HD:n janoisuus
HD:n janoisuus
Itsellä on 883 Sportster vakio-osilla. Keskikulutus on n. 4,2-4,4 litraa satasella 120 kg:n kuormalla. Ajattelin aloittaa piristyshommat perinteisillä Dynojet/putsari/pakoputkisto-kikkailulla. Mihinkähän lukemiin kulutus voisi asettua (tietysti siihen vaikuttaa suuttimien koko ja putsarin tyyppi yms. moninaiset jutut) noin suurin piirtein? Minkälainen kulutus mielestänne on HD:lle kohtuullista normaalissa matkakäytössä (ajetaan rajoitusten mukaan)? Toivottavasti aihe ei ole liian tabu.
-
Vieras
- Mopopoika -65
- Viesti:
Mun 1200 Sportti (86) jota on kuulemma viritetty aikoinaan Hoghausissa ja jossa ei kaasarin säädöt ole aivan kohdallaan, imee menovettä siinä 4,5 litraa satasella nopeuden vaihdellessa 100 - 130 välillä. Täyteen kuormattuna kaks päällä menee saman verran rauhallisesti ajettuna.
Hyvin tehty viritys käsittääkseni pienentää kulutusta rauhallisessa ajossa
Hyvin tehty viritys käsittääkseni pienentää kulutusta rauhallisessa ajossa
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
-
jep
Toi nykyinen kulutus minun mielestäni kuulostaa aika pieneltä, mutta joa kaikki on vakioo niin kai se tuohon menee. Kyllä se hiukan nousee kun osat vaihdetaan, mutta jos tosiaan seokset laitetaan kuntoon vaikka penkissä niin ei paljoa.
Ajonopeudesta ja kääsukädestä tosiaan kaikki on kiinni, mutta yleisimmät lukemat on kai jossain 5 ja 7 litran välillä. Sportster kai vähän vähemmän. Omat mäksättimeni on kuluttanu kaikkee noin 4,5 litrasta kaheksaan litraan. Ei taida tarkkaa normaalikulutusta olla olemassakaan.
Ajonopeudesta ja kääsukädestä tosiaan kaikki on kiinni, mutta yleisimmät lukemat on kai jossain 5 ja 7 litran välillä. Sportster kai vähän vähemmän. Omat mäksättimeni on kuluttanu kaikkee noin 4,5 litrasta kaheksaan litraan. Ei taida tarkkaa normaalikulutusta olla olemassakaan.
Mulla evo bt, kaasari s&s super e... Penkissä säädetty ja kulutus oli viime kesänä luokkaa 5-5,5l / 100 km, ranteen asennosta riippuen. Mielestäni kohtuullisen siedettävät lukemat.
Entinen tcb-bt s&s super ellä (öpaut samankokoisilla suuttimilla) imi noin 5,5-6 litraa satasella "normaaliajossa" (100-140 km/h oman mittarin mukaan).
Ex-sportin kulutusta en enää muista... Muuta kuin sen, että normaalivirityksen jälkeen laskin kerran urku auki (siis WOT koko ajan) Helsingistä kohti Hämeenlinnaa ja jouduin vaihtamaan varalle hyvän matkaa ennen linnatuulta. Kyseessä siis pikkusportti pikkutankilla, dynojet + se-putsari ja supertrappin 2-2-putket.
Entinen tcb-bt s&s super ellä (öpaut samankokoisilla suuttimilla) imi noin 5,5-6 litraa satasella "normaaliajossa" (100-140 km/h oman mittarin mukaan).
Ex-sportin kulutusta en enää muista... Muuta kuin sen, että normaalivirityksen jälkeen laskin kerran urku auki (siis WOT koko ajan) Helsingistä kohti Hämeenlinnaa ja jouduin vaihtamaan varalle hyvän matkaa ennen linnatuulta. Kyseessä siis pikkusportti pikkutankilla, dynojet + se-putsari ja supertrappin 2-2-putket.
Kulutus ?
Moro,
Mulla kuluttelee 4.2-4.8L/100 km melko ronsilla ajotavalla.
Pyörä 1200 xl jossa vajaat 80 heposta ja reilut 100nm takarillasta.
Pyörä itseasiassa menee pienemmällä soossilla kuin alunperin 883 meikäläisen kunnioitettavalla elopainolla
Eli vähällä menee...
Mulla kuluttelee 4.2-4.8L/100 km melko ronsilla ajotavalla.
Pyörä 1200 xl jossa vajaat 80 heposta ja reilut 100nm takarillasta.
Pyörä itseasiassa menee pienemmällä soossilla kuin alunperin 883 meikäläisen kunnioitettavalla elopainolla
Eli vähällä menee...
-
HeritageSoftailClassic
Mulla on nyt ekan kauden perusteella ( FXDWG -86; 49kW sakujen rekisteriotteen mukaan) normaalikulutus 6.5-7.2 L/100km kaupunkiajossa ja heinäkuun lopulla Hangon keikalla se putos 5.6 - 5.7 litraan.
