Onko Wanhassa Wara Parempi?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Henkka J

Onko Wanhassa Wara Parempi?

Viesti Kirjoittaja Henkka J »

Varoitus: Tämän lukeminen voi aihuttaa palkokasvin siemenen jumittumisen hengitystiehen allekirjoittaneen raflaavasta esitystavasta johtuen. Tarkoitus on kuitenkin vain avata keskustelua Wanhanajan pyörillä pärryyttämisen ihanuudesta.

No niin:

Sitä pitkään autoja harrastaneena kuulee jatkuvasti niitä mielipiteitä että "Viimeinen oikea *lisää mikä tahansa automerkki* valmistettiin vuonna XX" ja miten vuonna X tuli se ja se uudistus minkä jälkeen kaikki onkin ollut päin persettä jne jne.

Itse suhtaudun niin että antaa vaan kaikkien kukkien kukkia mutta on se nyt faktaa että erillisjousitus on merkittävästi parempi kuin jäykkä taka-akseli lehtijousilla ja että jos kerran ruisku tuo lisää hevosvoimia, pienentää kulutusta ja vähentää jopa radikaalisti päästöjä niin on hullua haikailla kaasarien perään. Toisin sanoen siis minun on vaikea ymmärtää oldskool -ajattelua.

Sama pätee mitä ilmeisimmin moottoripyöräpuolella. Aina on joku jonka mielestä Viimeinen Oikea HD valmistettiin vuonna miekka ja kirves ja nyt, kun ensimmäisten Evojen esiimarssista on jo 22 vuotta ja uudet pyörät valmistettu jo iän kaiken TC-koneilla, on evokin edelleen monelle kirosana ja TC:tä kuulee harvoin edes mainittavan.

Jälleen kerran, kun kerran asenteeni on että kehitys kehittyy ja hyvä niin, päästään saman perusasian äärelle kuin autopuolellakin: onko Wanhassa Wara parempi?

Jos kerran moottoripyörien takajousitus on keksitty jo muutamia vuosia moottoripyörän itsensä keksimisen jälkeen niin mitä ideaa on vaihtaa uudenkarheasta vehkeestä jousitettu runko jäykkäperäiseksi? Entä koneet, mitä ihmettä Shovelissa tai Pannupäässä on tehty niin tavattomasti paremmin kuin vuosikymmeniä uudemmissa Evoissa tai vaikka Twin Cameissa ja miksiköhän HD:n insinöörit ovat degeneroituneet niin mahdottomasti vuosikymmenien aikana?

Kovin koettaa asiaa miettiä fiilistelyn kannalta mutta ei se ainakaan tämän seitkytluvulla syntyneen autoharrastajan mielestä ole kuuskytluvun isolohkon löpsötys yhtään sen seksikkäämpää kuin 90-luvun LT1:sen karjunta, eikä nelikurkkuisen Holleyn pulttaaminen autoon tunnu yhtään isommalta saavutukselta kuin kolvata kasaan Megasquirt-ruiskunohjausboksi ja koneistaa imusarjaan paikat monipisteruiskun suuttimille.

Tuli taas näitä aatoksia mieleen kun lueskelin tuossa aikani kuluksi tuota nälkävuoden pituista lompakkobiker - keskustelua ja mietiskelin että minähän se ilmeisesti kuulun kategoriaan "wannabe-lompakkobiker jonka lompakko vaan saattuu olemaan tyhjä"; hitto jos ei olisi rahalle muitakin reikiä niin ajaisin pränikällä TC Fättärillä niihin solvattuihin HD-nahkoihin pukeutuneena ja olisin helvetin tyytyväinen tilanteeseen. Harrasteautona olisi -49 Mercury jossa 2000-luvulta BMW:n V12 tekniikka. Ilmeisesti kummassakin kohtaa herättäisin samalla helvetisti närää niiden ihmisten keskuudessa, joiden mielestä Viimeinen Oikea HD valmistettiin vuosia ennen syntymääni ja joiden mielestä ameriikansämpylän myllyksi sopii vain sivuventtiilikone.

