Täytyi oikein pistää muillekin tiedoksi tämän päivän kokemus, joka sattui
itselleni ja emännälle sen jälkeen kun olimme käynneet tsekkaamassa
Hangon upeat kopterit.
Ajoimme takaisin Turkuun Fiskarsin kautta, jossa tapahtui oman pyöräilyhistoriani hiet pintaan nostattavin tapahtuma.
Fiskarsin keskustassa matelimme tilausajobussin perässä, joka eräälle puodille menevän tiehaaran ohitettuaan päättii, että täynnä eläkeläisiä oleva bussi täytyy saada puodin pihaan parkkiin. Bussi pysähtyi yllättäen
ilman mitään ennakkomerkkiä eteemme, jolloin ajauduimme takana "kuolleeseen kulmaan" , pisti peruutusvaihteen päälle ja lähti peruuttamaan. Itse olimme oman kaistamme keskellä 2-3m:n päässä bussin puskurista, joten emme päässeet siirtymään bussin sivulle, vaan oli pakko pistää pyörän päällä töppöstä toisen taakse minkä kintuista sai samalla torvea soittaen, bussin jatkaen edelleen peruuttamista.
Jos alla olisi ollut vaikka hiekkatie tai korkeampi pyörä, jolloin en olisi saannut tarpeeksi potkua taakse päin, niin siellä oltaisiin
oltu hotdogina bussin alla!
Kymmenkunta metriä näin peräännyttyämme bussi pääsi kääntymään
haluamalleen tielle, jonka jälkeen sai korvat punaisena kuulla oman kommenttini asiasta, joka jääköön tilan puutteen vuoksi julkaisematta.
Varokaa Bussikuskeja!!
-
T for Texas
Ja entäpä jos bussin taakse olisi tullut lapsia polkypyörillä
Paha esimerkki parin vuoden takaa:
Kaveri ajoi rauhallisesti kotia kohti töistä taajamassa pikkutietä 60km/h alueella. Tie oli suora, liikennettä vähän, keli hyvä ja etäisyys edelläajavaan useita kymmeniä metriä.
Ykskaks edellä ajava corollakuski, vanha äijä, päätti ilman näkyvää syytä tehdä paniikkijarrutuksen, auto hetiseis keskelle tietä.
Kaveri sai topattua hyvissä ajoin, ei lähtenyt ohi, vaan antoi mopon rullata auton taaksen n. 5-7m päähän odotellen, että auto lähtisi eteenpäin, laittaisi vilkun päälle tai tekisi jotain muuta liikenteessä odotettavaa.
Eikä mitää, pappa heittää pakin päälle
, operuutusvalot syttyy, ukko katsoo peilistä taakse ja sen kummemmitta alkaa peruuttaa kaverin päälle!
Kaveri ihmettelee sekunnin sadasosan että mitä sviddua... alkaa soittaa torvea, auton puskuri alkaa tuupata prätkää eturenkaasta taaksepäin ja kaverilla alkaa nousta hiki pintaan. Madeltuaan useita metrin jarrut päällä ja torvi soiden alkaa iso pyörä kaatua. Onneksi samassa auto lakkaa peruuttamasta, ilmeisesti jokin hälytys on tapahtunut peruuttajan päässä.
Mitä tekee autokuski. Alkaa poistua paikalta niinkuin mitään ei olisi tapahtunutkaan!
Kaveri nosti pyörän pystyyn, survaisi ykkösen päälle ja kiihdyttää auton kiinni jarrutaa auton eteen ja pyörä parkkiin keskelle kaistaa. Autonkuljettaja katsoo hölmistyneenä että mitä nyt ???
Käytyä keskustelua en viitsi toistaa. Joka tapauksessa, syy äijän jarrutukseen ja peruutukseen oli se, että hän näki muijansa jalkakäytävällä ja hetken mietittyään päätti kopata tämän kyytiin. Takana tullutta moottoripyörää ja kuljettajaa äijä ei ollut missään vaiheessa nähnyt ...
