Brotherhood tienpäällä - katoavaa kansanperinnettäkö?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Jugi

Viesti Kirjoittaja Jugi »

x
Viimeksi muokannut Jugi, 14:16 12.05.2015.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
smuige
Viesti:

huoltoauto

Viesti Kirjoittaja smuige »

Jugi kirjoitti: Erään valtakunnallisen merkkikerhon ajokauden avajaisissa Sovelista pimeni tulppa (tai siis niin ainakin luulin) heti alkutaipaleelle eikä tietenkään tulpan avaajaa mukana. Siinä sitten yritettiin huitoa ohiajavalle letkalle josko joku pysähtyisi jeesaamaan. Kaikki ajoi ohi. Onneksi letkasta myöhästynyt rautapääkuski ajoi muutaman minuutin päästä paikalle ja kaivoi jakoavaimen taskusta jolla tulppa päästiin vaihtamaan.
Näistä "letka ajoissa", kuten vaikkapa viikko juhannuksen jälkeen oleva Walkka-Ajo, on YLEENSÄ huoltoauto letkan hännillä juuri sitä varten, että saadaan apu tarvitsijalle.
Parempi, että letka etenee ja avun tarvitsija saa sitä ilman suurempaa hässäkkää huoltoautolta (taikka huoltomotskarilta). Ei ole hyvä homma jos joku sieltä jonon keskeltä sooloilee ja sinkoilee sinne pientareelle.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Jugi

Re: huoltoauto

Viesti Kirjoittaja Jugi »

x
Viimeksi muokannut Jugi, 14:17 12.05.2015.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
issakka

Viesti Kirjoittaja issakka »

Oiskohan noiden "muiden merkkien" ohiajamiseen syynä myös käsitys hd-ihmisistä? puhumattakaan useampi pyöräisistä ajoneuvoista.

Ai minkälaisia ovat hd-ihmiset. "Yrmy" naamaisia... oiskohan toi: :evil: hyvä ikoni kuvaamaan käsitystä. ja kyllähän hd-porukkaa vähän lahkomaisena pidetään. oho.. taisin söhäistä vähäsen. Asioista sivusta seuraneena olen ihan konkreettisesti nähnyt kuinka näille huivista kenkiin asti hd-merkkivaatteisiin pukeentuneille motoristeille hymyillään...tosin takanapäin.

ja jos sitä ollaan sen näköisiä että RESPEKTIÄ!!! tänne ja heti, saattaa olla avuntarve vähän hankala havaita.

Kun näkee hd-miehen kyykyssä pyöränsä vieressä. niin siinä saattaa ohiajavan muoviluotimiehen kypärän alla vaan hymy lisääntyä.

Itse olen saanut apua ja tarpeen tullen auttanutkin. Ryssäpyörällä, japsipyörällä jne.

En tiedä mitä tuo Hemulin kuuluttama Brotherhood oikein syvimmillään meinaa, mutta eiköhän sellainen ajattelutapa että autetaan toinen toisiamme pitäisi viedä vähä kaikkeen asioihin.

Reilu meininki kaikkeen vaan...

Tosiasiassa minullakin OLI hieman negatiivinen käsitys koko tästä hd-genrestä. Sitten yksi haminalainen hd-mies mullisti tämän käsityksen. Sitten kun oppi paremmin tuntemaan porukkaa... niin reilu meininki vaan.
s&s

Viesti Kirjoittaja s&s »

issakka kirjoitti:Oiskohan noiden "muiden merkkien" ohiajamiseen syynä myös käsitys hd-ihmisistä? puhumattakaan useampi pyöräisistä ajoneuvoista.
No jaa, ihan suoraansanoen useampi kiinanpyörä on ainakin mun kohdalla pysähtynyt kyselemään avuntarvetta... Hurjat hoodeet on useimmiten painaneet ohi. Viimeksi pysähtyi yksi pakettiautomieskin tarjoamaan kyytiä, mutta olin jo ehtinyt soittaa hinausauton paikalle.
Viva Knievel!
j4nn3
Viesti:

Re: joku osaa joku ei

Viesti Kirjoittaja j4nn3 »

smuige kirjoitti:...nykypyöräilijöillä ei välttämättä ole myöskään minkäänlaista tieto-taitoa...
Näin aloittelevana motoristina asia on omalla kohdallani valitettavasti aika pitkälti juuri noin :oops: Mutta eihän sitä koskaan tiedä josko ois vaan tippunu just sellanen mutteri mikä mulla sattus työkalurullasta löytymään. Ja aattelen myöskin niin, että seuraavalla kerralla tilanne voi olla just toisinpäin eli minä oon siellä tienposkessa ihmettelemässä. Ei se pysähtyminen tosiaankaan maksa mitään.
Sporttiboy
Viesti:

Re: Brotherhood tienpäällä - katoavaa kansanperinnettäkö?

