Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
pp99
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja pp99 »

Jep. Ennemmin tai myöhemmin "shit hits the fan", eli kakka
osuu tulettimeen.
Oma umpikypärä näkyy näissä kuvissa:
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... 17#p288850
pp99 oli jossain mainoksessa vuosia sitten "pelastakaa pantterit, pp99", tai se on sitten vaan dynastia.
Jerry lee

Viesti Kirjoittaja Jerry lee »

Jotkut tarvike mallin kahva lämppärit ovat tosi paksuja. Viileällä kyllä tosi hyvät.
Harrikan omatkin tupet ovat aikas paksuja.

Ajokengissä välttäisin nauhallisia malleja. Nauhat voivat sotkeentua ilmanvirrasta vaikka vaihdepolkimen ympärille. Siinä alkaa tulla sitten liikennevaloissa pientä akrobatiaa vaativia liikkeitä eteen, kun tennari on köytetty polkimeen kiinni.
Tausta peileistä näkyy vaan taakse jäänyttä elämää...
Veijo Esso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Sporsterin alkuperäisen tupet taitavat olla ohuimmat, mitä siihen on saatavilla. Ei maksa paljon ja helppo käydä liikkeessä kokeilemassa onko paksuus sopiva.

Itse käytän ajokenkinä pääasiassa kotimaisia Boot Factoryn Cobra Flat Top Bikereita. Saappaat kun saa kätevästi jalkaan ja laadukkaat nahkasaappaat pitävät vettäkin varsin hyvin, kun on muistanut silloin tällöin rasvata.
XL 883C -07 | FLSTF -98
timco
Viesti:

Viesti Kirjoittaja timco »

Ainakin näillä lämmittimillä saa kahvat lämpöösiks vaikka alakuperääsillä tupilla.
http://www.rct.fi/
KariFS

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Pave. kirjoitti: 22:32 17.08.2018.
Sari S kirjoitti: 18:10 17.08.2018.
Olen miettinyt tuota kypäräasiaa ja kyllähän avokypärä suojalaseilla houkuttaisi. Olishan se kiva fiilis ajella kasvot tuulesssa. Mutta kyllä mulle sittenkin on tuo naamavärkin kunto sen verran arvokas, että taidan pitäytyä toistaiseksi umpikypäröissä. Pidätän kuitenkin oikeuden mielipiteeni muutoksiin. :wink:

Varusteista ylipäätään sama juttu. Olis ihana ajella t-paita tuulessa hulmuten, mutta en mä uskalla. Ehkä just postilaatikolla kävisin, jos se ei olis lähempänä kuin pyörä. :lol: Muuten vedän kaikki varusteet päälle. Mutta jokainen miettii asian itse ja eihän se t-paita päällä ajelu ole riski kuin itselle. Muiden liikenneturvallisuus ei siitä kärsi.
Ihan ilman sarvia ja hampaita, niin joskus olen miettinyt sitä, että jotkut puhuu siitä, että aina pitää pitää päällä ajokamat turvallisuuden takia, niin samat hemmot vetää jollain avopotalla, jossa ei ole minkäänlaista leukasuojaa, pahimmassa tapauksessa joku ei edes tieliikennekäyttöön hyväksytty..... no ei tullut "rupia perseeseen", mutta kiva vetää pillillä "ruokaa" pari kuukautta!
Kuten sanottu, jokainen tekee kuten itse parhaaksi näkee!
Toki jos joku (varsinkin aloitteleva motoristi) kysyy, niin aina suositellaan ajokamoja joissa on suojat ja umpikypärää!
Mulla on avokypärä ja suojalasit, fiilissyistä. Jotenkin kallon mallikin sellainen että tulee klaustrofobia monessa umpikypärässä. Olen kyllä harkinnut, josko satsaisi sen verran että hommaisi interkaalikypärän josta se koko etuosa kääntyy ylös. 80-luvulla semmoisia ei ollut kuin poliisilla, maksoivat kai jokkisauton verran, mutta nyt on esim Nolanilla ihan kohtuuhintaisia "poliisimallin" pottia. Voisi hiljaisemmissa nopeuksissa nautiskella tuulesta ja motarilla siirtyä "turvamoodiin".

Integraalin huono puoli on paino, toi mun avo-Nolan on muutaman sata grammaa kevyempi kuin umpimallit, mutta toisaalta siihen ottaa tuuli aika lailla eli niskan rasitus on varmaan sama tai kovempi kuin umpimallissa. Avomallissa tarttee korvatulpat, se on riesa mutta toisaalta ja toisaalta.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
-Harikka-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:27 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
JKKo

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Rouva mainitsi kesäreissullamme, 2 viikkoa pitkin välieurooppaa, että semmoset kypäräpuhelimet mitä toisilla on, olisivat kivoja. En ollut kuulevinani, tungin täysillä Bilteman oranssisia suojatulppia korviini. Motoristin vapaus on monimuotoista ja kestää enintään bensatankin kantaman verran kerrallaan.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
-Harikka-
Viesti:

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:28 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Emilia ChromeTrain
Pave.

