Kokemuksia Sportster Sport 1200:sta, kiitos ja anteeks.
Kokemuksia Sportster Sport 1200:sta, kiitos ja anteeks.
Olen hankkimassa ekaa harrikkaa ja nöyrästi vihreänä pyytäisin kokemuksia 1200:sta Sportsterista. Mikä teitä siinä miellyttää, mikä pitäisi olla toisin? Vm. tässä mistä hieron kauppaa, on -00.
Näistä on ehkä aiemminkin puhuttu, mutta ei mitään selkeitä mielipiteitä löytynyt pyörän hyvistä ja huonoista puolista.
Kiitos.
Näistä on ehkä aiemminkin puhuttu, mutta ei mitään selkeitä mielipiteitä löytynyt pyörän hyvistä ja huonoista puolista.
Kiitos.
Sporsti on harrikaksi ketterä ja kevyt ajaa, 1200:sta löytyy ihan mukavasti myös tehoa ja sitä on helppo virittää lisää jos haluaa.
En suosittele mikäli olet yli 180cm.
Onko ajattelemasi pyörä orkkis 1200 vai 883/1200 konversio? Eroja ei juurikaan ole paitsi kansien pienemmät palotilat ja tiheämmät välitykset konversiossa. Yleisesti myös puristussuhde on korkeampi jälkikäteen tehdyissä 1200:ssa ja mikäli samalla on vaihdettu 1200:n venttiilit on luvassa enemmän tehoa kuin orkkis 1200:ssa
!
Tuon ikäisessä ei enää oikeastaan tyyppivikoja ole paitsi tässäkin voorumissa puitu venakoppien vuoto.
Tsekkaa myös onko kaupan kohteena olevaan pyörään asennettu paljon uusia osia (jalkatappisarjaa, leveätä keulaa, satulaa, pakoputkea ym. ym.) sillä nuo maksavat erikseen ostettuna yllättävänkin paljon. Suurin osa pyörän omistajista kuitenkin ennemmin tai myöhemmin vaihtaa joitain osia härveliinsä ja huomattavasti halvemmaksi tulee mikäli ostat pyörän jossa on jo valmiiksi sellaisia osia joista pidät.
En suosittele mikäli olet yli 180cm.
Onko ajattelemasi pyörä orkkis 1200 vai 883/1200 konversio? Eroja ei juurikaan ole paitsi kansien pienemmät palotilat ja tiheämmät välitykset konversiossa. Yleisesti myös puristussuhde on korkeampi jälkikäteen tehdyissä 1200:ssa ja mikäli samalla on vaihdettu 1200:n venttiilit on luvassa enemmän tehoa kuin orkkis 1200:ssa
Tuon ikäisessä ei enää oikeastaan tyyppivikoja ole paitsi tässäkin voorumissa puitu venakoppien vuoto.
Tsekkaa myös onko kaupan kohteena olevaan pyörään asennettu paljon uusia osia (jalkatappisarjaa, leveätä keulaa, satulaa, pakoputkea ym. ym.) sillä nuo maksavat erikseen ostettuna yllättävänkin paljon. Suurin osa pyörän omistajista kuitenkin ennemmin tai myöhemmin vaihtaa joitain osia härveliinsä ja huomattavasti halvemmaksi tulee mikäli ostat pyörän jossa on jo valmiiksi sellaisia osia joista pidät.
- Sporttiboy
- Viesti:
Pitää paikkansa
Sportti on ihan kiva, kaks päällä matka on vähän ahdasta etenkin jos on paljon kamaa mukana, mutta muuten ainakin minä tykkään kuin hullu puurosta...
Kaveri vaihtoi just kesällä sporttinsa softikseen kun oli silleen isomman tarvetta, väittää hävinneensä ajo-ominaisuuksissa.
Kaveri vaihtoi just kesällä sporttinsa softikseen kun oli silleen isomman tarvetta, väittää hävinneensä ajo-ominaisuuksissa.
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
Sportster Sport on tavallista sportsteria sporttisempi versio, siinä on muistaakseni mm. tuplatulppakannet (olisivatko olleet vielä tiukemmilla puristuksilla), kireämmät nokat ja säädettävät iskarit edessä ja takana... Mutta kannattaa muistaa, että kyseessä on kuitenkin tehtaan sportsteri, joten noista ominaisuuksista ei kannata hirvittävästi ekstraa maksaa. ("Tehtaan" tarkoittaa tässä sitä, että kireämmistä nokista huolimatta on epa-rajoitukset huomioitu... Ja säädettävät iskaritkaan eivät välttämättä ole mitään Öhlins-tasoa.)
