuneen tien sivussa. Nykyään ei piitata tuon taivaallista toisen ongelmista - ei ne kaikki tien sivussa olevat ole kusi- tai tupakkatauolla. Tässä vaiheessa joku aina ehdottaa että pulassa olevan pyörän ohjaustankoon pitäisi sitoa joku liina tms. merkiksi. Bullshit - vaikka mitään ongelmia ei olisikaan, ei kestä viittä sekuntia kauempaa pysähtyä ja varmistaa asia. Ja vaikka et itse pystyisi tekemäänkään mitään, voi sinulla olla juuri se työkalu millä poikinut pyörä saadaan takaisin tienpäälle. Pelkästään se että huomaa kuinka toinen välittää, lämmittää pulaan joutunutta kummasti.

Pidetään huolta toisistamme. Viimeistään sitten kun itse joudutte tien varressa odottelemaan apua, huomaatte kuinka hienoa on kun ventovieras pysähtyy tarkistamaan tilanteen.

Suuret kiitokset Mankulle ja Harrille avusta, ehdin kotiin juuri ennen pimeää - vettäkin satoi vain viimeiset kolme kilometriä. 8)
JON

Viesti Kirjoittaja JON »

Asiasta jauhat.
Syy kuitenkin lienee havaintojesi tuomaan ärsyynnykseen se, että näitä "moottoripyöräilijöitä" on nykyisin paljon enemmän, kuin nakkikioskeja.
Tarkoitan, että siellä liikkuu vaan yksinkertaisesti tyyppejä paljon enemmän, kuin ennen. Näillä ei ole kaikilla välttämättä sisäistettynä ko. kulttuuria. Määrällisesti homman hanskaavat pysyneet ainakin samassa, kuin "ennenkin", otaksun.
Tämäkin kanava on hyvä asian/tiedon levittämiselle.

Tosin ruåttien mallikin on perseestä, kun joka kusitauolla joku pysähtyy kysymään "har ni nån problem, hva?"...

Jumpe
wla4245

Viesti Kirjoittaja wla4245 »

O tempora,o mores.
On vain todettava että mitä enemmän pyöriä ja ns "bikereita" on
niin sitä enemmän löytyy kusipäitä.
Brotherhood taisi olla viime vuosituhannen juttuja,oma usko siihen
karisi matkalla Poronpurijaisiin joskus 97-98 ,terveisiä vaan
ohiajaneille.
Komppaan Hemulia tässä täysin,mitään helvetin huiveja tarvii
mihkään ripustaa(miehet mitään huiveja ees käytä).

Toivoen ettei apua tienpäällä tänäkään kesänä tarvi
t.vellu
smuige
Viesti:

joku osaa joku ei

Viesti Kirjoittaja smuige »

Niin ne on ajat muuttuneet.
Ja nykyisin on lähes jokaisella kännykkä jolla saa apua paikalle tarvittaessa.

Itse olen kyllä HD tai Brittipyörän ollessa kyseessä pysähtynyt lähes aina jos on näyttänyt siltä, että apua tarvitaan.

Kerran Ranskassa kyykkäilin motarilla Shovelin vierellä kun pyörä käydessä huusi täysillä eikä kaasun veivaaminen mihinkään suuntaan jeesannut. No paikalle pysähtyi H-D kaveri uudella pyörällä ja kertoi, että lähin bensis on n.2km päässä. Pyörä huutamaan käyntiin ja rusauttaen vaihdetta sisään ja bensikselle tyyppi perässä seuraten. Siellä heppu sitten kertoi, ettei hänellä ole mitään työkaluja eikä osaisi edes niitä käyttää, tai on yksi - HOG tiepalvelu/takuukortti. No auttoi sen verran, että pääsin bensanjakelupisteeseen. Vikakin selvis omin avuin, oli kaasarista tippunut sakkakuppiin suutin ja sen ruuvaamalla takaisin pääsi tienpäälle.
Eli nykypyöräilijöillä ei välttämättä ole myöskään minkäänlaista tieto-taitoa taikka työkaluja mukanaan.

Enkä noiden japsikikottimien kuskeilta sitä apua edes odotakkaan.

Jos apua todella tarvii, eikä ole kännykkää, niin voihan sen jotenkin siinä tienposkessa osoittaa.
Kerrankos joku ruuvi irtoaa, bensa loppuu tms

:roll:
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Itse olen vain kerran jäänyt Harrikalla tien päälle, kun rautiksen kytkinvaijeri katkesi viime vuonna tilanteessa, jossa olin juuri saanut kakkosen silmään. Pakko oli pysäyttää ja siitä kone ei tietenkään tykännyt, kun se sammui tukahtumalla. Siihen aikaan minulla eivät vielä olleet venttiilit säädöissään eikä polkutekniikka hallussa, joten alkoi hirrrrrrveä polkuprojekti :cry: Välillä poljin, välillä istui ja huilasin jne.

