Moro,
Olen uusi HD-omistaja ja kokemusta siis vermeestä hyvin vähän.
Ostin vuosi sitten -01 FLHT'n ja siihen tehtiin kaasariremppa, kun kiihdytyspumppu ei toiminu ja kylmäkäynnistys vaati bensaa ruiskulla suoraan putsarin aukosta. Tämä ongelma poistui.
Nyt ongelma on satunnaiset kuolemat kesken ajon. Yleensä jälkeen rauhallisen maantieajon tai kaupunkiajon.
Kuolema kestää hetken ja n. 30-60 sek jälkeen pyörä lähtee käyntiin ja toimii taas normaalisti.
Bensan syöttö mulla tulee mieleen, kun kerran hetken kuluttua käynnistyy. Voihan se toki olla viallinen tulppakin, kenties. Bensan syötössä on toinenkin ongelma, kun tankki ei tyhjene. Otin sen irti ja putsasin. Kaikki löytämäni röörit oli auki. Kuitenkaan en pääse kuin 200km ja joudun kääntämään varatankille. Sitten tankkaan 12ltr. Kun tankkia tyhjensin, niin lähes 10 ltr oli tankissa, kuten kuuluisikin.
Nyt olen miettinyt seuraavia mahdollisia ongelman aiheuttajia, mutta jos kokemuksen syvää rintaääntä löytyy, niin antakaahan tulla.
1. Bensahanan alipaineletku on viallinen. Rauhallisessa ajossa hana ei aukea ja soppa loppuu.
2. Hana on vääränlainen. Edellinen omistaja on sen uusinut.
3. Ajan väärin ja kun kaasari lämpenee, niin bensa höyrystyy - lisää kierroksia siis.
Nämä ajatukset tohon kuolemaan. Ton tankin tyhjenemisen kanssa oon ihan hukassa.
Voihan se toki olla, että juurisyy molempiin on sama.
Terveisin,
-jari-
FLHT kuolee lennosta
Re: FLHT kuolee lennosta
Ekana tulee mieleen, että tankki ei saisi korvausilmaa. Koita avata korkki 'kuoleman' jälkeen, onko imua? Jos, niin sitten ajat korkki löysällä, toimisiko...?
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
25. ajokausi Harrikalla, nyt Ultra Limited 24
Satulapummi Wakka-Hämeestä
25. ajokausi Harrikalla, nyt Ultra Limited 24
- -Harikka-
- Viestit: 5021
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: FLHT kuolee lennosta
Miun evo-Softi teki sammaa, korkin avatessa, sihahtiPekka L kirjoitti: 07:10 10.07.2025. ... Koita avata korkki 'kuoleman' jälkeen, onko imua? Jos, niin sitten ajat korkki löysällä, toimisiko...?
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty

Emilia ChromeTrain, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: FLHT kuolee lennosta
Vähän epämääräinen tuo oire ja moneen kertaan yritin lukea kuvauksenkin.
Dementiahanoja on hajoillut. Itte vaihdoin sohvaan ihan tavallisen pingelin. Puolia on hajoillut, lämmetessään katoaa kipinä. Korvausilmalle en muista tarkkaan, mutta lähtikö mittarin alta joku letkusysteemi?
Kantsis katsoa että puuttuuko sieltä sammuessaan kipinä. Se dementiahana voi kärsiä imuvajeesta, sehän avautuu just vakuumista. Eli tarkista kaikki letkut ja että ovat ylipäätään oikeissa rei'issä ja kaikki pääteturvelot on mitä kuuluu.
Dementiahanoja on hajoillut. Itte vaihdoin sohvaan ihan tavallisen pingelin. Puolia on hajoillut, lämmetessään katoaa kipinä. Korvausilmalle en muista tarkkaan, mutta lähtikö mittarin alta joku letkusysteemi?
Kantsis katsoa että puuttuuko sieltä sammuessaan kipinä. Se dementiahana voi kärsiä imuvajeesta, sehän avautuu just vakuumista. Eli tarkista kaikki letkut ja että ovat ylipäätään oikeissa rei'issä ja kaikki pääteturvelot on mitä kuuluu.
FL -53 Wishbone Panhead bobber
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: FLHT kuolee lennosta
Hana, ja sen letkut kannattaa tarkistaa.
Jos jättää 10l tankkiin normiasennossa, mutta varatankki toimii, ajattelisin minäkin väärän mallista hanaa. Siis on-asennon putki on liian pitkä. Varatankilla ei ole putkea ja se ottaa pohjasta.
Onko pyörä mahdollisesti ollut alunperin ruisku ja myöhemmin tehty muutossarjalla kaasutikoneeksi?