No joo, tämmöisen avautumisen jälkeen saa varmaan selkäänsä seuraavassa miittinkissä mutta antanee ainakin pohjan mielenkiintoiselle keskustelulle, luuulen. Kertokaapa meille kaikille jotka emme ole olleet museoiän ohittaneiden harrikoiden kanssa tekemisissä että mikä siinä Shovelissa viehättää? Miksi ei ole Pannun voittanutta? Mikä jäykkäperässä kiehtoo?

Meikku hilpaisee nyt sixpäkki kainalossa tallille ruuvaamaan takaisin nippuun sitä Ei Oikeaa Harrikkaa joka on vasta 11 vuotta vanha eli eiköhän tämä ole jonkun hardcore-harrastajan mielestä rinnastettavissa lapsiin sekaantumiseen tai jotakin ;-)

Henkka
1995 XLH883/1206 Fat Boy Wannabe "XLHF Fatster"
ex- 1995 FXDWG 1340
ex- 1995 FLSTF 1340 avobeltillä

"Live to build - build to ride"
Ticky

Viesti Kirjoittaja Ticky »

Pakko myöntää että olen kanssasi samaa mieltä, vaikka en itse edes omista harrikaa saati sitten moottoripyöräkorttia. Tohon korttiasiaan tulee todennäköisesti korjaus ensi kesän aikana. No kerrottaneen se tässä kuitenkin että unelmani olisi bobber knucklen tekniikalla, mutta ikävä kyllä lompakkoni ei ole samaa mieltä asiasta :(
Dalle
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dalle »

Tää on just tätä... Toiset tykkää Äidistä ja toiset Tyttärestä ja kolmannet tötteröstä...

Toisille moottori pyöräily on semmonne extreem (en osaa varmaan kirjottaa ees tota saanaa oikein) laji, moikkailevat kädet mustina tien pientareella ja ovat ainoita oikeita...

Toisille se on nii ku kai jotain joogaa (kirjotinkohan totakaan sanaa oikein...), mielen rauhaa... Irti arjesta ja omien ajatusten kasailuu... Ei kiire mihinkää, ollaan siel ku ollaan siel...

Mut kuitenki, onhan tää hyvä harrastus!! Näpräilet enempi ja vähempi pyörääs, teet siit semmose ku on ittelles hyvä ja kiva!! Täs oppii kokoajan jotain uutta, enempi ku imuroinnissa... Ja saa kävellä se six päkki kainalossa ja olla ajamattomana aikana ki välillä vaa ihan omissa oloissaan...

Olikohan täs taas mitää järkee...
Akseli R.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Akseli R. »

Samaa mieltä olen siiitä, että antaa kaikkien kukkien kukkia. Ja minähän itse ajan mopolla jonka myllynä on tuo "kirosana", eli evo. Itselle on ainakin selvää, että uudemmalla tekniikalla en enää konetta laita. Eli Twin Camia ei ole tulossa. Ja kyse on minun mielipiteestä, jota TC tyyppien ei kannata edes noteerata. Ja miksi noteeraisikaan, tuohan on yksittäisen persereiän mielipide. Sitten syitä ommaan ajattelu filosofiaan:

1) Jotenkin tuntuu, että tämmönen jantteri, joka ei ole vielä paljoa roplailut, roplaa helpommin tuota vanhaa tekniikkaa. Ja minähän olen halukas roplaamaan ja roplata olen totisesti saanut. Ja saanut siitä myöskin suurta tyydytystä.

2) Jos kaikki olisivat laittamassa sitä uutta tekniikkaa, niin valmistettaisiinko vanhoihin harrikoihin osia ja uusia myllyjä jos niitä ei kukaan ostaisi? Taitais tapahtua tommonen Jaappanin ilmiö, että turha kysellä osia 80-luvun alkupuolella tehtyihin pyöriin. Tässä menisi yksi niistä aspekteista, miksi olen ylpeä harrastuksestani. Se on mahtavaa nähdä, että vanhoja hyvin laitettuja pyöriä on vielä liikenteessä ja niillä ajetaan. Ja vanhoissa vehkeissä on tyyliä. Ei kai aiheen aloittaja halua, että vanhojen osien ja koneiden myynti tyrehtyy? Tuskin. Kyllä se on hyvä, että niitä "itsepäisiä vanhoja partoja" on olemassa :D

