Sportster pyllyn levitys?
Sportster pyllyn levitys?
Elikkä kokemuksia sportin taka swingin levityksestä? suunitelmissa ois joku n.6" vanne... onko joku modannu noin suurin piirtein ton verran ja miten? 
never ride faster than your guardian angel can fly.
-
Don Quijote
Aiheesta on ollut paljonkin keskustelua, haulla löytyy...
Lyhyesti, mitä tarvitsee hommata tai tehdä:
- svingin levitys tai vaihto
- rungon levitys
- takalokkarin levitys tai vaihto
- uusi takavanne, tai leveämpi kehä ja uudet pinnat vanhaan napaan
- uusi pidempi taka-akseli
- uudet holkit akselille että saa renkaan keskelle
- spacerit/adapterit jarrulevylle ja vetorattaalle
- off-set eturatas, mahdollisesti tukilaakerilla jos tulee yli 200 kumi
- eturattaan edessä olevan posken siirtäminen ulospäin tai uusi palikka tilalle että saa takajarrusylinterin kiinni. Tai koko jarrun siirto -> lisää hommaa
- jarrusylinterin käyttäakselin mahdollinen muokkaus
- Tietysti uusi rengas ja mahdollisesti sisärengas
- melkoisesti mittailua ja sovittelua
- osien maalaus
- mahdolliset yllätykset ja viivästykset mitä eteen sattuu tulemaan
- muutoskatsastus
- yllättävän paljon rahaa jos et pysty itse hitsaamaan, sorvaamaan, maalaaman jne.
Varmaan jotain unohtuikin listasta, mutta ne tulee sitten vastaan aikanaan....
Tarkoitus ei ole pelotella, päin vastoin. Homma vaan on isompi kuin äkkiseltään arvaisi, pelkkä svingin levitys on vasta alkua. Täysin mahdollinen kyllä ja ei loppujen lopuksi erityisen vaikeakaan. Helpoimmalla pääset kun hommaat lähtökohdaksi jonkun valmiin sarjan, missä on svingi, akseli, rattaat ja spacerit valmiina. Vielä siihen jää silti paljon käsityötä ja harvoin mikään ostettu istuu suoraan mihinkään. Katalogeista ja lähikauppiaalta voi vertailla vaihtoehtoja.
Toinen vaihtoehto on antaa homma ammattilaiselle, katso vaikka tuolta linkki-osiosta sopivia firmoja ja tee soittokierros, melkein kaikki niitä nykyisin tekee.
Toisaalta jos on pelit ja vehkeet ja taito käyttää niitä niin ei kun hommiin, tosin vielä on ajokautta jäljellä...
Lyhyesti, mitä tarvitsee hommata tai tehdä:
- svingin levitys tai vaihto
- rungon levitys
- takalokkarin levitys tai vaihto
- uusi takavanne, tai leveämpi kehä ja uudet pinnat vanhaan napaan
- uusi pidempi taka-akseli
- uudet holkit akselille että saa renkaan keskelle
- spacerit/adapterit jarrulevylle ja vetorattaalle
- off-set eturatas, mahdollisesti tukilaakerilla jos tulee yli 200 kumi
- eturattaan edessä olevan posken siirtäminen ulospäin tai uusi palikka tilalle että saa takajarrusylinterin kiinni. Tai koko jarrun siirto -> lisää hommaa
- jarrusylinterin käyttäakselin mahdollinen muokkaus
- Tietysti uusi rengas ja mahdollisesti sisärengas
- melkoisesti mittailua ja sovittelua
- osien maalaus
- mahdolliset yllätykset ja viivästykset mitä eteen sattuu tulemaan
- muutoskatsastus
- yllättävän paljon rahaa jos et pysty itse hitsaamaan, sorvaamaan, maalaaman jne.
Varmaan jotain unohtuikin listasta, mutta ne tulee sitten vastaan aikanaan....
