Antakaas FXD:eestä eli superista tietoo ja kommenttia

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

HeritageSoftailClassic

Antakaas FXD:eestä eli superista tietoo ja kommenttia

Viesti Kirjoittaja HeritageSoftailClassic »

Niin kuin otsikko on olis mahdollista vaihtaa oma Sportster 1200 Sport -97 FXD:eehen joka on -00 mallia ja hopeaväriltään. pyörässä on tuplalevyt edessä ja Samsonin-putki. Antakaa kommenttia, tietoo ja käyttäjänäkökulmaa vehkeeseen.
Bigger is Better - FLHR 1994
Masa

Viesti Kirjoittaja Masa »

Tämä nyt on täysin subjektiivinen, mutta ehdottomasti omaan kokemukseen perustuva mielipide: Sportyyn verrattuna Dyna on sieluton ja melkoisen kankea peli. Kumitolloilla runkoon kiinnitetty kone hytkyy tyhjäkäynnillä kuin riivattu ja asiaan kuuluvat ajovärinät puuttuvat kokonaan No joo, mahtuuhan siihen kyytiläinen ja matkatavarat hiukan paremmin kuin sportyyn, mutta silti miettisin vielä :roll:
s&s

Viesti Kirjoittaja s&s »

Mulla oli -99 fxd ja jotenkin siitä jäi vähän valju kuva... Sitä ennen ajelin sportsterilla ja ajattelin että bt on joka suhteessa parempi jne. Mutta vaikka fxd on kohtuullisen mukava ajaa, siinä on tilaa pitkällekin tyypille (varsinkin siirtosarjan jälkeen) ja fxd on hyvä alusta customoinnille, en saanut "otetta" vehkeestä... Ehkä peli olisi vaatinut rajumpaa kustomointiotetta kuin mulla oli tai sitten pelkästään ajonautintoon keskittyvää kuskia, mutta itse päädyin vaihtamaan vehkeen pois jo yhden kauden jälkeen (toki ehdin ensin upottamaan palikkaan reilusti toistakymmentä mummontonnia...). Uusi pyörä oli -00 night train, jonka kanssa viihdyinkin jo huomattavasti paremmin, kunnes viime syksynä yllättäen ymmärsin evoluutioteorian ja hankkiuduin -95 evo-springerin omistajaksi. Entisenä sporttikuskina suoraan runkoon pultatun koneen vaimentamattomat tärinät tuntuivat oikeammilta kuin mitä tc-tekniikka pystyi tarjoamaan... Ja laittopuolella olen huomannut että evolaan saa mukavasti palikkaa joka paikasta ja osat ovat usein halvempia kuin esim. tc:n vastaavat. Lisäksi pyörän remppaaminen/laittaminen tuntuu helpommalta kuin näiden uusien pelien, mutta tämä toki saattaa olla vain miehestä/mielestä kiinni.

Että tällänen näkökanta asiaan täällä, muitakin varmaan löytyy...
Masa

Mun FXD oli mallia -97, ja ostin sen uutena. Heti kärkeen vaihdoin siihen leveän keulan, 21" etufillarin, siirtosarjan, madallusiskarit, solosatulan jne. sekä maalautin sen mieleisekseni. Mutta silti pyörä tuntui sportyn jälkeen jotenkin "hajuttomalta" ja tunnottomalta. Pyörän evotekniikka toimi loistavasti, mutta silti pidin sitä vain vajaat kaksi kautta. Hyvistä osavalinnoista ja hienosta maalauksesta huolimatta pyörän myynti eteenpäin oli todella takkuista - hinta painui niin pohjin, että vieläkin v...tuttaa. FXD on sekoitus FL:ää ja XL:ää; ei kunnolla kumpikaan. Vähän hahmoton välimalli se mielestäni on. Mutta aina joku tykkää :?
s&s

Viesti Kirjoittaja s&s »

>Mun FXD oli mallia -97, ja ostin sen uutena. Heti kärkeen vaihdoin siihen leveän keulan, 21" etufillarin, siirtosarjan, madallusiskarit, solosatulan jne. sekä maalautin sen mieleisekseni.

Siis suunnilleen kokemukset kuin mulla. Omanikin ostin uutena ja suurinpiirtein samat kikkareet kiinni, leveä keula, drag bar korkeilla risereilla, matalat takaiskarit, levyvanne takana, dynojet + se-putsari + virtaavat vaimentimet jne...

Mutta kun ei iske niin ei iske, ei sille mitään voi. Itse katsoin paremmaksi vaihtaa pyörää kuin laittaa yhtään enempää rahaa kiinni dynaan...

