Sadehousut ym. sadevehkeet

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

JanneR
Viesti:

Sadehousut ym. sadevehkeet

Viesti Kirjoittaja JanneR »

Kun nyt ajolaseja ja kypäriä on lähiaikoina käsitelty, ajattelin kysäistä muiden kokemuksia sadevaatteista yleisemmin. Eli kertokaapa vapaasti minkälaisia vermeitä olette tavanneet sadevehkeinä käyttää!

Tuli just hankittua ensipyöräksi -03 883 Sportster, ja nyt pitäis hankkia toimivat sadevehkeet. Pyörää meinaan jatkossa ajokaudella käyttää pääasiallisena kulkineena, eli Toyota Corollaattori :oops: menee seisontaan kun pyörä otetaan ajoon. Eli kuivana täytys pysyä kelillä kun kelillä.

Eniten olen funtsinut housuasioita, eli hankkiako oikeat vettäpitävät Gore-ajohousut vai päälle vedettävät kurahousut. Molemmissa on puolensa, ajohousut on varmaan hyvät ajaessa, mutta pidempiä aikoja pyörän selästä poistuneena alkavat varmaan ahistaa.. Kurahousut taasen on helppo vetästä esim farkkujen päältä kun mene kaffeelle tms., ulkonäkö on tietty sitten mitä on...

Vai menisköhän esim. tollaset Dainesen Helsinki-ajohousut ilman vuorta toisten byysien päälle... Kokemuksia?
hlyytine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Nahka hyvin rasvattuna ei läpäise eikä ime vettä. Itselläni on jokin viritys, ettei ei tarvitse edes rasvata, en tiedä mihin perustuu, mutta toimii kyllä. Ainut vaan, että ikäänkuin ikääntyessään saumoista meinaa puskea. Pitää kyllästää saumatkin rasvalla. On muuten pirun kuumat kun tuossa äsken kävelin kaupungilla 12 km.

Takkiin puree tottakai sama rasvakonsti. Kannattaisi kyllä olla ihan MP-käyttöön tehty, että ei esim. vetoketjusta puske vedet läpi niin kuin tässä minun marketista ostamalla takilla. Toisaalta näissä halpatakeissa vetoketju menee paskaksi melko pian. Onko näissä paljon kehutuissa Vanson-takeissa muuten otettu nämä huomioon?

Kangasasusteita en kommentoi kun niistä minulla ei kovin rakentavaa sanottavaa ole ja immeiset vetäisi herneet nenäänsä :)
primorsk

Viesti Kirjoittaja primorsk »

50/60 luvun nahkatakki ja -housut.Sateen sattuessa MP-asun sadepuku. Sadeasun ulkonäössä on mielestäni tärkeintä se että se näkyy.Eli mielummin punaista ja keltaista kuin tyylikästä mustaa.
Jugi

Viesti Kirjoittaja Jugi »

Tuli taas kastuttua kesän reissuilla niin moneen kertaan, että olisin itsekkin laittanut samasta asiasta keskustelua vireille jossain vaiheessa. Hlyytisen kanssa täytyy olla sen verran erimieltä, että ainakaan minun nahkavarusteilla ei tee oikeassa vesisateessa yhtään mitään, vaikka rasvaa ei ole säästelty niissäkään. Itse olen käyttänyt halpahallien kaksiosaisia sadeasuja ja kenkien päällä kumisia kortonkeja, mutta ongelmana tahtoo olla se, että vesi löytää tiensä saumoista sisään. Joskus on tullut kovimmilla sateilla vedettyä saumat kiinni jeesusteipillä, eipä ole sen jälkeen enää vuotanut :D Paitsi ehkä kaula-aukosta.. Paremman sadeasun hankkisin heti, jos vaan tietäisin millaisen.
hlyytine
Viesti:

Suosimaani väriä ei liene tarpeellista sanoa ja mitä muitten värivalintoihin tulee, sehän ei minulle kuulu eikä suoraan sanoen juuri kiinnostakaan. Mutta toivottavasti kukaan ei oleta huomiovärien käytön tekevän ajamisesta turvallisempaa. Se voi olla parhaimmillaan sitä, mutta parempi jos jengi ajatteleisi silti olevansa pukeutuneensa mustiin ja ennakoivan tilanteen siltä pohjalta 8)
hilti

Viesti Kirjoittaja hilti »