Ja kuten muutkin ovat todenneet, jos olet iso ja pitkä henkilö, aja ennen ostamista ainakin 200 km lenkki, jotta tiedät kuinka sovit sportin päälle. (Tosin monia harrikoita, mm. omaani (softail), ajetaan asenteella tuollainen 200 km huolimatta siitä kuinka kovasti perseeseen sattuu... (Aion hoitaa tuon ongelman vaihtamalla satulan talvella.))
Ja kuten muutkin ovat todenneet, jos olet iso ja pitkä henkilö, aja ennen ostamista ainakin 200 km lenkki, jotta tiedät kuinka sovit sportin päälle. (Tosin monia harrikoita, mm. omaani (softail), ajetaan asenteella tuollainen 200 km huolimatta siitä kuinka kovasti perseeseen sattuu... (Aion hoitaa tuon ongelman vaihtamalla satulan talvella.))
Kiitos paljon vastauksista.
Juu ei oo vartta siunaantunu kuin 177 cm.
Toinen näistä on alkup 1200 Sportster Sport, aika originaali ja vm. taisikin olla -01. Toinen on 883:sta tehty. Siitä pitää vielä tarkistaa venttiiliasia. Se on vm -92, mitä tyyppivikoja ton ikäsissä on?
Onko 883:n ja 1200:n alakerrat ihan samanlaiset?
Kummatkin muuten löytyy Motopalstasta, toinen Iisalmesta ja toinen Loimaalta.
Kuulin väittämän että Sportsterin kone on huoltoystävällisempi ja tarvii harvemmin huollon kuin isotwini, pitääkö paikkansa? Ainakin huoltoväli on HD nettisaitin mukaan sama, siellä tosin väitetään jossain esitteessä että 8000 km, mutta eiks se oo 4000 km?
Juu ei oo vartta siunaantunu kuin 177 cm.
Toinen näistä on alkup 1200 Sportster Sport, aika originaali ja vm. taisikin olla -01. Toinen on 883:sta tehty. Siitä pitää vielä tarkistaa venttiiliasia. Se on vm -92, mitä tyyppivikoja ton ikäsissä on?
Onko 883:n ja 1200:n alakerrat ihan samanlaiset?
Kummatkin muuten löytyy Motopalstasta, toinen Iisalmesta ja toinen Loimaalta.
Kuulin väittämän että Sportsterin kone on huoltoystävällisempi ja tarvii harvemmin huollon kuin isotwini, pitääkö paikkansa? Ainakin huoltoväli on HD nettisaitin mukaan sama, siellä tosin väitetään jossain esitteessä että 8000 km, mutta eiks se oo 4000 km?
- Sporttiboy
- Viesti:
Pitäis olla
Alakertojen pitäis olla samanlaiset, 883 on vaan tehtaalla ahtaaks jätetty 1200 ja syy miks melkein kaikki suomen sportit on "virallisesti" 883:sia lienee lähinnä verotuksellinen.
Bigtwiniä en oo huoltanut kun paria kaverin mopoa avuks, mutta Sportti on ihan helppo jos pysyy palikat käsissä, mä oon pikkuhiljaa kilometrien kertyessä tihentänyt perushuoltoväliä siitä 8000 kilsasta 5000:n Muistuu paremmin kun kelloon tulee jotain 5000 jaollista...
Ja ei kai se öljynvaihto koskaan pahaa tee, pitää vaan huolen että iskee oikeenlaista tavaraa laatikkoon ja koneeseen eikä liikaa käy kikkailemaan ainakaan näiden uusien supersynteettisten kanssa kun ne saattaa pehmentää tiivisteet ja tulla ulos.
Bigtwiniä en oo huoltanut kun paria kaverin mopoa avuks, mutta Sportti on ihan helppo jos pysyy palikat käsissä, mä oon pikkuhiljaa kilometrien kertyessä tihentänyt perushuoltoväliä siitä 8000 kilsasta 5000:n Muistuu paremmin kun kelloon tulee jotain 5000 jaollista...