Jos on, niin tuon ikäisessä on orkkistankkiin hanan asentaminen ongelmallinen. Tankin sisällä on putki, joka nousee pohjasta reilusti ylös ja jättää siis osan pensasta käyttämättä. Tuo putki pitäisi rikkoa, niin hana toimisi oikein.
Joskus laitoin Evon letkuun autotarvikkeena myydyn muovisuodattimen.
Teki juuri tuollaista temppua varsinkin kuumana. Ilmeisesti jonkinlainen ilmalukko siihen tuli ja pensaa ei valunut riitävästi kovemmassa ajossa.
Jos jättää 10l tankkiin normiasennossa, mutta varatankki toimii, ajattelisin minäkin väärän mallista hanaa. Siis on-asennon putki on liian pitkä. Varatankilla ei ole putkea ja se ottaa pohjasta.
Onko pyörä mahdollisesti ollut alunperin ruisku ja myöhemmin tehty muutossarjalla kaasutikoneeksi?
Jos on, niin tuon ikäisessä on orkkistankkiin hanan asentaminen ongelmallinen. Tankin sisällä on putki, joka nousee pohjasta reilusti ylös ja jättää siis osan pensasta käyttämättä. Tuo putki pitäisi rikkoa, niin hana toimisi oikein.
Joskus laitoin Evon letkuun autotarvikkeena myydyn muovisuodattimen.
Teki juuri tuollaista temppua varsinkin kuumana. Ilmeisesti jonkinlainen ilmalukko siihen tuli ja pensaa ei valunut riitävästi kovemmassa ajossa.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: FLHT kuolee lennosta
Kiitokset vinkeistä.
1. Korvausilmaongelma on mielestäni pois suljettu, kun tankin otin irti ja putsasin. Kaikki löytämäni röörit oli auki tai avautuivat viimeistään tuossa vaiheessa. Ei sihahtele korkkia avattaessa.
2. Ei ole ollut ruisku, mutta hanaa kovin epäilen. Harmi kun just sitä en tutkinut tankin poisoton yhteydessä.
3. Juu, oire on yhtä epämääräinen kuin kirjoituskin. Hieman hankala diagnosoida, kun heti kohta kuoleman jälkeen käynnistyy.
Jotenkin tuo hana ja sen letkut mun tajuntaan sopis, kun kuolee hellän ajon aikana/jälkeen.
Jos esim hanan alipaineletku vuotaa, niin pikkuimulla ei hana aukea kunnolla ja kohokammio tyhjenee. Sitten kun annat perään runtua, niin ei soppa kerkee kammioon. Tämän tutkintalinjan tarkastan seuraavaksi.
Se että tankki ei tyhjene, niin Pertin kanssa olen samoilla linjoilla. Pitää testaa ajaa varatankilla ihan loppuun varakanisterin kanssa ja katsoa mihin saakka pääsee.
Molemmissa oireissa kuitenkin on viitteitä hanaan, jonka edellinen omistaja sanoi vaihtaneensa. Sekin viittaa sinne suuntaan.
Kiitos kaikille kommenteista ja ajatuksista. Parviälyssä on voimaa - se auttaa ainakin ajattelemaan ja jäsentämään ajatuksiaan. Eli kaikilla kommenteilla on arvoa.
1. Korvausilmaongelma on mielestäni pois suljettu, kun tankin otin irti ja putsasin. Kaikki löytämäni röörit oli auki tai avautuivat viimeistään tuossa vaiheessa. Ei sihahtele korkkia avattaessa.
2. Ei ole ollut ruisku, mutta hanaa kovin epäilen. Harmi kun just sitä en tutkinut tankin poisoton yhteydessä.
3. Juu, oire on yhtä epämääräinen kuin kirjoituskin. Hieman hankala diagnosoida, kun heti kohta kuoleman jälkeen käynnistyy.
Jotenkin tuo hana ja sen letkut mun tajuntaan sopis, kun kuolee hellän ajon aikana/jälkeen.
Jos esim hanan alipaineletku vuotaa, niin pikkuimulla ei hana aukea kunnolla ja kohokammio tyhjenee. Sitten kun annat perään runtua, niin ei soppa kerkee kammioon. Tämän tutkintalinjan tarkastan seuraavaksi.
Se että tankki ei tyhjene, niin Pertin kanssa olen samoilla linjoilla. Pitää testaa ajaa varatankilla ihan loppuun varakanisterin kanssa ja katsoa mihin saakka pääsee.
Molemmissa oireissa kuitenkin on viitteitä hanaan, jonka edellinen omistaja sanoi vaihtaneensa. Sekin viittaa sinne suuntaan.
Kiitos kaikille kommenteista ja ajatuksista. Parviälyssä on voimaa - se auttaa ainakin ajattelemaan ja jäsentämään ajatuksiaan. Eli kaikilla kommenteilla on arvoa.