Minä menin tyhmyyttäni ostamaan kuratex/joku cordura puvun kun aasi uskoin niitten pitävän vettä.Eka kertaa ajaessani sateessa (ei mitään pikku ripsimistä) n.150 km huomasin ettei ne vermeet pidä yhtään vettä,ehkä jossain tihkusateessa vois olla ok.Verryttelyasu on varmasti yhtä vettäpitävä kun tosikelit alkaa.
Nykysistä sadepuvuista tuli vähän paska kuva kans kun koko haalari ratkes eka retkellä.Kumpa sais vielä sellasia vanhan ajan rukan kumipukuja jotka piti vettä ja kesti enemmän ku yhden reissun ratkeamatta.
Minna&FatBoy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minna&FatBoy »

Mulla on isännän peruja aavistuksen turhan nafti toistakymmentä vuotta vanha kuminen Rukan sadehaalari. Muuten musta, oranssit hihat ja selässä suunnilleen niin iso kolmioheijastin kuin siihen mahtuu. Pirun ilkee siihen on luikerrella varsinkin jos siinä tulee kiire, mutta ajaa asiansa.

Sit kaulassa Bikers:in windstopper, pitää tuulen ja veden ulkopuolella sekä niskan ja hartiat lämpöisinä. On muuten tosi hyvä. Sen voi myös vetää naamalle. Sit jos sataa ihan h**vetisti niin windstopper kannattaa laittaa takin ja sadehaalarin väliin. :roll: Muuten saattaa kastua napa...

Hanxin tuulen- ja vedenpitävät hanskat haalarin hihojen päälle. Nahkabootseissa on Gore-tex, joten varpaat pysyy kuivina.

Paitsi viime vuonna Walkka-ajon aikaan (kun "ihan pikkuisen" satoi...) Ajoin lätäkköön, en edes lujaa, mutta kun siellä oli ihan pirusti vettä. Vähän loiskahti ja vettä tuli lahkeensuista sisälle niin, että sitä oli saappaat täynnä ja puntit polviin asti märät :lol:
Silloin ei ollut windstopperia eikä vedenpitäviä hanskoja, joten ei sen siinä vaiheessa enää niin väliä ollut kun paitakin oli likomärkä jo :lol:
primorsk

Viesti Kirjoittaja primorsk »

hlyytine kirjoitti: Mutta toivottavasti kukaan ei oleta huomiovärien käytön tekevän ajamisesta turvallisempaa. Se voi olla parhaimmillaan sitä, mutta parempi jos jengi ajatteleisi silti olevansa pukeutuneensa mustiin ja ennakoivan tilanteen siltä pohjalta 8)
Muistan jostain lukeneeni vanhan motoristin sanoneen osuvasti:Aja kuin olisit näkymätön.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Meikäläisellä sadekelin ajo menee suurin piirtein näin:

Reissuun lähtiessä sidotaan halpismallin sadepuku stongaan kiinni "että se on sitten nopeasti esillä" ja lähdetään matkaan. Edessä päin näkyy pilviä mutta eihän niistä sadetta tule - no, näköjään pari pisaraa tulee ja tien pintakin on märkä mutta muutaman kilometrin päässä on ihan selvästi kirkkaampaa, tämä on siis pelkkä kuuro eikä sen takia kannata ruveta jumppaamaan kortsua päälleen.

Kymmenen kilometrin sateessa ajamisen jälkeen todetaan että koska kaikki kamat on jo aivan märkiä niin mitä sitä suotta enää sadepukua pukemaan. Sitten ajetaan loppuun asti ja palellaan koko viikonloppu jos ei perillä satu olemaan sauna lämpimänä...

:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Etulokasuojattomalla chopperilla ajo on Suomen suvessa erittäin mielenkiintoista touhua - ei nimittäin pysty sanomaan että sataako vai onko tienpinta ainoastaan märkä. Vettä lentää kaaressa suoraan kuskin yläkroppaan niin paljon että tuntuu. :twisted: :twisted: :twisted:
Masa

Viesti Kirjoittaja Masa »