Syöttöä hoitaa S&S:n E-tyyppi - suuttimista ei oo hajuukaan (vielä), mutta eiköhän talven aikana saada paremmin hengittävät putket, mopo penkkiin, säädöt kohdilleen ja kulutustakin hieman alas, vaikka onko sillä mitään väliä...?
Duunikaverit piruilee sillontällön, että niiden nelipyöräisetkin kulkee vähemmällä, johon mä sanon että a) tää on kivaa ja b) mulla on hyvä mieli - oma voorti ottaa 17 litraa - täähän on pelkkää säästöäkin vielä!
Syöttöä hoitaa S&S:n E-tyyppi - suuttimista ei oo hajuukaan (vielä), mutta eiköhän talven aikana saada paremmin hengittävät putket, mopo penkkiin, säädöt kohdilleen ja kulutustakin hieman alas, vaikka onko sillä mitään väliä...?
Duunikaverit piruilee sillontällön, että niiden nelipyöräisetkin kulkee vähemmällä, johon mä sanon että a) tää on kivaa ja b) mulla on hyvä mieli - oma voorti ottaa 17 litraa - täähän on pelkkää säästöäkin vielä!
"Kesällä vaan puita uuniin,
talvella on fundeeraamisen aika"
talvella on fundeeraamisen aika"
Oma viritetty (sutii...) evo bigtwini vie sopivilla välityksillä ja oikeilla suuttimilla rauhallisessa matka-ajossa (100-120 kmh) n. 4L/100km mutta heti kun antaa enemmän happea kulutus pomppaa tuonne yli viiden litran.
Entinen sporttini (883, dynojet, supertrapp ja sytkä) vei rauhallisessa ajossa n. 3,5 sadalla joten ei se virittäminen juurikaan kevyessä pyörässä lisää kulutusta.
Pari vuotta sitten rakentamassani jäykkäperässä oli 113cid S&S joka veikin sitten n. kympin satasella. Sittemmin uuden omistajan toimesta pyörää ajettiin pitkään ja hartaasti dynossa ja maantiekulutus saatiin putoamaan jopa viiteen litraan. Samalla fillarilla on tänä kesänä ajettu HarleyDragseissa 11,00 varttimaililla...
Eli - kulutuksen lisääntyminen virittämisen myötä johtuu ainoastaan siitä että lisääntyneen tehon myötä kuskin ranne tuppaa taipumaan tavallista pidemmälle jolloin käytetään sitä saavutettua tehoa. Tällöin myös bensaa menee sylintereihin enemmän.
Entinen sporttini (883, dynojet, supertrapp ja sytkä) vei rauhallisessa ajossa n. 3,5 sadalla joten ei se virittäminen juurikaan kevyessä pyörässä lisää kulutusta.
Pari vuotta sitten rakentamassani jäykkäperässä oli 113cid S&S joka veikin sitten n. kympin satasella. Sittemmin uuden omistajan toimesta pyörää ajettiin pitkään ja hartaasti dynossa ja maantiekulutus saatiin putoamaan jopa viiteen litraan. Samalla fillarilla on tänä kesänä ajettu HarleyDragseissa 11,00 varttimaililla...
Eli - kulutuksen lisääntyminen virittämisen myötä johtuu ainoastaan siitä että lisääntyneen tehon myötä kuskin ranne tuppaa taipumaan tavallista pidemmälle jolloin käytetään sitä saavutettua tehoa. Tällöin myös bensaa menee sylintereihin enemmän.
- Sporttiboy
- Viesti:
Yhdyn edelliseen puhujaan! Ranne haltuun ja homma toimii.
Mun Sportti (toistaiseksi vielä 883, kamat tulossa ja pultataan kiinni talvella) laitetulla läppäkeihinillä, S&S avonaisella putsarilla ja Hookersin suorilla putkilla vie sekalaisessa normaaliajossa about 4l/100km mut kun pakataan kaikki kamat päälle ja vaimo takaritsille putoaa kulutus 3,5 l/100km...
Semmoinen se on ajotavan vaikutus
Mun Sportti (toistaiseksi vielä 883, kamat tulossa ja pultataan kiinni talvella) laitetulla läppäkeihinillä, S&S avonaisella putsarilla ja Hookersin suorilla putkilla vie sekalaisessa normaaliajossa about 4l/100km mut kun pakataan kaikki kamat päälle ja vaimo takaritsille putoaa kulutus 3,5 l/100km...
Semmoinen se on ajotavan vaikutus
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
-
jep
Voi mahoto, kyllä pienellä kulutuksella menette. Ootteko nyt varmasti laskenu oikein
Ettei vaan olis joku tietty pätkä jossa on syntyny tollasia lukemia. Pitäkää rehellistä kirjaa joltain pidemmältä matkalta ja jakakaa tankatut litrat kilometreillä ja muistakaa että se tankki oli täynnä lähtiessä.
