Olen aloitteleva kuski ja ensi kesän 2006 ajan pikku Kawalla, sitten pitää saada HD. Mutta mikä?
Mielessä on pari vaihtoehtoa; Dyna (Low rider/vakio) tai Softail (Heritage/Springer). Pysyykö ne hyppysissä? Ajo-ominaisuudet millaiset eri vaihtoehdoissa?
Eli kokemusta ei ole sitten kuin kesän verran ja mittaa 174 cm / 69 kg.
Eiköhän tehon puolesta molemmat pysy hyppysissä, ainoa huomioitava asia on paino. Mikäli noin 300 kg paino ei kauhistuta en näe mitään
estettä joko Dynan tai Softailin hankintaan, eipähän heti tarvitse vaihtaa isompaan
Jos Dyna ja Softaili on vaihtoehtoina niin taitaa Dyna olla ketterämpi käsitellä. Kaverin emäntä ajelee Dyna Sportilla eikä taida tytöllä olla mittaa edes 160cm - puhumattakaan painosta ...
Tämähän on myös osin lompakkokysymys. Softtailit maksavat jonkin verran enemmän kuin Dynat, joita saa kohtuuhinnalla. Lopulta kyse on makuasioista. Hommaa sellainen laite, joka miellyttää. Vaikkei ole kokemusta, niin FXDL on siisti laite ja ehkä hiukan edukkaampi kuin Softtailit. Perus FXD on on ihan jees, mutta aikalailla nopeasti huomaat, että jos jonkinlaiseen osahankintaan alkaa uppoamaan rahaa.... FXDWG sitten maksaakin jo softiksen verran tai jopa enemmän.
Softail käy lyhyemmällekin kaverille hyvin matalasta painopisteestä ja istuinkorkeudesta johtuen. Ite aloitin moottoripyöräilyn FXST:llä eikä tuo ensi kilometrien jälkeen ole päätä huimannut, siis pahassa.
Ja nää on niin lepposia ajella et kun pitää järkeä ees rippeen päässä ni siitä se lähtee. Ja hyvä vinkki jos jäät kahden vaiheille: käy koeajolla.
Älä murehdi... Aloitin tolla isolla fättärillä ja kyllä se on pysynyt hyppysissä Sul on sentään edes yksi kausi harjoittelua alla ja olet (juuri ja juuri) isompi kuin minä.
Jos pienen aloittelijatytön, niin eiköhän se sunkin...
...oli nykyinen HD:ni. Sitä ennen olin ajanut vain polkupyörällä ja Tunturi Super-Sportilla. Ja tietysti sillä pikkukustomilla kun prätkäkorttia ajelin.
Aluksi piti opetella ajamaan. Tuli aina kesäiltoina kauppakeskusten parkkialueille suunattua.
Välillä prätkäkuume oli niin kova, että meinasin HD säästöt sijoittaa halpoihin ratkaisuihin. Mutta funtsin että jokainen halvempi ratkaisu siirtää HD.n ostoa tuonnemmaksi ja kestin kuumeen.