K: Rautapää vm -60 XLCH hevosvoimat?
K: Rautapää vm -60 XLCH hevosvoimat?
Terve,
Etsiskelin netistä -60 XLCH rautapään alkuperäishevosvoimia. Tietoa kyllä löytyi, että kanavia avarrettu, puristusta lisätty etc, mutta hevosvoimista/ KW:sta en löytänyt tietoa. Jonkinlaista haarukkaa sain kuitenkin selvitettyä: 40 hv (k-mallissa joskus 50-l)- 61 hv (1000cc vm-72) ja XLCH sijoittunee ehkä johonkin tuolle välille. Olisko täällä joku asiasta paremmin tietävä?
Etsiskelin netistä -60 XLCH rautapään alkuperäishevosvoimia. Tietoa kyllä löytyi, että kanavia avarrettu, puristusta lisätty etc, mutta hevosvoimista/ KW:sta en löytänyt tietoa. Jonkinlaista haarukkaa sain kuitenkin selvitettyä: 40 hv (k-mallissa joskus 50-l)- 61 hv (1000cc vm-72) ja XLCH sijoittunee ehkä johonkin tuolle välille. Olisko täällä joku asiasta paremmin tietävä?
hv
en jaksanut sen enempää selailla... mut kurkkaas tuotakautta http://fi.wikipedia.org/wiki/Sportster
HeY!
Kerroppa jussi s mistä lähteestä löysit noinkin huomattavat tehot vm. -60 XLCH sporttiin? Olen ollut siinä uskossa, että vasta vuonna 1966 XLCH:n tehot uuden kaasarin ja rajumpien nokkien ansiosta hyppäs lähelle kuuttakymentä. Huippuhan saavutettiin vuonna 1972, jolloin tonniselle XLCH:lle ilmoitettiin 61 pollee.
Ai niin, mullahan oli just tuommonen
.
Kerroppa jussi s mistä lähteestä löysit noinkin huomattavat tehot vm. -60 XLCH sporttiin? Olen ollut siinä uskossa, että vasta vuonna 1966 XLCH:n tehot uuden kaasarin ja rajumpien nokkien ansiosta hyppäs lähelle kuuttakymentä. Huippuhan saavutettiin vuonna 1972, jolloin tonniselle XLCH:lle ilmoitettiin 61 pollee.
Ai niin, mullahan oli just tuommonen
A Member of Anti-Evolution Revolution!
HeY!
Tod Raffertyn kirjasta kattelin. Vielä vuonna -64 XLCH:ssa oli 45 hp. Kannataa tsekata myös www.sportster.org. Aikanaan sieltä foorumilta sai paljon tietoo. Myös semmosta mitä ei oo missään kirjoissa.
Tod Raffertyn kirjasta kattelin. Vielä vuonna -64 XLCH:ssa oli 45 hp. Kannataa tsekata myös www.sportster.org. Aikanaan sieltä foorumilta sai paljon tietoo. Myös semmosta mitä ei oo missään kirjoissa.
A Member of Anti-Evolution Revolution!
UL-41 kirjoitti:HeY!
Ai niin, mullahan oli just tuommonen.
Mulla on tehtaan servise manuaali 1959-1969 joka ilmottaa XL, 42 hp 5500 rpm.Ja XLCH,XLH 55 hp 6300 rpm. Tämmösiä tehoja oon omassa rautsikassa kehunu olevan.
JepUL-41 kirjoitti:HeY!
XR on ihan eri vehe, kun XLCH, josta nyt on kysymys. Rautsikoiden huipputehot oli XLR-mallissa (80 hp). Sitä valmistettiin vain 500 kpl 1962 alkaen.
XLR appeared for TT racing vm 1962
Ollut aika ripee aikanaan toi vm 72:
The 61 cid (called a 1000cc) XL replaced the 900.
Rated for 61 hp, 9:1 CR, 110+mph, 13.38 sec ¼ mile (97.7 mph), and 43 mpg.
Tämä tehohuutokauppa on hyvä esimerkki siitä, että netissä vastuu informaatiosta iirtyy "kuulijalle" eli vastaanottajalle. Tehdas on ilmeisesti ilmoitellut sangen säästeliäästi noita teho- ja vääntölukemia, jolloin tulkitsijoille jää mukavasti tilaa.UL-41 kirjoitti:vm. -60 XLCH sporttiin? Olen ollut siinä uskossa, että vasta vuonna 1966 XLCH:n tehot uuden kaasarin ja rajumpien nokkien ansiosta hyppäs lähelle kuuttakymentä. Huippuhan saavutettiin vuonna 1972, jolloin tonniselle XLCH:lle ilmoitettiin 61 pollee.
Ai niin, mullahan oli just tuommonen.
Tässä pari poimintaa tuolta www.sportster.org sivulta:
1966:P Cams, race developed intake ports, jumbo valves -> 60 hp
1969:First use of the exhaust crossover pipe (increases hp by 5 to 58 hp) with stacked duals
1972:The 61 cid (called a 1000cc) XL replaced the 900. Rated for 61 hp, 9:1 CR, 110+mph, 13.38 sec ¼ mile (97.7 mph)
Ja sitten www.bikez.com sivuilta:
1971:Power: 65.00 HP (47.4 kW)) @ 6300 RPM
1972:Power: 61.00 HP (44.5 kW)) @ 6200 RPM
1975:Power: 61.00 HP (44.5 kW)) @ 6200 RPM
Torque: 70.51 Nm (7.2 kgf-m or 52.0 ft.lbs) @ 3800 RPM
Näitä tehotarjouksia kannattaa kilpailuttaa lähes yhtä paljon, kuin sääennusteitakin, joissa etevä kilpailuttaja saattaa saada jopa yli 5 astetta lämpimämmän ajokelin itselleen
Minä tietenkin uskon tuota bikezin tietoa
No vähän sovittelevamman kannan ottaakseni lohdutan kaikkia '72 omistajia, että en kierrätä tuota viimeistä 100 lisäkierrosta saadakseni nuo viimeiset vinkuhevosvoimat käyttöön, joten tasoissa ollaan
Lopuksi kyllä haluan todeta, että Woimakoneen tehot olivat riittävät jarruihin ja muihin ajo-ominaisuuksiin nähden vuosimallista riippumatta
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 
Just niin, kyllä nimittäin tuntuu yhäkin, kun vääntää kaasua auki mutkan jälkeenaffe kirjoitti: Miten niin AIKANAAN?![]()
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus