Tilasin jokin aika sitten kaverin vaimon sporttiin uuden laturipaketin. Eilen tuli ameriikanpaketti ja olihan se samantien avattava. Ihmetys oli valtava kun roottoripaketista kuoriutui tällainen kapistus:
Magneetit onkin suojattu tuollaisella metallikuorella. Kuoren on pakko olla jotain ei-magneettista terästä, muutenhan laturi ei toimisi. Paketin päällä oli V-Twinin logo joten sieltä sitä varmaankin saa.
Pakkohan se oli käydä kurkkaamassa luettelosta, kyseessä lienee tämä tai vastaava kikkare:
"Charging System fits
1984-90 XL models with
alternator in clutch
drum. Kit includes alternator
rotor clutch shell
assembly with bearing
and ring gear installed,
which features vibration
proof magnet construction,
as magnets are
held in place by stainless
steel non-magnetic
insert, stator and
chrome regulator.
VT No. 32-0473".
Mulla on sattuneesta syystä kytkinremppa tulossa, pitäsköhän saman tien laittaa tollanen...
Suomalaiselta kauppiaalta kysyttäessä pelkkä perusroottori on noin 650-700?. Ameriikasta tilattaessa saa kuvan osan lisäksi staattorin ja kromatun jännitteensäätimen alle kuuteensataan.
Mulla on karvaa auki 50000 km mittarissa, eikä hajuakaan onko tuolle laturille tehty mitään. Mitä mieltä... kannattaiskohan ensi talvella ottaa auki ja vaihtaa uudet vermeet? Tuo vika ei varmaankaan pahemmin oireile vaan tulee yllätyksenä? Mopo toistaiseksi pelittää ihan hyvin...
Kannattaa, varsinkin kun homma on nopea suorittaa. Muutaman tunnin homma. Itselläni oli aikoinaan kolme megneettia ihan irti ja loput lähti kevyesti peukalolla painamalla. Alkuperäinen liimapinta magneeteista irtos levynä. Tuurillaan olivat pysyneet siellä kehällä omalla magneettisuudellaan. Nyt on liimattu ja valettu hartsilla. Jos en olis niin nuuka niin ostaisin tuollaisen päivitetyn version mitä hemuli esitteli, ei tartteis huolehtia magneettien pysymisestä enää. Mut onhan toi aika kallis.
Laakeri näkyy tuossa roottorin kuvassa ja tulee paketissa mukana. Ainakin kuvan tapauksessa laakeria paikallaan pitävä lukkorengas oli asennettu päin vittua eikä kytkimen keskiosa mahtunut paikoilleen. Lukkorengas oli vielä ottanut itseensä virheellisestä asennuksesta joten vaihdoimme alkuperäisen lukkorenkaan tilalle - se sopi muutenkin paljon paremmin tarkoitukseen.
Mulla on karvaa auki 50000 km mittarissa, eikä hajuakaan onko tuolle laturille tehty mitään. Mitä mieltä... kannattaiskohan ensi talvella ottaa auki ja vaihtaa uudet vermeet? Tuo vika ei varmaankaan pahemmin oireile vaan tulee yllätyksenä? Mopo toistaiseksi pelittää ihan hyvin...
Kannattaa vaihtaa. Mulla laukesi, kun mittarissa oli 45 000 km. Vasta silloin sain ylipäätään tietää Sportin ko. 'ominaisuudesta'.
Nelivaihteisessa Sportster on käynyt joskus myös silleen, että startin hammaskehä lähtee pyörimään tuon kytkinkehän päällä ja starttaus ei tietenkään silloin onnistu vaan on suoritettava hitsaustoimenpiteitä. Onko tässä ko. V-Twin paketissa parannettu myös tuon rattaan kiinnitystä?