MUTTA tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö jollekin super glide sopisi kuin hanska käteen.
akrapu

Viesti Kirjoittaja akrapu »

Mulla oli uusi -98 FXD ja samat kokemukset (ja 20-30 tmk:n investoinnit) kuin em. kirjoittajilla. Vakiona se ei ole oikein mistään kotoisin. FXD on puolivalmiste, johon pitää oitis ostaa iskaria, t-kappaletta, äänenvaimenninta, siirtosarjaa ja herratietää mitä...

Se ei missään vaiheessa 'iskenyt' ja niinpä olen palannut 'kivikaudelle'. Electrohelioksen ja trumppa-chopperin kautta palasin panhead-paavoksi. Jo vain 'iskee' ja ilma on sakianaan rasvaa ja öljyä +tärinästä irtoavia osia. 8O

- AKr

ps. jälleenmyynti takkusi mullakin, koska kalliit palikat eivät juurikaan vaikuta käytännössä jälleenmyyntiarvoon. Jos hommat FXD:n, pidä se mahd. vakiona, jos et halua hävitä mahd. jälleenmyynnissä.

pps. Tietääkö joku hemmoja, jotka ovat ajaneet FXD:llä > 5 vuotta ?
Vapaa-Vaihde Franklin

Viesti Kirjoittaja Vapaa-Vaihde Franklin »

Ittellä vähän samoja kokemuksia entisestä -98 dynasta kuin edellisillä. Se on tosiaan puolivalmiste jos mikä. Sitä pitää rakentaa tosi paljon, että siitä saa mieleisen. Uutena se on niin valju ja riisuttu, että se on hengetön.

Hyvä puoli siinä on suht edullinen hinta muihin big twineihin verrattuna. Sen hinta putoo nopeammin just siks, kun se on niin huonosti arvostettu. Toisaalta jos sulla on kiinni siinä kallista palikkaa niin se ei myytäessä merkkaa pennin vertaa. Tässä onkin ostajan kannalta hyvä pointti: markkinoilta löytyy paljon halpoja ja vähän ajettuja FXD:tä, joissa on välttämättömät "perusparannukset" jo tehty.
akrapu

Viesti Kirjoittaja akrapu »

...tai sitten kannattaa säilyttää orkkisosat ja ruuvata ne takas paikoilleen ennen myyntiä...

- AKr
HeritageSoftailClassic

No antakaas kommenttia mitä -00 mallista oikein täytyy/kannattaa maksaa? ko pyörässä on laitettu tuplalevyt eteen, muistaakseni joku Samsonin putkisto ja kaasaria rukattu? (neulaa nostettu????) putsari/kotelo orgis luultavasti. eli vaatis ainakin kaasuttimen kunnollisen säädättämisen (Dynojet+penkissä säätö), sytkäpuolen uusimisen (Dyna2000i), laukut, mittariston siirron tankkiin, siirtotappisarjan, ehkä "pienen" pleksin, sissy barin, tarakka + ehkä vielä jäi jotain uupumaan, mutta olihan tuossa jo jotain. Niin mitä maksan väliä vai onko 1200 Sport sitten niin sielukas että menis lähes päittäin? no miksi sitten kukaan ei osta multa 1200 Sportya pois jos se on niin sielukas, mää kun haluaisin isomman jolla tekee paremmin matkaa.
s&s

Viesti Kirjoittaja s&s »

>No antakaas kommenttia mitä -00 mallista oikein täytyy/kannattaa maksaa?

Kuten aiemmin tuossa on jo todettukin, harvemmin varusteista juurikaan mitään maksetaan.

Se mitä täytyy ja kannattaa maksaa on aina diilikohtainen juttu, joten en oikein osaa tässä alkaa neuvomaan... Muuta kuin mene esim. motopalstalle (www.motopalsta.com) tutkailemaan dynien ja isojen sporttien pyyntihintoja ja laske tuosta erotus. Siitä kun sitten vähentää hyväksikatsomansa summan ja tekee tarjouksen, niin ei varmaankaan tule ainakaan maksaneeksi hirvittävästi liikaa.