3) Arvostan tätä harrastusta myös sen vuoksi, ettei harrikka tyypit ole lähteneet mukaan tämän nykymaailman, "kaikki pitää olla viimeistä huutoa" asenteeseen. Ennen vanhaan kun ostettiin telekkari, niin se kökötti kodin alttarin virkaa toimittaen hyvinki olkkarissa kakskytä vuotta. Nyt perkele sitä sais kahen vuoden välein olla vaihtamassa, ettei se oo vanaha paska, josta ennemmin pitäis tehä akvaario. Ja ennen niin rakas valokuvaus harrastus on kokenu saman kun digi aikaan tultiin. Ite kuvasin seitkyt luvun patarauta vehkeillä ja ne kesti ja se tuntuma oli mahtava. Nyt sitte pitäs laittaa koko ajan kameraa jossa on isompaa kennoa, ennen saatana filmit kehitty, jos sulla oli kampe jossa valotukset toimi ja optiikka ok, niin sait teknisesti yhtä hyvää jälkeä kuin uudemmilla kameroilla, kun vaan vaihdoit parempaan filmiin. Ja tämä sama kehityksen suunta on kännyköissä ynnä muissa vehkeissä. Tuommoisessa kertakäyttökulutuksessa ei ole mitään järkeä enää, kuormittaa ympäristöäki perkeleesti. Aina kysytään: "Oliko asiat ennen paremmin?" minä kysyn: "Onko asiat nykyään tosiaan paremmin?".

4) Tunne. Itselle tulee parempi fiilis vanhoista laitteista, vaikkei se mun oma kulta nyt niin vanha oo, mut ei se sinällään shovelinkaan tekniikasta kovin radikaalista eroa. Tämähän ei ole järkiperäinen syy, mutta ei kai täsä koko harrastuksessa oo järjen kans mitään tekemistä, vaan fiilistelystä. Makuja on tosin monia.

Ja edelleen ajakoon kaikki millä tykkää (alkaa olemaan vitun kulunut fraasi). Mutta ei kai se sinunkaan kannata sitä liikoja ihmetellä, jos jonkun mielestä pannun jälkeen ei enää tehty oikeita harrikoita tms. Jos oikeasti olet sitä mieltä, että antaapi kukkien kukkia, niin miksi ihmettelet moista? Ei mua haittaa itteä pätkääkään, jos jonku mielestä pannu on ainoa oikea ja minä ajan irvikuvamaisella epä-Harrikalla, se on hänen mielipiteensä asiasta. Minä tiedän millä minä ajan. Ja luulempa, että jos koneen mallin vaihto tulee eteen, niin se malli ei tule ainakaan uudempi olemaan. Että näin meillä :D
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Aika tulenarka aihe, huomaa että on ollut pitkä talvi ja ihmisillä alkaa olla mitta täysi tallissa kärvistelyä :twisted: ...

Lyhyesti:

1. Evo tai vanhempi sen takia että niistä pystyy korjaamaan jokaisen osan itse, ilman insinöörin koulutusta tai viidensadan euron patentoitua erikoistyökalua. Olisi hauska nähdä 20 vuoden päähän tulevaisuuteen, moniko ensimmäisistä twincameista on vielä liikenteessä - evoista lienee suurin osa nyt ja vielä silloinkin. Kirjoitin tästä päivän muotijutusta - elinkaariajattelusta - joskus aikaisemminkin. Se näyttää iskeneen myös HD:n tehtaan insinööreihin kun TC:tä on suunniteltu.

2. Ei jäykkäperä ole todellakaan parempi kuin jousitettu runko - se on vaan pirun paljon hienomman näköinen. Ja yksinkertaisempi. Sen ympärille on helpompi rakentaa näyttävän näköisiä pyöriä.
jack

Re: Onko Wanhassa Wara Parempi?

Viesti Kirjoittaja jack »

Henkka J kirjoitti:
minun on vaikea ymmärtää oldskool -ajattelua.

ei se ainakaan tämän seitkytluvulla syntyneen autoharrastajan mielestä .

Henkka
Siinähän vastasit itse itsellesi.

kuten ylempänä todettiin, kaikki eivät ole kiinnostuneet siitä viimeisimmästä tekniikasta ja kertakäyttökulttuurista. JA kuten Toveri Hemuli ystävällisesti kiteytti; jäykkäperäiset on vaan NIIN paljon kauniimpia.

