Q: Takalokasuoja

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Pietu

Q: Takalokasuoja

Viesti Kirjoittaja Pietu »

En nyt äkkiä tässä kaljapäissäni löytänyt tuolta MMAF sivuilta noita rakentelu pykäliä, joten jos joku lonkalta tietää ja viitsii kertoa, niin olisi tervetullutta tietoa. Elikkäs, mitä laki sanoo takalokasuojan mitoista? Pitäisi oma mopo muutos katsastaa pian, ja tällä hetkellä takalokari loppuu noin renkaan yläkuolokohdassa. Eipä taida tuommoisena uskaltaa katsastukseen viedä?

Pietu
Never chase buses or women, you always get left behind...
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Lokareita koskevat säännökset poistuivat joitain vuosia sitten. Nykyään laki puhuu ainoastaan hankaussuojista. Eli jos sulla on joku läpykkä mikä estää persauksen ottamisen kiinni renkaaseen niin se riittää.
mice
Viesti:

takalokasuoja

Viesti Kirjoittaja mice »

Sama tiedonpuute oli mullakin ja suunnitelmissa lyhentää loksua vain istuimen tueksi!
Ajohan on sateella kun yhtä prkl:tä mut viimekesä hyvässä muistissa,
eipä tuo menoa haitannu silloinkaan! :D
Pietu

Jess! Kiitän tiedosta! Tiesinkin jotta edessä ei pitäisi tarvita olla ollenkaan, mutta ei ollut takasesta mitään tietoa.

Pietu
Pietu

Löytyisiköhän muuten tämän Hemulin väitteen tueksi jotain lakilinkkiä?? Ei nimittäin paikallinen katsastussetä tiennyt asiasta yhtään mitään. Väitti kivenkovaan, jotta takalokarin on tultava liki takanavan tasolle!!! Perkele...

Pietu
matant

Takalokari

Viesti Kirjoittaja matant »

Ohessa linkki josta inffoa aiheesta:
http://www.ajoneuvohallintokeskus.fi/

Itse olen laittanut palaute-sivustolla olevaan kenttään kysymykseni ja aina on vastattu asiallisesti / asiantuntevasti.
Siellä ainakin aikoinaan oli sellainen kaveri kuin Jalonen, joka osasi hommansa ja neuvoi meitäkin ( tekniikka@ake.fi ) .

Lokari asiasta sen verran, että muistaakseni -98 jälkeen ei ole tarvinnut olla edessä/takana lokareita. Mutta huomautuksena on muistaakseni niin, että jos katsastusmies näkee tarpeelliseksi että ne pitää olla, niin voi vaatia...? :?:
Itse olen katsastanut jo vuosia sitten pitkäkeulaisen, jossa ei ollut lokareita lainkaan katsastuksessa.
mcmies

Viesti Kirjoittaja mcmies »

Pikainen etsintä ei tuottanut yhtään lainkohtaa, jossa prätkän lokasuojista puhuttaisiin. Luullakseni tämä johtuu siitä, että ne vanhat säädökset todellakin poistettiin laista.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Katsastusmies elää vielä brezneviläistä aikaa, jolloin takalokasuojan tuli ulottua 15 cm päähän taka-akselilta vedetystä vaakatasoisesta linjasta. Tänä päivänä määräykset ajoneuvon rakenteesta eivät enää määritä lokasuojien pituuksia mitenkään, ainoastaan "hankaussuoja" pitää olla.

Pyydäpä katsastusmiestä näyttämään itse painettuna tekstinä voimassa olevasta asetuskokoelmasta että lokasuoja vaaditaan. Käsittääkseni todistusvelvollisuus on hänellä, ei asiakkaalla.
Pietu

Joo, hyvä juttu. Pitää varmaan lähteä sitä paukapäätä taas jututtamaan...

Pietu
santtu
Viesti:

Re: Q: Takalokasuoja

Viesti Kirjoittaja santtu »

Pietu kirjoitti:mitä laki sanoo takalokasuojan mitoista?
Selvinpäin löytyy: http://www.mmaf.fi/arkisto1999.html#eilokasuojapakkoa
The story tells that 95% of all Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home.
Pietu

Minä kiitän, Santtu...

Pietu
j7on

Viesti Kirjoittaja j7on »

topiccia jatkaakseni, entä jos penkki on vanhan mallinen jousilla, ja ei voi siis perse ottaa millään renkaaseen, "saako" silloin ottaa lokarin kokonaan pois(vähän tätä moderni raaseri-lookkia) :?
jack

Viesti Kirjoittaja jack »

sen verran taitavat vaatia lokarin tynkää, ettet pompussa jos putoot pallilta saa perhekalleuksias sinne satulan/rungon ja renkaan väliin.

(aijai, sattuu jo ajatuskin :wink: )

Jack
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
Harley-Man

Re:

Viesti Kirjoittaja Harley-Man »

jack kirjoitti:sen verran taitavat vaatia lokarin tynkää, ettet pompussa jos putoot pallilta saa perhekalleuksias sinne satulan/rungon ja renkaan väliin.

(aijai, sattuu jo ajatuskin :wink: )

Jack

Pompusta? Ei varmaan nyt ollut Crossivehkeestä kysymys?
affe
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja affe »

Harley-Man kirjoitti:
jack kirjoitti:sen verran taitavat vaatia lokarin tynkää, ettet pompussa jos putoot pallilta saa perhekalleuksias sinne satulan/rungon ja renkaan väliin.
Pompusta? Ei varmaan nyt ollut Crossivehkeestä kysymys?
No kyllä minä olen pariin kertaan ihan tuolla tienpäällä löytänyt sellaisen patin että siihen ajettua olen löytänyt itseni ihan eripaikasta istumassa kun missä piti... Joten vaikkei crossia ajetakaan niin kannattaa miettiä riskeeraako kulkusensa tyylin takia :wink:

Affe
Rautis -74, Shovel -80
http://www.goodwillparty.fi
Vastaa Viestiin