Päittäin tuskin saat sporttia bt:iin vaihdettua, onhan noilla kuitenkin ovh:ssa jo melkoinen ero... Tai sitten vastapuolen pitää olla todella innokas saamaan kaikista tämän maan sporteista juuri sun moposi.
mikira
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikira »

No antakaas kommenttia mitä -00 mallista oikein täytyy/kannattaa maksaa?
Tuossa itsekkin dynaa etsineenä sanoisin että twin cam mallien oikea hinta olisi alle 17000 ja evoja on mulle tarjottu alle 15000. Noihin hintoihin niitä on siis mulle tarjottu varusteista riippumatta, tässä itse vain odottelen sitä sopivaa yksilöä enkä siksi ole vielä ostanut omaa.
Tulee vain kohta hankkimisella kiire kun sitä dynaa pitää rakentaa niin paljon, no onpahan sitten jokin muu kuin se softaili, jos sen yleensä saa joskus valmiiksi.
Masa

Kyllä näissä pyöräkaupoissakin kaiken A ja ruotsalainen Å on omatoimisuus ja oivallus. Dynan -00 hintataso selviää, kun tsekkaat asian myynti-ilmoituksista ja alan liikkeistä kuten s&s mainitsi. Samoin, jos sun sporty ei mene tällä hetkellä kaupaksi, syy tuskin on pyörän sielukkuudessa tai sen puutteessa vaan siinä, että samantyyppisiä on nyt enemmän tarjolla ja sun hintapyynti saattaa olla liian kova. Tietsikan ääressä voi istua päivät pitkät ja kysellä siltä vaikka omaa nimeään, mutta paras tulos syntyy, kun itse ottaa asioista selvää, vertailee sitten päättää ja iskee. Nimimerkistäsi päätellen haaveilet aivan toisenlaisesta pelistä kuin Dyna. Mene siis suoraan asiaan
:twisted:
s&s

Viesti Kirjoittaja s&s »

>Nimimerkistäsi päätellen haaveilet aivan toisenlaisesta pelistä kuin Dyna. Mene siis suoraan asiaan

Tässä asiassa olen 100% samaa mieltä Masan kanssa. Jos dyna ei ole sulle "se" pyörä, niin jätä se väliin... Vaikka ero hankintahinnassa tuntuisi kovalta nyt, niin enemmän häviät kun kustomoit dynaa ensin jokusella tuhateurosella ja sitten hommaat "sen" pyörän.´

Jaa mistäkö tiedän... :roll:
HeritageSoftailClassic

No tässä ei enää kohta tiedä onko mikään pyörä "se" kun kaikki tuntuu olevan ihan perseestä. Tuo mitä nimimerkkiin tulee niin se oli "se" mutta nyt en ole todellakaan niin varma. Mutaa tuosta Softail-rungosta on tullut "paljon" moitetta siitä että tärisee! eli ei olis mukava pitemmän päälle vaikka ulkonäkö olisikin jees mutta jos sillä ei voi kunnolla ajaa pitkää reisua. Ehkä tämän hetken pyörä voisi olla Electra-Glide-Ultra/Classic Evon-koneella.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Voi jeesus... Olen pyrkinyt säilyttämään malttini näissä keskusteluissa ja olemaan kuulostamatta vittumaiselta mulkulta mutta nyt menee yli :evil: :evil:

Vai että tärisee... ja mitä ne muitten mielipiteet merkkaa? Osta sellainen pyörä jonka ITSE haluat, ei sellainen josta naapurin paavo tykkää. Tai osta sitten uusi Honda - ei tärise...
Tämän harrastuksen perimmäinen juoni on omasta mielestäni ollut se että omaksi iloksi näitä tehdään - nekin pyörät mitä näyttelyissä näet ovat kyseisen rakentajan sielun peili. Ei niitä (toivottavasti) ole rakennettu sen takia että muut tykkää. Se että jotkut muotivirtaukset miellyttävät suurempaakin kansanosaa on sitten toinen juttu.
Jos ei rahat riitä siihen mitä haluat, mene pankkiin ja hae lisää! Ei kannata kärvistellä vuosia sellaisen kimpussa josta ei oikeasti tykkää, yhtä kalliiksi se loppupelissä tulee, kuten aikaisemmin mainittiin ei lisäosat juuri jälleenmyyntihintaa nosta.
Jos taas et kertakaikkiaan osaa päättää ellei joku muu ole kertomassa mitä sinun pitää ostaa niin unohda koko juttu.
Ja mitä softtailin tärinään tulee niin en ole matkamotoristi mutta olen pahimmillaan joutunut ajamaan yli 500km päiväetappeja - ei sillä vielä mitään rautapersepinssiä saa - mutta kyllä oluttuoppi on pysynyt kädessä vielä illalla. Jäykkäperällä ajaisin mieluummin...

Osta sellainen peli kuin haluat ja nauti siitä miten parhaiten osaat!!

Nothing personal...
Vastaa Viestiin