Hyvin rasvalla marinoitu nahkarotsi ja -byysat pitävät pienen sadekuuron loitolla kledjujen sisätiloista, mutta kun alkaa tulla kuin :oops: :oops: , niin silloin nappaan tankkilaukusta Shoein sadehaalarin ja lateksikalossit. Kyllä toimii, mutta perusongelma on se, ette aina uskoo sen sadekuuron olevan ihan vaan sellainen pikkuinen ripaus ja jatkaa vaan ajoa, kunnes ehtii kastua kunnolla ennen sadevermeiden pukemista :cry: Tää on varmaan tuttua muillekin :wink: :)
Fxsts03
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fxsts03 »

Haku-toiminnolla tämä topicci...

http://tinyurl.com/aqznt

Ostin mopottimen hankinnan yhteydessä (keväällä 2003) HD:n oman gorepuvun ja olen käyttänyt sen päällä sadeasuna HD:n omaa haalaria (hankittu samaan aikaan). Tosin käyttäessäni mopotinta viime keväänä Loimaalla huollossa näytti ilma Espoossa siltä, etten ottanut sadevermeitä mukaan ollenkaan. Tulomatka ajettiinkin sitten kaatosateessa Loimaa -> Espoo.

Olin positiiviseseti yllättynyt kun vain 3 paikkaa kastui. molemmista jaloista Biker-Bootsien jalkapöydän ylittävien nauhojen kohdalta tihkui vesi läpi (olin unohtanut rasvata nauhan ALTA) ja rintalastan kohdalle tuli märkä läntti (olin unohtanut tuuletusvetoketjun :oops: :oops: :oops: auki vaikka tarraläpät olivat kiinni). Käsineinä oli Yokon hyvin rasvatut hanskat ja pottana tuo aiemminkin mainostamani :oops: Arai.
Kahvalämppärit olivat taas lyömättömät :oops:

Tulipahan punasteltua taas tarpeeksi yhteen viestiin :mrgreen:

Ps. Nuo Rukan kumihaalarit ovat todella hyvät ja niitä saa vaikkapa Etolasta ja retkeilyliikkeistä, joskus myöskin rautakaupoista (puutarhureiden käyttämät takit ja housut)

T. Timo Konttinen
Viimeksi muokannut Fxsts03, 21:54 18.08.2005.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
hlyytine
Viesti:

Primorskin viimeisimpään sanon vain, että aamen.

Hemulille sen verran, että ei tarvitse edes etulokasuojatonta chopperia. Riittää etulokasuojaton bobber.

Toki lahkeen suusta sitä vettä tulee mullakin. En vaan pienestä kastumisesta hirveästi noottia tee kun mulla on niskahartiaseutu ihan paskana (monesti koskee niin että tekisi mieli huutaa ja sitten on vielä huimaustakin) kiitos tietokoneiden ääressä kököttämisen vuoksi. Oikeastaan tuntuu, että terveydentila petraantuu ajaessa :mrgreen:
Fxsts03
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fxsts03 »

Offtopic: hlyytiselle

Suosittelen naprapaattia vaivoihisi ja hänet löysin googlella:

Piispanen Jaana
Vuorikatu 20
70100 KUOPIO
puh: 017-261 9596
050-590 3550
jaana.piispanen@tervekeho.com

Itse käyn naprapaatilla "määräaikaishuollossa" kerran vuodessa ja eipä ole enää selkä/niskavaivoja ollut :D

Lisätietoja naprapatiasta: http://www.terveysinfo.net/news.php?id=83
ja tietysti googlella lisää.

Terveisin Timo K
Walde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Walde »

Minulla on muutaman vuoden vanha orggis HD nahkarotsi. Se on niin paksu, että sopii paremminkin talvitakiksi. Voin kertoa, että oli kuuma tänä kesänä :cry:. Mehiläisvahapohjaista rasvaa siihen on tullut hinkattua. Aivan käsittämättömän hyvin se pitää sateen ulkopuolella.

Muutaman kunnon suihkun jälkeen aloin uskoa, että housuosastolle pitää tehdä jotain. Sportiassa (urheiluliikkeen valinta ei perustunut nimeen, ehkä) oli pari viikkoa sitten kesäale. Mustat nylon housut 14 egee. Ei kastu ja mahtuu keulan putkilaukkuun = aina mukana. Satakoon perkele :twisted:
Viimeksi muokannut Walde, 21:59 18.08.2005.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hlyytine
Viesti:

Kiitos vinkistä Timo K:lle, viimeisen vuoden aikana on alkanut jo haitata niin paljon, että häiritsee jokapäiväistä elämää joka minuutti.
Vastaa Viestiin