Että sillee. Älkää jääkö tulilinjalle!
-T-
Paha esimerkki parin vuoden takaa:
Kaveri ajoi rauhallisesti kotia kohti töistä taajamassa pikkutietä 60km/h alueella. Tie oli suora, liikennettä vähän, keli hyvä ja etäisyys edelläajavaan useita kymmeniä metriä.
Ykskaks edellä ajava corollakuski, vanha äijä, päätti ilman näkyvää syytä tehdä paniikkijarrutuksen, auto hetiseis keskelle tietä.
Eikä mitää, pappa heittää pakin päälle
Kaveri ihmettelee sekunnin sadasosan että mitä sviddua... alkaa soittaa torvea, auton puskuri alkaa tuupata prätkää eturenkaasta taaksepäin ja kaverilla alkaa nousta hiki pintaan. Madeltuaan useita metrin jarrut päällä ja torvi soiden alkaa iso pyörä kaatua. Onneksi samassa auto lakkaa peruuttamasta, ilmeisesti jokin hälytys on tapahtunut peruuttajan päässä.
Mitä tekee autokuski. Alkaa poistua paikalta niinkuin mitään ei olisi tapahtunutkaan!
Käytyä keskustelua en viitsi toistaa. Joka tapauksessa, syy äijän jarrutukseen ja peruutukseen oli se, että hän näki muijansa jalkakäytävällä ja hetken mietittyään päätti kopata tämän kyytiin. Takana tullutta moottoripyörää ja kuljettajaa äijä ei ollut missään vaiheessa nähnyt ...
Että sillee. Älkää jääkö tulilinjalle!
-T-
- Back to the roots of Vintage American mc-racing -
- Sporttiboy
- Viesti:
Mun päälle peruutti nuorimies kehä ykkösellä jokunen vuosi sitten Haiseella. Oli jäänyt risteysalueelle valojen vaihtuessa ja valopäisenä ei lähtenytkään eteenpäin missä olisi ollut vapaata latua vaan tuuppasi pakin päälle... Potki siinä sitten vastamäkeen tollaista malmikasaa...
Kyllä noiden kanssa saa olla aika varovaisia. Tänä viikonloppuna myös yks vastaavantapainen juttu Turussa mutta ei läheskään noin paha...
Kyllä noiden kanssa saa olla aika varovaisia. Tänä viikonloppuna myös yks vastaavantapainen juttu Turussa mutta ei läheskään noin paha...
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
Pakun alle...
Myös omakohtaisia kokemuksia ko. tyyppisestä peruuttelusta. Tapahtui aikoinaan Helsingissä teollisuuskadun ja ratapihantien valoristeyksessä: Seistiin punaisissa, kun yht'äkkiä transportterin kuski huomasi ryhmittyneensä väärälle kaistalle. Ei kun pakki päälle ja kohti meikäläistä, joka ei kerinnyt edes tööttiä painaa. Muutaman metrin sain pidettyä pyörää pystyssä ennen kuin se kaatui. Onneksi samalla kaveri löi ykkösen päälle ja kääntyi haluamalleen kaistalle. Ei huomannut mitään ! Meikä makoili kyljellään pyörän kanssa ja tyttöystävä juoksi auton viereen ja selitti tapahtuneen. Kuski oli kyllä pahoillaan ja myönsi syyllisyytensä. Vituttihan se, kun fillari oli korjaamolla telakalla muutaman viikon... Onneksi ei tullut henkilövahinkoja. Varokaa pakukuskeja
.
Samaa näyttää sattuvan muillekin autoilijoiden toimesta.