Vai onko mulle sattunu janoisia fillareita koko uran ajan? Jos fillari vie neljän litran paikkeille tai alle nopeassa matka-ajossa kamat päällä niin olisin aivan perkeleen huolissani venttiileistä ja männistä. Edes tehtaan tosi optimistiset kulutusluvut ei lupaa että H-D:t olis tollasia säästösuppiloita.
No jaa, tankilla pääsee minkä pääsee ja lisää kakkua saa seuraavalta huoltamolta. Pysyn teesissäni että 5-7 litraa on normaali.
Tämä ei ollu provosointia vaan huolestunut kommentti siitä että onko mun kaikissa fillareissa ollu reikä tankissa
Ettei vaan olis joku tietty pätkä jossa on syntyny tollasia lukemia. Pitäkää rehellistä kirjaa joltain pidemmältä matkalta ja jakakaa tankatut litrat kilometreillä ja muistakaa että se tankki oli täynnä lähtiessä.
Vai onko mulle sattunu janoisia fillareita koko uran ajan? Jos fillari vie neljän litran paikkeille tai alle nopeassa matka-ajossa kamat päällä niin olisin aivan perkeleen huolissani venttiileistä ja männistä. Edes tehtaan tosi optimistiset kulutusluvut ei lupaa että H-D:t olis tollasia säästösuppiloita.
No jaa, tankilla pääsee minkä pääsee ja lisää kakkua saa seuraavalta huoltamolta. Pysyn teesissäni että 5-7 litraa on normaali.
Tämä ei ollu provosointia vaan huolestunut kommentti siitä että onko mun kaikissa fillareissa ollu reikä tankissa
-
Vieras
Re: HD:n janoisuus
Riippuu miten paljo virität,noilla osilla ei kulutus juuri nouse.Kyllä sportin saa viemään,mulla nousi1,5-2 litralla kulutus.Mutta olen tehnyt aikaRAJUT muutokset koneseen.KYLLÄ HD PITÄÄ 200 KM/H KULKEAMise kirjoitti:Itsellä on 883 Sportster vakio-osilla. Keskikulutus on n. 4,2-4,4 litraa satasella 120 kg:n kuormalla. Ajattelin aloittaa piristyshommat perinteisillä Dynojet/putsari/pakoputkisto-kikkailulla. Mihinkähän lukemiin kulutus voisi asettua (tietysti siihen vaikuttaa suuttimien koko ja putsarin tyyppi yms. moninaiset jutut) noin suurin piirtein? Minkälainen kulutus mielestänne on HD:lle kohtuullista normaalissa matkakäytössä (ajetaan rajoitusten mukaan)? Toivottavasti aihe ei ole liian tabu.
Harlikan janoisuus
On se ihme...se janoisuuskin. Mun -99 Evo imi vielä viime suvena 5,3-5,5 litraa satasella. Oli vakio Keihin; putket ja filtteri vaihdettu sekä dynojetti laitettu.
Noh, talvella vaihoin kaasarin jonka myötä vääntöä tuli todella tuntuvasti lisää...ja hetken pelkäsin kulutuksen karkaamista järjettömiin mut p**kat, nyt kulutus on 5,7-6 litraa /100 km.
Sakke
Noh, talvella vaihoin kaasarin jonka myötä vääntöä tuli todella tuntuvasti lisää...ja hetken pelkäsin kulutuksen karkaamista järjettömiin mut p**kat, nyt kulutus on 5,7-6 litraa /100 km.
Sakke
- Raaka-Arska
Jano on kyllä mutta mites mopolla.....
Keskikulutuksena Lehmällä, eli yli 350kg:lla mopolla kulutus 5L/100km. Yli 200 kulkevalla sportilla sama, jos ei räppää kylällä koko ajan. Lehmässä on ruisku, sportissa mikuni.
Terveisin Raaka-Arska
Oma esimerkkikulutukseni laskettu välillä HKI-LPR-HKI (n. 250 km/sivu). Mennessä rauhallisesti, takaisin tuli perseen alla. Mennessä pääsi tankillisella perille ja vielä takaisinkin päin luumäen huoltikselle mutta siitä eteenpäin varatankille joutui kääntämään jo Sköldvikin kohdalla. Pitäisin tuollaista pätkää suhteellisen luotettavana testinä.jep kirjoitti:Voi mahoto, kyllä pienellä kulutuksella menette. Ootteko nyt varmasti laskenu oikein![]()
![]()
Huomautettakoon vielä että pyörä ei käy laihalla, silloinhan se kuumenisi. Tähän asti on ongelmana ollut lähinnä riittävän käyntilämpötilan saavuttaminen.
Mutta kuten ameriikanautopiireissä sanotaan: "jos ei autosi kuluta yhtä vähän kuin kaverillasi, tee niin kuin hänkin - valehtele..."