Hallin lämmitys?
Hallin lämmitys?
Mikä lämmitin kannattaa hommata pitämään reilun peruslämmön n. 200 neliön matalalle hallille? Onko tietoa hinnoista ja polttoaineen kulutuksesta?
Mahtaiskohan tohon tarkotukseen sopia ilmalämpöpumppu? Tuommonen tila vois vaatia aika ison ja kalliin pumpun, mutta toisaalta nyt ei varmasti haetakaan normaalia asuinhuoneen lämpötilaa, joten vois pienempikin pumppu riittää...Asennettuna laite vois olla jotain 1500-2500?, mutta sitten lämmitys oiskin lähes ilmaista.
Edit. Ja prkle, Rami jo ehti ehdottaa kun minä vielä naputin...
Edit. Ja prkle, Rami jo ehti ehdottaa kun minä vielä naputin...
H-D Softail Custom 1998
Mulla on kans sama homma et tarvis saada talli lämpöseks. Neliöitä on 100 ja korkeutta vajaa 4 meetriä.
Oon käyttäny tähän saakka 6 kw sähköpuhallinta, mutta se hajos (onneksi!) , vei sähköö ihan saatanasti.
Eli se on kyl viiminen vaihtoehto. Mieluummin vaikka nuotio hallin lattialle! : )
Tota ilmalämpöpumppua en ookkaan tullu aiemmin ajatelleeks. Siinä vois olla ideaa..
Kai semmonen ny luulis tallin lämmittävän siinä missä asunnonkin?
Oon käyttäny tähän saakka 6 kw sähköpuhallinta, mutta se hajos (onneksi!) , vei sähköö ihan saatanasti.
Eli se on kyl viiminen vaihtoehto. Mieluummin vaikka nuotio hallin lattialle! : )
Tota ilmalämpöpumppua en ookkaan tullu aiemmin ajatelleeks. Siinä vois olla ideaa..
Kai semmonen ny luulis tallin lämmittävän siinä missä asunnonkin?
Ilmalämpöpumppuja saa ainakin täällä pääkaupunkiseudulla ihan kerhon omaltakin väeltä...
www.elsol.fi
noin 700 euron pumppu riittää noin 80 neliölle ja kun se kavitoi niin lämpö siirtyy katosta latittiaan, eli sekoittaa ilmaa, ja poistaa pölyä, suodatin kuuluu mukaan, 2 x vastaava pumppua riittää sinun tarpeisiin ja jos jaat tilaa niin voit pitää toista tilaa läpöisempänä.
http://www.solarpower.fi/
Turvallinen toimittaja Kouvolasta.
Pumppu pitää olla talvivarusteineen ja mielellään talvivarustuksella. Ultimaten pumput hyötysuhteiltaan surkeita, ellei kurjia.
http://www.solarpower.fi/
Turvallinen toimittaja Kouvolasta.
Pumppu pitää olla talvivarusteineen ja mielellään talvivarustuksella. Ultimaten pumput hyötysuhteiltaan surkeita, ellei kurjia.
Huomatkaa myös, että lämpöpumpulla on pidettävä lämpötilaa yli 18-astetta, alle sen ei pumppu toimi. Joillakin merkeillä voi lämmön laskea 16-asteeseenkin, mutta hyötysuhde kärsii.
Käytännössä kunnollisen 5-6 kw pumpun hinta alkaa n. 900,- ylöspäin.
Pistäkää myyjät tiukille ja kysykää, onko laitteita testattu pohjoismaissa.
Eräät maahantuojat ovat testuuttaneet pumppunsa VTT:llä.
COP arvo on vain laskennallinen arvo, eikä kerro laitteen oikeasta hyötysuhteesta oikein mitään. Hyötysuhteeseen vaikuttaa esim. sulatusjaksojen määrä ja pituus. Pahimmillaan halpalaitteet (=Ultimate ym.) vain lisäävät energiankulutusta roimasti.
Hyviä esim. Argo / Sanyo ja Panasonic, edellämainitut hieman parempia.
