änkäri juttuu...

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

MegaFone

änkäri juttuu...

Viesti Kirjoittaja MegaFone »

...onks kukaan kuullu sellast huhuu et tänä keväänä kytät alkais puuttuun noihin isoäänisiin mopoihin, siis rupeisivat mittaan noit desibelei?

mä kuulin sellasen huhun ainaski..
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Saa nähdä otetaanko käyttöön perinteinen luotettavaksi havaittu "saabinantenni" -mittari... :lol:

Mikäli ääniä aletaan tien päällä mittaamaan niin toivottavasti virkavallalle on annettu perusteellinen koulutus mittauksen suorittamistavasta - eli ettei mikrofoonia työnnetä putken sisään ja väännetä kierroksia tappiin...
Minna&FatBoy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minna&FatBoy »

Miltähän etäisyydeltä se itseasiassa kuuluu mitata?

Ei sillä, että toi mun mopo meteliä pitäisi (paitsi naapurien mielestä...) mutta oon uteliaisuuttani mittaillu vähän siellä sun täällä kun on kännykässä melumittari... :oops:

Vois sit neuvoa polliisisetiä ja pitää puolensa jos jostain syystä pysäyttävät liikenteessä (tai naapuri kutsuu ne kylään...) :twisted:

Ton mopon rungossa on tarra joka väittää sen pitävän 90 desibeliä tietyillä (en muista) kierroksilla, tyhjäkäynnillä mun kännylelumelumittari sanoo vähän yli 90, metrin-parin säteellä.
hilti

Re: änkäri juttuu...

Viesti Kirjoittaja hilti »

MegaFone kirjoitti:...onks kukaan kuullu sellast huhuu et tänä keväänä kytät alkais puuttuun noihin isoäänisiin mopoihin, siis rupeisivat mittaan noit desibelei?

mä kuulin sellasen huhun ainaski..
Tosi juttu.Tänä keväänä ei kannata ajaa ollenkaan.Parempi myydä koko mopo pois.
Ilkimys

Uudet mittalaitteet

Viesti Kirjoittaja Ilkimys »

Saa nähdä otetaanko käyttöön perinteinen luotettavaksi havaittu "saabinantenni" -mittari...
Eikös toi Saabikalusto ole jo romutettu. Eli desibelit täytyy mitata Mondeon antennilla. Tietääkös joko paljonko on konversiokerroin kun Saabin antennin lukemia muutetaan Mondeon antennille?
8O

(Ja jatkuvastihan noita ääniä on kytätty - ei siis mitään uutta luvassa!)
Vapaa-Vaihde Franklin

Viesti Kirjoittaja Vapaa-Vaihde Franklin »

Yks juttu millä poliiseja vois jekuttaa, on änkkärit, joissa on niiden avonaisuutta säätelevä läppä. Muistan joskus jossain kataloogissa sellaiset nähneeni, eli niissä on läppä, joka on vaijerikäyttöinen ja vaijeri tulee kai jonnekin tankoon. Kun haluat katu-uskottavuutta, niin läpät täysin auki ja kun huomaat jeppepartion saapuvan niin laipat kiinni :P
H-D Softail Sport Glide
Ilkimys

CCI

Viesti Kirjoittaja Ilkimys »

Se oli takavuosina Custom Chromen katalogissa. Enää en ole huomannut.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Eipä se laippa varmaan kauaa toimi kun putki on kumminkin kylmää-kuumaa-kondenssia...

Eikös virallinen mittaustapa ole kolmen metrin etäisyydeltä ohi kiihdytettäessä 40kmh? Voipi noi mittayksiköt vähän heittää kun ei -54 pyörästä tarvitse niitä mittailla... :mrgreen::mrgreen::mrgreen:
mcmies

Viesti Kirjoittaja mcmies »

Nykyinen mittausmenetelmä tuli vuonna 1984. Menetelmiä on itse asiassa kaksi. Toinen on ohiajotesti, jossa 2. vaihteella ryömimällä viivalle ja hana tiskiin. Mittaus 7,5 metrin päästä molemmilta puolilta. Toisessa menetelmässä mittari on puolen metrin päässä ja 45 asteen kulmassa sivusuuntaan poispäin putken päästä... ööh... tulinkohan ymmärretyksi. Enivei, tässä menetelmässä kaasun pitää olla muistaakseni kolmasosan verran auki. En jaksa tarkistaa täsmällisiä määreitä. Lisäksi mittausolosuhteille on erityisiä vaatimuksia.

Tienvarsimittauksena ei siis onnistu, joten jos gyy korvakuulonsa perusteella jotain väittää, voi kehottaa ottamaan selvää lainsäädännöstä. Viranomaisena hänen on se tunnettava. :twisted: :twisted: :twisted:

-84 eteenpäin meteli säädettiin dB(A) asteikolla. -84-91 raja oli 86 dB(A), sittemmin se on laskenut vuosimallista riippuen aina 80:een saakka. :evil: :evil: :evil:
ronski

niimpä

Viesti Kirjoittaja ronski »

Yhdestä asiasta oon enempi ku varma......mitä enempi ääntä sen vähempi hirviä.
ruupperi

Viesti Kirjoittaja ruupperi »

Loud Pipes Saves Lives :D

selitäpä tämä virkavallalle, joka tuijottaa mittareihinsa... :wink:
jos elämästäsi tulee kaavio,
vedä yllesi sikanaamio
mcmies

Viesti Kirjoittaja mcmies »

Itse uskon myös periaatteeseen "loud pipes save lives". Asiasta ymmärtämättömät pukevat tuon ylevän periaatteen kuitenkin muotoon "loud pipes irritate non-bikers". :evil:
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Kilpa-autoissa (ralli) mittaus tehdään suurinpiirtein näin:
Äänen voimakkuus on rajoitettu 103 dB (A) enimmäisarvoon.
Mittaustapa on A-asteikolla "slow", mittari sijoitettuna 45 asteen kulmassa 50 cm:n etäisyydellä pakoputken päästä auton käydessä 3500 r/min.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
JON

Möly

Viesti Kirjoittaja JON »

Moro,

Käynee tähän:

Rekisteröinti suorilla, ja kats. setä epäili, etten "hanattanut" ohiajossa riittävästi. Päteväksi mittariksi näinollen muodostui, lännessä sijaitsevalla, asemalla jalkakytkin.

"Hva i helvete är den här?"

Eipä testannut...

Jumpe :lol:
pete72
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pete72 »

just joo

Ei se ole hauskaa ollenkaan että ajelee just samoilla putkilla ja muutenkin siinä kunnossa mitä muutoskatsastettu ja sit tulee setä ja vie vaikka kilvet, ei ollenkaan hauskaa.
0400831197
Vastaa Viestiin