Jack
- If I had to explain, You wouldn't understand -

ps. niistä kukkasista, kukkii se voikukkakin, ja saa kyllä kyytiä meidän nurmelta :twisted:
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
Kaasi

Viesti Kirjoittaja Kaasi »

No ainakin ruiskun säätäminen on pirusti helpompaa kuin kaasarin, vai olenko väärässä? Eli virittely on helpompaa kun ei tartte olla joka muutoksen jälkeen suuttimia räpläämässä. Rämpyttää vähän boxia ja taas on seokset kohdallaan. Ei se TC muuten mitään ihmeen hifiä ole, siinä vaan sattuu olemaan ruisku. No oli miten oli niin on se TC:kin moottoripyörä, vai tuleeko tästäkin kohta uusi "Sportster ei ole HD" keskustelu :evil:
Suunnitelma on vain lista asioita jotka eivät toteudu.
kuutio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuutio »

Joo,makuja on monia.Mulle se on loppupeleissä aivan sama,kone kun kone,se vaan on niin että kun tähän ikään on jo kerenny siunaantumaan perheet ja talot sun muut,niin vaikka siitä roblaamisesta tykkäänkin,niin mieluummin vietän sen vähäisen vapaaaikani tien päällä,kuin tallissa.Sitten joskus kun on rahaa hankkia lisää leluja,niin se on sitten asia erikseen.Ja kun se on ajankohtaista,niin minä kallistun shoveliin,koska se nyt vaan sattuu olemaan mun mielestä hienoimman
näkönen.

PS:Kyllä se sporttikin näkyis harrika olevan,ainaki mulla papereissa lukee niin :idea:
YarZoo
Viesti:

Ja sitten niin...

Viesti Kirjoittaja YarZoo »

Hiiohei,

Kaikki Harleyt on helvetin kuumottavia laitteita. Pitkät, pätkät, showt, pulskat, rotat, nitrot ja kaikki tuhannet tyylit, JEES! Joku korkkaa brändille, menköön sekin. Itsellä tällä hetkellä aihiona -06 Street Rod, viime kesän sai olla vakiona. Tulee PCIII ja muita kummia kikkaleita. Sellainen Roadtechretrotempest tavoitteena. Se pyörä on se, joka tällä hetkellä puhuu mulle.

Mikäli olis rahua rajattomasti olis mukava rakennella tontin raapimiseen maaratamallin FXR, saattas olla hiukan enduro suizaa seksikkäämpi. Tallissa voisi tietysti lymyillä se pikkasen harvinainen shovel koneinen cafe racer, en muista nyt niitä kirjaimia mutta kuitenkin.

Toivotan kaikille todella hienoa kevättä toteutuneiden ja vielä joskus toteutuvien unelmien parissa, ajokausi on LÄHELLÄ!
S.N.A.F.U
Hessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Aihe josta vois jutella tunteja, mut nopee.
Tohon jäykkäperä asiaan ja moottorityyppiinkin,kun se sattuu prätkässä olla aika näkyvillä, vastasit jo itte. Miks se BMW:n kone muuten pitäis laittaa siihen -49 Mercuryyn, kuin ajoneuvon ulkonäön vuoksi? Varmaan on parempi painaa menee sillä pemarilla kuin 2t painavalla valaanpoikasella, on siellä mikä motti tahansa.
UL-41

Viesti Kirjoittaja UL-41 »

Onko wanhassa wara parempi? On. Toiset vaan arvostavat aitoja asioita enemmän kuin toiset. Eikä kaikilla oo varaa uusiin vehkeisiin. Jotenkin tää on kumma juttu, kun luullaan, että vanhoja vehkeitä korjataan koko ajan näpit rasvassa jossain tienposkessa:D
A Member of Anti-Evolution Revolution!
Ilkimys

Jotain tuttua...