Tarkoitus ei ole pelotella, päin vastoin. Homma vaan on isompi kuin äkkiseltään arvaisi, pelkkä svingin levitys on vasta alkua. Täysin mahdollinen kyllä ja ei loppujen lopuksi erityisen vaikeakaan. Helpoimmalla pääset kun hommaat lähtökohdaksi jonkun valmiin sarjan, missä on svingi, akseli, rattaat ja spacerit valmiina. Vielä siihen jää silti paljon käsityötä ja harvoin mikään ostettu istuu suoraan mihinkään. Katalogeista ja lähikauppiaalta voi vertailla vaihtoehtoja.
Toinen vaihtoehto on antaa homma ammattilaiselle, katso vaikka tuolta linkki-osiosta sopivia firmoja ja tee soittokierros, melkein kaikki niitä nykyisin tekee.
Toisaalta jos on pelit ja vehkeet ja taito käyttää niitä niin ei kun hommiin, tosin vielä on ajokautta jäljellä...
Re: Sportster pyllyn levitys?
Pistin yv :nMyDr! kirjoitti:Elikkä kokemuksia sportin taka swingin levityksestä? suunitelmissa ois joku n.6" vanne... onko joku modannu noin suurin piirtein ton verran ja miten?
Viime talvena tuli tehtyä kyseinen levitys. 5.5"x17" vanne ja gummi on nyt 180/55. Swingin levitys hommana riippuu ihan siitä mitä pystyy/osaa itse tehdä. Pilkoin vanhan ja levitin sitä 2" ja vahvistin muutenkin, kun se on niin heppoinen. Runkoa joutuu tosiaan myös levittämään, kun eihän se gummi ja lokari mahdu sinne väliin. Itse halusin säilyttää remmivedon joten eturatasta kokoeiltiin sorvata ja levittää muttei oikein natsaa kun on valuterästä. Joten tarvikkeena saa offsettiä jos jonkin moista. Koko kesä kurvailtu ja hyvältä tuntuu. Kuten sanoin kaikki on itsestä kiinni, jos ei ole nappulasta kiinni niin ei muuta kuin kättä taskuun ja kaupasta saa valmista settiä.MyDr! kirjoitti:Elikkä kokemuksia sportin taka swingin levityksestä? suunitelmissa ois joku n.6" vanne... onko joku modannu noin suurin piirtein ton verran ja miten?
Nakkasin viime talvena sporttiin 5.5x16" vanteen ja kumina on 180 metzeler.MyDr! kirjoitti:Elikkä kokemuksia sportin taka swingin levityksestä? suunitelmissa ois joku n.6" vanne... onko joku modannu noin suurin piirtein ton verran ja miten?
Takahaarukan tein kokonaan uuden vähän jämäkemmästä tavarasta. Etuhihnapyörän offset tais olla 50mm.
Jos käytettävissä sorvi ja kaasupilli sekä hitsaus vehkeet niin pitkälle pääseen.
Akseli kannattaa teetyttää laatu tavarasta jos ei ite ymmärrä raudan päälle mitään.
Mopon ajo-ominaisuudet parani yllättävän paljon.
Itse rungon ja lokarin levityshän on ihan helppo homma, mutta mitäs katsastuskonttorit sanoo noihin itse levitettyihin swingeihin? Onko jotain ohjetta/kuvia swingin levitykseen, mistä pitää pilkkoa ja mihin lisää jäykisterautaa?
Ajo-ominaisuuksien paraneminen on luultavasti enemmän kiinni swingin jäykistämisestä kuin leveästä renkaasta. Toki jos lähtökohta on vakio 130 Dunlop ja tilalle 180 Metzeler, niin onhan ne ihan eri planeetalta.
Käykö vakioputkien alkukäyrät offset eturattaan kanssa? Sen kopanja lohkon väliinhän pitää laittaa korotuspalat että ratas mahtuu.
Ajo-ominaisuuksien paraneminen on luultavasti enemmän kiinni swingin jäykistämisestä kuin leveästä renkaasta. Toki jos lähtökohta on vakio 130 Dunlop ja tilalle 180 Metzeler, niin onhan ne ihan eri planeetalta.
Käykö vakioputkien alkukäyrät offset eturattaan kanssa? Sen kopanja lohkon väliinhän pitää laittaa korotuspalat että ratas mahtuu.