Siihen ajoi vanhalla Triumpihilla pidemmän linjan harrastajan näköinen kaveri ja pysäytti oitis. Kerroin, että mitään ei ole tehtävissä, pitää vain polkea tämä käyntiin ja yrittää saada ykkönen sisään vauhdista konetta sammuttamatta. No kaveri jäi kuitenkin siihen äärelle seuraamaan tilannetta, kunnes kone käynnistyi ja pääsin liikkeelle.

Ei kaverista mitään hyötyä ollut, mutta ajatus oli kyllä lämmin, kun hän odotti niin kauan, että pääsin lähtemään. Eikä edes vitsaillut mitään "kannustavaa" :lol: Kotimatkaa oli noin 10 km ja piti suunnitella reitti hyvin, että pääsee ykkösellä koko matkan. Pääsin kyllä ja vain kerran jouduin ajamaan päin punaisia, kun ei viitsinyt aloittaa polkurumbaa alusta :oops: Itsekin olen pyrkinyt avittamaan tai ainakin kysäisemään, että tarvitaanko apua, jos tilanne näyttää siltä. Varmasti tämän oman kokemukseni jälkeen vielä herkemmin pysähdyn kysymään...
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
paroni2

Viesti Kirjoittaja paroni2 »

Eilen jäin pannullani bensapiippuun johkin Karjaan ja virkkalan välimaastoon. Tunnin venttasin et kaveri tuo bensaa ja tällä ajalla kaksi jenkkiä ja yksi harrikka pysähtyi. Kiitoksia heille vielä tämänkin välityksellä!!!
Astroman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Astroman »

Onhan tuolla tienpäällä odoteltu. Ensimmäisellä kerralla kun pyörä piiputti pysähtyi ystävällismielinen HD-kuski ja tarjosi kaiken mahdollisen avun pyörän korjaamiseen, mutta vian laadusta johtuen ei paljoa ollut tehtävissä mutta kuten todettu niin jo pelkästään se että viitsii pysähtyä kysymään onko kaikki ok? lämmittää mieltä kummasti.

Toisella kerrallakaan ei ollut paljoa tehtävissä kumin puhjettua, mutta jälleen ohi meni lukuisia "HD-kuskeja" joilta ei edes morjestusta herunut. Paikalla pysähtyi Italialais-valmisteisen pyörän omistaja joka liiveissään kantoi uskonnollisia logoja ja hän oli valmis tarjoamaan apujaan. Mutta hieman viisastuneena olen pitänyt autopalvelun vakuutuksessani jotta ei tarvitse pelkästään odotella tien varrella apuja ohi ajavilta "HD-kuskeilta"... ehkä hieman pettyneenä itsekin siihen että ei apuja aina tule samalla merkillä ajavilta, mutta minkäs teet. Koetan ainakin itse ylläpitää tienpäällä auttamista pyörän merkistä riippumatta.

Ei ole iso vaiva vaikka pysähtyä kysymään onko jotain vialla/hätänä... kukaan meistä ei kuitenkaan aja idioottivarmaa pyörää... :wink:
"It's better to be dead and cool, than alive and uncool." www.upintalli.fi
kallipe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallipe »

Hemuli puhuu todella asiaa. Tuntuis vähän siltä että itsekkyys ja välinpitämättömyys ovat lisääntymään päin kaikilla elämän osa-alueilla.Porukat ei välitä edes lähimmäisistään saati sitten tienposkessa kykkivästä avuntarvitsijasta. Henkilökohtaisesti pyrin omalta osaltani aina pysähtymään/auttamaan kaikkia tienvarressa kököttäviä olivatpa sitten liikkeellä moposkootterilla tai yhdistelmäajoneuvolla.. No okei itänaapurit on vähän tapauskohtaisia juttuja.. Mutta yleisesti ottaen kyllähän se niin on että jos pikkuisen enemmän huolehdittais toinen toisistamme niin kaikilla olis mukavampi olla.
Viimeksi muokannut kallipe, 15:19 28.05.2007.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei se rikki ole siinä on vaan joku vika..
mirka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mirka »

Hemuli puhuu asiaa.
Itse olen pysähdellyt ja valitettavasti pariin otteeseen oon saanut aluksi ihme mulkuilua, kun ulkonäkö ei viittaa bikeriin. Mutta apu on yhtä kertaa lukuunottamatta kelvannut.
Sen yhden kerran haluan unohtaa ja toivon ettei muille käy siten, että hyökätään kimppuun kun apua tarjotaan.
Ja tosiasiassa ne kerrat kun apua olen tarjonnut olen aina ollut autolla liikenteessä, mutta toivon että itsellekin apua tarjotaan kun siell tien poskessa seisoskelen.