Ja ei kai se öljynvaihto koskaan pahaa tee, pitää vaan huolen että iskee oikeenlaista tavaraa laatikkoon ja koneeseen eikä liikaa käy kikkailemaan ainakaan näiden uusien supersynteettisten kanssa kun ne saattaa pehmentää tiivisteet ja tulla ulos.
>Kuulin väittämän että Sportsterin kone on huoltoystävällisempi
Ei se bt:kään kovin hankala huollettava ole... Kunhan huollot vaan tekee ajallaan. Ehkä sportin huoltoystävällisyydellä tarkoitettiin sitä, että siinä enskan ja vaihteiston voitelee sama liemi, jolloin säästyy yhden voiteluaineputelin ostolta. Muutoin koneet ovat huoltomielessä mielestäni aika lähellä toisiaan.
Ei se bt:kään kovin hankala huollettava ole... Kunhan huollot vaan tekee ajallaan. Ehkä sportin huoltoystävällisyydellä tarkoitettiin sitä, että siinä enskan ja vaihteiston voitelee sama liemi, jolloin säästyy yhden voiteluaineputelin ostolta. Muutoin koneet ovat huoltomielessä mielestäni aika lähellä toisiaan.
Sportti on ainakin siinä mielessä korjaus-/huoltoystävällisempi kuin B/T, että esim eturattaan/hihnapyörän tai lukottomien ketjujen/remmin vaihto on huomattavan helppoa. Ei muuta kuin oikeanpuoleinen takaposki irti, niin siinä on eturatas jo esillä. B/T:ssä täytyy purkaa koko enskapuoli vaihdelaatikolle ja laturille asti ennenkuin eturatas paljastuu - siinä palaa aikaa ja norttia. Ja remmin vaihtaa sportissa irrottamalla em. sivuposki ja oikeanpuoleinen takaiskari. Myös enskaketjun säätö on sportissa nerokkaan yksinkertainen. Mulla on kokemuksia kolmesta B/T:stä ja kahdesta sportista, joten vertailua on tehty...ja remppaa.

Joo, määräaikaishuollot on yhtä helppoja molemmissa. Mutta yksi sportin hyvistä puolista on juuri näiden toisiopuolen kulutushilkkeiden helppo vaihto. Sitten vielä empulle tiedoksi siitä -92 883/1200:sesta, että sporty muuttui juuri tuolloin 5-vaihteiseksi ja taisipa tulla remmivetokin mukaan, ainakin Huggeriin (ellen nyt ihan väärin muista).Suomessa 883:n ja 1200:n vakuutusmaksu on samassa yhtiössä saman suuruinen, mutta asiallahan ei ole muutenkaan merkitystä, jos pyörää ei ole muutoskatsastettu ja otteeseen kirjattu 1200 cc:ksi. 
Sporty on ripeä!
Itseäni juuri sporsterissa viehättää sen H-D:lle ei niin tavanomainen ripeys ja tehokkuus. Omastani on mitattu takarenkaasta 96 kaakkia ja sillä jättää jo helposti alle 750:aan katupyörän.
Virittely on helppoa, mutta tosin hiukan arvokasta.
Masa
Virittely on helppoa, mutta tosin hiukan arvokasta.
Masa
- Sporttiboy
- Viesti:
Ketju
-91 - -92 on se ketjun vaihtuminen hihnaks! Mun mopo on -91 kun siinä on jo viislovinen loota mutta vielä ketjut. Mä kun joteskin perverssillä tavalla tykkään siitä puljaamisesta ja roiskuvasta rasvasta...
Öljynä oon käyttänyt Penzoilin 20W50 koneessa ja lootassa HD:n omaa Sport-trans-fluidia kun sen tarttee ottaa se kytkinkin huomioon kun killuu samassa liemessä.
Penzoilin saatavuus alkaa kai kohta hiipua joten kun ne on Kendallia kehuneet niin sit kai siihen, mutta mulla on vielä kanarialinnunkeltaisia pönttöjä ens kesänkin varalle
Öljynä oon käyttänyt Penzoilin 20W50 koneessa ja lootassa HD:n omaa Sport-trans-fluidia kun sen tarttee ottaa se kytkinkin huomioon kun killuu samassa liemessä.
Penzoilin saatavuus alkaa kai kohta hiipua joten kun ne on Kendallia kehuneet niin sit kai siihen, mutta mulla on vielä kanarialinnunkeltaisia pönttöjä ens kesänkin varalle