Viesti Kirjoittaja Pave. »

KariFS kirjoitti: 09:15 21.08.2018.
Mulla on avokypärä ja suojalasit, fiilissyistä. Jotenkin kallon mallikin sellainen että tulee klaustrofobia monessa umpikypärässä.
Taitaa samoista "fiilissyistä" osa ajaa T-paita ja shortsit päällä helteellä?
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Sari S
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Tänään olin pitkästä aikaa ajotunnilla ja tällä kertaa sain alleni sen ison pyörän eli Honda CBF650:n. Olen kauhun sekaisin tuntein odottanut isomman ja ennen kaikkea korkeamman pyörän selkään kiipeämistä. Mutta ihme ja kumma, pyörän selässä päkiät ylsivät ihan tukevasti maahan ja jos pysähdyksissä vähän liu'uttaa kankkua, niin toinen jalka yltää tukevasti maahan. Eli pyörä ei ollut ollenkaan niin korkea, kuin luulin.

Ajelu isommalla Hondalla oli itse asissa helpompaa, kun pyörä oli vakaampi eikä sinkoillut käsistä yhtä herkästi. Toki voi olla ajotunnitkin tehneet tehtävänsä, että käsittely alkaa hiljalleen sujua vähän paremmin. Tai sitten vaan Kanarian vauhdikas liikenne Honda 750:n tarakalta koettuna oli tehnyt tehtävänsä. Niin tai näin, melko mukava fiilis jäi tämän päiväisesti ajotunnista. Ehkä mä vielä sen kortin saan... :wink:
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
-Harikka-
Viesti:

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:28 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Emilia ChromeTrain
Pave.

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Sari S kirjoitti: 18:39 03.09.2018.
Ajelu isommalla Hondalla oli itse asissa helpompaa, kun pyörä oli vakaampi eikä sinkoillut käsistä yhtä herkästi. Toki voi olla ajotunnitkin tehneet tehtävänsä, että käsittely alkaa hiljalleen sujua vähän paremmin. Tai sitten vaan Kanarian vauhdikas liikenne Honda 750:n tarakalta koettuna oli tehnyt tehtävänsä. Niin tai näin, melko mukava fiilis jäi tämän päiväisesti ajotunnista. Ehkä mä vielä sen kortin saan... :wink:
Jokainen mopo on vähän erilainen ajaa.
Kyllä Sä sen kortin saat, sitä ei tarvi epäillä ollenkaan!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

pp99 kirjoitti: 22:23 15.08.2018. Omat HD-renkaat täyttivät juuri viisi vuotta ja sateen jälkeisellä
asfaltilla, joka oli lähes kuiva, sain liikennevaloista pyörän
sutimaan pelkällä kaasun käytöllä vielä kakkosvaihteellla, eli
en tule ajamaan "polvi maassa" näillä renkailla.
Kyllä siinä asvaltilla on täytynyt olla öljyä/naftaa/hiekkaa/pölynsidonta-ainetta tai mitä hyvänsä kitkaa pienentävää. Ei se 5 vuotta vanha rengas kertakaikkiaan voi aiheuttaa sitä, että kakkosella sutii näillä painolla ja tehoilla. Minulla on '86 softailissa vuoden 2000 H-D Dunlop renkaat alla, koska pyörä seisoi 15 vuotta edelleisellä omistajalla. Kerran on tänä kesänä rengas sutinut 1500 km ajossa, kun koko kaista oli tietyön takia jossain harmaassa liemessä 50 m matkan. Muuten ei sateessa eikä helteessä.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
KariFS

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Pave. kirjoitti: 05:55 23.08.2018.
KariFS kirjoitti: 09:15 21.08.2018.
Mulla on avokypärä ja suojalasit, fiilissyistä. Jotenkin kallon mallikin sellainen että tulee klaustrofobia monessa umpikypärässä.
Taitaa samoista "fiilissyistä" osa ajaa T-paita ja shortsit päällä helteellä?
Tulin joskus kokeilleeksi kun olin lapiohommissa helteellä ja sisältä kuului mekkalaa että maito lopussa. No kauppa oli auki vielä vartin, paita märkänä, ei viitsinyt autoon mennä joten kypärä päähän, reppu selkään ja pyörällä kauppaan. Ei yhtään kivaa, kylmä tuli ja alaston olo muutenkin. Eli fiilissyistä aina varusteet päällä :)

Mutta hei, tästäpä Sarille ja isännälle kunnon kouluajoneuvo:

Kuva

:lol:
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Sari S
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sari S »

KariFS kirjoitti: 21:53 04.09.2018. Mutta hei, tästäpä Sarille ja isännälle kunnon kouluajoneuvo:

Kuva

:lol:
Aika hyvä vehje. Ei taida enää olla missään myynnissä kyseistä mallia? Meillä on pyörävarastossa melkein tommoinen, paitsi ei ole moottoria eikä takana oleva pysty käyttämään ajohallintalaitteita. Jarruja olis joskus kaivannut. :roll: Nykyään pyörä seisoo pölyttymässä varastossa. HD:n muutettua taloon, tandemi jäi kakkoseksi.
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Vastaa Viestiin