XB9R / XB12R

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

B. Luck

XB9R / XB12R

Viesti Kirjoittaja B. Luck »

Tulipa hankittua kesällä XB9R. Aivan h....tin hauska pyörä. Oon jääny täysin koukkuun tähän kyykkypyöräilyyn. Onko muita Fireboltteja porukoissa? Ja sitten kysymys: Tohon runkoon ja noihin ominaisuuksiin nähden fillari on reilusti alitehoinen! Onko kokemuksia race kitin (1000E) vaikutuksista? Miten paljon voima muuttuu?. Ens kaudellehan tulee XB12R joten jos hinta järkevä niin paras tietysti kun vaihtaa mutta...

Antakaapa kuulua älkääkä pantatko.
Lexa

Viesti Kirjoittaja Lexa »

Terve,

Omassa X1:ssä on race kitti ja lupailivat n. 10 heppaa lisää ??? En ole penkittänyt vielä, joten varmaa tietoa ei vielä ole. :roll:

Mites välitykset? Omaani tihennettiin, niin että lähtee. Huippunopeudet eivät kuitenkaan ole itselleni niin tärkeitä. 8)

Omaasi on luultavasti muutettu vientiä varten (saudimääräyksien takia) :?:

Entäs Power Commander-asennus. Sitä minulla ei ole, mutta kehuja sen käyttöön löytyy.

Omaani X1:een olen kuitenkin nyt tyytyväinen. Potkua löytyy riittävästi. Harkitsen itse Power Commander-asennusta ja sen vaatimaa penkittämistä.

Mei tö fors bii vit juu
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Lexa kirjoitti:Mites välitykset? Omaani tihennettiin, niin että lähtee. Huippunopeudet eivät kuitenkaan ole itselleni niin tärkeitä. 8)
Hassu juttu, oman X1:ni (R.I.P.) aikoinaan myös välitin orkkis välityksille - on muuten samat kuin 883 sporstissa - ja vehje kulki huippuja ihan yhtä paljon kuin aikaisemminkin (mittarin mukaan n. 240kmh), ero oli vaan siinä että se jaksoi kiertää paljon korkeammalle myös vitosvaihteella. Pitemmillä välityksillä hyvä jos jaksoi 4000rpm.
Mulla ei ollut racekittiä vaan PowerCommander ja V&H änkkäri ja vapaavirtaus suodatin. Hyvin keuli vielä kolmosella - täysin mahdoton härveli kiihdyttää valoista ilman että etupyörä leijui puoli metriä ilmassa...
B. Luck

Lexa! Saudimääräykset??? Muutettu? Mitäs tää nyt on?

Satuin eilen katteleen yhtä Buelli sivua ja siellä puhuttiin "non US" mallien rajoituksen poistosta katkaisemalla boxin johtosarjassa oleva valkoinen piuha. Onko jollain tietoa tästä? Mun mielestä kirjassa sanottiin, ettei XB:tä ole kuin yhtä versiota koko maailmaan...
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

No joo,

Mulle maahantuoja sanoi, että ainakin mun X1 mallissa vientiä varten muutettiin välityksiä, jotta saataisiin mittausvauhti (jollakin nopeudella, jokin vaihde päällä äänisensorin ohi ajettaessa) pienemmillä kierroksilla, pienemmillä saundeilla.

Mulle on vaihdettu välitykset ja nopeusmittari (km-versio) takaisin oikeaksi.

Huomaa, että hemuli kirjoitti samasta asiasta (välityksen muunto).

Ton piuhan irrotusjuttu. Hmmmm... Kannattais soittaa Hoghaussiin tai V-Twiniin. Täytyishän niiden tietää asiasta :roll: Tarkista sieltä myös onko välityksiä muutettu.
Lexa

No joo....

Se oli minä. :oops:
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

No niin taas.

Kävinpä tossa äsken yhden puhelun kokeneen Buell-penkittäjän kanssa.

Hänen kokemuksien mukaan Power Commander ei tee mitään ihmeitä pyörällesi. Race kitti on järkevämpi ratkaisu. Siinä tulee sitä hengitystäkin lisää.

Se piuha on sen takia, että jenkeissä on päästömääräyksiä ja siellä on rajoittava toiminto kun piuha on kiinni. Eli anna olla irti.

Mulla homma toimii race kitillä ja force winderillä ainakin hiton hyvin. Enemmänkin ongelma on Hemulin tavoin toi keuliminen 8) :lol: heko, heko.

Katotaan talvella vielä penkityksen jälkeen mitkä on tulokset.

Forssia ja menoX1
Lexa

No niin, no niin. Mikä hiton matoliero heittää mut pois rekisteröinnistä :!: :roll: Eli se oli taas minä.

Vielä asiasta. Sulla ei ole vaihdettu välityksiä. Asia koskee/koski vain edellisiä malleja (ainakin X1:stä). Tarkistin sen.
B. Luck

Jaaha. Se piuhako on valmiiksi irti näissä vientivehkeissä. Täytysköhän varoiksi vilkasta.

XB12R tietojakin jo kuulin. Isku on pidempi, läppärunko isompi, max rpm tippunut 7500:sta 6600, teho 103 hp ja vääntö 109,7Nm. Täähän ois huomattava parannus varsinkin jos tähän sais vielä race kitin.

Huom! XB:tä ei voi verrata X1:seen, ne on kuin yö ja päivä. Toivottavasti toi XB12 kone menis jo lähemmäs. Runkoa nimittäin löytyy aika mukavasti.
Lexa

Terppa,

Toi uus malli, varsinkin musta-oranssi näyttää ärhäkkäältä. Olen miettinyt maalausta. Siinä olisi hyvä väriajatus.