Viesti Kirjoittaja Ilkimys »

Ihan kuin tässä jutussa olisi jotain tuttua 8O :D

Mutta kommentteja:
Henkka J
ruisku tuo lisää hevosvoimia, pienentää kulutusta
Eiku ruisku lisää kulutusta! (kts. tehtaan specsit)

Hemuli
Olisi hauska nähdä 20 vuoden päähän tulevaisuuteen, moniko ensimmäisistä twincameista on vielä liikenteessä
86,4 %. Muut ovat hävinneet erilaisen väkivallan uhreina: kolarit, rosvot etc. (Olen laskenut)

Mutta muuten aihetta sivuten sellainen teesi mikä perustuu vuosikymmenien havainnointiin ympäristössä: persaukiset ajaa vanhoilla pyörillä ja varakkaampi väki ajaa uusilla pyörillä. Ja kun persaukisesta tulee varakas se lopettaa pyöräilyn, ostaa rivitalokämpän ja hankkii Bemarin (auto) sekä koiran. Kun taas varakkaampi väki hankkii uuden Ultran rinnalle jonkun vanhan Pannun, Rautiksen tms. ja väittää, että nene vasta pyöriä on - noi uudet on ihan paskoja.

Todellisia rakentajia Suomessa on kahdeksan kappaletta. He rakentavat mitä vaan ja mistä vaan. Todellisia ajomiehiä Suomessa on 26 kappaletta. Ja he ajelevatkin vaikka maapallon ympäri vaikkapa vastapäivään. Mutta rakentavia ajomiehiä Suomessa ei ole ainuttakaan! Olen laskenut!!!
jyristys

Viesti Kirjoittaja jyristys »

Kun kysyy HD-kuskilta, että miksi hän valitsi juuri Harley-Davidsonin moottoripyöräkseen, ohi muiden - halvempien ja nopeampien - pyörien, vastaus on useimmiten jonkinlainen yhdistelmä seuraavista (sattumanvaraisessa järjestyksessä):
1. Ulkonäkö.
2. Ääni.
3. Jälleenmyyntiarvo.
4. Mahdollisuus huoltaa itse.
5. Mahdollisuus muutella mieleisekseen.
6. Imago. HD:lla nyt vaan on makeempi saapua paikalle kuin Hondalla.

Vanhassa on mielestäni enemmän noita kaikkia.
Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville.
Raimo-Raato
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo-Raato »

Hyvin yksinkertaista: Wanha on kaunista! :twisted:
a.k.a. Rambe
Kalusto: Panhead -52 ja Ironhead -73 Blower
smuige
Viesti:

Nykäsit eiku Nykäset

Viesti Kirjoittaja smuige »

Kaasi kirjoitti: Ei se TC muuten mitään ihmeen hifiä ole, siinä vaan sattuu olemaan ruisku. No oli miten oli niin on se TC:kin moottoripyörä, vai tuleeko tästäkin kohta uusi "Sportster ei ole HD" keskustelu :evil:
Puhuitpa nyt vähän "Nykästä", homma näyttää fifty/sixty. Tarkoitit varmaan HiTech, sillä Hi-Fi on musiikkipiireistäkin tunnettua tekstiä High Fidelity eli puhdas äänentoisto. No kyllä TCkin päästää puhdasta ääntä :wink:
Sportster voi hyvinkin matkustaa. Ja "Sportster" on edelleen skuru eli ratikka eli raitiovaunu. :lol:

Ja sitten aiheeseen.
Jäykkäperässä on vähemmän liikkuvia osia perässä :roll: ja lokarinkin saa nätimmin linjoihin (voihan sen laittaa svingiin kiinni niinkuin omassa shovelissa). Ja ihan hyvä ajaa risukeulan kanssa.
hemuli kirjoitti: 2. Ei jäykkäperä ole todellakaan parempi kuin jousitettu runko - se on vaan pirun paljon hienomman näköinen.

Eikös jossain saksalaisessa(?) testissä todettu, että softailin runko on vain hieman heikompi ajo-ominaisuuksiltaan kuin jäykkä! 8)

Se on hienoa, että rakennellaan erilaisia Harrikoita. Meikäläisen silmä sattuu kyllä lepäämään enemmän tässä Hot-Rod OldSkool Fifties Rock'n Roll tyylissä. Ei se silti sitä tarkoita, että ne kaikki vanhat paskat olisi hienoja.

Hyvä että tulee omistajalleen fiiliksiä oli se sitten joku Inkkarin raato, HomosohvaUltra taikka jotain siltä väliltä.

Jättäkää ne kukkaset hipeille ja rakennelkaa motskareitanne.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Vastaa Viestiin