Viesti Kirjoittaja Sporttiboy »

hemuli kirjoitti: Tapaus 1:

Kaveri soitti, oli pyörä sipannut kesken kotimatkan - oireet viittasivat selkeästi sähkövikaan. Olimme juuri lähdössä ajelemaan samoille suunnille joten päätimme lähteä katsomaan voisiko asialle tehdä jotain. Noin tunnin kuluttua pääsimme paikalle ja aikamme pohdiskeltuamme löysimme vian, teimme tilapäiskorjauksen ja kaveri pääsi jatkamaan matkaa. Pyörä oli tehnyt tenän sellaisen reitin varteen jota pitkin kulkee viikonloppuna kymmenittäin motoristeja huviajelulla - niitä oli nytkin näkynyt runsain mitoin. JOKAINEN oli ajanut ohi pysähtymättä, osa vielä morjestellut iloisesti.
Amen, sanoi toi tapauksen 1 kaveri. Mä taidan olla kauheen pelottavan näköinen siinä tien varressa... Onneks kaikki kolme tapausta selvis ja kaikki pääs kotiin, vain vähän harmistuneena.

Onneks vaimo osaa jo suhtautua, sai kuulemma kauniin pohjarusketuksen siinä tienpenkalla...
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
BB-883
Viesti:

Re: Brotherhood tienpäällä - katoavaa kansanperinnettäkö?

Viesti Kirjoittaja BB-883 »

No joo... Sysmä Singapore Hartola Hawai linjalla ainakin apua saa, jos minä satun paikalle :D
Eilen ( sunnuntaina ) ambulanssilla ajaessani ( enkä ajanut, mutta KÄSKIN kuskin kääntyä takaisin ) tien varressa joku Wokkipannu oli releet lewällään ja käännyimme wirka-ajosta takaisin katsomaan tarvitaanko apua.
No.... sulake oli palanut ja wokkipannukuski oli purkanut pyörän osiin :lol: ja kertoi, että wika oli löytynyt.... En tosin jäänyt auttamaan kasaamisessa 8)
Tätä kirjoittaessani katselen ikkunasta Päijänteen rantatietä, minkä varmaankin moni tietää. Jos Sysmässä päin sattuu ongelmia, niin saa aviika soitella :D :D
PS. Katsokaa tiedot jäsenluettelosta :wink:
issakka

Viesti Kirjoittaja issakka »

Tässähän tulee mieleen "Apulista"..vai millä nimellä se nyt noiden ryssäpyöräseuran Uralroikan keskuudessa tunnetaankin.

Eli niillä on help-lista henkilöistä jotka auttavat matkan varrelle uupunutta. Hieno ja toimiva idea. Uralroikan webbisivustolla on lomake, jossa voi ilmoittautua help-listalle.
JON

Viesti Kirjoittaja JON »

hlyytine kirjoitti:
Tosin ruåttien mallikin on perseestä, kun joka kusitauolla joku pysähtyy kysymään "har ni nån problem, hva?"...
Sen takia kannattaa valkata se vedenheittopaikka jostain piilosta jos mahdollista ettei kukaan tee "turhaa pysähdystä" ja tule ajatelleeksi, että kaikki pysähtymiset on turhia.
Noh, hieman karrikoiden kritisoin naapureiden turvallisuus-hulluutta. Tuli nyt näet kuitenkin eilen haettua sitä herneenliuotinta (ne 2 jotka normaalisti poukkoilee yläkerrassa, ja toisiinsa osuessaan tulee kusihätä).
Kiitollinen olen parista tapauksesta medel-Sveneille. Ei todellakaan paha mieli ole jäänyt. Kaiketi prätkäkulttuuri(kin) siellä vaan vanhempaa.