Takahaarukan tein 50x30x4 tavarasta kun OEM haarukka on jotain 40x25x3.Walde kirjoitti:Itse rungon ja lokarin levityshän on ihan helppo homma, mutta mitäs katsastuskonttorit sanoo noihin itse levitettyihin swingeihin?
Oma tekosesta tarkistivat hitsaus saumat konttorilla ja tiedustelivat materiaaleista.
On se yllättävän iso ero jäykkyydessä kun putken seinämä kasvaa n.1mm ja putken halkasia myös kasvaa hieman. On siinä renkaassakin tosiaan eroo ja etupäässä parempaan suuntaan.Ajo-ominaisuuksien paraneminen on luultavasti enemmän kiinni swingin jäykistämisestä kuin leveästä renkaasta. Toki jos lähtökohta on vakio 130 Dunlop ja tilalle 180 Metzeler, niin onhan ne ihan eri planeetalta.
Tuossa jouduin viemään molempia putkia ulospäin rungosta mutta ei kuitenkaan niin paljon että olis tarvinnu mennä käyriä taivuttelemaan vaan ainostaan äänenvaimentimien kiinnityskohdat vein ulommas. Pakosarjan tiivisteet pitää vaikka hieman oliskin vinossa putket.Käykö vakioputkien alkukäyrät offset eturattaan kanssa? Sen kopanja lohkon väliinhän pitää laittaa korotuspalat että ratas mahtuu.
50mm offset on jo niin paljon että ei sitä OEM suojusta kyllä siihen saa nätisti sopimaan ja jos ottaa tukilaakeri version niin siinähän sitä koristetta tulee kylkijäisenä. Niin ja jarrusylinterin jouduin siirtämään polkimen viereen siitä hihnapyörän kannesta.
Omissa projekteissani olen aina tehnyt (joutunut tekemään) paperin, jossa kerrotaan runkomuutoksiin käytetyt materiaalit ja menetelmät. Tuolla paperilla ilmeisesti siirretään vastuu katsastusmieheltä muutostyön tekijälle, jos esim. runko katkeaa kesken ajon tms.Walde kirjoitti:Itse rungon ja lokarin levityshän on ihan helppo homma, mutta mitäs katsastuskonttorit sanoo noihin itse levitettyihin swingeihin?
Uusissa pyörissä pitäisi käyttää vain TUV-hyväksyttyjä osia, eli omatekoiset runkomuutokset voi olla hieman hankalia katsastettavia..
laitoin 2004 talvella 5,5x16" ja 150/80x16 sporttiin. katsastin koska tuli aika paljon muutoksia mutta katsastus meni läpi täysin kivuttomasti 23,5% akseliväli 187cm. mulla oli luettelo materiaaleista mistä svingi ja runko oli tehty.
ensi talveksi on sitten palikat kasassa laitan 240/50x16 takanakin 9x16 vanteella, etuvetopyörä + tukilaakeri, svingi.
ensi talveksi on sitten palikat kasassa laitan 240/50x16 takanakin 9x16 vanteella, etuvetopyörä + tukilaakeri, svingi.
If You ain't Harley-Davidson, You ain't shit!
Vähän offtopic mutta olkoon...
Ainoa vika Walden päätelmissä on että sportti ei ole mun... Vaan tuon kauniimman puoliskon. PimpGliden jatkojalostus tulee myös käynnistymään heti ajokauden päätyttyä, ainakin väri vaihtuu. En ole normaalisti taikauskoinen mutta tämän kesän jälkeen alan uskoa siihen vanhaan sanontaan vihreistä Harrikoista...

Ainoa vika Walden päätelmissä on että sportti ei ole mun... Vaan tuon kauniimman puoliskon. PimpGliden jatkojalostus tulee myös käynnistymään heti ajokauden päätyttyä, ainakin väri vaihtuu. En ole normaalisti taikauskoinen mutta tämän kesän jälkeen alan uskoa siihen vanhaan sanontaan vihreistä Harrikoista...