Viime perjantaina iltapäivällä kauniissa kesäsäässä vanhempi naiskuski ajoi edelläni Munkkiniemessä kohti Turun moottoritietä. Valot moottoritien risteyksessä vaihtui punaiseksi ja tämä kuljettaja ajoi n. 2m valoista ohi ja pysähtyi. Itse olin takana jonossa normaalin matkan päässä odottamassa valojen vaihtumista vihreiksi. Noh, kuski laittoi pakin päälle ja lähti peruuttamaan katsoen samalla peilista eikä kait sittenkään nähnyt minua suoraan takana. Siirryin sivuun sen verran kun ennätin mutta peruutti silti etuvilkkuun asti kun olin melkein poikittain auton takana. Potkaisin kaksi kertaa puskuriin niin sitten vasta tajusi, että takanakin voi olla joku.
Pyörään ei tullut mitään mutta parikymmentä senttiä pidemmällä peruutuksella olisi kaatanut minut tielle.
#2 -----------
Naiset (ja joskus miehetkin) ovat arvaamattomia ja saattavat pysähtyä mihin vain. Näin sanoi poliisi mulle talvella kun ajoin moottoritien rampissa äkkiä pysähtyvän auton perään. Pysähtyi siis paikalleen kun ei uskaltanut mennä liikenteen sekaan vaikka tilaa olisi ollut.
Minun syy kun ajoin perään.
Viime perjantaina iltapäivällä kauniissa kesäsäässä vanhempi naiskuski ajoi edelläni Munkkiniemessä kohti Turun moottoritietä. Valot moottoritien risteyksessä vaihtui punaiseksi ja tämä kuljettaja ajoi n. 2m valoista ohi ja pysähtyi. Itse olin takana jonossa normaalin matkan päässä odottamassa valojen vaihtumista vihreiksi. Noh, kuski laittoi pakin päälle ja lähti peruuttamaan katsoen samalla peilista eikä kait sittenkään nähnyt minua suoraan takana. Siirryin sivuun sen verran kun ennätin mutta peruutti silti etuvilkkuun asti kun olin melkein poikittain auton takana. Potkaisin kaksi kertaa puskuriin niin sitten vasta tajusi, että takanakin voi olla joku.
Pyörään ei tullut mitään mutta parikymmentä senttiä pidemmällä peruutuksella olisi kaatanut minut tielle.
#2 -----------
Naiset (ja joskus miehetkin) ovat arvaamattomia ja saattavat pysähtyä mihin vain. Näin sanoi poliisi mulle talvella kun ajoin moottoritien rampissa äkkiä pysähtyvän auton perään. Pysähtyi siis paikalleen kun ei uskaltanut mennä liikenteen sekaan vaikka tilaa olisi ollut.
Minun syy kun ajoin perään.
Matts: Naiset (ja joskus miehetkin) ovat arvaamattomia ja saattavat pysähtyä mihin vain. Näin sanoi poliisi mulle talvella kun ajoin moottoritien rampissa äkkiä pysähtyvän auton perään. Pysähtyi siis paikalleen kun ei uskaltanut mennä liikenteen sekaan vaikka tilaa olisi ollut.
Tuttu juttu ja vastaavia kokemuksia on näistä moottoritien rampeista. Otan selkeän etäisyyden edelläajavaan kun mennään ramppia alas. Muutamaan kerran on käynyt niin, että edelläajava on lyönyt jarrua kiihdytyskaistalla kun ovat sopeuttanet oman vauhdin liiaan hitaaksi. Oma vauhti on ollut sopiva (100 - 120km/h!) ja hyvä ettei persuksissa kiinni kun siitä jarruttavasta autosta pitää vielä painua ohi suoraaan liikenteen sekaan. Taitaa olla aikaa tuttua monelle.
Tuttu juttu ja vastaavia kokemuksia on näistä moottoritien rampeista. Otan selkeän etäisyyden edelläajavaan kun mennään ramppia alas. Muutamaan kerran on käynyt niin, että edelläajava on lyönyt jarrua kiihdytyskaistalla kun ovat sopeuttanet oman vauhdin liiaan hitaaksi. Oma vauhti on ollut sopiva (100 - 120km/h!) ja hyvä ettei persuksissa kiinni kun siitä jarruttavasta autosta pitää vielä painua ohi suoraaan liikenteen sekaan. Taitaa olla aikaa tuttua monelle.