Oletko kokeillut X1:stä? Onko suuri ero XB:hen? Muutakin kuin kone. Tarkoitan lähinnä ajettavuutta.

Täytyy mennä koeajoon kun uudet tulee markkinoille.
B. Luck

Joo. Kokeiltu on. Homma menee suurinpiirtein näin:

XB. Lähdet kiihdyttämään 1:llä ilman pohjakierroksia ja väännät kaasun suht nopeesti pohjaan, 1-2 tapausta kymmenestä lähtee ilosesti ja saattaa käydä keulakin kevyenä. Muilla kerroilla miettii ja voi vähän rykiäkin. Vasta 4000rpm jälkeen herää ja kiihtyy sitten ihan normaalisti. 2:lle jos heittää kun 1. jossain 7000rpm niin saattaa käydä taas keula ilmassa. Loppupeleissä kun sulla on 5 silmässä ja 4000 rpm niin mennään vasta 120 km/h.

Kyllä tolla pelimies varmasti menee takarenkaalla mutta ei vahingossa ainakaan kaasulla. Ehkä mä en osaa. Mutta tykkäisin kyllä jos ei tarviskaan osata senkun vääntäs vaan rullaa.

Ne mainos runot hirveestä väännöstä... no tuntu su "äkäseltä" ekat 1000 kilsaa.

Ajettavuus taas on aivan unelma. Se on kevyt ja lyhyt tukevalla rungolla, jyrkällä kulmalla ja kunnon jousituksella. Ja jarrut on loistavat! Kyllä sillä lujaa voi ajaa.

X1 taas tuntu siltä, että vääntöä löytyy alhaalta eri malliin. Ja välitykset oli voiman mukaan. Eli hyvin jakso vääntää pitkilläkin välityksillä. Ainakin se jolla mä kävin ajaan tuntu siltä, että siihen riittää city ajeluissa 2 vaihdetta. Voi olla että pitäs ajella enemmän.

Käy kokeileen jos tilaisuus tulee. Itellä kiinnostas kokeilla XB9R race kitillä, että näkis eron. 1000E suomessa ja vähän reilu 500 dollaria jenkeissä... ei ne nyt hirveen kalliita hevosia oo jos niitä kymmenenkin tohon rahaan sais. Työkaveri ku ostaa hevosen niin se on monta tuhatta ja siis per kpl!!! Sen hevosia voi kyllä syödä leivän päällä jahka eivät enää jaksa juosta...
hemuli
Viesti:

Itellä kiinnostas kokeilla XB9R race kitillä, että näkis eron.

Vinkki: Tuusulan Sulantien autokauppa-alueella on ameriikanautoja kauppaava heppu nimeltä Kimmo Niemi (joku saattaa muistaa HD-Centeristä) jolla on firma nimeltä Auto-Morrisey. Sieltä löytyy yks XB9R racekitillä ja hilavitkuttimilla - hp 15 kiloeruroo...

Eihän meistä kukaan menisi koeajamaan pyörää ilman ostoaikeita, eihän? :oops:
Jykke

Viesti Kirjoittaja Jykke »

Stadista Hoghausista löytyy kummatki XB9R ja XB9S racekitillä (koeajopyörät). Testasin ne pikaisesti (15min kaupungissa) ja omaan X1 verrattaessa juuri keveys ja keulimisen helppous tuntui mukavalta. :D
Noi pitäis saada vaan lainaan vähä pidemmäksi aikaa ja saada tuntumaa pikkupätkällä..
Soundit ei noissa vehkeissä tee kyllä minkäänlaista vaikustusta meikäläiseen. Kuulostaa lähinnä pakoputkivikaiselta kuplalta...

Mitä noihin Hemulin huippuihin tulee, niin mittari taitaisi olla japaninvireessä tai sitte sulla oli nitroja tankissa. :P
Oma X1 menee Sigma800 mukaan 211km/h (todellista +-2km/h) kun vetää ittensä ihan levyksi tankin päälle.
Jenkat paukuttaa melkeen rajottajalla eli ~6800rpm. Mulla tosin on jenkkivälitykset.
Tossa vielä kaavio noista Äksyn välityksistä:
http://koti.mbnet.fi/~jmoksa/liiteri/buell/1/speed.gif

Toi mystinen valkoinen piuha... Löytyykö siitä jotain faktaa ja liittyihän tää X1 malliin?
Mulla menee ainaki ruiskun mustaan liittimeen tollanen kokovalkoinen johto ja mopo on tuotu jenkeistä. Pitää varmaan kokeilla
irroittaa se ja testata pysyykö mopo enää lapasessa.. :lol: :lol: :lol:

Jykä
X1 -00 "RS 479 of 800"
Lexa

Terve Jykä,

Mulle ilmoitettiin, että piuhajuttu ei koske X1:stä.

Näissä X1:n vientimalleissa on siis vaihdettu välityksien lisäksi mittarit. Eli jos vaihtaa välityksiä, niin mittari on vaihdettava myös. Muuten näytää omiaan.

Oisko Hemulilla ollut käytössä jokin Nevada-malli :lol: Heko, heko.
hemuli
Viesti:

No, oli ehkä vähän tampereenlisää matkassa... Mutta lujaa mentiin!!! :P

Siitä nyt on jo pari vuotta aikaa - rupeaa vanhalla ehkä muisti jo pätkimään...

Sitä paitti nuo vakiomittarithan yleensä heittää vähintään kymmenen prossaa joka noissa vauhdeissa tekee jo aika paljon!!
Vastaa Viestiin