Lyhyt juttu kotimaisesta ajatusmaailmasta.
Matkalla Vaasasta Poriin, yöllä jotain kahdelta, ja tasan puolessa välissä loppui eteneminen. Ei auta mikään. Lähistöltä muistin jonkun tienvarsikuppilan ja puhelinkioskin (ei kännykkää -aika). Lampsis sinne ja riemu oli rajaton, kun se paljastui korttipuhelimeksi... Pari sätkää, ja muistin et silloinen 911 on maksuton. Puhelu Turun keskukseen. Esitin tädille, et tää nyt ei varsinaisesti ole hengenhätä, mut voisitko soittaa mulle tänne auton jostain. "Eeei tää kuule meille kuulu ollenkaan"... Vaikean kautta sain tädin ymmärtämään, että pimeällä maantiellä harhaileva väsynyt musta hahmo jää täten hänen kontolleen. SITTEN vasta ymmärsi kilauttaa Porin taxille.
Kuskiksi paljastuikin sitten vanhempi crossipatu, joka heti mukana, ja tokaisi: "anna mennä vaan", vilautettuani kossua ja kysymysmerkki naamalla. Tinki vielä toverihinnan perillä.
Tänx tuolle kuskille (ja sille eräälle orastaneelle älylle).

Kaikenlaista.

Jumpe :roll:
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

issakka kirjoitti:Tässähän tulee mieleen "Apulista"..vai millä nimellä se nyt noiden ryssäpyöräseuran Uralroikan keskuudessa tunnetaankin....
Varmasti ihan hyvä ja toimiva homma Uralmiesten harvalukuisessa sakissa jossa 99% porukasta on enemmän tai vähemmän teknisesti suuntautunutta. Tiepalvelutoiminta ei välttämättä toimi näin isossa porukassa joista suuri osa alkaa olla sellaisia jotka ei tiedä mitä tehdä kun mopo sammuu tien päälle sen takia että akunkenkä on päässyt löystymään... Siinä voisi tulla oman alueen maantiet tutuiksi listalla oleville henkilöille kun kävisivät bensaa kuskaamassa ja irronneita valukotkia liimailemassa...

Eikös tuossa Uralmiesten piirissäkin ole ollut näitä tapauksia joissa on soitettu "Apumies" omalle tallille tekemään pyöräprojekti loppuun :twisted: ...
Vai oliko se sittenkin joku toinen poppoo - ettei ollut peräti joku veteraaniautoporukka...
JON

Viesti Kirjoittaja JON »

H.O.G?

Helicopter On Gillisecond?

Jumpe :P
Akseli R.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Akseli R. »

Kyllä minä ainaki pysähyn tarjoamaan apua oli minkälainen fööni kyseessä tahansa. Pari kertaa näin on käynytkin, molemmilla kerroilla kuiteski oli fööni kuskit soittanu jo auton hakeen ja kiitellen tokasivat, että jatka matkaas vaan.
eeko
Viesti:

jep

Viesti Kirjoittaja eeko »

olisikohan kyse siitä, että nämä pysähtymättä jättävät kaverit eivät
ole olleet niin paljoa tien päällä. ainakin itse olen saanut ja antanut
apua autoille/moottoripyörille eri maissa. bensaa sain Norjassa tyypiltä,
joka ei halunnut rahaa, mutta vannotti pysähtymään, jos joku on pulassa
ja sen olen tehnyt. Pariisissa korjasin sähkövian viehkeän naishenkilön autosta. koskaan ei ole niin kiire ollut, eikä ole ja hauskaakin on ollut.
-eeko
Röpöttäjä
Viesti:

APUVA! APUVA!

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Kymmeniä vuosia hiihdon opena olleena kerron että ennen vanhaan jos heitit kuperkeikan rinteessä, tultiin kysymään miten kävi ja kiikutettiin kamat alhaalta ylös. Eli autettiin miestä mäessä. Nykyisin saa lumet silmille. Onneks horjahdin viimex vuonna oliko se 1981. Etten ole ollut avun tarpeessa. Lajista tuli jokkis harrastus, mikä on tietty hieno asia, mutta vanhojen pieruen arvostus ja neuvot jäi kuulematta. Kuulee vaan että haista sinä.... Eli moikkailu edelleen kunniaan olipa mopo minkä merkkinen hyväänsä. Tällöin säilyy ME henki. PEUKALON NÄYTTÖ toiselle ohi ajavalle mopolle ois hyvä selkeä tapa näyttää että apua tarvitaan.

HOG on toiminut mun kohdalla positiivisesti jopa autoremppaan tiellä. Terveisiä Loimaalle!

Jelppis nimilistahan on vapaaehtoinen, ken leikkiin ryhtyy sen leikin kestäköön. HD porukat vois toimia ainakin noin vaikka meitä paljon onkin. Ulkomaalaiset matkaajat ois kiitollisia toiminnasta. Näkyy näet toimivan muissa maissa hyvin.
Vastaa Viestiin