avopottaan toimivat sadelasit?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Fx-ärrä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fx-ärrä »

Banditti on aika perseestä. Kypärän sisällä tuulee niin, että melkein ajolaseja pitäis käyttää jos on silmät herkät vuotamaan. Sateella pisarat tulee visiirin sisäpuolelle, eikä siis lähde rukkasella pyyhkäsemällä poies. Lisäksi kovalla sateella kastuu naama. Mutta onhan se rouheen näkönen eikä hirveesti ota tuulta, ei tuu niskat kipeeks vastatuulessa/kovassa vauhdissa.
OiLsLiNgEr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OiLsLiNgEr »

Ratkaisu:? -2 kypärää, avomallinen lähiajeluille ja umpinainen matkalle.
Ite käytän umpikypärän alla aurinkolaseja, koska ainakun avaan visiirin nii ökömönkiäinen lentää silmään. 3x lääkärireissu ennen kuin opin, paksupäinen kun olen 8)
juuei
Sakke
Viesti:

Makuasiahan se on "mukavuuskin", mutta...

Viesti Kirjoittaja Sakke »

Nolanin 01 toimii ihan hyvin meikäläisen kupolissa ja RayBanin jotkin (en muista mitkä) mallit. Ajotakin taskussa on kelkkakuskien käyttämä neopreenimaski kovempia sadekelejä varten ja sivulaukussa naamakaaren mukaset aurinkolasit joihin on vaihdettu nollahiotut kirkkaat linssit pimeitä kelejä varten. Toimii. Sataa tai ei.
RayBaneista tulee kovimmat kaatosateet sisäpuolellekin mutta kyllä ne sisäpisaratkin on aina kuivuneet...ennemmin tai yleensä myöhemmin.
Lexa

Viesti Kirjoittaja Lexa »

Terve!

Mulla on tollainen "ilkeä"-bandiitti, Alien ja mulla se toimii hyvin. Klyyvari varmaan sopiva. :lol: Ei vingu, ei huuru, ei tuu vedet sisälle. Ainoa miinus on se kapea alue, jonka sieltä potasta näkee. Saa kyllä kurkkia sivulle ja alas. Jos sellaisen hommaa, niin kannattaa ostaa suosiolla kirkkaan visiirin. Iltahämärässä siitä tummasta visiiristä ei sit näe mitään. Menin muuten se päässä kerran R-kioskille iltaostoksille ja myyjä pelästyi tosi pahasti ja varautui ryöstöön.

Toisena pottana mulla on sit avo-bandiitti Jet.

Silmäsuojuksina käytän joko goggleseja tai sitten polkupyöräilyyn tarkoitettuja aurinkolaseja (ei valu vedet silmistä). Ne toimii molemmissa kypärissä jolloin umpipotalla voi ajaa esim. kaupungissa visiiri auki.

Taitaa olla toi kypärän toimivuus aikalailla klyyvarista kiinni oten testaus on ainoa keino.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Lexa kirjoitti:Taitaa olla toi kypärän toimivuus aikalailla klyyvarista kiinni oten testaus on ainoa keino.
Sä oot Lexa viettäny liikaa aikaa Masan seurassa - ilman sanakirjaa :mrgreen::mrgreen::mrgreen: Tai sitten on liian kauan siitä kun muutit pois Kalliosta... Ei kai se nenä (klyyvari) ole ainoa kypärän mallia määräävä tekijä? :lol:
Miikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miikka »

Vastaus alkuperäisen kysyjän kysymykseen on TAUKO.
Ja odottaa kunnes sade lakkaa, paitsi se ei suomen keleissä oo useinkaan mahdollista kun sataa aina ja paljon.
Hiljennä vaan vauhtia...kyllä sitä mustilla laseillakin näkee kun vaan ajaa tarpeeksi hiljaa... :roll:

Asiasta kolmanteen... kokeilin kerran avopotan kanssa noita korvatulppia ja eka tankkauksella heitin ne helvettiin kun kuului niin ihme ääniä pannusta että oikeesti alkoi pelottamaan että mikä on, mut kun vanhan avopotan autuas suhina palasi, niin äänetkin hävisi... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
- Dj is A God -
- Old School Rules -
- HdCf "Musiikkivastaava" Yleisön pyynnöstä huolimatta -
Masa

