Talvisäilytystalli kun on Sörkassa, niin valitsinpa läheisen, myös tälläkin palstalla kovasti kehutun yrityksen asioimisen kohteeksi.
Kävin paikan päällä 11.2., jolloin ajattelin, ettei vielä olisi kevätruuhka alkanut ja syksyllä sisääntuodut pyörät olisi jo tehtynä.
Olin varannut pakun tuontia varten, kun sattui oleman vielä 15 raatia kylmää ulkona.
Kuvailin ongelmani (ykkösen päälle meno takelteli ajoittain, kolmonen putosi pari kertaa välivapaalle ja 1:llä ja 2:lla moottorijarrutuksessa sekä paikallaan kytkin pohjassa kuului pientä, mutta aiemmin kuulumatonta rallatusta) - diagnoosi oli, että vika on kytkimessä, mutta eivät halua ottaa pyörää sisään ja lähteä umpimähkään sitä purkamaan, vaan kehoitus oli tuoda se kun on ajokelit ulkona (hyvinkin ymmärrettävää mielestäni) mutta tässä vaiheessa varmistin, että siinä vaiheessa varmasti on aikaa laittaa loota kuntoon, sillä olenhan lähdössä Norjaan 30.5. "Joo, tuo se pyörä sitten vasta, niin tutkitaan ja huolletaan pyörä".
No, pääsiäisen jälkeen ajelin paikalle perjantaina 21.4. töiden jälkeen ja kysyin, sopisiko pyörä NYT tuoda heille (käytiin vielä läpi "oireet").
- "Joo, tuo vaan niin laitetaan se kuntoon".
- "Koska voin pyörän tuoda?"
- "No koska vain sulle sopii"
- "Sopiiko huomena aamusta?"
- "Oikein hyvin."
Hommasin kyydin ja olin paikalla inan ennen yhtätoista (puoti aukesi kymmeneltä) ja toiselle kaverille kuvailin ongelmani (öljyt toki olisin itsekkin osannut vaihtaa).
Tässä vaiheessa meinasi kasvaa sarvi otsaan, kun kuulin
"Eeei, ei meillä laatikkoremontteja tähän aikaan vuodesta tehdä, niiden aika on elokuusta tammikuulle".
Ois ollu kiva tieto silloin helmikuussa, niin olisin voinut lähteä hakemaan jotain muuta pajaa työtä tekemään.
25.4. tuli sitten soitto, että pyörä on huollettu. Kysyessäni mitä lootassa oli vialla, niin kuulin, että öljyt oli vaihdettu, muttei lootaan ollu koskettu.
26.4. ajoin taas paikan päälle ja tivasin, miksei muka hommaa voida tehdä, kun se oli luvattu tehdä ensin 11.2. ja sitten 21.4, johon sain vastauksen, että voidaan tehdä, muttei anneta mitään aikataulua.
Soittaessani 4.5. kuulin ettei ole keretty katsoa vielä lainkaan.
11.5. kuulin, ettei ainakaan tällä viikolla, tuskinpa seuraavallakaan.
(tässä vaiheessa jo 16 arkipäivää + lauantait takana.
Kerrottin, että kun kelit ovat mitä ovat, niin korjaamon puolelle ei keretä, kun asiakkaita lappaa ovesta ja tarvii olla myynnissä.
Mikäs minä sitten olin jollen asiakas? Eikös luulisi korjaamotoiminnassakin olla jonkinlainen FIFO -periaate?
No, positiivinen yllätys tuli 17.5, kun kuulin, että laatikko on valmis ja tiedusteltiin halukkuuttani vaihtaa belttipyörät ja beltti.
"etuhihnapyörässä on havaittavissa pientä klappia. No laitetaan rajusti lukitetta, kaipa se siellä pysyy" (Otan siis tietoisen riskin).
Norjan matkan lähestyminen mielessä peljästyin, jos niiden vaihtamiseenkin menisi pari viikkoa, joten kieltäydyin ja pyysin laittamaan mopon nippuun ja ilmoittamaan, koska voin lunastaa sen ulos.
Tämä luvattiinkin heti tehdä. Kysymykseeni, paljonko mahdan olla velkaa sain vastaukseksi "lähes tuhannen se maksaa" (toisiovedon uusiminen olisi ollut 800).
Kun mitään ei kuulunut, soitin 24.5. pajalle niin kuulin "tuollahen se on valmiina jo ollut"
Töiden jälkeen kävin pyörän hakemassa - kustannus 1.18k? - kättä taskuun - töiden jälkeen on turha lähteä tinkimään.
Kysyin kuitenkin, minkä verran tunteja toisiovedon uusimiseen menisi, niin ennen lauseeni loppua tuli vastaus "900 ?uroa".
"Niin, mutta paljonko siihen menisi tunteja?
"Kyllä ne olisi nyt kannattanut vaihtaa ne oli ihan paskana, erikseen siihen menee viisi tai kuusi tuntia".
Ok, menee mitä menee, mutta miten niiden belttipyörien ja beltin hinta taas nousi viikossa 100? ja miten "pieni klappi" olikin muuttunut "ihan paskaksi" ?
Lopputulos on, että minä ainakin äänestän jaloillani, enkä tule kyseisessä liikkeessä koskaan asioimaan, vaikka sijainti on talvitallin nähden loistava ja periaatteessa haluaisin suosia yksityisyrittäjiä brändidealereiden sijasta.
Toisaalta ei välttämättä kannattaisi tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä, mutta kun tämä on ainoa kokemus ko. yrityksestä, niin ajattelinpa (hiukan vieläkin v....tuneena) kirjoittaa sen tänne.
Olen varma, että täysin päinvastaisiakin kertomuksia on paljon, mutten ymmärrä mistä huono pärstäkertoimeni johtuu, sillä alusta asti koetin olla joustava ja reilu asiakas.
Ensi kerralla, kun kaipaan ammattiapua, kokeilen toista pienempää yritystä ja jos poltan näppini uudemman kerran lopetan leikin ja palaan käyttämään näitä valtuutettuja dealereitä.
Se siitä, tuntuipas hyvältä
Ei muuta kuin turvallisia kilometrejä kaikille ja lämmintä kesää
Komppi