Ps. se kimpuun kävijä ei ollut hd:llä liikkeellä , mutta pysähdyn ´merkistä riippumatta jos mahdollista on.
piese

Viesti Kirjoittaja piese »

Noin viis kiloo työkaluja, varaosia, öljyä etc. yleensä mukana, eli kaikki mitä sattuu tarviin koneremppaan, vahinkohan ei tule kello kaulassa tai työkalut mukana.

Aina on tarvittaessa lainattu ja AINA pysähdytty, vaikken mikään guru ole niin pari päätä hoksaa asioita enemmän kuin yksi.
hlyytine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Tosin ruåttien mallikin on perseestä, kun joka kusitauolla joku pysähtyy kysymään "har ni nån problem, hva?"...
Sen takia kannattaa valkata se vedenheittopaikka jostain piilosta jos mahdollista ettei kukaan tee "turhaa pysähdystä" ja tule ajatelleeksi, että kaikki pysähtymiset on turhia.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

hlyytine kirjoitti:Sen takia kannattaa valkata se vedenheittopaikka jostain piilosta...
Niin tai sitten mahdollisimman näkyvästi :twisted: - siinä ruåttalainenkin lisää kaasua kun hullu suomalainen heiluu prinssinakki kourassa tienlaidassa... :mrgreen::mrgreen::mrgreen:
Choppers_forever

Viesti Kirjoittaja Choppers_forever »

Mulle ollaan kyllä oltu ihan ystävällisiä.

Viime vuonna kun Sohvi hyytyi, apu tuli n. 5:ssä minuutissa. tosin olin tulossa rallista. Juhannuksena sen sijaan ei kukaan pysähtynyt, vaikka murtuneena istuin Hämeenlinannväylän sivussa. Tunnin odottelin hinaus-autoa. Onneksi eukko toi lonkeroa. Tosin apu löytyi H-sunriselta ja heidän kauttaan löytyi HD ystävällismielinen huokea hinauspalvelu. Kiitos molemmille.

Aikaisemmin Rautasialla ja jaappaninkopetereilla ajaneena laukeamisia oli paljon, ja aina oli apu tarjolla heti. Tämä siis muutamia vuosia sitten.
Eli, kyllä varmaan vaikuttaa toi motojen määrä avunannon alenemiseen. Ihme juttu sinänsä, kun luulisi asian olevan päinvastoin.

Kuinka moni käyttää l"iina kytkinkahvassa" kikkaa? Mä ainakin ja se tuntuu nopeuttavan avun saantia. Liinaa kyttäilen myös mä, jos pyöriä tien varrella näen. Pysähdyn kyllä aina auttamaan, jos se vain on mahdollista. Koska seuraava avuntarvitsija oon tod näk minä...

CF
Shovel Kopteri ja Buell S1
hlyytine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Voidaan kysyä, että kuinka moni avuntarvitsija tietää koko huivisignaloinnista mitään? Eli se, että tienvieressä olijalla ei ole stongassa mitään roikkumista, ei tarkoita etteikö jotain voisi olla pielessä. Toisaalta taas kuinka moni avunantaja tietää siitä. Eli summa summarum, suhtkoht turhanpäiväinen keksintö tänä päivänä. Ainut järkevä käyttö sille on raatoauton kyydissä olevan ajorampin päässä varoituksena (hienovarainen vihje siitä, että stooria on tulossa lähiaikoina kunhan jaksan kirjoitella).

PS. Ei tainnut Hemuli nyt ihan loppuun asti miettiä kaikkia mahdollisia seurauksia.
sporttu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sporttu »

Kahteen kertaan olen pysähtynyt tien varteen tänä keväänä säätelemään ja molemmilla kerroilla alta viiden minuutin on pysähdytty kysymään, että onko avun tarvetta. Molemmilla kerroilla nelipyöräinen avuntarjoaja.
Eli ei valittamista tuon suhteen. Koitan maksella takaisin, kun kesän mittaan näkyy pyöriä tien varressa.
Vastaa Viestiin