Viesti Kirjoittaja Masa »

hemuli kirjoitti:
Lexa kirjoitti:Taitaa olla toi kypärän toimivuus aikalailla klyyvarista kiinni oten testaus on ainoa keino.
Sä oot Lexa viettäny liikaa aikaa Masan seurassa - ilman sanakirjaa :mrgreen::mrgreen::mrgreen: Tai sitten on liian kauan siitä kun muutit pois Kalliosta... Ei kai se nenä (klyyvari) ole ainoa kypärän mallia määräävä tekijä? :lol:
Eheh, toi klyyvarijuttu tulee tärkeeksi siinä vaiheessa, kun ostaa visiiripotan: Roof Roadster sopii mulle, koska lärviä tosi lähellä oleva visiiri mahtuu kiinni vain ja ainostaan sen takia, että nuorena tuli harrastettua boksailua tunnetuin ja näkyvin seurauksin :mrgreen: :mrgreen:
Sporttiboy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sporttiboy »

Mulla kolmen kypärän loukku: kauniilla ilmalla ja nautiskellessa Davidan Classic Jet, normaalikäytössä Roofin Roadster (se visiirillä ilman leukaosaa) ja kevät/syksy/paskakeli pottana joku ihan halpis umpipotta joka on ylivoimaisesti koko sarjan äänekkäin...

Mutta alkuperäiseen kyssäriin, mulla on ajolaseina parit erilaiset MIllenia työsuojalasit, ihan aurinkolasityyppiset UV-suojalla ja polaroinnilla ja sit savulasiset ilta ja sadekäyttöön. Ei paljoo tuuli revi vesiä silmistä kun on aika tiiviit ja kestää kiveniskemät ja muut halitsemattomasti ilmatilassa leijuvat objektit kuten önniäiset ja varpuset. Eivät sovi kaikkien päähän mutta jos osuu on halpa ja hyvä ratkaisu.

Ja sit se ikuisuuskysymys kypärän äänekkyydestä. Kokeilin Schubertin C2 mallia (avattava, hyvin tuuletettu, aurinkovisiiri valmiina ja sisuksetkin saa irroitettua ja pestyä) ja jos voitan lotossa niin sellaisen hankin. Oli nimittäin ylivoimaisesti mukavin, hiljaisin ja kallein potta mitä mun kupolin päällä on koskaan ollut.
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
Lexa

Viesti Kirjoittaja Lexa »

Terve!

Kyllä klyyvarilla on suuri merkitys! Mun nenä hipoo kypärän sisäosaa ja imee kaiken kosteuden.

Lainaus jippii-sivuilta: Miksi iso klyyvari?

Nenän limakalvojen tehtävänä on A) kosteuttaa B) lämmittää sisääntulevaa ilmaa. Siksi se nenä on arabeilla ja eurooppalaisilla iso, että limakalvojen pinta-ala pystyisi lämmittämään kylmää eurooppalaista ilmaa ja toisaalta kosteuttamaan kuivaa aavikkoilmaa.

Mustilla on Afrikassa matalat nenät, koska he asuvat lämpimässä ja kosteassa ilmanalassa. Tällöin ilman ei tarvitse kulkea pitkää matkaa tullakseen lämmitetyksi ja kosteutetuksi - onhan ilmasto jo Afrikassa valmiiksi tehnyt sen työn, mikä eurooppalaisen nenällä on edessä sen vetäessä ilmaa sisäänsä.

Et sillee :lol:
hlyytine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Sangen mielenkiintoiseen keskusteluun haluaisin tuoda seuraavat asiat paremmin esille:

a) kai ne varpuset ja önniäiset edes itse hallitsee leijumisensa vai tuuliajollako ne on :)

b) tässä muutamia vuosia takaperin otettiin hieman neuvoa antavaa ja ruvettiin leukoja vetämään. Tanko oli kaverin luona viritetty oviaukkoon ja minä ekaa kertaa voimaini tunnossa vetäisin ja em. klyyvari osui täysillä karmiin. Rusaus vaan kuului. Sitten aprikoitiin, että tulisiko mennä lääkäriin, mutta tilanne oli sen verran monimutkainen, että siirryimme pohtimaan ravitsemusliikkeeseen asianlaitaa. Valitettavasti en muista pohdinnan lopputulosta.

c) Mustat lasit lisäävät katu-uskottavuutta, siispä ne pitää pitää päässä aina. Tutut tiethän menee ulkomuistista niin ei sillä nyt väliä vaikkei mitään näkisikään. Kerran tosin piti ajella hiljemmin ihan helvetinmoisessa rankkasateessa kun perässä tuli parikymmentä kaksipyöräistä idänihmettä ja ajattelin, että ei ne varmaan paikallisia. Jos olisin pudottanut täysillä edellä, rassukat olisi vielä metsähallituksen puolelle kurrauttaneet jos samaa vauhtia olisivat yrittäneet.