Käytännössä kunnollisen 5-6 kw pumpun hinta alkaa n. 900,- ylöspäin.
Pistäkää myyjät tiukille ja kysykää, onko laitteita testattu pohjoismaissa.
Eräät maahantuojat ovat testuuttaneet pumppunsa VTT:llä.
COP arvo on vain laskennallinen arvo, eikä kerro laitteen oikeasta hyötysuhteesta oikein mitään. Hyötysuhteeseen vaikuttaa esim. sulatusjaksojen määrä ja pituus. Pahimmillaan halpalaitteet (=Ultimate ym.) vain lisäävät energiankulutusta roimasti.
Hyviä esim. Argo / Sanyo ja Panasonic, edellämainitut hieman parempia.
...kele, tämmöisiin pikkuhommiin ole ennenkään mitään ns. ammattimiestä tarvinut pyytää.
FLHTK -11
FLHTK -11
Moro!
Talli kyllä pysyy remontinkorjuun ajan lämpösenä uunillakin, mutta jos ei ehi joka päivä piteleen tulia, niin mites sitten. Eli onkelmana on saada lämpö asentajaystävällisiin lukemiin.
Olen harkinnut semmosta polttoöljypötikkää, jossa on sähköpuhallin. Jotenkin rakenne muistuttaa mun entisen terroristiwolskin pensalämppäriä, mutta pari numeroa isompi.
Joskus semmosta käyttänytkin ja tuuppas melkoisen savupössyn talliin ja eikun evakkoon...
t:kohta sormet kohmeessa-jussi
Talli kyllä pysyy remontinkorjuun ajan lämpösenä uunillakin, mutta jos ei ehi joka päivä piteleen tulia, niin mites sitten. Eli onkelmana on saada lämpö asentajaystävällisiin lukemiin.
Olen harkinnut semmosta polttoöljypötikkää, jossa on sähköpuhallin. Jotenkin rakenne muistuttaa mun entisen terroristiwolskin pensalämppäriä, mutta pari numeroa isompi.
Joskus semmosta käyttänytkin ja tuuppas melkoisen savupössyn talliin ja eikun evakkoon...
t:kohta sormet kohmeessa-jussi
mulla on tollanen wallaksen m 40 lämppäri pakoputken läpivirntiä vaille paikallaan. Kaikki toimii sähköllä ei tarvi tulitikkujen kanssa sählätä saa toimimaan vaikka kännykällä.
Olis riittänyt toi pienempikin mutta minkäs teet kun ison sain.
varaosat ovat kyllä todella kalliita.
esim. löpö pumppu jotain 130?, letku liittimet jotain 10? ja niin edespäin...
http://www.wallas.fi/index_fin.php?page ... a9380fef69
Olis riittänyt toi pienempikin mutta minkäs teet kun ison sain.
varaosat ovat kyllä todella kalliita.
esim. löpö pumppu jotain 130?, letku liittimet jotain 10? ja niin edespäin...
http://www.wallas.fi/index_fin.php?page ... a9380fef69
http://luettelomedia.fi/Kendall-Oy-Ab-RAUMA-148542.htm
yhteystietoja halli lämmittimiin (toimii lämminilmakehitin periaatteella) voit käyttää myös jäteöljyt lämmmitykseen
yhteystietoja halli lämmittimiin (toimii lämminilmakehitin periaatteella) voit käyttää myös jäteöljyt lämmmitykseen
Tämä ei ehkä sovellu alkuperäisen kysyjän tarpeisiin mutta mun vanhan omakotitalon betonilattiaisen tallin lämmitysratkaisu on sähkökaapeli lattiassa. Kaapeli vedettiin lattiaan leikkaamalla noin 10mm syvä ura sille ja sitten laskemalla erittäin kova ja ohut kerros betonia siihen päälle, lopuksi betonimaali. Lopputuloksesta tuli todella hyvä koska kaapeli on ihan pinnassa ja lämmön saa 5 minuutissa nostettua oleskelulämpöön ja muuten tallissa voi pitää vaikka 15c lämpöä.
The story tells that 95% of all Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home.