Eipä tässä muuta tällä kertaa.
Walde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Walde »

Mulla on avokypäränä Davidan Classic Jet. Hieno kypärä, joka ei suhise kuin vasta yli satasen vauhdeissa. Ongelma on kulla liikennevaloissa kaverin ääntä muun jytkeen alta, onhan se äänieristetty kypärä. Ajolaseina mustat aurinkolasit. Hyvin toimii myös sateella. Vähän alkuun yleensä vuotaa silmät, mutta parin kilometrin jälkeen alkaa tottua.

Ostin mä tänä kesänä kokeilumielessä aidot Aviator Goggletkin http://www.davida.co.uk/aviator/index.html mutta ne oli kyllä pettymys, maksoivat vaan sikamaisesti. Sen muoviset linssit ei kestä puhdistamista vaan naarmuntuvat heti (jotain polykarbonaattia). Erikoista on se, että kastuessaan ne muuttuu sameaksi ja tahmeaksi, kuivuttuaan taas kovettuvat. Tekisi mieli palauttaa tai vaatia tehtaalta paremmat linssit.
Kuva
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

hlyytine kirjoitti:a) kai ne varpuset ja önniäiset edes itse hallitsee leijumisensa vai tuuliajollako ne on :)
Ei ainakaan se Alavutelainen harakka joka päätti viime viikonloppuna päättää päivänsä pannukuskin jalkaan - onneksi ei ylemmäs... :twisted:

Vai oliko se kamikazeharakka... :mrgreen::mrgreen::mrgreen:
affe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affe »

Itsellä on ajolaseina Killer Loopin Pandemania lasit. Omaan naamaan toimii hyvin, mm. tukkii ilmanvirtauksen poskipäiltä joten pystyy ajelemaan sen mitä mopo kulkee ilman että silmät kostuu (muuta kun onnesta :) ). Sateellakin nuo toimii ihan OK. sitten kun oikein alkaa satamaan (lue. naamaan sattuu) pitää laittaa Buffi naamalle ja laskea gogglet kypärän otsalta omalle otsalle. Noilla eväillä olen pärjännyt Nolanin avopotalla. Nuo gogglet on jotkin halpislasit mutta ovat kohtuullisesti kestäneet mm. likaisella hanskalla pyyhkimistä.
Laseista vielä sen verran että kannattaa valita lasit jotka ei ole... lasia. Muovilinssit on varmasti mukavammat siinä vaiheessa kun kopsahtaa se sormenpään kokoinen kivi linssiin.

Affe
Kaasi

Viesti Kirjoittaja Kaasi »

Jaahas tässä aiheessa taas. Itse taistelin kypärä-/ajolasiongelman kanssa pitkään. Onhan mulla toi ROOF BOXER hyllyssä, mutta ei sitä meteliä kestä susikaan. Sitten kun mulla on vielä noi rillit, niin ongelmat on valmiit. Olen kokeillut kaikkia mahdollisia variaatioita paitsi umpikypärää (mikä varmaan ratkaisisi kaikki ongelmat). Parhaaseen tulokseen olen päässyt Davidan Jetillä ja Aviator Retro Pilot T1 yhdistelmällä. Jett on hiljainen ja pilottien alle mahtuu lasit hyvin. Eikä muuten lasit huurru eikä tule vesi sisään. Eilen illalla 50km kaatosateessa eikä mitään ongelmia. Suosittelen näitä :!:
Suunnitelma on vain lista asioita jotka eivät toteudu.
Matts

Viesti Kirjoittaja Matts »

Sporttiboy kirjoitti:Ja sit se ikuisuuskysymys kypärän äänekkyydestä. Kokeilin Schubertin C2 mallia (avattava, hyvin tuuletettu, aurinkovisiiri valmiina ja sisuksetkin saa irroitettua ja pestyä) ja jos voitan lotossa niin sellaisen hankin. Oli nimittäin ylivoimaisesti mukavin, hiljaisin ja kallein potta mitä mun kupolin päällä on koskaan ollut.
Mulla on ko. potta ja tykkään kyllä kovasti. Kuulosuojilla kun ajaa pitempää matkaa niin jo on hiljaista. Pitää melkoisen hyvin veden ulkopuolella, maanantaina ajoin kaatosateessa 100 km ja vain kaulusta vasten olevat osat oli märkiä.
Hintakaan ei ole kalleimmasta päästä jos vertaa >600 euroa oleviin. Ostin Frankilta huhtikuussa hintaan 395:-
Vastaa Viestiin